2023-05-12, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Är det här ännu en härva som nystas upp?
Va inte länge sen ena härvan va rättegång om och ytterligare en som ännu inte väckts åtal mot, den som varit rättegång i fick dom hårdast straff som mutade alltså bilägaren. Blev 1 år villkorligt för besiktningsmannen och 16000 dom beslagtog plus betala advokatkostnaderna på runt 55000 om jag inte minns fel, för dom som mutade besiktningsmannen blev det böter plus advokatkostnaderna där den de blev dyrast för kostade 88 000 för 2 bilar som han betalat 5600 i muta för.

Kan du översätta till Svenska?
Citera
2023-05-12, 06:32
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Alltså jag har sett folk som har bilfirma som besiktade 3 bilar med utbyte av red bull . Och man såg att de bilar åkte bara genom utan att behöva kontrolleras . Då folk kolla väldigt noga vad ni köper för bil från bilfirma . Begagnad

Min bil kändes lite som så -_-
Köpte en bil och knappa 200 mil senare va ett hjullager så illa att jag knappt vågade köra den.
Den va "nybesiktigad" innan försäljningen och servad med dittan och dattan.
Citera
2023-05-12, 06:44
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Revisionism much?
Bilbesiktning var inte känd för korruption på 1980/1990-talet. Snarare tvärtom. Besiktning var känd för sina höga krav fram till ca 2005. Hela släkten (här i Göteborg, nota bene) brukade regelbundet sitta och ondgöra sig över vilka smådetaljer övernitisk personal på Bilprovningen kunde hänga upp sig på.

Muta sig till godkänt på 1990-talet? Ja, kanske om du var zigenare...
Så för att din familj,som enligt egen utsago hade den något udda hobbyn att sitta och ondgöra sig över Svensk Bilprovning så fanns det inte🤣
Det var vida känt för oss som höll på med och livnärde oss på bilar att det var så.
Precis lika känt som att man kunde lämna in bilen "svart" på kommunens ställe för service av kommunbilar på Ringön och få den lagad med reservdelar som skattebetalarna betalade.
Citera
2023-05-12, 07:55
Medlem
På tidigare jobbet hade vi en libanes vi brukade ringa om vi hade en bil som "behövde hjälp" genom besiktningen. Det han gjorde var egentligen att han hämtade bilen, köpte en låda öl till besiktningsmannen så var bilen godkänd. Behövde inte ens komma in i hallen.
Citera
2023-05-12, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Trodde du menade ljudnivån...
Annars brukar man ha knappar som sänker soppa/luftblandningen och således ger mindre effekt? Som en killswitch som är dold.

Kan du bara inte låta bli att svamla om saker du inte vet nånting alls om hur de funkar?
Citera
2023-05-12, 09:35
Medlem
uh-huhs avatar
Vet att en släkting Brukar göra så men bara om det är småfel och sen åker hen o köper de son måste bytas men tror det handlar om blattar.
Alltså kriminella som inte har körkort ens och då är det svårt att besikta.
Min släkting åker alltid till en jugge som gör tjänster fram o tillbaka
Senast redigerad av uh-huh 2023-05-12 kl. 09:38.
Citera
2023-05-12, 09:52
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Åtal väckt i ärende om bl.a. grovt tagande av muta vid bilbesiktningar):
Citat:
Senior åklagare Hawjin Shamer har i dag väckt åtal i Uppsala tingsrätt i ett ärende som totalt omfattar 13 personer. En man i 40-årsåldern misstänks för 20 fall av grovt tagande av muta, 21 fall av osant intygande, grovt brott och ett fall av tjänstefel.

– Mannen misstänks för att ha tagit emot mutor under tiden då han arbetat som besiktningstekniker på ett bilbesiktningsföretag. Han har osant intygat att fordonen godkänts eller underkänts utan krav på efterkontroll, trots att fordonen inte varit föremål för en kontroll på en besiktningsstation eller i vart fall då bilarna inte kontrollerats på föreskrivet sätt. Mannen är också misstänkt för att ha utfärdat kontrollbesiktning för eget eller närståendes fordon, säger Hawjin Shamer, senior åklagare vid Riksenheten mot korruption.

– Jag påstår att brotten är att anse som grova eftersom gärningarna innefattat missbruk av särskilt ansvarsfull ställning, ingått i en brottslighet som utövats systematiskt och inneburit en betydande risk för trafikfara. Jag menar också att den misstänkta mannen begick gärningarna med uppsåt, säger Hawjin Shamer.

Totalt 11 personer åtalades i dag i samma ärende för givande av muta, varav en också åtalades för medhjälp till grovt tagande av muta. Ytterligare en person åtalades i samma ärende för medhjälp till tagande av muta.

Bakgrund

Åklagaren Hawjin Shamer har i fyra olika förundersökningar som utretts under två års tid nu åtalat totalt 37 personer som lämnat eller tagit mutor i samband med bilbesiktning. Flertalet bilar påstås ha blivit godkända utan att de ens varit föremål för besiktning på bilprovningsstationerna eller i vart fall inte kontrollerats på föreskrivet sätt.

– Vad jag vet har det tidigare aldrig avslöjats så stora muthärvor med så många inblandade inom ett och samma bilbesiktningsföretag, säger Hawjin Shamer.
Uppsala tingsrätt, mål: B 1786-23
Citera
2023-05-12, 09:56
Medlem
Detta har alltid förekommit. Långt innan den stora invandringen. Summorna var väl mindre. men jag minns att man gav en liten summa redan på tidigt 80tal. Och har hört av äldre gubbar att det var i princip kotym att lägga en kvarting i handsfacket tidigare än så. Kanske en skröna, vad vet jag...
Citera
2023-05-12, 10:15
Medlem
BlyatMans avatar
Folk är så jävla blåsta, samtliga jag har hört som tar muta har varit etniska svenskar. Men det är inget som är intressant att berätta om då det passar inte er vy.

Så fort det visar sig att det är en svensk som varit MGM så dör tråden.

Jaha, hette han Micke?. Han måste ju ha fått iden av en babbe.
Citera
2023-05-12, 12:27
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelsnopp
Kan du bara inte låta bli att svamla om saker du inte vet nånting alls om hur de funkar?
Berätta då för oss andra hur det fungerar då.
Citera
2023-05-13, 10:40
Medlem
Stämningsansökan och fup

https://gofile.io/d/I7WlEV

.
Citera
2023-05-14, 11:48
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det har ju gått bra med att privatisera o konkurrens utsätta bilprovningen. Det blev ju kanske lite dyrare, men nu hittar ju bilägarna alltid någon som är villig att godkänna.

Låt oss nu gå vidare o privatisera o konkurrensutsätta livsmedelsverket, socialtjänsten, skatteverket, polisen o militären.
Det mångkulturella Sverige blir bara bättre för varje år som går, och Bilprovningen är ett lysande exempel på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Kolla oxå på bilskolor, apotek o vårdcentraler som helt plötsligt undersöks, anmäls eller sprängs. Vad tror ni den gemensamma nämnaren är!!!
Svenskarna behöver bli mera toleranta och kontinentala i sin inställning.
De mest ekonomiskt motiverade och med högst våldskapital är de naturliga vinnarna i kampen om överlevnaden. Bilprovningen är bara försmaken av vad som kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in