2023-05-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ur ryskt perspektiv så har de fått vatten på sin kvarn. Det visade sig att Nato hoppade in i Ukraina för att försvara.
Nja, vad jag vet så har Nato inte hoppat in i Ukraina, säkerligen delvis beroende på att Ukraina inte är medlemmar i organisationen. Medlemskapet är frivilligt, till skillnad från Ryssland, dit man tydligen tvångsansluts.
Citat:
På de flesta sätt är Nato mer i Ukraina än någonsin, och det är tveksamt om Ryssland lyckas med sitt politiska mål att få Ukraina neutralt.
Kan man då säga att Rysslands politiska mål har havererat på eget grepp?

Jag tänker här närmast på att Finland har gått med i Nato, och därmed skapat ytterligare +100 mil gräns för Ryssland att förhålla sig till.
Senast redigerad av Wisconsin-Nights 2023-05-12 kl. 23:30. Anledning: Stavning av Ukraina
Citera
2023-05-12, 23:29
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du behöver inte leta, vi vet att det är så.

Om jag inte misstar mig så har jag ett svagt minne av att de flesta fångar som berättar detta är fångar från Wagner.

Kan ha fel? Sitter i bakhuvudet när jag spolar tillbaka.
Citera
2023-05-12, 23:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men istället för att skjuta sig själva skulle de kunna skjuta på fienden. Dör gör de ändå förr eller senare. Även om det är lite tjatigt, men en sådan självmordsmentalitet innebär att ryssar och Ryssland hellre dör än förlorar. Så varför skickar de inte atombomben med en gång i så fall?

Alla kanske inte vill dö? Jag har faktiskt inte hört en enda rysk soldat uttala sig om att de vill se atombomber på spelfältet
Citera
2023-05-12, 23:31
Medlem
Ryssen retirerar disorderly på några stællen nu alltså. Hoppas ukraina passar på att slå till hårt mot retirerande soldater och utrustning nu.
Vore fint med några skøna førlustsiffror før ryssarna igen.
Citera
2023-05-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
En månads ryska "framsteg" utraderade på en dag. Nu ska de visst "omgruppera"
"Ryska framsteg"? När skedde de senast? När de introducerade BURAN som ALDRIG flög, eller den dagen de visade hur de lyckades KOPIERA en milkshake till den graden att den fortfarande smakade skit?

Ukraina i ett nötskal! Ryssen vill, ryssen låter, ryssen gråter, ryssen försöker och ändå....ÄNDÅ lyckas den inte. Att vinkla, diskutera eller föröka hitta svar på detta är som att låtsas som om att de senaste 800 åren aldrig fanns. Det är inte Ukraina som är övermäktiga utan ryssen som ännu en gång är misslyckandet personifierat. När fakta återupprepar sig så många gånger på så kort tid behöver man varken lyckönskningar, ideologier eller drömmar för att känna hur verklighetens tumme sakta blir uppkörd i röven åter igen. Tro fan att stackarna inte ens kan avla barn om det ständigt gör så ont ja.

Jag följer denna bloggaren dagligen för att få lite insikt i det hela. Mycket bra analys utav det hela. Objektivt och mycket redogörande för hur vi tänkte en gång i tiden i Novosibirsk.

Dagliga uppdateringar dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=nVmyRmvQo9s&ab_channel=TenYearsAfter-Topic
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-05-12 kl. 23:40.
Citera
2023-05-12, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Om jag inte misstar mig så har jag ett svagt minne av att de flesta fångar som berättar detta är fångar från Wagner.

Kan ha fel? Sitter i bakhuvudet när jag spolar tillbaka.

Jag tror lappen var ägnad specifikt åt fångar (Wagneriter), men den kan ju ha getts ut allmänt också, varför stoppa där liksom?
Citera
2023-05-12, 23:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nja, vad jag vet så har Nato inte hoppat in i Ukraina, säkerligen delvis beroende på att Ukraina inte är medlemmar i organisationen. Medlemskapet är frivilligt, till skillnad från Ryssland, dit man tydligen tvångsansluts.

Kan man då säga att Rysslands politiska mål har havererat på eget grepp?

Jag tänker här närmast på att Finland har gått med i Nato, och därmed skapat ytterligare +100 mil gräns för Ryssland att förhålla sig till.

Ja om kriget slutar med att Ukraina kommer med i Nato (vilket de antagligen hade gjort de facto om inte Putin invaderat) och dessutom Finland ju kommit med, så har Ryssland misslyckats helt med vad jag tror var det enskilt viktigaste målet med kriget.

Nato är synnerligen aktiva i Ukraina. Fast de har inte trupper där. Ukraina påstår själva att de utkämpar Natos mission just nu.
Citera
2023-05-12, 23:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En nyfiken fråga till er pålästa.
Wagnergruppen tycks bli mer och mer negativa till ryssland då de inte får hjälpen de lovats eller något annat. De är en legoarme som krigar för att de får betalt.

Skulle det gå att få dem att byta sida? När man ibland lyssnar på befälhavaren så känns det inte omöjligt.
Vad tror ni andra?
Citera
2023-05-12, 23:44
Medlem
Kan vi inte alla vara överens om att Sveriges största rädsla är Ryssen, därutav alla tror blint på att Ukraina kommer magiskt att vinna. Även om hela världen redan idag förstått att Ukraina är ett hopplöst fall. De jäkligt sorligt men offensiven som ska äga rum är dödsdömt. När den stora förlusten kommer för Ukraina så lär Zelensky fly landet med miljarder. Det kommer gå fort när han skuttar iväg till Hollywood igen.
Citera
2023-05-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ja om kriget slutar med att Ukraina kommer med i Nato (vilket de antagligen hade gjort de facto om inte Putin invaderat) och dessutom Finland ju kommit med, så har Ryssland misslyckats helt med vad jag tror var det enskilt viktigaste målet med kriget.

Nato är synnerligen aktiva i Ukraina. Fast de har inte trupper där. Ukraina påstår själva att de utkämpar Natos mission just nu.

Ja du lilla vatknik.
rYzZland har idag en längre gräns mot Nato, än vad man hade innan kriget.
Genidrag av puTler 👍
Nu är hela finska gränsen nato-kontaminerad.
Jättesmart invader Ukraina som alltså har en mindre gräns mot rYZzland än Finland!
Hur är kärnvapenhotet mot finnarna? De borde skriva avtal med pUtLer va?
Citera
2023-05-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Kan vi inte alla vara överens om att Sveriges största rädsla är Ryssen, därutav alla tror blint på att Ukraina kommer magiskt att vinna. Även om hela världen redan idag förstått att Ukraina är ett hopplöst fall. De jäkligt sorligt men offensiven som ska äga rum är dödsdömt. När den stora förlusten kommer för Ukraina så lär Zelensky fly landet med miljarder. Det kommer gå fort när han skuttar iväg till Hollywood igen.

Tack för din djupa analys.
Skönt vi har någon som kan ge oss dessa kunskaper, samtidigt som rYzZland rasar ihop i Bahkmut 👍
Citera
2023-05-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
"Ryska framsteg"? När skedde de senast? När de introducerade BURAN som ALDRIG flög, eller den dagen de visade hur de lyckades KOPIERA en milkshake till den graden att den fortfarande smakade skit?

Ukraina i ett nötskal! Ryssen vill, ryssen låter, ryssen gråter, ryssen försöker och ändå....ÄNDÅ lyckas den inte. Att vinkla, diskutera eller föröka hitta svar på detta är som att låtsas som om att de senaste 800 åren aldrig fanns. Det är inte Ukraina som är övermäktiga utan ryssen som ännu en gång är misslyckandet personifierat. När fakta återupprepar sig så många gånger på så kort tid behöver man varken lyckönskningar, ideologier eller drömmar för att känna hur verklighetens tumme sakta blir uppkörd i röven åter igen. Tro fan att stackarna inte ens kan avla barn om det ständigt gör så ont ja.

Jag följer denna bloggaren dagligen för att få lite insikt i det hela. Mycket bra analys utav det hela. Objektivt och mycket redogörande för hur vi tänkte en gång i tiden i Novosibirsk.

Dagliga uppdateringar dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=nVmyRmvQo9s&ab_channel=TenYearsAfter-Topic

Bästa youtubekanalen om Ukraina är ATP geopolitics https://m.youtube.com/watch?v=R4vwjiFlnOA&feature=youtu.be

Även om han nu är pro ukraina samt liberteriansk Britt så är det alltid bra och välinformerade rapportering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in