2023-05-12, 22:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Nix; penningbrist i Eurodollarsystemet, dvs skuggsystemet som är världens handel och betalsystem. För att kunna mäta inflationen måste man kunna mäta penningmängden något som gavs upp om för 40 år sedan, dvs Staten/centralbanken som propagerar för inflation gav för 40 år sedan upp om att kunna definiera pengar fullt ut (blivit för komplicerat redan i början av 80-talet alltså) vilket är en förutsättning för att kunna mäta penningmängden, dvs hur kan man då bestämma inflationen?
Lögn och propaganda och psykologiskt spel, ja; inget annat.

Googla negativ realränta och läs på.

Det blir väldigt svårt att diskutera nationalekonomi om du inte kan ett skvatt om saken
Citera
2023-05-12, 22:26
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Vice Riksbankschefen gjorde också en intervju idag. Där lyftes det fram att Riksbanken prisar in en styrränta på 3.75% slutet 2026. Så nog inte helt dum bindning faktiskt, något lär hända mellan nu och då som denna person med stor sannolikhet sparar pengar på.

Jomenvisst!
Riksbanken är att lita på, verkligen.
Vice Riksbankschefen har talat så då ska alla stå med mössan i hand och nicka.
Citera
2023-05-12, 22:27
Avslutad
Då tar vi det igen för dom som lever utanför sig själva och blir påverkade av media och allt annat yttre för att vilseleda oss.

Alla regeringar i världen har korruption, korruption kommer ifrån pengasystemet.

Bankkarteller tog över USA kort förklarat, FED är privatägt och CIA sysslar med saker dom kommer att få ångra.

Bankartellerna bytte ut värde tex guld & silver och värdeföremål mot tryckta papperspengar och senare digitalt. Detta för att lura mänskligheten och ta ut ränta vilket är kriminellt.

Detta är ett skifte i verklighet men även ett skifte i medvetande.

I över 1000 år har dessa familjer dominerat jorden. Dolt riktig forskning och mördat dom som kommer med äkta sanning, eller så blir dom ekonomisk ruinerande.

Dom har fingrat på våran historia tillsammans med Jesuiterna, dolt upptäckter och behållt dessa för sig själva.

Det är ingen idé att ni diskuterar inom den verkligheten som är skapad, skiftet kommer att ske i alla fall.

Världen gör sig av med korruption, den icke korrupta militären avvaktar tills folk har förstått vad som pågår.

Korruptionen kommer ifrån pengasystemet.

Allt vi läser i media och all rädsla och terror kan man ignorera. Vi gör mot en bättre värld dom är mera empatisk och förstående.

Bankartellerna eller Black Nobility äger media och många företag. Därför förhalar dom det som är oundvikligt. Dom kan ej ändra framtiden eller manipulera den mer.

Därför förekommer det nu all möjlig terror och rädsla mot mänskligheten. Vaccinet var en sån sak.

Vi måste återgå till värde och det kommer att bli så.
Citera
2023-05-12, 22:31
Medlem
Prigogines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det kommer en till höjning i juni, inte kollar sannolikheten mellan 25/50 punkter.
Men efter det tror jag inte på fler höjningar. Snarare sänkningar

Det betyder att man lägger sig platt för värdeminskningen av valutan. Jippie!

Det finns ingen fri lunch, inte ens i fiat-systemet. Whe knew?
Citera
2023-05-12, 22:40
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Nej, det kommer den inte.

Riksbankens mandat är inflationen. Inte att rädda bolånetorskar och byggarbetare

Riksbanken går efter omvärldsmarknadens pipa. Och följer efter. De kan inte fatta så mycket egna beslut som går emot marknaden. Det leder bara till kronkollaps.

Du har noll koll.

Jag har betydligt bättre koll än vad du kan föreställa dig. Riksbanken ”kan” inte höja högre än 5%, då kommer det krackelera helt. Vi ser redan SBB m fl skitbolag som kört med belåning som en hävstång i sin affärsmodell gå mot kk och händer det öppnas pandoras ask.

Riksbanken kommer inte kunna följa ECB och FED, vi är i jämförelse betydligt mer skuldsatta.
Citera
2023-05-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Dåligt insatt men egen liten valuta verkar ju fungera bra för Danmark och Norge?
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Norge står utanför EU och har olja i mängder. Danska kronan är peggad mot euron.
NOK har iofs utvecklats svagare än SEK i år och senaste året. NOK/SEK är -8,5 % i år https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/53293/nok-sek

Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Riksbankens mandat är inflationen.
I Riksbankens uppdrag ligger även att upprätthålla finansiell stabilitet. De bryr sig förstås inte om enskilda bolånetagare men börjar saker och ting gå sönder ordentligt pga räntehöjningarna t.ex. konkurserna börjar skena bland stora bolag i kommersiella fastighetssektorn med risk för bankkris pga deras stora utlåning dit så kommer de få bromsa. Förhoppningsvis i tid, men troligtvis inte med Erik Thedéen vid rodret.
Citera
2023-05-12, 22:51
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Säger du bara för att du har aldrig råd att köpa bostad?

Tydligen så har inte de flesta svenskar råd med att köpa bostad då de klagar på låg 3% ränta.
Citera
2023-05-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De exponeras inte direkt för räntehöjningen eftersom de inte har någon betydande andel lån.

Nej det är respektabelt att inte gruppera in människor. Varje person ska ses som en enskild individ om bedömas efter det. Att göra en grupp som heter »de svagaste« kommer att innehålla ett högst varierat klientel. Det är därför det är en politisk floskel.

Vem känner »illvilja«? Det är en ytterst märkligt uttryck. Du uttrycker dig som om du avser någon som sitter i en bur för allmänt beskådande.

Det är det ju inte. Värst råkar den ut som överbelånat sig enormt och förlorar det som belånats och kanske sedan också förlorar sin anställning. Det du kallar »de svagaste« har ju inget att förlora.

Hela min poäng är att de som har sämst ekonomi påverkas mest när det blir lågkonjunktur särskilt om de har en svag position på arbetsmarknaden.

Vem tror du råkade värst ut under nittiotals krisen? Akademiker med dyra bostadslån eller varvsarbetare som förlorade jobbet samtidigt som deras hyresrätter fick 25% högre hyra på ett år?

Högre räntor påverkar långt fler än de med bolån, riksbankens uttalade mål är att kyla ned ekonomin vilket givetvis kommer orsaka en ökad arbetslöshet.

Jag ifrågasätter inte att människor är lika värda men att låtsas som att vi inte har olika samhällsskikt med olika förutsättningar är bara förljuget och hjälper ingen.

Jag säger inte att detta är rätt eller bra men det förändrar ju inget.
Citera
2023-05-12, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har betydligt bättre koll än vad du kan föreställa dig. Riksbanken ”kan” inte höja högre än 5%, då kommer det krackelera helt. Vi ser redan SBB m fl skitbolag som kört med belåning som en hävstång i sin affärsmodell gå mot kk och händer det öppnas pandoras ask.

Riksbanken kommer inte kunna följa ECB och FED, vi är i jämförelse betydligt mer skuldsatta.

Vi är inte skuldsatta, alla länders skulder kommer att skrivas av för att det är kriminellt att skuldsätta länder med fejkpengar och ränta.

Hela systemet med ”pengar” är en bluff av bankartellerna.

Det är bankartellerna som är i skuld till oss, mänskligheten.

Det är bankartellernas kris, inte våran.
Senast redigerad av DevilsDen 2023-05-12 kl. 22:58.
Citera
2023-05-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inflation är en dynamisk variabel som har en eftersläpning, mycket pga inflation beror på förväntningar, dvs inbillar man sig att det inte finns ett moln på himlen så shoppar man loss som det inte finns en morgondag.
Motsvarande om man är övertygad att staten inte kommer hjälpa dig, efter att du överbelånat dig faller konsumtionen, inflationen snabbt.
Ekonomi är i mångt och mycket mer eller mindre oförutsägbar eftersom utvecklingen beror på förväntningar, förväntningar som i sin tur bildas av vad politiker, riksbank, grannar, media, … förmedlar.

Det enda sättet att få ner inflationen är att staten (med allt vad det innebär) signalerar att vi kommer inte hjälpa dig.
Du har själv försatt dig i denna situation; lös dina problem eller gå under

Ja så är det, det är också en förklaring till varför riksbankschefen uttrycker sig som han gör nu.
Han vill måla en svart bild så att medborgarna håller i pengarna och därmed kyler ned ekonomin.
Citera
2023-05-12, 23:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jo jag håller med där.
Väldigt få som kommer få det jävligt tight eller redan nu har det tight har ändrat sitt levnadssätt. Det köper glatt gurkor för 30kr/st på Ica och leasar bilar.
Jag förstår inte hur såna tänker.

Jag tror dock inte det kommer bli någon bostadskrash. Folk kommer börja sälja röv innan dom tvångssäljer sina bostäder.
Tror det kommer smälla fort och hårt för att snabbt vända.
Skulle inte bli förvånad om staten bailar ut folk innan de måste tvångsälja. Det är ändå den belånade medelklassen som driver Sverige.

Inget jag förespråkar men skulle inte förvåna mig.

Jag håller med dig helt och hållet förutom vad det gäller huruvida staten bailar ut överbelånade bolånetorskar.En sådan hjälpaktion skulle utgöra en allvarlig förflyttning av praxis vad det gäller personers egna ansvar, då i synnerhet det ekonomiska ansvaret.
Skulle staten ge sig på en sådan räddningsaktion av medelklassen, lär snart andra grupper även de kräva ekonomisk stöd från staten.

Sverige låter redan idag en stor del av statsbudgeten gå till rena transfereringar till 'behövande' och 'berättigade' individer.

Jag tror det kommer vara omöjligt för en förment borgerlig regering, såväl ideologiskt som ekonomiskt, att sätta en sådan praxis.

Men å andra sidan är politiker makalösa egennyttiga maximerare, så vem vet…
Citera
2023-05-12, 23:21
Medlem
Core.s avatar
Höj värdet på våra pengar med höga amorteringskrav istället, jag förstår inte problemet? Så länge folk är överbelånade är svenska kronan svag, räntor kommer inte att göra den saken bättre. Ta långsiktiga beslut istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in