2023-05-12, 20:27
Medlem
Jag tror inte att man fått igång några Storm Shadows ännu, om jag är rätt underrättad skall dom ju skjutas av från särskilt utrustade Mig-29 eller SU-24, Ukraina har väl bara ett par SU-24.

Nej man har skjutit från marken med gamla Tochka U, jag tror till och med att Ukraina kan tillverka dessa gamla missiler och det har gått rykten om att man lyckats uppgradera dom.

Beträffande Kertjbron tror jag inte man skall skära av vanligt folks möjligheter att fly från Krim, när den dagen kommer. Ja visst går det båttrafik men det blir stökigt.

Även demoraliserade akademikerfyllon inom ryska militären skall ha en chans att lämna.

Men det är bara min åsikt detta.
Citera
2023-05-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fewer than 15,000 Ukrainian soldiers killed in war with Russia – EU intelligence
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/12/7401966/

Alla seriösa siffror visar på mer än 300.000 döda ukrainska soldater. Det påverkar demografin. Män i åldern 20 till 35 år är halverade.
Citera
2023-05-12, 20:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Är det ok att försvara sig utan att man är en eskalerande part?
Är det ok att skicka tex vapen till ett land som vill freda sig mot angrepp utan att vara en eskalerande part?
Är det ok att bestämma över sin egen försvarsordning utan att vara en eskalerande part?

Det du antagligen hänvisar till är ryssens inbillning om att de ska bli attackerade… Men det är en inbillning. Att tex Nato utvidgas och fler länder vill ansluta är ju uppenbart varför. Ryssland attackerar länder lite som de själva känner för…och deras intentioner är sällan att göra länder och människor mer fria.
Så ryssens prat om provokationer från väst handlar mer om att man inte kan härja fritt och mobbas hur som helst.

Ukraina kan försvara sig utan att vara en eskalerande part, ja. Det är möjligt även för försvarande parter att eskalera en konflikt. T ex kan man säga att USAs atombomber över Japan var vad som ibland kallas "escalate to win".

att skicka vapen till en stat som vill freda sig mot angrepp skulle jag säga alltid är en eskalering, så som jag använder begreppen. Dvs det blir till en konflikt även mellan Ryssland och USA i detta fall, som eskalerat från en nivå av geopolitisk diplomatisk rivalitet till en nivå där ryssar dör av amerikanska vapen (sen kan det vara rätt eller fel). Om Ryssland skulle börja skicka vapen till extremistiska förortsbarn i Sverige skulle jag också se det som en eskalering av konflikten mellan Ryssland och bl a Sverige.

Sista frågan förstod jag inte.

Ryssen tror jag har bägge saker i syfte när de är oroliga över Nato-expansion.
1) Man är orolig för att Nato ska användas som ett verktyg vid eventuella inre stridigheter. Det måste vara deras huvudsakliga oro. En direkt landinvasion är osannolik.
2) Ungefär som du säger. Ryssland vill kunna "härja fritt och mobbas".
Citera
2023-05-12, 20:28
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ryssland satte ned foten i Syrien, och besegrade Nato där. Allt är nu offentligt efter att Syrien nu är tillbaka i Arabförbundet. Det var första steget, Ukraina var nästa steg.

USA har investerat nästan 200 miljarder dollar i Ukrainas krig mot Ryssland. Och Ryssland vinner även där.

Det finns de i tråden som hävdar att USA/Nato alltid vinner. Och hävdar att de gjort det i Libyen, Irak, Afganistan osv men har det verkligen blivit bättre där efter att USA dödat oändligt många människor.

Ryssland är en garanti att de inte kan fortsätta. Första gången de agerade mot USA/Nato var i Syrien, och nu i Ukraina. Det är gigantiska förluster för globohomo.
Spännande. Vad var det för slag mellan "Nato" och Ryssland?
Jag googlade och hittade bara denna drabbning mellan USA och Wagner med 0 döda jänkare och hundratals syrier/wagner:

https://www.nytimes.com/2018/05/24/world/middleeast/american-commandos-russian-mercenaries-syria.html
Citera
2023-05-12, 20:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Vad tycker Du att vi ska ge putte för att han, kanske, ska sluta med sin folkmordsinvasion?

Jag tycker Väst ska gå honom till mötes om Nato i Ukraina. Resten är ju en komplicerad förhandlingsfråga, som jag svarat på flera gånger.
Citera
2023-05-12, 20:30
Medlem
Man undrar vilken verklighet vissa skribenter lever i? Är de nerdrogade flat-earth patrask? Ryssland skulle inte han en chans mot Luxemburg så illa som de sköter sina trupper. Deras soldater är halvdana, outbildade, omotiverade, obetalda, dåligt utrustade, etc etc.
Citera
2023-05-12, 20:33
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Alla seriösa siffror visar på mer än 300.000 döda ukrainska soldater. Det påverkar demografin. Män i åldern 20 till 35 år är halverade.
Alla oseriösa siffror från upp-o ner rysk propaganda menar du?

Rysk demografi är illa ute med hundratusentals döda/invalidiserade och det med knappa framgångar i ett meningslöst krig. Därtill har miljoner flytt/emigrerat så det ser inte så muntert ut för Nordkorea 2.
Citera
2023-05-12, 20:35
Medlem
Vilka seriösa källor visar 300 000 döda ukrainska soldater???
Citera
2023-05-12, 20:38
Medlem
Citat:

Nej, du har ingen aning om hur många det är.
Citera
2023-05-12, 20:40
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker Väst ska gå honom till mötes om Nato i Ukraina. Resten är ju en komplicerad förhandlingsfråga, som jag svarat på flera gånger.
Du förstår inte, eller rent ut sagt inte vill förstå Nato och dess funktion. Det är fritt att söka ett medlemskap i alliansen för de som vill ingå. Inträdet är inte garanterat även om Ukrainas nu blivit det pga puttes folkmordsinvasion.
NEJ- på att Du svarat vad Du tycker, dina inlägg är oftast rena spekulationer om ditten o datten samt en massa upplevda procentsatser på det Du VILL ska ske...
Citera
2023-05-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fewer than 15,000 Ukrainian soldiers killed in war with Russia – EU intelligence
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/12/7401966/
Ukrainas fokus på Casevac har varit imponerande och verkar ge resultat!
I Ryssarnas siffror är jag övertygad om att väst överskattar antalet skadade och underskattar antalet döda. Samtidigt finns inget incitament att ge en mobiliserad rysk alkis eller fånge kvalificerad sjukvård.
Senast redigerad av gorbag 2023-05-12 kl. 20:48.
Citera
2023-05-12, 20:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du förstår inte, eller rent ut sagt inte vill förstå Nato och dess funktion. Det är fritt att söka ett medlemskap i alliansen för de som vill ingå. Inträdet är inte garanterat även om Ukrainas nu blivit det pga puttes folkmordsinvasion.
NEJ- på att Du svarat vad Du tycker, dina inlägg är oftast rena spekulationer om ditten o datten samt en massa upplevda procentsatser på det Du VILL ska ske...

Då kan ju de som styr Nato ändra den funktionen. Det är ingen naturlag att det ska vara fritt, och det är ingen naturlag hur stort det ska vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in