Citat:
Ursprungligen postat av
TonyBergman
Jo jag håller med där.
Väldigt få som kommer få det jävligt tight eller redan nu har det tight har ändrat sitt levnadssätt. Det köper glatt gurkor för 30kr/st på Ica och leasar bilar.
Jag förstår inte hur såna tänker.
Jag tror dock inte det kommer bli någon bostadskrash. Folk kommer börja sälja röv innan dom tvångssäljer sina bostäder.
Tror det kommer smälla fort och hårt för att snabbt vända.
Skulle inte bli förvånad om staten bailar ut folk innan de måste tvångsälja. Det är ändå den belånade medelklassen som driver Sverige.
Inget jag förespråkar men skulle inte förvåna mig.
Jag håller med dig helt och hållet förutom vad det gäller huruvida staten bailar ut överbelånade bolånetorskar.En sådan hjälpaktion skulle utgöra en allvarlig förflyttning av praxis vad det gäller personers egna ansvar, då i synnerhet det ekonomiska ansvaret.
Skulle staten ge sig på en sådan räddningsaktion av medelklassen, lär snart andra grupper även de kräva ekonomisk stöd från staten.
Sverige låter redan idag en stor del av statsbudgeten gå till rena transfereringar till 'behövande' och 'berättigade' individer.
Jag tror det kommer vara omöjligt för en förment borgerlig regering, såväl ideologiskt som ekonomiskt, att sätta en sådan praxis.
Men å andra sidan är politiker makalösa egennyttiga maximerare, så vem vet…