Citat:
Ursprungligen postat av
Fatslacker
Jag är sugen på att köpa lite oljebolag men så läser jag lite artiklar om oljan kommer fasas ut pga elbilar etc.
Vad kommer hända då? Har man haft oljebolag i tio år och fått utdelningar men så är oljepriset så lågt då att utdelningen minskar och värdet på bolagen går mot noll!! Är det ett troligt scenario eller bara jag som är paranoid?
Jag tänker ju att det kanske blir lite som dem som köpte Telia på 75 spänn.
Världen kommer behöva olja till 2050 minst och det du ser i väst är inte representativt för resten av världen. Latinamerika, Kina och Indien som behöver bygga massor av infrastruktur ökar sin oljekonsumtion.
Oljebolagen har väldigt volatil intjäning men många är, efter rekordåren 2022 och 2021, skuldfria och extremt billiga så även om oljepriserna blir volatila framöver så räcker det med att ett fåtal år närmsta tioårsperioden som är riktigt bra för att det ska bli grymma investeringar.
Jag tror att om man köper energibolag brett eller råvaror brett så har man ett bra årtioende. Det är lågt värderat, capex har varit lågt länge och efterfrågan är ökande. Men, det kommer vara extremt volatilt så man måste ha stål i magen.