2023-05-12, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det är min tolkning av J, att hon är kallt beräknande.
Hur tolkar du henne?
Intressant att vi öppnar för tolkningar av Johanna.

Till en början tolkade jag henne som narcissist och psykopat eller nån av dessa. Ju mer man funderar över henne desto mer svårtolkad blir hon.

Hon är inte kall och beräknande. Hon utför inte brott för ekonomisk vinning. Jämför Johanna Möller.

Hon är relativt lättkränkt. Relativt säger jag för att Tove kränkte henne faktiskt rejält vid ett par gånger som vi vet om. Jag hade också blivit kränkt om en kompis jag litade på och hade sagt saker i förtroende till hade avslöjat det på en fest inför alla.

Det finns andra tillfällen när hennes kränkthet är mer svårförklarlig. T ex när någon blir ihop med hennes ex. Dock vet vi kanske inte hela historien. Det kan ju vara så att Johanna tidigare har klivit åt sidan i sitt intresse för nån kille, för att ta hänsyn till en tjejkompis. En tjejkompis som nu inte returnerar tjänsten. Ingen är intresserad av att säga nåt bra om Johanna längre, så vi vet inte hur pass rättvis beskrivning dessa tjejer lämnar. Därför är jag försiktig med att dra slutsatser.

När det gäller Maja känns Johanna genuin. Hon tycker väldigt mycket om Maja, Maja var viktig för henne. Johanna må ha varit dominerande och utåt mest framträdande i relationen men jag ser inte deras vänskap som något enbart på Johannas villkor.

Maja berättar om sånt Johanna gjort under deras vänskap. Innebär det att Johannas utåtagerande beteende började först när de blev vänner? Vad betyder i så fall det?

Jag tror INTE att Johanna är varken narcissist eller psykopat. Jag tror att hon är en ganska snäll tjej (faktiskt!) som av nån anledning har halkat helt fel.

De bränder hon har gjort upp har varit helt misslyckade. De har inte varit i närheten av att ta livet av nån. Men har hon försökt igen? Nej. Det säger mig att de inte har varit allvarligt menade.

Jag tror att Johanna har blivit lite utnyttjad av killar som inte menat allvar med henne. Johanna har själv varit tillsammans med nån kille ”för att ha en kille”. Nån som hon egentligen inte varit kär i. Jag tror hon har mått dåligt av detta. Nu senast Ben*y som hade sex med henne men sen struntade i henne.

Jag tror att Tove o hennes syrra verkligen fick ett antal vänner till Johanna att vända henne ryggen. Det var inte snällt.

Jag tror att Toves ovänliga ord på Nöjet fick bägaren att rinna över. Jag kan tänka mig att Johanna - som var nykter - såg Tove närma sig och tänkte ”Vad trevligt, hoppas vi kan bli vänner igen!” och att Toves ord blev en kalldusch.

Det är vad jag tror om Johanna. Och jag tror att hon talar sanning i stora delar av sitt förhör. För att hon faktiskt är en ganska snäll tjej som hamnade fel och nu vill backa bandet. Hyfsat mycket i alla fall. Jag tror inte hon vill hämnas på Maja.
Citera
2023-05-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
OM det mot förmodan skulle visa sig att T verkligen dött av aspiration och att J nog inte höll runt Ts hals mer än 10 sekunder - så kommer kanske M äntligen erkänna att hon verkligen var med där i badrummet när T råkade aspirera och olyckligtvis kvävas av maginnehållet.
När det inte skett ett mord som M kan dömas för.

OM det nu skulle vara så att TT dog när hon aspirerade maginnehåll till lungorna, så är det iaf MORD. TT hade aldrig andats in något maginnehåll om inte JJ hade suttit på hennes bröst, tagit stryptag och hindrat henne från att andas. Det blir svårt för den inhyrda rättsläkaren att bevisa något som inte existerar.

Ett preliminärt utlåtande skrivs för att ställa upp teser, men det finns inte i slututlåtandet.

MEN - jag tror ändå att de 2 rättsläkarna har rätt. Det TT hade ätit hade redan passerat magsäcken och legat i tarmarna och det kan man inte spy upp.
Citera
2023-05-12, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sovalkoven, där JJs säng stod och där MH låg är "lite ljudisolerad". Dels av väggarna, men även murstocken och pianot.

Ja, så kan det nog vara.

men sedan är allt individuellt, och kanske är det där ålagaren stannar, då det kanske aldrig kan komma att gå tt bevisa något. Han försöker gå på att han anser det rimligt att Maja borde ha vaknat.

Vilket också rätten går på.

Samtidigt faller allt på att TR anser att mordet skedde efer 02:41, så Maja är ju uppe då och knallar med sin mobil...och då har ju detta ingen betydlese.

Maja kan ju ha hört, men vågar inte erkänna detta t ex. Hon har ju isf inte gjort något.

Nä, vi får se vad som händer i HR och vad Majas nya försvar kan fixa fram.

Maja kan vara allt ifrå n syldig till oskyldig, men man ska inte bli fälld på så svag bevisning.

Jag vet inte hur låg IQ Maja har, men ljuger hon, då måste hennes IQ vara väldigt lågt eller kombinationen med hennes andra svårigheter gör att hon inte fattar hur tung hennes lögn om att hon är i badrummet precis när Tove är död. Bara det borde lämna utrymme för strafflindring isf om hon överbevisas vara skyldig. Vi ska väl inte sätta personer med utvecklingsvariationer med så lågt IQ i fängelse på livstid?

Men u tänker jag att det inte alls förhåller sig så, utan att Maja sätter sig i bdrummet, mordplatsen för att det är något i hennes berättelse som stämmer. Nämnligen att kroppen inte var där när hon satt där.

Kan hon ha blandat ihop det? Tider, vr mobilen vr, va hon själv var när det och det hände? Inget av detta är ju bevisat, utan all bevisning utgår från Majas egen berättelse, dvs ett indicium är att hon befinner sig på mordplatsen vid tiden för mordet.

Vem skulle göra det om man är skyldig?

Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2023-05-12, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ingen ifrågasätter grannarnas upplevelse och inte heller att det skakade i taket.
Jag tyckte precis att du ifrågasatte det? Men då kan vi lägga den diskussionen åt sidan och vara överens om att det var en exceptionell duns.

Frågan är då hur Maja missade den dunsen? Och hur hon missade påringningarna på dörren av grannen strax efter? Och hur hon missade att Johanna sprang ut och in mellan lägenhet och förråd? För att sen, minuten efter, vakna av sig själv och gå på toa.

Herregud. Finns det på allvar någon som tror på detta?
Citera
2023-05-12, 17:55
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Exakt!
De är - båda två - beräknande och rätt iskalla, inte minst när de tar hand om Ts kropp och lyckas hålla tyst i 8 veckor.
Bilden av M som en rädd liten flicka som bara nekar, hummar och tiger under 18(!) häktesförhör skär sig verkligen med att hon samtidigt berättade för sin cellkompis/medsittare att T var strypt.

Det är inte oss alla förunnat att ha förmågan att kunna stå emot förhörsledare och lyckas neka när vi är skyldiga. Det ska till en speciell personlighet för att klara av det. Inte ens alla äldre förhärdade brottslingar klarar det.

J är väldigt speciell och ingen dussinpersonlighet, sannolikt med en del personlighetsstörningar.
Men Ms beteende i häktet sticker onekligen också ut. En normalt funtad ostraffad 18-åring med stabil uppväxt ska ju inte kunna sitta och ljuga under 8 veckors förhör när hon samtidigt sitter häktad och i hemlighet berättar sanningen för en annan tjej.
Det finns rimligen mycket mer under ytan hos M än den mediabild hennes försvare och hon själv försökt ge sken av.

Alla uppgifter nu i efterhand om Ms böner att ingen skulle bli skadad och påstådd ovilja att delta i brotten - är enbart Ms egna berättelser. Fakta är att M hängde på om och om igen och inte bad om hjälp eller försökte förhindra att någon skadades.

De sökte båda spänning och kickar.
Brydde sig inte om ifall de gick över lagens gräns. Tvärtom.
Om nu Maja försökt förhindra något av Johannas alla illdåd så tog hon i alla fall inte avstånd från Johanna. Jag tror personligen att Maja var ganska aktiv även i hatet mot och mordet på Tove.
Läste en beskrivning om psykopati och det var som att läsa om Johanna. Maja är mer luddig men hon verkar också ha bristande empati.
Citera
2023-05-12, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det var den andra december som Maja själv begärde ett förhör för att berätta vad som hänt. Det intressanta då är att hon då börjar sin berättelse med att hon kommer ut i hallen och ser en död Tove ligga där. Men det är värt att notera att det är Maja själv som tar initiativ till förhöret där hon berättar vad som hänt.

Man kan undra varför hon börjar sin berättelse "mitt i". Jag tänker att det kan bero på att det var där och då alltihopa började för Maja. Fram till den punkten hade det bara varit en vanlig festkväll och hon har inga egna minnen av mordet innan den tidpunkten, därför började hon, utan att själv tänka på saken, berättelsen just där.

Sedan är det förhörsledarna som, efter att Johanna har berättat sin berättelse, får backa bandet till innan den tidpunkten då Maja såg den döda Tove.

Det intressanta där då är att Maja i mångt och mycket går i förhörsledarnas ledband. När dom presenterar någon fakta för henne, så försöker hon förklara denna fakta, hon försöker vara förhörsledarna till lags. Säger dom att hon har rört på sig, så har hon en förklaring till det.

Detta får mig att tänka på Tomas Quick-fallet, som också han, om än i mycket större utsträckning och kanske mer medvetet, serverade förhörsledarna med de svar de önskade.

Att Maja har svårt att sortera minnen har vi fått veta. Så när förhörsledarna säger att Maja har rört på sig 0219, så tror inte jag att det är så säkert att Maja vet att precis 0219 så var hon på toaletten. Hon kanske minns att hon varit på toaletten en eller flera gånger under natten, och säger då att det var 0219. Eller så hittar hon på att hon var på toaletten för att hon inte vet något annat och känner att hon måste leverera ett svar. Det är ett inte helt ovanligt fenomen för den som är pressad under förhör.

Jag tänker också att Maja försöker ha svar, men egentligen om man skulle själv återberätta en kväll när man festat, hur kan du komma ihåg exakt var och när du har din mobil med dig, var du var exakt när du svarade och vr du la den sen?

Visst, det har hänt en extraordinär händelse, vilket förstås kan "väcka" upp vem somhelst från fylla och sätta sinnena på helspänn.

Jag tänker att det finns möjligheter att Maja blandar ihop det som hände, med det som hon återupprepat gng på gång i förhör på Johannas uppmaning. Vissa detaljer kanske stämmer, medan andra kan vara opålitliga.

Minnet är mer opålitligt än ma tror också.

Man vill ju helt enkelt veta lite mer om Majas mobils händelser och rörelser, tidpunkter för vad som skett, tillsammans med grannarnas mobiler.

Hoppas att man gör något där, och att det inte är för sent??
Citera
2023-05-12, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tyckte precis att du ifrågasatte det? Men då kan vi lägga den diskussionen åt sidan och vara överens om att det var en exceptionell duns.

Frågan är då hur Maja missade den dunsen? Och hur hon missade påringningarna på dörren av grannen strax efter? Och hur hon missade att Johanna sprang ut och in mellan lägenhet och förråd? För att sen, minuten efter, vakna av sig själv och gå på toa.

Herregud. Finns det på allvar någon som tror på detta?

Nej, du tolkar det så.
Citera
2023-05-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag tål inte dessa religiösa dårar... hade olyckan att ha en sådan idiot på gymnasiet som tvinga oss att gå på gudstjänst 1gång för att klara betyget i religion... enda sedan dess har jag ogillat religiösa idioter ska ska påtvinga sin religion på andra.

Tråkigt att du växt upp med sådana.

Idag är dessa minnen enbart en tillgång, en erfarenhet. Mina föräldrar var helt inne på att familjen skulle må bra. Det var grunden, nummer ett. Ingen alkohol, inget annat rusmedel. Med familjen reste jag på otroliga resor, mest i Norge. Bodde i fäbod, i tält etc. TRäffade kusinerna.
Kunde inte ha haft det bättre som barn iom att livet ändå var förutsägbart.

Men eftersom jag kastade av mig oket som tonåring med bättre vetande än vad mina föräldrar hade, så drogs jag inte med i skuld- och skamsnacket.

Hur MH har känt som barn vet jag inte. Men jag kan tänka mig hur det var. Kanske kände hon någon slags tacksamhetsskuld till adoptivföräldrarna att de en gång tog hand om henne? Såna känslor kan ge en jäkla ångest och skuld.

Men även hon revolterade. Tyvärr fångades hon i JJs garn. Resten vet vi.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-12 kl. 18:14.
Citera
2023-05-12, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, du tolkar det så.
Så du tror inte på Maja?
Citera
2023-05-12, 18:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hur kommer telefonen tillbaka till vardagsrummet igen? Utan stegregistreringar? Maja hävdar ju själv att hon la den i vardagsrummet när de dumpade kroppen.
Hon kan väl ha lullat runt och återvänt till fåtölj/säng. Toa tror jag inte hon varit på.
Citera
2023-05-12, 18:24
Medlem
Borde inte länk till dokument med överklagning ligga i sammanfattningen? Hittar dom inte.
Citera
2023-05-12, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
P4 Jönköping:

"Åklagare Adam Rullman skriver i sitt svar på advokaternas överklagande av livstidsdomarna att utredningen kan behöva kompletteras och att det i så fall kan bli svårt att hålla rättegången den 12-15 juni som planerat."

https://sverigesradio.se/artikel/hovrattsforhandlingen-i-tove-fallet-kan-komma-att-flyttas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in