2023-05-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Bästa youtubekanalen om Ukraina är ATP geopolitics https://m.youtube.com/watch?v=R4vwjiFlnOA&feature=youtu.be

Även om han nu är pro ukraina samt liberteriansk Britt så är det alltid bra och välinformerade rapportering.
Där ser man! Jag, mig själv och min isglass håller oss hellre till riktigt objektiva spår vi. Men tack för förslaget Willy. Skall ta mig en titt nästa gång jag behöver en uppdatering
Citera
2023-05-12, 23:51
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Kan vi inte alla vara överens om att Sveriges största rädsla är Ryssen, därutav alla tror blint på att Ukraina kommer magiskt att vinna. Även om hela världen redan idag förstått att Ukraina är ett hopplöst fall. De jäkligt sorligt men offensiven som ska äga rum är dödsdömt. När den stora förlusten kommer för Ukraina så lär Zelensky fly landet med miljarder. Det kommer gå fort när han skuttar iväg till Hollywood igen.
Nä- vi är inte rädda för ryssen men beredda och fullt införstådda med att hotet kommer därifrån, förstår Du skillnaden?
Fly med miljarder och Hollywood igen?! Nu hittar Du bara på igen, typiskt ryskt...
Citera
2023-05-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Då kan ju de som styr Nato ändra den funktionen. Det är ingen naturlag att det ska vara fritt, och det är ingen naturlag hur stort det ska vara.

Gott. En överenskommelse om Ukraina inte går med i Nato. Och som motprestation får inte heller Ryssland ingå i någon försvarsallians. Dvs, Ryssland går omedelbart ur CSTO, Och så skrivs in en mekanism som säger att om Ryssland ingår militära samarbetsavtal med Kina så beviljas Ukraina automatiskt medlemskap i Nato. Det blir väl rättvist?
Citera
2023-05-13, 00:00
Medlem
Den ryska militären har egentligen inte rört sig framåt utöver de två första veckorna av invasionen då Ukraina inte var ordentligt förberett. Sen spöade de den ryska professionella armén. Nu möter de den mobiliserade ryska armén.

Stalin ville ena med något gemensamt, ville man inte vara en del av det kunde det bli gulag. Putin har tvärt emot försökt göra det ryska folket oengagerat och skapat en artificiell "stabilitet" där folket är tystade. Denna dåre har hållit på med detta i 20 år.

Det finns inga ryska soldater kvar. De är oengagerade. De har ingenting att göra i Ukraina. De som är där borde åka tillbaka till Ryssland bums. Det gick inte att ta över Ukraina på 3 dagar. Detta är vad som finns och den ukrainska armén kommer köra över den ryska militären som finns kvar.
Citera
2023-05-13, 00:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ryssen retirerar disorderly på några stællen nu alltså. Hoppas ukraina passar på att slå till hårt mot retirerande soldater och utrustning nu.
Vore fint med några skøna førlustsiffror før ryssarna igen.

Ja över 1000 strecket om dagen vill vi se, ofta, sen är det slut med rysk hegemoni för ett bra tag framåt, förhoppningsvis för evigt.
Citera
2023-05-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Där ser man! Jag, mig själv och min isglass håller oss hellre till riktigt objektiva spår vi. Men tack för förslaget Willy. Skall ta mig en titt nästa gång jag behöver en uppdatering

Nu är set ju inte enbart glädjespridning utan han rapporterar ganska neutralt men han står helt klart för att han håller på Ukraina. Han brukar köra en nyhets och en frontuppdatering om dagen. Väl värt en titt för både dig och din isglass!
Citera
2023-05-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nu är set ju inte enbart glädjespridning utan han rapporterar ganska neutralt men han står helt klart för att han håller på Ukraina. Han brukar köra en nyhets och en frontuppdatering om dagen. Väl värt en titt.
Det är ju toppen för han och oss alla det också. Men i min "källa" fanns en liten viskning om hur mycket jag bryr mig om SET gnagande. Ta det inte som offensivt ok! Jag blir bara förundrad över hur man kan deklarera någonting utefter en given ödmjukhet som om att den inte ens sågs eller reflekterades över .

Men ja, jag skall ta mig en titt på SET den dagen han fyller funktion för morgondagen....eller åtminstone har skaffat sig en Gibson. Tack åter igen och tillbaks till Ukraina nu
Citera
2023-05-13, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Olga Skabyeva på rysk stats-TV är oroad över de ukrainska motanfallen vid Bahkmut (inte ens rysk tv använder det sovjetiska namnet på staden). ”Segern är säker” , men hon varnar för att ”läget antagligen är allvarligare än någonsin tidigare”:
https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1657076217118326820?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
Sedan får vi veta att Ryssland är i krig med Nato, därav allvaret.

Edit:
Om Warmappers karta stämmer så har Ukraina tagit terräng inte bara N och S om staden, utan också flera kvarter däri:
https://twitter.com/war_mapper/status/1656940421879156737?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw

Edit2:
ytterligare en situationskarta som visar att ryssarna pressats tillbaka minst 2 km N om Bakhmut:
https://twitter.com/militarylandnet/status/1657011590510551042?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-05-13 kl. 00:30.
Citera
2023-05-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har totalt fastnat i Kremls propagandabubbla.
Kriget är 100% ett anfallskrig från Ryssland.
Att de har några enstaka alkoholister och pensionärer som saknar Sovjet och bor i ett annat land ger dem inte mandat att anfalla det landet.
Men det är uppenbarligen över din intelligens att förstå.
Minoriteten med mest våldskapital skall givetvis få sin vilja igenom.

Vilken bubbla har du fastnat i då, eller anser du att du har rätt och det bara finns ett sätt att se på saken?
Citera
2023-05-13, 00:19
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ja om kriget slutar med att Ukraina kommer med i Nato (vilket de antagligen hade gjort de facto om inte Putin invaderat) och dessutom Finland ju kommit med, så har Ryssland misslyckats helt med vad jag tror var det enskilt viktigaste målet med kriget.

Nato är synnerligen aktiva i Ukraina. Fast de har inte trupper där. Ukraina påstår själva att de utkämpar Natos mission just nu.
Källa på det fetstilta?

Konstigt mål att till varje pris bekämpa Nato, ett hjärnspöke i paritet med Hitlers judeskräck.
Ryssland får massor av "ovänliga" stater emot sig efter sina försök att bedriva erövringskrig men Putin är ju inte så pass dum att han inte förstod det eller är han lika bakom flötet som Hitler en gång var?
Citera
2023-05-13, 00:22
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ja om kriget slutar med att Ukraina kommer med i Nato (vilket de antagligen hade gjort de facto om inte Putin invaderat) och dessutom Finland ju kommit med, så har Ryssland misslyckats helt med vad jag tror var det enskilt viktigaste målet med kriget.

Nato är synnerligen aktiva i Ukraina. Fast de har inte trupper där. Ukraina påstår själva att de utkämpar Natos mission just nu.

När en gräns är nådd behöver alla råd, stöd, hjälp och instruktioner för att man ska kunna ta sig vidare utan maximal skada.

Detta fördömer du uppenbarligen.

Det är typ som att du skulle vägra din flickvän ta råd av en psykolog.

Då är det psykologens fel att hon vill separera med tanke på vad det är du ältar om?

Det är också så "avskum" tänker.

Eller att du har en bror som inte umgås med dig då han inte tänker eller känner som dig.

Då blir det hans vänner som han umgås med som är orsaken till att du känner som du gör.

Livsfarliga individer.

Fan du är ju helt lost för att vara ärlig.

Världen behöver inte mer skit av detta och jag kan framhålla samtidigt att detsamma gäller alla aggresiva parter i denna värld. Inte bara Ryssland eller individer som dig.

Men sådana personer som dig... Äcklar mig enormt. Ni är återigen livsfarliga, inte bara för er själva. För mänskligheten! Nu vet du det!
Senast redigerad av CanisMinor 2023-05-13 kl. 01:00.
Citera
2023-05-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Gott. En överenskommelse om Ukraina inte går med i Nato. Och som motprestation får inte heller Ryssland ingå i någon försvarsallians. Dvs, Ryssland går omedelbart ur CSTO, Och så skrivs in en mekanism som säger att om Ryssland ingår militära samarbetsavtal med Kina så beviljas Ukraina automatiskt medlemskap i Nato. Det blir väl rättvist?
Rimligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in