2023-05-12, 20:46
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av space1999
Du får nog läsa på lite mer.

Turkiet gjorde ett misstag att skjuta ned en Su-24, det gjorde om inte om gissar varför

Samma gjorde Israel, dom har inte heller utmanat ryssen sedan dess och USA har hållit sig på behörigt avstånd när Ryssland varit i luften efter några incidenter då Ryssland varnat dom att dom skjuter om det upprepas.

https://www.bbc.com/news/world-europe-34976537

Så gå inte på allt du läser
Som sagt, kolla på klippet. Och om Turkiet enligt din egen uppgift av misstag skjutit ned ett ryskt plan - då är det väl ganska uppenbart varför de inte gör det igen. Därav begreppet ”misstag”…
Citera
2023-05-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker Väst ska gå honom till mötes om Nato i Ukraina. Resten är ju en komplicerad förhandlingsfråga, som jag svarat på flera gånger.

Varför då?
Du säger själv att NATO aldrig kommer invadera Ryssland. Vad är då faran?

Schweiz är omringat av NATO och "land locked", då borde väl stora starka Ryssland klara av att angränsa mot NATO i lite större utsträckning än idag?
Ryska män är ju bäst, starkast och modigast, det har jag fått höra i mer än 1 år nu.
Citera
2023-05-12, 20:53
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Vilka seriösa källor visar 300 000 döda ukrainska soldater???

Inga. RyZZtrollen får ju betalt, för att sprida goja. Läste följande: i en by i Västra Ukraina med 5000 invånare fick de tills nu begrava 5 soldater/mobiliserade. Så rent matematiskt är det 1 per tusen invånare. Så siffran för UAF ligger på 30-40K i förluster.
300 000 är en idiotsiffra som sprids av ryZk propaganda och stupid ryZZtrollen.
Citera
2023-05-12, 20:57
Medlem
Citat:
Det enda vettiga svaret. Tänk att vissa ska ha så svårt att fatta det.

Jag tycker inte att vi ska ge Putin allt han pekar på, nej. Det är inte så binärt.

Underligt att du hela tiden refererar just till det?
Givetvis skall Ukraina få försvara sitt teritorie mot Ryssland.
Du verkar helt enkelt förstå vad som händer?
Har du nånsin förhandlat med Ryssar eller någon med en annan kultur jämfört med den svenska?
Problemet har varit att Europa och västvärldens varit för flata från början, anekteringen av Krim och ockupationen av delar av donbass.
De fick Putin att tro att det var OK att ta över grannländer. Hade värden tillåtit honom att ta Ukraina hade det blivit övriga fd sovjetstater en efter en.

Lär dig av verkligheten och för guds skull försök komma ur din bubbla skapad av Kreml propaganda.
Du har varit tydlig i tråden var du skapat din bild av konflikten och det är från känd propaganda.
Citera
2023-05-12, 20:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Denna filmen är bara märkt Bakhmut. En MBT från UAF börjar blasta mot ryssarna och sen kommer det några soldater i en IFV och sular några handgranater också. Konstigt beteende av ryssarna här alltså. Nån i kommentarerna tycker att de tar självmord.

https://twitter.com/markito0171/status/1657093913113444352
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-12 kl. 21:15.
Citera
2023-05-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Låter som du beskriver den politiska situationen i -Europa på 1930-talet.
Eftersom västmakterna var livrädda för ett nytt krig, så gav man Hitler det han pekade på. Denna utveckling slutade först med Polen 1939 och då hade det gått så långt så at det utmynnade i ett världskrig. Skulle utvecklingen begränsas till ett lokalt rysk-ukrainskt krig och att vi besparas ett världskrig, då kan vi alla känna oss nöjda.
Det är så jag ser det också, hade bäst satt ner foten redan 2014 så hade vi sparat många människoliv.
Citera
2023-05-12, 21:00
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Då kan ju de som styr Nato ändra den funktionen. Det är ingen naturlag att det ska vara fritt, och det är ingen naturlag hur stort det ska vara.
Nu bara lallar Du...
För mig är det uppenbart att Du är djupt insyltad i ryssens påverkansoperationer mot väst!
Likaså att det verkar helt okej att Ryssland ska få växa genom att annektera andra länder eller delar därav, annars hade Du såklart inte uttryckt som Du gjorde.
Skillnaden Du så symptomatiskt bortser ifrån är - frivillig ansökan och gemenskap eller övertagande med våld och hot om ännu mer våld...
Du är på riktigt ryskt vis, komplett empatilös...
Citera
2023-05-12, 21:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför då?

Och sen har de massa KÄRNVAPEN, tusentals stycken säger de. Men det räcker tydligen inte, förrutom om de inte får erövra lilla Ukraina, då minsann ska de utplåna världen i rent självförsvar.
Citera
2023-05-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte att man fått igång några Storm Shadows ännu, om jag är rätt underrättad skall dom ju skjutas av från särskilt utrustade Mig-29 eller SU-24, Ukraina har väl bara ett par SU-24.

Nej man har skjutit från marken med gamla Tochka U, jag tror till och med att Ukraina kan tillverka dessa gamla missiler och det har gått rykten om att man lyckats uppgradera dom.

Beträffande Kertjbron tror jag inte man skall skära av vanligt folks möjligheter att fly från Krim, när den dagen kommer. Ja visst går det båttrafik men det blir stökigt.

Även demoraliserade akademikerfyllon inom ryska militären skall ha en chans att lämna.

Men det är bara min åsikt detta.
Några fler än ett par, 24'or, men annars rätt ja. Där blir inga bortslösade Storm Shadows eller Tochkas på den bron. Däremot lite redig klipp ock klistra medans de väntar sig "pop and goes" från ovanstående

Nej, man spränger inte broar med någon av dem.
Citera
2023-05-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna filmen är bara märkt Bakhmut. En MBT från UAF börjar blasta mot ryssarna och sen kommer det några soldater i en IFV och sular några handgranater också. Konstigt beteende av ryssrna här alltså. Nån i kommentarena tycker att de tar självmord.

https://twitter.com/markito0171/status/1657093913113444352
Ryssen på slutet tog ju självmord. Bokstavligen talat.

Det här är andra ryska självmordet jag ser inom loppet av ett dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Då kan ju de som styr Nato ändra den funktionen. Det är ingen naturlag att det ska vara fritt, och det är ingen naturlag hur stort det ska vara.
Det ÄR naturlag jo. Att de som naturen missbrukar sänds tillbaks till helvetet de kom ifrån. Inga kalkyler eller förhoppningar kan eller kommer ändra på det. Nu skall du se det ÅTER IGEN i Ukraina. BLAH BLAH BLAH om inte BLAH BLAH. Naturlagarna välkomnar dig till verkligheten
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför då?

Schweiz är omringat av NATO och "land locked", då borde väl stora starka Ryssland klara av att angränsa mot NATO i lite större utsträckning än idag?
Ryska män är ju bäst, starkast och modigast, det har jag fått höra i mer än 1 år nu.

Faran är som jag säger två, ur ryskt perspektiv.

Den ena är ju att de inte får styra och dominera i sitt närområde. Jag tror inte att det är det primära, men man ska heller inte sopa den under mattan.

Den andra är "jätte-Kosovo/Libyen-scenariet". Låt oss säga att där sker någon form av intern splittring i Ryssland. Där Nato tar ställning för en av sidorna och hjälper den. I värsta fall (ur ryskt perspektiv) kan det räcka att Nato finns där, för att någon fraktion ska bli sugen på att bryta sig ut. Det kan ju räcka då med att nå 30% av styrkan och få hjälp av Nato med de sista 20% för att dominera en annan part. Det kan vara Wagner vs. Ryska armén, Tjetjenien nr 3, eller något annat. Det intressanta med detta scenarie är också att Putin inte kan vara öppen om det. jag har pratat med flera ryssar om detta och de är oroliga för den slags saker. Kanske t om Putins makt vilar på detta, han ses som en stark man som kan hålla alla spretiga krafter i Ryssland stångna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in