2023-05-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ska plugga i höst och tänkte dra pluggen ur min plågoanställning. Har en månads uppsägning, sedan 2 månader till plugget dräller igång.

Eftersom det är uppsägning på egen begäran blir det 3 månader avstängning från a-klirret. Hamnar man på gatan då? Eller får man ut något från f-kassan?

Vad pratar du om? Du kan ju jobba fram tills du pluggar. Nej du får inget från a-kassan när du är ”ledig” för att du sagt upp dig själv
Citera
2023-05-11, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Efter att ha läst dina inlägg i tråden förstår jag att du fick intyget. Antagligen är din före detta arbetsplats en mycket trevligare arbetsplats efter att du slutat där. Du verkar vara en efterbliven nolla som har svårt att hålla tillbaka din aggression.
Sen länkade du till ett specifik fackförbund har du något juridiskt stöd för att alla fackförbund har samma regler? För vad jag sett i tråden har inte ts berättat att ts är medlem i kommunal

Du måste ju vara helt jävla efterbliven, alla A-kassor i Sverige följer samma avtal/regler. Spelar ingen roll om du har Transport, Trä eller Metall. ALLA är likadana, bara med andra namn.

Sen länkade jag inte till något jävla "fackförbund" utan jag länkade till kommunals A KASSA, finns till och med i namnet på länken:

https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-du-sagt-upp-dig-sjalv.html

Du måste ju vara riktigt jävla bränd i huvudet?
Senast redigerad av JerryReed 2023-05-11 kl. 17:19. Anledning: Redigerade så att kötthuvudet "Leif O Billy" ska fatta.
Citera
2023-05-11, 17:21
Bannlyst
Citat:
Efter att ha läst dina inlägg i tråden förstår jag att du fick intyget. Antagligen är din före detta arbetsplats en mycket trevligare arbetsplats efter att du slutat där. Du verkar vara en efterbliven nolla som har svårt att hålla tillbaka din aggression.
Sen länkade du till ett specifik fackförbund har du något juridiskt stöd för att alla fackförbund har samma regler? För vad jag sett i tråden har inte ts berättat att ts är medlem i kommunal

"Vår verksamhet regleras i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor.

Regelverket är statligt och det är riksdagen som beslutar om reglerna som styr ersättningen från a-kassan.
Det här betyder att alla a-kassor följer samma regler."

Källa:

https://www.unionensakassa.se/om-unionens-a-kassa/lagar-och-regler/

Sen har inte fackförbund ett skit att göra med huruvida man får a-kassa eller inte. Du kan vara med i a-kassan, utan att vara med i facket.

Helvete vad hjärndöd du är

KÖTTHUVUD
Citera
2023-05-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
"Vår verksamhet regleras i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor.

Regelverket är statligt och det är riksdagen som beslutar om reglerna som styr ersättningen från a-kassan.
Det här betyder att alla a-kassor följer samma regler."

Källa:

https://www.unionensakassa.se/om-unionens-a-kassa/lagar-och-regler/

Sen har inte fackförbund ett skit att göra med huruvida man får a-kassa eller inte. Du kan vara med i a-kassan, utan att vara med i facket.

Helvete vad hjärndöd du är

KÖTTHUVUD
Så imponerad av dig undrar hur mycket champagne som korkades upp när du slutade. Utifrån dina inlägg och ditt språk så lär det vara någon form av komvux för lågstadiet som du ska studera
Citera
2023-05-11, 17:49
Bannlyst
Citat:
Så imponerad av dig undrar hur mycket champagne som korkades upp när du slutade. Utifrån dina inlägg och ditt språk så lär det vara någon form av komvux för lågstadiet som du ska studera

Hahaha, fikusen greppar efter halmstrån. Nu blev det uppförsbacke.

Du hade 100% fel, jag hade 100% rätt. Inget mer att diskutera. Gå in och pip i någon annan tråd nu, eller gå och häng dig istället, jävla tramsslyna!
Citera
2023-05-11, 20:01
Medlem
Säg upp dig i slutet på juli? Du har rätt till 4 veckors semester så i praktiken är det väl max 1.5 månader kvar. Sjuka dig en vecka eller två så är du snart i mål.
Citera
2023-05-12, 14:48
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Varför ska skattebetalare försörja dig för att du inte vill jobba?
100% trolltråd, ingen är så efterbliven, inte ens på flashback.
Därför att ni betalar skatt. Ert val att arbeta och försörja icke arbetande. Troll.

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Du får säga upp dig hur mycket du vill. Utan lön och utan a-kassa får du såklart leva på sparade pengar. Socialbidrag får du bara om du inte har några tillgångar alls, dvs sälj bilar och annat först. Din a-kasse karens kommer ändå vara över innan du har hunnit tjafsa färdigt med soc. Pluggar du får du såklart ingen a-kassa utan får leva på studiemedel, dvs liten del bidrag och mest lån. Som ska betalas igen med ränta. Med skattade pengar.
Jävligt sugigt om detta stämmer. Skyddsnät ska hjälpa, inte stjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Semesterersättning för 5 veckor bör du kunna leva på plus din månadslön för juni.
Juni? Jag ska säga upp mig nu. Dvs nästan 3mån totalt utan sysselsättn.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Nu e jag kanske lite fördomsfull men får känslan av att du e etnisk svensk och då ska du inte räkna med någon hjälp eller stöd från någon myndighet,
Jodå, det har jag fått tidigare. Tack vare att en närstående kände sochandläggaren that was. Gick på soc ett par år då. Aldrig en fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Kan man påvisa att man mår dåligt av jobbet eller blir mobbad så slipper man karens, men där krävs nog en tydlig och långvarig dokumentation som styrker att det skett över en längre tid och utan att arbetsgivaren löst problemet eller ansett sig villig att lösa problematiken.
Även detta framstår förbannat efterblivet. Chefen kan omöjligen förutsätta att jag mår bra bara för jag inte bokstavligen uttryckt att jag mår dåligt. Alla anställda har inte ens kapacitet/förmåga att uttrycka sådant.

Isåfall känner jag mig mobbad av chefen och begär omedelbums frånträdande från min post.
Citera
2023-05-12, 15:01
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men varför har du sagt upp dig för studier?

Har du varit anställd de senaste året så har du rätt att ta tjänstledigt för studier. Tjänsteledigheten tar man ju från första dagen av sina studier och då har du ju arbete och lön fram tills dess.
För att jag ska studera...

What if jag får jobb genom studierna? Då måste jag väl efter tjänstledigheten fullfölja uppsägningstiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Så är det

2 månader = 42 dagar dvs arbetsdagar.
Sedan tillkommer ytterligare 2-5 dagar som är allmänna karensdagar som alla får oavsett egen uppsägning eller ej.

Så Ts får betala räkningar med kreditkort eller skaffa det fort innan anställningen är över. Annars ta tjänsteledigt (6 månader)
Eller om du jobbar tillräckligt länge söka omställningsstöd/utbildning vette tusan hur det går till men finns något bidrag om du jobbat i 8 år på samma ställe och istället vill börja plugga.

Som sagt ordna ett kreditkort om du ej har till hyra! Bästa lösningen kortsiktigt. Betala igen under hela nästa år med extrajobb/CSN
8 år?! Sinnes. Behöver plugga längre än 6 månader tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Han vill inte ha arbete, bara lön.
Bidrag. Jobbar ju inte åt någon under "semestern"

Citat:
Det borde vara Lag om arbetslöshetsförsäkring som reglera detta. I korthet så säger den att det är Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer som vad som är giltiga ann ledning vid en egen uppsägning. Vill du läsa om det så står det i 43$ och 44$

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Men tittar man runt a-kassornas hemsida så ser man att de har liknande formuleringar som kommunal.

A-Kassa.se som är a-kassornas gemensam hemsida skriver följande.
Din rätt till ersättning vid egen uppsägning beror helt på varför du har sagt upp dig. Skäl till egen uppsägning som räknas som giltiga är bland annat:

Du blir sjuk av ditt arbete och kan inte bli omplacerad.
Du blir utsatt för mobbning på din arbetsplats.
Din arbetsplats flyttar så pass långt bort att du inte kan dag- eller veckopendla.
Du får inte din lön utbetald.
Dina deltidsdagar har tagit slut.

Du måste själv kunna bevisa att du har giltiga skäl till din uppsägning. Om du har det får du ersättning som vanligt efter sex karensdagar.
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/a-kassa-vid-egen-uppsagning
Alla arbetslösa borde få bidrag, oavsett skäl. Tror inte ett dyft på betvingande arbetsmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om du har bara en månads uppsägningstid.
Varför säga upp dig redan och inte vänta till 25 juli istället?
De flesta universitetsutbildningar brukar börja omkring 25- 30 augusti.
Orkar inte jobba mer. Har haft samma jävla jobb i 9 månader. Jag förtjänar ledigt, inte varit sjuk eller ledig en enda dag ever since.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vad pratar du om? Du kan ju jobba fram tills du pluggar. Nej du får inget från a-kassan när du är ”ledig” för att du sagt upp dig själv
Nej jag kan inte Har ingen moral och gör då ett kissjobb/presterar dåligt och blir återbetalningsskyldig pga kundförlust/ekonomiskt svinn för företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Du måste ju vara helt jävla efterbliven, alla A-kassor i Sverige följer samma avtal/regler. Spelar ingen roll om du har Transport, Trä eller Metall. ALLA är likadana, bara med andra namn.

Sen länkade jag inte till något jävla "fackförbund" utan jag länkade till kommunals A KASSA, finns till och med i namnet på länken:

https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-du-sagt-upp-dig-sjalv.html

Du måste ju vara riktigt jävla bränd i huvudet?
Hahaha vafan
Senast redigerad av avc 2023-05-12 kl. 15:04.
Citera
2023-05-12, 15:26
Medlem
Citat:

What if jag får jobb genom studierna? Då måste jag väl efter tjänstledigheten fullfölja uppsägningstiden?

Det normala är att man söker tjänstledigt vid studier.

Dels så får inte en arbetsgivare neka tjänstledigheten för studier. Däremot så kan de skjuta starten av tjänstledigheten om man kommer in försent med ansökan.

Skulle man inte få ett arbete efter sina studier så kan man gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare och få ett jobb där när studierna har tagit slut.

När det gäller uppsägning så kan man göra detta när som helst under sin studietid. Vet du om att du har ett jobb de sista månaderna av dina studier så är det bara att säga upp dig då och låta den gå under din studietid.
Citera
2023-05-12, 15:30
Bannlyst
Citat:

8 år?! Sinnes. Behöver plugga längre än 6 månader tyvärr.

Bidrag. Jobbar ju inte åt någon under "semestern"

Alla arbetslösa borde få bidrag, oavsett skäl. Tror inte ett dyft på betvingande arbetsmoral.

Orkar inte jobba mer. Har haft samma jävla jobb i 9 månader. Jag förtjänar ledigt, inte varit sjuk eller ledig en enda dag ever since.

Nej jag kan inte Har ingen moral och gör då ett kissjobb/presterar dåligt och blir återbetalningsskyldig pga kundförlust/ekonomiskt svinn för företaget.

Hahaha vafan
Du får ta och prata med soc.
Citera
2023-05-12, 19:09
Medlem
Citat:

Vad fan är det för svar. Det ligger ju på dig.
Citera
2023-05-13, 10:37
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det normala är att man söker tjänstledigt vid studier.

Dels så får inte en arbetsgivare neka tjänstledigheten för studier. Däremot så kan de skjuta starten av tjänstledigheten om man kommer in försent med ansökan.

Skulle man inte få ett arbete efter sina studier så kan man gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare och få ett jobb där när studierna har tagit slut.

När det gäller uppsägning så kan man göra detta när som helst under sin studietid. Vet du om att du har ett jobb de sista månaderna av dina studier så är det bara att säga upp dig då och låta den gå under din studietid.
Det låter bra, men finnes klausuler? Blir det a-karens om jag inte återgår efter tjänstledigt? Isåfall bättre att säga upp sig och inbaka karensen i studierna/uppsägningstiden. Sen gäller studierna ett år; men man kunde ba va tjänstad ett halvår enligt nån i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vad fan är det för svar. Det ligger ju på dig.
Vadå? Att prestera bättre än jag förmår prestera?

Tänk om allt var så enkelt, att allt bara hux flux gick att göra bättre. Skulle inte finnas ett problem i universum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in