2023-04-23, 20:17
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nu får krasch tråden se upp för nu har den fått konkurrens av "Den kommande Tech-Kraschen" här på ekonomi forumet.

Jag tycker att det är välbehövligt! Jag är haussare i den här tråden och baissare i den andra tråden
Citera
2023-04-28, 06:11
Bannlyst
Bra drag i USA igår, vi ser ut att gå mot ett fint börsår så vi sänder en tanke åt alla TA experter som står vid sidan om och väntar och väntar på att gå in 😃

Själv är jag underviktad i tech och överviktad i energi/råvaror då jag tror att tech rusat lite för fort. Men vi får se.
Citera
2023-04-28, 08:47
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi

Själv är jag underviktad i tech och överviktad i energi/råvaror då jag tror att tech rusat lite för fort. Men vi får se.

Samma här.

Min tes är att energi kan ha ett bra årtioende trots att det ser svajigt ut för oljepriset på kort sikt.
Citera
2023-04-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Samma här.

Min tes är att energi kan ha ett bra årtioende trots att det ser svajigt ut för oljepriset på kort sikt.

Jag är sugen på att köpa lite oljebolag men så läser jag lite artiklar om oljan kommer fasas ut pga elbilar etc.
Vad kommer hända då? Har man haft oljebolag i tio år och fått utdelningar men så är oljepriset så lågt då att utdelningen minskar och värdet på bolagen går mot noll!! Är det ett troligt scenario eller bara jag som är paranoid?
Jag tänker ju att det kanske blir lite som dem som köpte Telia på 75 spänn.
Citera
2023-04-28, 15:13
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatslacker
Jag är sugen på att köpa lite oljebolag men så läser jag lite artiklar om oljan kommer fasas ut pga elbilar etc.
Vad kommer hända då? Har man haft oljebolag i tio år och fått utdelningar men så är oljepriset så lågt då att utdelningen minskar och värdet på bolagen går mot noll!! Är det ett troligt scenario eller bara jag som är paranoid?
Jag tänker ju att det kanske blir lite som dem som köpte Telia på 75 spänn.

Världen kommer behöva olja till 2050 minst och det du ser i väst är inte representativt för resten av världen. Latinamerika, Kina och Indien som behöver bygga massor av infrastruktur ökar sin oljekonsumtion.

Oljebolagen har väldigt volatil intjäning men många är, efter rekordåren 2022 och 2021, skuldfria och extremt billiga så även om oljepriserna blir volatila framöver så räcker det med att ett fåtal år närmsta tioårsperioden som är riktigt bra för att det ska bli grymma investeringar.

Jag tror att om man köper energibolag brett eller råvaror brett så har man ett bra årtioende. Det är lågt värderat, capex har varit lågt länge och efterfrågan är ökande. Men, det kommer vara extremt volatilt så man måste ha stål i magen.
Citera
2023-04-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Världen kommer behöva olja till 2050 minst och det du ser i väst är inte representativt för resten av världen. Latinamerika, Kina och Indien som behöver bygga massor av infrastruktur ökar sin oljekonsumtion.

Oljebolagen har väldigt volatil intjäning men många är, efter rekordåren 2022 och 2021, skuldfria och extremt billiga så även om oljepriserna blir volatila framöver så räcker det med att ett fåtal år närmsta tioårsperioden som är riktigt bra för att det ska bli grymma investeringar.

Jag tror att om man köper energibolag brett eller råvaror brett så har man ett bra årtioende. Det är lågt värderat, capex har varit lågt länge och efterfrågan är ökande. Men, det kommer vara extremt volatilt så man måste ha stål i magen.
Exakt och gärna något bolag som Exxon eller Chevron som är stora och diversifierade. Sen kan det få krascha på bäst det vill (vi är ju ändå i krasch-tråden) . Men is i magen krävs det ju förstås.
Citera
2023-05-01, 06:24
Bannlyst
På onsdag väntas en ny räntehöjning av Fed till 5,25% enligt prognoser.
På torsdag ECB besked. Har försökt dra TA linjer och se vart det bär av men det blev bara en halv kaffekopp och en tesked.
Tror inte mycket händer, oljepriset är intressantast.
Citera
2023-05-10, 11:59
Bannlyst
Se hur historien upprepar sig, precis samma rubriker som vi har sett nu de senaste dagarna! https://www.di.se/nyheter/pengarna-slut-for-usa-nu-stanger-staten-ner/
Kommer nåt att hända den här gången månntro?
Citera
2023-05-10, 12:16
Bannlyst
För 5 år sedan Trump och nu den polska juden Yellen, men samma innebörd. https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1144817-nya-risken-snart-tomt-i-usas-statskassa
Citera
2023-05-10, 19:12
Medlem
bajssprutans avatar
Börsen bottnar ett par månader efter att fed kör sin berömda pivot. Kanske oktober-november om inget allvarligt går sönder i ponzin vi alla lever i innan dess och fed tvingas paniksänka.

Farbror Jpow skojar inte, och har aldrig skojat, han kommer att hålla ert huvud under vattnet tills det kommer väldigt få bubblor, antagligen felaktigt men så är det.
Tidigare krisers statistik pekar på det. Dotcom, 2008, covid osv.

Antagligen får fed sänka räntan for the bad reasons, dvs kaos i modermodemet, inte för the good reasons, att prisökningarna som kallas inflation avtar.
Citera
2023-05-10, 19:27
Medlem
Det blir alltid värre innan det blir bättre. Svårt bara att veta när det är som värst. Att köpa kvalitet och bolag med stark kassa och underliggande bra fundamenta torde inte vara fel och reducerar en hel del onödiga risker och kanske med en del guld i portföljen? Macro är alltid lite lurigt och svårbedömt så att köpa bra bolag till ett bra pris är svårslaget. Även enligt en viss känd finans herres filosofi.
Senast redigerad av Truefighter 2023-05-10 kl. 19:35.
Citera
2023-05-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Börsen bottnar ett par månader efter att fed kör sin berömda pivot. Kanske oktober-november om inget allvarligt går sönder i ponzin vi alla lever i innan dess och fed tvingas paniksänka.

Farbror Jpow skojar inte, och har aldrig skojat, han kommer att hålla ert huvud under vattnet tills det kommer väldigt få bubblor, antagligen felaktigt men så är det.
Tidigare krisers statistik pekar på det. Dotcom, 2008, covid osv.

Antagligen får fed sänka räntan for the bad reasons, dvs kaos i modermodemet, inte för the good reasons, att prisökningarna som kallas inflation avtar.

Botten i oktober/november?

Så du menar på att detta kommer att bli den nästlängsta björnmarknaden på 80 år?

Tvek på den du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in