Citat:
Ursprungligen postat av
Diagoras
Ok. Så bra.
Vissa går bra, vissa går mindre bra. Sämsta är SBB. Men med tanke på att jag köpte den runt 16 kr och planerar på att köpa mer när det vänder och jag håller i aktier i flera år. Jag har i minne att jag köpte SBB också när dom flög upp så kraftigt, eller om det var Coream jag gjorde en storkova på. Jag tror det var Corem.
Jag är en sådan där som köper en klump. Går det ned, så köper jag mer.
Jag brukar också sälja av på toppen, beroende på vilken aktie det är.
Ferronordic säljer jag inte för det är en aktie som går sakta uppåt hela tiden.
Men Storskogen har jag sålt igår. Helvete vilken $$$$ jag fick. Dessutom brukar Storskogen falla efter när dom har ökat något.
Citat:
Det finns gott om tidigare exempel på banker, poltitiker och fastighetsmagnater som gått från att vara kungar inom sina områden till att bli utfattiga och nedtrampade.
Ja, det finns sådana exempel. Men nu talar vi extrema exempel så som Oscar Properties som sålde en idé, istället för fastigheter.
Citat:
Om du tycker Castellum verkar som en bra investering är det bara att köpa på dig. Förmodligen är kursen nedtryckt av en anledning. Jag äger inga fastighetsaktier och har inga planer på att göra det heller. Det är däremot intressant att följa turerna i SBB; det säger en del om samtiden.
Jag säger som Warren Buffet "Buy the dip!". Denna bubbla som har skett på fastighetsmarkaden kommer föregkomma igen....om ca 15 år. Sist hade vi 2007 när fastigheterna gjorde så bankerna stod med tomma hus som hade bara skulder. Då skulle man ha köpt på sig. Nu har vi samma fastighetskris igen. Men som alltid finns det en botten.
Citat:
Jag gissar att hela sektorn står inför en rejält utblåsning de kommande åren. SBB var en produkt av 0-räntemiljön och det kommer bli dyrt att anpassa sig till den nya verkligheten. Många kommer inte klara sig men de som gör det kommer naturligtvis tjäna på kaoset. Eftersom jag inte kan förutse vilka som kommer vinna tänker jag inte försöka satsa pengar på det heller.
Ja, det kommer bli en förlust för SBB. Men med tanke på att tre viktiga saker har skett inom SBB dom senaste två veckorna.
- Stoppar utdelningen = Bra!
- Stoppar nyemission = Kung!
- Säljer av fastigheter = Ett måste för att betala skulder!
Nyemissionen var jag starkt emot hos SBB. Det är det värsta som finns. Jag ville redan från dag 1 att SBB skulle stoppa utdelningen och sälja av fastigheter. Men SBB lever i någon sorts ideologi att man ska vara en folklig aktie som gynnar aktieägarna.
I.B är helt enkelt för snäll mot aktieägarna. Han bör vara hård mot dom. Nu har han blivit tagen på sängen av S&P och detta tycker jag att han förtjänar. Bättre att vakna upp sent, än aldrig.
Notera att SBB har större tillgångar än skulder. Det har alla fastighetsbolag. Det är därför jag tror på att köper man fastigheter nu, så kommer man vara lyckligt lottad nästa år.