Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Serien börjar bli väldigt konstig. Konstig och verklighetsfrånvänd.
Visst ska en elitstyrkas djupgranskas och visst ska psyken bedömas osv.
Men det är trots allt soldater som ska utbildas.
De ska vara beredda att dö och ha ihjäl människor med minimal förvarning.
Det finns liksom en gräns för mkt man sitta och grina...
Självklart handlar det om att stänga av känslor.
Krig är överhuvdtaget inte bra för psyket. Man krigar inte för att må bra liksom.
Ju längre du krigar, desto knäppare blir du. Alla vet det.
Jag kan tänka mig att det du säger stämmer.
Jag är bara en seg kärring och har ingen erfarenhet av försvaret, men fokus som Mathias har borde vara en riktig strategi.
Han verkar sympatisk i grunden, men jag reagerade i och för sig att han såg riktigt trött ut i början av detta avsnitt.
Dock blir jag riktigt förbannad att instruktörerna börjar hacka på att han inte har känslor, för att han är utmattad och stängt av.
De är ju sjuka i huvudet.
Jag tolkade det tvärtom. Jag blev full av empati över att han var så utmattad att han inte kunde ta till sig sin hälsning från nära anhörig. Detta gjorde honom levande.
Känslokyla är något helt annat.
Känslokyla är t ex spännaraber alternativt etniskt svenska deltagare "som intar en fasad".
Det är något helt annat än vad Mathias visar upp.
Jag blev iallafall berörd av att han var så trött att han inte kan ta till sig hälsningen.
Och att de låter deltagarna spela ut varandra verkar ju bara vara dokusåpsnarrativet, så de som snackade dåligt om honom "är tvingade" av instruktörs-skitstövlarna att ta ställning mot varandra.
Vad är det för blaj?
Jag är övertygad om att sådan konspirationstaktik inte hör hemma i elitförband, eller?
De får rycka upp sig inom serien om de vill ha förtroende.