2023-05-13, 11:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
SBB har gasat på för mycket och får stora problem nu med stigande räntor och hög skuld. Det är inte att snacka ned utan det är bara som det är helt enkelt. Många här vill helt enkelt upplysa och kanske varna i högsta välmening.

Detta är jag medveten om. Jag är även medveten om att SBB kommer krympa med förlust.
Citera
2023-05-13, 11:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Från dagens läge är en dubbling i år gjutet. Det eller kk.

Varför skulle kursen dubblas? KK eller likvidering är ju i så fall mer sannolikt.

Det är ju inte ett brett pandemiras som tryckt ner kursen ihop med börsen i övrigt, då hade sannolikheten för en rekyl uppåt varit väldigt stor.
Nu är det SBBs helt egna problem som fått aktien att rasa och något som motivetar en uppgång på 100% i år finns inte i korten.

Tänk vad många som köpte när den rasat till 20 kr och trodde att de gjorde ett klipp...
Citera
2023-05-13, 11:43
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
40 tusen, är det mycket tycker du?

Dom som vill prata ned SBB gör det av en anledning för att dom vill köpa sig in på SBB helt enkelt.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/jansson-kan-inte-f%C3%B6rneka-att-det-finns-risk-f%C3%B6r-ny-kris/ar-AA1b7Saz

För mig är 40 tusen mycket pengar. Jag skulle inte vilja förlora det på aktier. För dig kanske det är en struntsumma. Hoppas du inte lagt alla ägg i samma korg.

Att se konspirationer överallt när saker går emot en är ett sektbeteende och en stark varningsklocka. Vanligtvis är det ett tecken på att man vill rikta uppmärksamheten åt något annat håll. I SBB:s fall kan man tänka sig många anledningar till detta.

Ilja Batljan är inte den förste att åka på tvångsförsäljning pga överbelåning på senare tid. Rutger Arnhult förlorade kontrollen över Castellum av samma anledning. Han håller dock inte på på samma sätt som IB och gapar i media. Att det finns aktörer som vill komma över bra tillgångar till en billigt pris är normalt marknadsbeteende, inget unikt i SBB:s fall.
Senast redigerad av Diagoras 2023-05-13 kl. 11:48.
Citera
2023-05-13, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
SBB har P/E 1.35 idag, kanske det lägsta PE-värdet jag sett. Direktavkastning 6.18%. Någon som säljer stort vet något.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/517316/samhallsbyggnadsbo--i-norden-b

Hmm, efter en minimal googling dök detta upp:
https://www.di.se/live/sbb-ser-over-jm-innehav-aktien-rasar/
Bara den börsförlusten äter upp hela SBBs kapital och bokslutet 2022 blir en mardröm om JMs kurs blir lika låg 31 december 2022. Enligt bokföringslagen måste förlusten tas upp på en gång. Någon som vet hur mycket SBB lånade för att köpa JM-aktier?

22.06.13 skrev du detta intressanta inlägg. Varningsklockorna ljöd för fullt.
Ska bli väldigt intressant att se hur IB ska ta sig ur dethär!
Citera
2023-05-13, 11:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
För mig är 40 tusen mycket pengar. Jag skulle inte vilja förlora det på aktier. För dig kanske det är en struntsumma. Hoppas du inte lagt alla ägg i samma korg.

Att se konspirationer överallt när saker går emot en är ett sektbeteende och en stark varningsklocka. Vanligtvis är det ett tecken på att man vill rikta uppmärksamheten åt något annat håll. I SBB:s fall kan man tänka sig många anledningar till detta.

Ilja Batljan är inte den förste att åka på tvångsförsäljning pga överbelåning på senare tid. Rutger Arnhult förlorade kontrollen över Castellum av samma anledning. Han håller dock inte på på samma sätt som IB och gapar i media. Att det finns aktörer som vill komma över bra tillgångar till en billigt pris är normalt marknadsbeteende, inget unikt i SBB: fall.

Det är ju det faktum att SBB har urusla finansiella förutsättningar som gör att kursen är knappt 7 spänn, inte att folk "snackat ner" kursen, de som tror att det är blankare och baissare som sänker ett bolag som SBB från 60kr till 6 kr borde ta sig en funderare.
Citera
2023-05-13, 11:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Ilja Batljan är inte den förste att åka på tvångsförsäljning pga överbelåning på senare tid. Rutger Arnhult förlorade kontrollen över Castellum av samma anledning. Han håller dock inte på på samma sätt som IB och gapar i media. Att det finns aktörer som vill komma över bra tillgångar till en billigt pris är normalt marknadsbeteende, inget unikt i SBB: fall.

40 tusen är en struntsumma.
Jag sprider ut riskerna och äger 13 bolag i olika branscher.

Du bör vara försiktig med vad du säger. Tänk på att banker, politiker och fastigheter går alltid på den vinnande sidan och folket blir den som förlorar.

Wow! Castellum verkar vara en guldkruva! Jag skulle säga: Avvakta denna aktie.
Warren Buffet sa en gång i tiden att köpa dippen. Du får bara en chans i livet.

Jag skulle säga att fastigheter är rena rama guldgruvan nu. För Castellum är det historiskt. Billigare än 2007!!!
Citera
2023-05-13, 12:04
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
40 tusen är en struntsumma.
Jag sprider ut riskerna och äger 13 bolag i olika branscher.

Ok. Så bra.

Citat:
Du bör vara försiktig med vad du säger. Tänk på att banker, politiker och fastigheter går alltid på den vinnande sidan och folket blir den som förlorar.

Wow! Castellum verkar vara en guldkruva! Jag skulle säga: Avvakta denna aktie.
Warren Buffet sa en gång i tiden att köpa dippen. Du får bara en chans i livet.

Jag skulle säga att fastigheter är rena rama guldgruvan nu. För Castellum är det historiskt. Billigare än 2007!!!

Det finns gott om tidigare exempel på banker, poltitiker och fastighetsmagnater som gått från att vara kungar inom sina områden till att bli utfattiga och nedtrampade.

Om du tycker Castellum verkar som en bra investering är det bara att köpa på dig. Förmodligen är kursen nedtryckt av en anledning. Jag äger inga fastighetsaktier och har inga planer på att göra det heller. Det är däremot intressant att följa turerna i SBB; det säger en del om samtiden.

Jag gissar att hela sektorn står inför en rejält utblåsning de kommande åren. SBB var en produkt av 0-räntemiljön och det kommer bli dyrt att anpassa sig till den nya verkligheten. Många kommer inte klara sig men de som gör det kommer naturligtvis tjäna på kaoset. Eftersom jag inte kan förutse vilka som kommer vinna tänker jag inte försöka satsa pengar på det heller.
Citera
2023-05-13, 12:14
Medlem
Det har kommit fram mer och mer (och inte är det positiva nyheter) hela veckan. Det många försöker få klarhet i nu är om skulderna är större än tillgångarna och det är i sanning inte lätt att reda ut heller då det inte i klartext framgår i kvartalsrapporterna vilka fastigheter de har i beståndet.

Som läget är just nu måste investerarna alltså göra en uppskattning (ett finare ord för gissning...om än kvalificerad). När JAG (och detta kan vara fel) gör min egen uppskattning så tar jag hänsyn till att fastighetsbeståndet är bokfört till det belopp som gällde på absoluta toppen av 2021 och att de (SBB) inte direkt sitter med några trumfkort på handen vid "panikutförsäljningar", att de verkligen MÅSTE skriva ner beståndets värde och att det REDAN framkommit att JM-aktierna varit bokförda till nästa dubbla värdet jämfört med vad de handlas för.

Hade de inte redan fått en nedgradering så hade de fått detta direkt på grund av den kreativa bokföringen med JM. Nu spelar det ingen roll rent tekniskt eftersom de redan blivit nedgraderade. De kan ta 3 miljarderssmällen utan att förlora något de redan saknar (förtroende) och nedgraderingen har redan skett med negativa framtidsutsikter dessutom.

Är det så att skulderna överstiger tillgångarna redan idag så är det tvärkört alltså, finns inte en enda indikation på att några räntor ska falla i närtid. Precis alla parametrar pekar åt (för SBB) fel håll. Senaste utspelet från riksbankschefen förstärkte detta tydligt. Inflationen är prio ett och höjningarna har inte gett det resultat man önskar än.

Hybridobligationerna - SBB klassificerar dessa hybridobligationer som eget kapital och har på så vis kunnat sänka sitt LTV. Viceroy menar att SBB har ”hackat” sitt LTV (loan to value) genom hybridobligationerna, svårt att säg att de har fel angående detta.

Övriga lån - De är lätta att räkna på, de är på kronan "värda" exakt det belopp de är utställda på.

Tillgångar i form av fastigheter/eget kapital. - Det är här det blir svårare, varför skulle fastigheterna vara bokförda på marknadspris när inte ens aktierna i JM var bokförda till det rätta värdet (priset på en JM-aktie samma dag som kvartalsrapporten gick i tryck). Här får var och en göra en uppskattning av hur överprissatt bolagets fastigheter är. Jag tippar på (för att ta senaste försäljningarna till hjälp) att då dessa såldes 30% under bokfört värde så är det idag åtminstone inte HÖGRE än så, får jag gissa så är det lägre...allt annat vore en sensation.

Om jag räknar med dessa variabler så kommer jag inte till någon annan slutsats att SBB:s lån i princip går jämnt ut med tillgångarna. Börsvärdet är alltså med ca 10 miljarder kronor alldeles för högt och att det kommer att fortsätta rasa ner i källaren på måndag.

DISCLAIMER :

Var och en får göra sina egna estimat, detta är MITT estimat och jag har medvetet tagit bort siffrorna eftersom det (som sagt) florerar olika siffror på nätet. Sanningen är nog att ingen (inte ens styrelsen själva) vet exakt hur stora tillgångar de har (tror inte de själva tror på det bokförda värdet heller). Ingen VET med säkerhet vad tillgångarna kan realiseras för. Vi vet bara hur stora skulderna är, och att hybridobligationerna är bokförda som en tillgång när de egentligen är en skuld.

Man gör en egen gissning. Och för mig är det inte mer personligt än...

"Är priset på B-aktien (6 kronor) rimligt under givna förutsättningar, är det dags att ta en post ? "

Jag kommer till slutsatsen att marknaden prissätter SBB fel (B-aktien är för dyr), och jag verkar vara i gott sällskap med finanschefen som precis dumpade merparten av sitt innehav i spannet runt 7 kr.

Kommer DU gå in och fyndköpa på måndag ?
Citera
2023-05-13, 12:23
Medlem
Atamons avatar
Nej jag ska inte köpa på måndag!
Hur är det med eventuell tvångsförsäljning ab IBs aktier? De utgör ju säkerhet för hans lån kan man anta och kan väl tvångsförsäljas om kursen blir för låg vilket den torde vara nu?
Citera
2023-05-13, 12:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ok. Så bra.
Vissa går bra, vissa går mindre bra. Sämsta är SBB. Men med tanke på att jag köpte den runt 16 kr och planerar på att köpa mer när det vänder och jag håller i aktier i flera år. Jag har i minne att jag köpte SBB också när dom flög upp så kraftigt, eller om det var Coream jag gjorde en storkova på. Jag tror det var Corem.

Jag är en sådan där som köper en klump. Går det ned, så köper jag mer.
Jag brukar också sälja av på toppen, beroende på vilken aktie det är.
Ferronordic säljer jag inte för det är en aktie som går sakta uppåt hela tiden.
Men Storskogen har jag sålt igår. Helvete vilken $$$$ jag fick. Dessutom brukar Storskogen falla efter när dom har ökat något.

Citat:
Det finns gott om tidigare exempel på banker, poltitiker och fastighetsmagnater som gått från att vara kungar inom sina områden till att bli utfattiga och nedtrampade.

Ja, det finns sådana exempel. Men nu talar vi extrema exempel så som Oscar Properties som sålde en idé, istället för fastigheter.

Citat:
Om du tycker Castellum verkar som en bra investering är det bara att köpa på dig. Förmodligen är kursen nedtryckt av en anledning. Jag äger inga fastighetsaktier och har inga planer på att göra det heller. Det är däremot intressant att följa turerna i SBB; det säger en del om samtiden.

Jag säger som Warren Buffet "Buy the dip!". Denna bubbla som har skett på fastighetsmarkaden kommer föregkomma igen....om ca 15 år. Sist hade vi 2007 när fastigheterna gjorde så bankerna stod med tomma hus som hade bara skulder. Då skulle man ha köpt på sig. Nu har vi samma fastighetskris igen. Men som alltid finns det en botten.

Citat:
Jag gissar att hela sektorn står inför en rejält utblåsning de kommande åren. SBB var en produkt av 0-räntemiljön och det kommer bli dyrt att anpassa sig till den nya verkligheten. Många kommer inte klara sig men de som gör det kommer naturligtvis tjäna på kaoset. Eftersom jag inte kan förutse vilka som kommer vinna tänker jag inte försöka satsa pengar på det heller.

Ja, det kommer bli en förlust för SBB. Men med tanke på att tre viktiga saker har skett inom SBB dom senaste två veckorna.
  1. Stoppar utdelningen = Bra!
  2. Stoppar nyemission = Kung!
  3. Säljer av fastigheter = Ett måste för att betala skulder!

Nyemissionen var jag starkt emot hos SBB. Det är det värsta som finns. Jag ville redan från dag 1 att SBB skulle stoppa utdelningen och sälja av fastigheter. Men SBB lever i någon sorts ideologi att man ska vara en folklig aktie som gynnar aktieägarna.

I.B är helt enkelt för snäll mot aktieägarna. Han bör vara hård mot dom. Nu har han blivit tagen på sängen av S&P och detta tycker jag att han förtjänar. Bättre att vakna upp sent, än aldrig.

Notera att SBB har större tillgångar än skulder. Det har alla fastighetsbolag. Det är därför jag tror på att köper man fastigheter nu, så kommer man vara lyckligt lottad nästa år.
Citera
2023-05-13, 12:59
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det har kommit fram mer och mer (och inte är det positiva nyheter) hela veckan. Det många försöker få klarhet i nu är om skulderna är större än tillgångarna och det är i sanning inte lätt att reda ut heller då det inte i klartext framgår i kvartalsrapporterna vilka fastigheter de har i beståndet.

Intressant inlägg. Det som inte framkommit tydligt nog är hur IB:s holding-struktur över SBB ser ut och hur det är belånad. Som Richard Bråse skrivit om i DI så är IB:s ägande i SBB dubbelt belånat och de aktier han ägt privat har alla sjunkit markant i värde sedan toppen. Frågan är när han blir tvingad till tvångsförsäljning i sina holdingbolag genom vilka han kontrollerar SBB. Blir det en default där riskerar IB personlig konkurs och om jag också får gissa så tror jag SBB:s agerande framöver kommer gå ut på att skydda IB från att förlora allt han äger.

Nästa fråga att utreda blir vem som äger SBB:s alla skulder. Här kommer nästa kedjereaktion sättas igång eftersom SBB är så otroligt högt belånat och det är osannolikt att alla fodringsägare kommer få fullt betalt. Jag har svårt att tro att man går ut och skyltar med att man håller SBB-skuld eftersom det påverkar balansräkningen negativt. Den som lever får se. Om jag får gissa även här är det inte osannolikt att det är stora mängder skatte- och pensionspengar inblandat.
Citera
2023-05-13, 13:18
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Jag säger som Warren Buffet "Buy the dip!". Denna bubbla som har skett på fastighetsmarkaden kommer föregkomma igen....om ca 15 år. Sist hade vi 2007 när fastigheterna gjorde så bankerna stod med tomma hus som hade bara skulder. Då skulle man ha köpt på sig. Nu har vi samma fastighetskris igen. Men som alltid finns det en botten.

Säger Warren Buffet att man ska köpa dippen? Ok.

Vi är inte i närheten av samma situation som under finanskrisen idag, och enligt min gissning har problemen för svensk fastighetsmarknad knappt börjat så vi är långt ifrån botten ännu.

Citat:
Nyemissionen var jag starkt emot hos SBB. Det är det värsta som finns. Jag ville redan från dag 1 att SBB skulle stoppa utdelningen och sälja av fastigheter. Men SBB lever i någon sorts ideologi att man ska vara en folklig aktie som gynnar aktieägarna.

I.B är helt enkelt för snäll mot aktieägarna. Han bör vara hård mot dom. Nu har han blivit tagen på sängen av S&P och detta tycker jag att han förtjänar. Bättre att vakna upp sent, än aldrig.

Notera att SBB har större tillgångar än skulder. Det har alla fastighetsbolag. Det är därför jag tror på att köper man fastigheter nu, så kommer man vara lyckligt lottad nästa år.

Jag skulle vilja påstå att du missbedömer situationen ganska allvarligt om du menar allvar med det du skriver. Den enda anledningen till att IB gjorde allt för att behålla utdelningen är att han själv är så skuldsatt och behöver likviditeten för att kunna överleva. Ständigt höjd utdelning var SBB:s säljpitch till småsparare för att kunna trycka ut mer aktier och öka värdet på dem. Ökat aktievärde = ökad möjlighet att låna mer pengar. Sedan gäller givetvis det omvända. Jag skulle påstå att IB i bästa fall varit vilseledande mot aktieägarna. Nyemissionen var ett sätt att försöka ta in pengar så att SBB skulle kunna fortsätta att dela ut pengar. Påminner om ett pyramidspel.

Att SBB har större tillgångar än skulder vet vi ännu inte. Enligt SBB:s bokföring finns det gott om tillgångar men priset på bolagets aktier tyder på att det är många som tvekar på att det som framgår av SBB:s information faktiskt stämmer.

Citat:
Den frysta utdelningen i SBB gör att Ilija Batljan går miste om 114 miljoner kronor. Samtidigt har han årliga räntekostnader på minst 140 miljoner kronor i sitt holdingbolag Ilija Batljan Invest AB, rapporterar Affärsvärlden.

Totalt finns det skulder på 2,5 miljarder kronor i holdingbolaget, och nu väcks frågor om hur Batljan ska kunna betala räntorna på lånen. Enligt Afv är aktieförsäljningar troliga, men samtidigt är posten i SBB nu bara värd 550 miljoner kronor efter kursraset. De övriga innehaven i portföljen summerar till 888 miljoner kronor, det vill säga långt under skuldnivån.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/h%C3%A5rt-bel%C3%A5nad-batljan-pressas-av-sbbs-frysta-utdelning/ar-AA1aYD5V?li=BBqxHCs
Senast redigerad av Diagoras 2023-05-13 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in