2023-05-12, 12:39
Medlem
Absolut ingenting har blivit bra av Miöjömuppars beslut.

Så vilka idiotet sittet ens och tror det kan bli bra nu?

Detta är på nivån att det är ett hån mot hela samhället hur Miljömuppar håller på.
Citera
2023-05-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du ställer så märkliga frågor. Visst har det talats i tråden om hundratals miljader i investeringar. Goldman Sachs, VW, pensionsfonder, EIB ... Så många var villiga att satsa i företaget har det sagts. Är de pengarna slut?

Märkligt? Ja, kanske det. Det är bara det att jag inte har sett någon annan än dig komma med en siffra på flera hundra miljarder. Tänkte bara om du har sett några fler investeringar?

Jag kan självklart ha missat något då jag inte har varit så aktiv här på sistone.
Citera
2023-05-12, 12:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Märkligt? Ja, kanske det. Det är bara det att jag inte har sett någon annan än dig komma med en siffra på flera hundra miljarder. Tänkte bara om du har sett några fler investeringar?

Jag kan självklart ha missat något då jag inte har varit så aktiv här på sistone.
Jag har inte siffrorna aktuella, men tidigare har det talats om hur mycket Golman Sachs och VW har satsat i NV och en del betraktade det som en garanti för att NV var en god satsning.
Citera
2023-05-12, 12:42
Medlem
wwrs avatar
Nu har NV fått miljarder av tyskarna. (Sverige och Tyskland = tidigare duktiga länder som nu krossas av EU)
Citat:
Tyska staten ger Northvolt miljarder för ny fabrik
Svenska Northvolt får mångmiljardstöd av tyska staten för sina fabriksplaner i tyska Heide, norr om Hamburg. Det skriver Financial Times.

Northvolt har tidigare uppgett att fabrikerna innebär en investering på omkring 40 miljarder kronor. Det tyska näringsministeriet har gett grönt ljus till stödet efter ett års förhandlingar.
https://omni.se/tyska-staten-ger-nor...abrik/a/9zMLel

Citat:
Tyska regeringen kommer att stödja etableringen av batteribolaget Northvolts etablering i norra Tyskland, en investering på cirka 40 miljarder. Samtidigt fortsätter man planerna för en fabrik i Nordamerika.
https://www.dn.se/ekonomi/tyska-stat...-at-northvolt/ (Uppdaterad 11:54 Publicerad 10:47)

(NV-nyheterna kommer till helgen, som vanligt)
Senast redigerad av wwr 2023-05-12 kl. 12:48.
Citera
2023-05-12, 12:50
Medlem
En lösning hade kunnat vara att låta norra Sverige, i alla fall från Västernorrland och norrut, lämna EU precis som EU lät Danmark plocka ut Grönland ur EU för att rädda fisket där. Då skulle man i Norrland, där merparten av vattenkraften finns, ha rätt att strypa el-exporten litet och därmed hålla nere priserna för industrin (och hushållen). Vill minnas att Grönland gick ur EU 1985 (Danmark behöll dock ändå överhöghet över Grönland).

Om norra Sverige inte är med i EU så har norra Sverige rätt att ransonera el-exporten till EU och därmed kunna fortsätta med tidigare årtiondens låga elpriser som hittills gett en permanent konkurrensfördel för den norrländska basindustrin och viss tillverkande industri typ Northvolt. Vilket gett Sverige en hel del värdefulla exportintäkter genom åren. Det är synd att ingen uppmärksammar den här möjliga utvägen. Och i detta sammanhang upplyser om att Grönland tidigare kunde gå ur EU och att Storbritannien nyligen lämnade EU.

För Sydsverige blir elpriserna ändå ungefär desamma. Kom också ihåg att politikerna vill ha höga elpriser. Då får man in mer elskatt från framtidens elbilar. Man blir också mer tvungen att köpa LNG (naturgas i flytande form) från USA för att kunna slå på gaskraftverk när det inte blåser. Stor export av amerikansk LNG till Europa blir en bra ersättning bortfallet av saudisk olja som säljs i USD nu när saudierna delvis börjat gå över till kinesiska yuan/RMB. På det här viset kan USA-lojala politiker i Europa hjälpa till att undvika att dollarn kollapsar och därmed kanske också västvärldens politiska makt. Så det finns väldigt svaga incitament för politikerna i Väst att de närmaste 15 åren, typ, förse Europa med billig pålitlig energi när det inte blåser. Skulle Norrland kunna hålla sig utanför de här politiska förutsättningarna skulle man nog kunna rädda en hel del tung industri som är beroende av billig el. Och en hel del exportintäkter.
Citera
2023-05-12, 12:54
Medlem
wwrs avatar
Här är bara från en investeringsrunda
Citat:
European Tesla rival Northvolt raises $2.75 billion from Goldman, VW and others
PUBLISHED WED, JUN 9 2021

Total investment in the company now stands at $6.5 billion.
Northvolt said it will use the funding to expand capacity at its factory in the far north of Sweden from 40 gigawatt-hours to 60 gigawatt-hours, which is enough to supply batteries for around 1 million electric vehicles.
The latest round of funding values Northvolt at $11.75 billion, according to a person familiar with the company who asked to remain anonymous as Northvolt has not publicly disclosed the figure.
https://www.cnbc.com/2021/06/09/nort...ith-tesla.html

Citat:
Northvolt raises $1.1 billion to support factory rollout plans in Europe

5 July, 2022

Investors participating in the capital raise were AMF, AP funds 1-4 (via the co-owned company 4 to 1 Investments), ATP, Ava Investors, Baillie Gifford, Compagnia di San Paolo through Fondaco Growth, Folksam Group, Goldman Sachs Asset Management, IMAS Foundation, Olympia Group, OMERS Capital Markets, PCS Holding, Swedbank Robur, TM Capital and Volkswagen Group.
https://northvolt.com/articles/north...cing-july2022/
Citera
2023-05-12, 12:56
Medlem
Citat:
Jag har inte siffrorna aktuella, men tidigare har det talats om hur mycket Golman Sachs och VW har satsat i NV och en del betraktade det som en garanti för att NV var en god satsning.

Sist jag såg någon hård siffra var sommaren 2022. Då var det omkring 80 miljarder, samt att NV värderades till omkring 120 miljarder om jag nu inte minns fel. Vet inte om det kommit några fler riktigt stora investeringar sen dess. Det som var i nyheterna idag ska först ta sig igenom några instanser innan det kan godkännas.
Citera
2023-05-12, 12:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Sist jag såg någon hård siffra var sommaren 2022. Då var det omkring 80 miljarder, samt att NV värderades till omkring 120 miljarder om jag nu inte minns fel. Vet inte om det kommit några fler riktigt stora investeringar sen dess. Det som var i nyheterna idag ska först ta sig igenom några instanser innan det kan godkännas.
Men i det fallet har alltså Northvolt tillgång till 120 miljarder. Är de pengarna slut?

NV skall tydligen även få 40 miljarder av tyskarna och lån på 50 miljarder i USA.
Citera
2023-05-12, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Här är Northvolt värda 200 miljarder svenska kronor, enligt Reuters.
Citat:
To fund its projects, Northvolt is also preparing an initial public offering that could value the company at more than $20 billion, sources have previously told Reuters.
https://www.reuters.com/technology/n...told%20Reuters. (publ idag)
Citera
2023-05-12, 13:10
Medlem
Citat:
Men i det fallet har alltså Northvolt tillgång till 120 miljarder. Är de pengarna slut?

NV skall tydligen även få 40 miljarder av tyskarna och lån på 50 miljarder i USA.

Om jag har tio miljoner och köper ett hus för 5 miljoner, Har jag då ett kapital på 5 eller 10 miljoner?

Säg sedan att husets värde går upp till 8 miljoner. Det innebär inte att jag har mer pengar i handen utan bara att jag är god för mer pengar. Mitt totala värde ökar från 10 till 13 miljoner men jag har fortfarande bara 5 miljoner i handen.
Citera
2023-05-12, 13:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Om jag har tio miljoner och köper ett hus för 5 miljoner, Har jag då ett kapital på 5 eller 10 miljoner?

Säg sedan att husets värde går upp till 8 miljoner. Det innebär inte att jag har mer pengar i handen utan bara att jag är god för mer pengar. Mitt totala värde ökar från 10 till 13 miljoner men jag har fortfarande bara 5 miljoner i handen.
Det snurrar miljardsiffror runt NV nu. De har inte producerat någonting säkert men är värda 200 miljarder. Nu fick de 40 miljarder av Tyskland och lån från USA på 50 miljarder har det talats om.

Det här låter som fantasisiffror. Om företaget är värt 200 miljarder kan de börja med att visa att de kan producera batterier.

Det vi vet är att NV förlorade 3 miljarder förra året.
Senast redigerad av wwr 2023-05-12 kl. 13:24.
Citera
2023-05-12, 13:22
Medlem
Det stora problemet är tillgången till råvaror och LKAB har ju aviserat att man ska utvinna råvaror för batteriframställningen genom raffinering av gammalt skit från marken från tidigare malmutvinning.

Vill europeiska batteritillverkare ha tillgång till detta bör den svenska staten kräva att viss batteritillverkning sker inom landet och visst förbud mot utförsel av mineraler sker för att främja inhemsk produktion i någon mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in