Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Oj oj oj. Nu tror jag inte ens du själv förstår vad du skriver.
Hur i helvete menar du att man ska förklara att man inget hör när man sover ????????
Grannen hör en duns. Vet DU och tingsrätten hur högt dunsen låter? Vet DU och tingsrätten om dunsen låter lika mycket in till sovrummet om badrumsdörren är stängd eller öppen som det låter ner till grannen via badrumsgolvet när j fäller t till golvet???
När jag hör grannen i förhör beskriva slag /sparkar låter det mer som knackningar. Vet DU och tingsrätten hur högt det låter???
Vet DU och tingsrätten vilken ringklocka som sitter på Js dörr? Vet du och tingsrätten om det är brrrr ljud eller plingplong ljud i dörrklockan? Vet du och tingsrätten hur högt dörrklockan låter?
Ingenting av detta hittar jag i fup eller dom. Ingenting.
Jag har haft vänner som sovit över efter en festkväll. Några harinte reagerat på SKRIK ELLER ATT MAN FÖRSÖKT RUSKA LIV I DOM.
Så. Hurm menar du att Maja ska förklara att hon inget hörde när hon sov ?????
Det kommer att bli intressant men fr a lärorikt att se hur försvaret tacklar detta.
Det finns ju många saker att angripa, alltifrån tidsaxel, it- tekniska bevis, till det rättsmedicinska för Majas del.
Johannas försvar inriktar sig ju mer på att det inte var mord.
Jag tror att när försvaret inkommer med sina kompletteringar, kommer Rullman att rusta upp på sin sida, trots att han tidigare flggat för att han inte kommer att göra så mycket. Han är dock minimalist, så någon omfattande utredning t ex tömning av grannens mobil kommer vi nog inte att få se från hans sida.
Jag hoppas dock att tillräckligt mycket görs för att man ska komma så nära sanningen som det bara går.
Det har ju i media skrivits om tidpunkten för mordet som rätten slagit fast till 02:40, vilket kan diskuteras.
Här önskar man ju att försvaret kan lyckas få ut mer exakta tider för grannens aktiviteter, om nu Rullman inte gör det. Rullman har ju tydligt uttalat att de inte kommer att göra det.
Jag har noll aning om vad försvaret har för möjligheter, men det krävs väl moderna program (Avel vet mer) för att kunna ev göra analyser, och vem kan hjälpa till med sådant om inte polisens tekniker gör det? Kostnader för tömning och analys kanske ocksågör det omöjligt?
Sedan borde ju rättsläkaren höras igen för att tydliggöra delar.
T ex läste jag just nyss i den rättsmedicinska rapporten under svar på särskilda frågestälningar:
"
Avsakanden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig."
I domen:
Från rättsläkarens vittnesmål i rätten:
"
I samband med obduktionen gjorde teknikerna ett nagelskrap på Tove. Under naglarna fanns
inte DNA från någon annan person. Det säger ingenting rättsmedicinskt att det inte fanns något
främmande DNA under naglarna. Det finns ingenting som kan bekräftas eller uteslutas utifrån
det resultatet. Vanligtvis, om offer och förövare är av ungefär samma fysiska styrka och offret
inte är påverkat, frisk och kapabel att försvara sig, så brukar man se någon slags
avvärjningsskada. I fall där offret är fysiskt underlägsen förövaren, oavsett anledning, eller där
det finns en överraskningsfaktor så behöver man inte se några avvärjningsskador."
//
Under rubriken "
Ska Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman dömas för att de gemensamt och
i samförstånd mördat Tove Tönnies?":
"
Aleksandra Lazarevic har vidare sagt att det vanligtvis vid strypning krävs att förövaren är
fysiskt överlägsen eller att offret av olika anledningar är inkapaciterad och oförmögen att
försvara sig eller att det finns en överraskningsfaktor. Det fanns inget främmande DNA under
Toves naglar. Vanligt är också att man brukar se någon avvärjningsskada."
Under rubriken "
Frågan är då vad de ytterligare fem till tio slag som Lahanj Kornasan hörde utanför
lägenheten var för något? "
//
"J
ohanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på
kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser
de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43."
Nu är förstås domen en sammatagen bild av allt som framkommit under rättegången.
Men jag har invändningar mot flera av deras slutsater som fyller upp denna bild.
Då är ju både ljud från duns, slag/sparkar, hur ljud transporteras i golv, väggar, lgh och påringningar viktiga. Och på det vet vi inte exakt hur Maja fungerar, hur trött (underskott av sömn) och alkoholhalt osv påverkar hur hon hör/vaknar.
En rekonstruktion av grannens uppfattninga av ljudnivån och hur det låter i lgh hade varit på sin plats.
Rätten drar stora växlar på icke bevisade saker, som att Maja måste ha hört ljuden från dunsar och påringning. Nu hade detta dock inte så stor betydelse i domen, eftersom man bestämde att mordet skedde vid undefär 02:43 då Mjas mobil rörde sig, trots att åklagaren sat tiden till strax efter 02:30.
Vi får alltså se var det här slutar i HR.