Citat:
Ursprungligen postat av
TheNightTripper
Man ser ofta Ukrainska soldater med både deras deras flagga och riksvapen på uniformen, om jag minns rätt från när jag gjorde militärtjänst så plockade vi bort den lilla svenska flaggan vi hade på våran uniform varje gång vi låg i fält och sydde på den igen när man kom tillbaka till kasernen och märkena vi hade på armarna vara alla i kamouflage färger för att man skulle synas så lite som möjligt, den stora ukrainska gula treudden syns ju långa vägar och vissa ahr ju ukrainska flaggan på bröstet, det är väl lite som och be om att få ett skott i bröstet?
Är man så rädda att skjuta varandra som gör att man inte döljer dessa eller var det överdrivet när jag låg inne och plocka bort sånt som kunde förstöra sitt övriga kamouflage?
I detta kriget är nog identifieringen viktigast, för att undvika friendly fire, med alla övergrepp och hat det byggt upp där man nog skjuter först och kontrollerar sedan.
Syns gör man ändå om det bara är vanlig uniform man bär, det ser vi ju inte minst på alla drönarfilmer där man tydligt ser soldaterna i sina kamoflageuniformer.
Båda sidor brukar ju dessutom bära färgade band på armen för ökad visuell identifiering, ryssarna vita och ukrainarna gula eller blå. Har sett några med gröna band också har jag för mig?
Men jag känner igen det där med att ta bort den lilla svenska flaggan i fält och skulle vilja påstå att svenska försvaret inte är riktigt anpassat till en fiende som skiter i folkrätten, ett exempel är ju att svenska försvarets sjukvårdsfordon är målade med tydligt kors, i Ukraina ser vi hu ryssen riktar in sig speciellt på sjukvårdsfordon vilket lett till att ukrainska sjukvårdsfordon är målade som alla andra sedan typ ett år tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Eller hur! Verkligen sektmentalitet! Påminner inte så lite om Nazityskland! Fan vet vad man ska göra åt dem bara? Nazityskland var ju i krig med allt och alla och kunde i grunden besegras och avnazifieras, detta blir svårare med ryssen i nuläget.
I värsta fall har vi sekteristiska ryssjävlar som tror de har rätt att lägga sig i med våld vad grannländerna gör i framtiden också!
Avveckla försvaret var idiotiskt och får aldrig hända igen, vi måste slå ner hårt på naivitet är väl en bra början.