Citat:
Intressant att vi öppnar för tolkningar av Johanna. Till en början tolkade jag henne som narcissist och psykopat eller nån av dessa. Ju mer man funderar över henne desto mer svårtolkad blir hon.
Hon är inte kall och beräknande. Hon utför inte brott för ekonomisk vinning. Jämför Johanna Möller.
Hon är relativt lättkränkt. Relativt säger jag för att Tove kränkte henne faktiskt rejält vid ett par gånger som vi vet om. Jag hade också blivit kränkt om en kompis jag litade på och hade sagt saker i förtroende till hade avslöjat det på en fest inför alla.
Det finns andra tillfällen när hennes kränkthet är mer svårförklarlig. T ex när någon blir ihop med hennes ex. Dock vet vi kanske inte hela historien. Det kan ju vara så att Johanna tidigare har klivit åt sidan i sitt intresse för nån kille, för att ta hänsyn till en tjejkompis. En tjejkompis som nu inte returnerar tjänsten. Ingen är intresserad av att säga nåt bra om Johanna längre, så vi vet inte hur pass rättvis beskrivning dessa tjejer lämnar. Därför är jag försiktig med att dra slutsatser.
När det gäller Maja känns Johanna genuin. Hon tycker väldigt mycket om Maja, Maja var viktig för henne. Johanna må ha varit dominerande och utåt mest framträdande i relationen men jag ser inte deras vänskap som något enbart på Johannas villkor.
Maja berättar om sånt Johanna gjort under deras vänskap. Innebär det att Johannas utåtagerande beteende började först när de blev vänner? Vad betyder i så fall det?
Jag tror INTE att Johanna är varken narcissist eller psykopat. Jag tror att hon är en ganska snäll tjej (faktiskt!) som av nån anledning har halkat helt fel.
De bränder hon har gjort upp har varit helt misslyckade. De har inte varit i närheten av att ta livet av nån. Men har hon försökt igen? Nej. Det säger mig att de inte har varit allvarligt menade.
Jag tror att Johanna har blivit lite utnyttjad av killar som inte menat allvar med henne. Johanna har själv varit tillsammans med nån kille ”för att ha en kille”. Nån som hon egentligen inte varit kär i. Jag tror hon har mått dåligt av detta. Nu senast Ben*y som hade sex med henne men sen struntade i henne.
Jag tror att Tove o hennes syrra verkligen fick ett antal vänner till Johanna att vända henne ryggen. Det var inte snällt.
Jag tror att Toves ovänliga ord på Nöjet fick bägaren att rinna över. Jag kan tänka mig att Johanna - som var nykter - såg Tove närma sig och tänkte ”Vad trevligt, hoppas vi kan bli vänner igen!” och att Toves ord blev en kalldusch.
Det är vad jag tror om Johanna. Och jag tror att hon talar sanning i stora delar av sitt förhör. För att hon faktiskt är en ganska snäll tjej som hamnade fel och nu vill backa bandet. Hyfsat mycket i alla fall. Jag tror inte hon vill hämnas på Maja.