2023-05-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Du har absolut en poäng här, folk är idioter. Men kan det verkligen vara så illa ställt?
Hur många procent kan det röra sig om ?
Ska man tro bostadsmarknadstråden är alla hyrestorskar tungt knarkberoende och lever från lön till lön.

Det verkar vara en hel del:

Citat:
1,4 miljoner svenskar har ett privatlån, ungefär var fjärde vuxen person. Många yngre tar sitt första lån för att köpa en fordon, visar en ny rapport över kreditresan som Lendo gjort. Bland de som är mellan 30 och 44 år tar en stor andel privatlån för att samla ihop smålån och krediter.
.

https://www.lendo.se/privatbloggen/lendorapport-1-4-miljoner-svenskar-har-privatlan
Citera
2023-05-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Räntan måste upp till nivåer där medelklassen tvingas sälja sina överbelånade bostadsrätter.

10-15% låg den på när jag växte upp.

Då var också skuldkvoten hälften mot vad den är idag. Så dåtidens 10% motsvarar 5% idag.

Räntehöjningen är ingen lösning om vi tittar på övriga länder i Europa. Bind kronans värde mot euro så är problemet löst sen.
Citera
2023-05-12, 16:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Räntan måste upp till nivåer där medelklassen tvingas sälja sina överbelånade bostadsrätter.

10-15% låg den på när jag växte upp.
Om du nu är jurist bör du vara smart nog att begripa att räntesatser är oerhört relativt beroende på flera faktorer. Och att de räntor på 90-talet inte på något sätt kan jämställas mot dagens. Då skuldkvoten var hälften då mot nu. 5% idag är som 10% då. Fast troligtvis ännu värre då vi ser så mycket andra ökade kostnader som inte fanns på 90-tal, som el och drivmedel. Så skulle personligen hävda att 5% idag är som 12% då, för hushållen.

Styrränta ska/bör alltid ställas mot ett lands skuldsättning. Japan t.ex. har fortfarande nollränta, så där hade ens höjning med några få punkter varit katastrof.

Med det sagt kan jag säga dig att det snart kommer en våg av tvångsförsäljningar, med bara nuvarande räntor om de håller i sig i ett par år.
Senast redigerad av Kosmos. 2023-05-12 kl. 16:05.
Citera
2023-05-12, 16:02
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja så är.
Sedan så är nästan alla här så fixerade vid bolånekunder.

Man skall komma ihåg att även företag har lån och är beroende av att kunna låna.
Inte minst fastighetsbolag är extremt räntekänsliga.

Hyresvärdarna i Malmö vill tex höja hyrorna med 25%. Bara i år.

Oavsett om vi är på väg in i en lågkonjunktur eller en depression (som vissa här tror) så kommer de med minst marginaler drabbas hårdast och först.

De som står längst ned på stegen drunknar först när vattnet börjar stiga helt enkelt.

Det är en eller par hyresvärdar i Malmö som vill höja 25% vilket knappast är normen för resten av Sverige. Var väl även dem som ville göra dubbla hyreshöjningar, inte olagligt men heller inte något man kan göra hur som helst. De kan inte ha skött ekonomin i det företaget. Dessutom har EON chockhöjt energikostnaderna med 20% i Malmö och resten av södra Sverige där de har monopol men då med strax över 10%.

Malmö står i stark kontrast till resten av Sverige. Jag tror alla kraftiga höjningar kommer slås tillbaka förr eller senare när vi tar oss igenom det. Det kommer vara stämningar hit och dit.
Citera
2023-05-12, 16:03
Medlem
Zhkards avatar
”Otippat”. Jag förstod det här redan för 1.5-2 år sedan. Sålde min obelånade bostadsrätt för 1 år sedan redan. Gjorde duktigt med vinst. Nu såldes det en exakt likadan lägenhet för en tredjedel utav det jag fick. Väntar på rätt tillfälle att köpa en kåk. Men vi är inte där än, det är faktiskt ganska långt kvar på den här ekonomiska historian.
Citera
2023-05-12, 16:13
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag läste att 60% av bundna bolån skulle löpa ut under 2023, stämmer det?
Jag pratade med en i min Brf igår som hade det så. Hon har tydligen 0,9% i ränta nu. Det blir ett stadigt lyft.
Om det är många som står inför samma lyft så kommer man nog höra om det vid årsskiftet.
Citera
2023-05-12, 16:20
Medlem
Många snöar in på bolåneräntan och visst 15% ränta skulle ha effekt men det är totalt förödande för företag.
Investeringsviljan minskar
Dyrare kredit/bank
Lagerkostnader stiger mm

Detta måste man också ta hänsyn till och inte stirra sig blind på bolåneräntan, som 99% av alla gör. Och det är naturligt för alla tänker först på sig själv.
Citera
2023-05-12, 16:24
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Så är det, men då var det mer än två månadslöner!
Minns en person som köpte en nybyggd tvåa på lidingö då för 76.000 kr, han fick väl 20 gånger pengarna när han sålde

Sant, jag överdrev lite, men det gick iallafall att spara till en BRF utan eller med väldigt små lån, vilket gjorde att en ränta på 10-15% inte var märkvärdigt
Citera
2023-05-12, 16:25
Medlem
Mina föräldrar skall sälja sin fastighet (gård med 10 hektar skog) kan de påverkas.
Citera
2023-05-12, 16:26
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Många snöar in på bolåneräntan och visst 15% ränta skulle ha effekt men det är totalt förödande för företag.
Investeringsviljan minskar
Dyrare kredit/bank
Lagerkostnader stiger mm

Detta måste man också ta hänsyn till och inte stirra sig blind på bolåneräntan, som 99% av alla gör. Och det är naturligt för alla tänker först på sig själv.

Du har helt rätt. Påverkan på företag kan skapa stora ringar på vattnet för svensk ekonomi.

Sverige är f.ö extremt beroende av företagande och arbetslösheten kommer att bli skyhög om påverkan blir stor. Detta kan krascha hela landets ekonomi. Spelar ingen roll vad folk har för ränta, för om ingen har en inkomst så vad ska man betala med?
Citera
2023-05-12, 16:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag utgår från vad som borde vara normalläge - de flesta länder, utom EU/USA, har en motsvarande skillnad.
Kina har tillväxt trots 3% ränteskillnad mot inflation.
Men eftersom Sveriges tillväxt de senaste 15 åren har varit kreditdriven pga felallokeringar av kapital så förstår jag vad du menar.
Varför skulle 3% riskfri realränta vara normalläge?

Varför vill du låna av mig, betala 3% ränta och bara få ha dom pengarna på banken?
Det är vad riskfri realränta på 3% innebär.

Varför skall 0-tillväxt vara normalläge?

Du svara inte på något.

Kina tillväxt har vara nära 0 sedan 2021. Och inflationen har störtdykt under 2023. Det är inte stabilt. Det är inget att referera till.
Citera
2023-05-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag själv är mellan 30-35 och har bara 385k i bostadslån. Liknande bland många vänner också. Det är väldigt få som är belånade på 80-99% (som pundarkommunisterna tror/hoppas på) - Dom flesta som köper sina bostäder, får hjälp från föräldrar/farföräldrar, och går ofta in med en ordentlig kontantinsats! Normal belåningsgrad för bostadsägare är runt 50%, inte 90% som dumrödingarna tror/hoppas.

25% är fortfarande en jäkla massa människor....
Jag är långt ifrån överbelånad själv, men man det är ändå rimligt att försöka ha förståelse för andra människors situation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in