Citat:
Ursprungligen postat av
AccuratePeer
Antar att du menar orosanmälningar på barn.
Från det att socialtjänsten får kännedom om anmälan behöver man göra en trygghets- eller säkerhetsbedömning samma dag, det vill säga man behöver bestämma om barnet kan vara kvar hemma eller om det behöver placeras. I 99 % av fallen görs bedömningen att barnet har det tryggt hemma. Från det att orosanmälan kommer in har socialtjänsten två veckor på sig att bestämma om det ska leda till en utredning eller om man avslutar ärendet utan utredning. Dessa två veckor brukar oftast kallas för förhandsbedömning. Under förhandsbedömningen får socialtjänsten enbart hämta in information från anmälaren, vårdnadshavarna och barnet det gäller (alltså inte barnets syskon heller).
Orosanmälningar som berör våld mot barn av vårdnadshavare eller någon vuxen närstående ska i regel omedelbart leda till en utredning.
Återkoppling till anmälare sker oftast inte med anledning av sekretess. Om det sker någon återkoppling är det väldigt lite information som delges. Till exempel att man tagit emot anmälan. Här tror jag också det finns något missförstånd då anmälare oftast förväntar sig att man ska få ta del av förhandsbedömningen men lämnas oftast frustrerade av att inte ens få veta om socialtjänsten lagt ned förhandsbedömningen eller inlett utredning.
I min umgängeskrets finns det en familj, där dottern som är i nedre tonåren, är väldigt fäst vid sin morfar. Hon kontaktar (ringer) sin morfar flera gånger per dag, samt besöker honom ett antal gånger i veckan.
Flickan brukar även säga att morfar är hennes bästa vän.
Hennes mamma är sjukskriven sen flera år tillbaka, och äter starka, beroendeframkallande mediciner, samt verkar vara nattaktiv, enligt hennes aktivitet på sociala medier. Detta gör väl att hon måste sova på dagen, så därför har flickan kanske varit mer kring sin morfar efter skola och under lov osv. Mamman har även hon väldigt tät kontakt med sin pappa (morfarn) och ringer honom flertalet gånger per dag, samt täta besök till sin pappa. Mamman är även väldigt intresserad av andra människor, (frågvis) samt duktig på att delge sin information till andra (skvallrar). Mamman delger ofta information till sin pappa, och de kan ha ganska långa telefonsamtal om andra människor. Mamman har under alla år jag känt till henne gett ett svartsjukt intryck. Hon är svartsjuk på sin pappas nya kvinna, kvinnans barn med familjer, sin egen syster med familj, osv.
Pappan i familjen gör precis som mamman säger och vill, dock så arbetar han, och han kan ju därför inte vara lika tillgänglig som mamman skulle kunna vara. Pappan verkar inte på något vis se något konstigt med sin dotters eller frus beteende.
Flickan verkar inte ha några vänner, hon umgås helst med sin morfar, och om morfar och hans nya kvinna ska åka bort så ser hans dotter till att hon och barnbarnet kan följa med, även om det är till nya kvinnas släktingar och de måste flyga dit, så "våldgästar" dottern med familj. Flickan sover också över ofta hos sin morfar, trots att de inte bor så långt ifrån varandra.
Man får en ledsen och tragisk känsla över familjen, och då särskilt det här barnbarnet.
Både jag och andra bekanta till familjen får en olustkänsla när man träffar familjen. Det går inte att sätta fingret på vad som är galet, men man får en känsla av att något är annorlunda.
Flickan verkar lite "efter" i förhållande till sin ålder. Hon verkar fortfarande leka med dockor, och ger ett lite omoget intryck. Jag vet att mycket kan hända i den här åldern, men man får ändå en känsla av att allt kanske inte står rätt till.
Finns det något som skulle kunna hjälpa den här familjen om någon gjorde en orosanmälan?
Och vad skulle man "anmäla"? en dålig känsla?
Jag är rädd för att flickan på sikt kommer att ta skada av avsaknaden av nära jämnåriga vänner och egna fritidsaktiviteter.