2023-05-12, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det är ju inga uppseendeväckande nyheter han levererar direkt. Den höjda räntan är ungefär lika effektiv mot den höga inflationen som nollräntan var mot den mångårigt låga inflationen, dvs inte särskilt. Merparten av inflationen har helt andra orsaker som Riksbanken inte kan påverka öht, exempelvis skenande världsmarknadspriser på råvaror.

Det där kunde vem som helst talat om för karln redan för nåt år sedan, och det var väl rätt många som försökte göra det också.
Det spelar ju ingen roll; Om folk inte har råd att efterfråga varor (för att de blir dyrare på grund av höga råvarupriser) sjunker priserna på dessa varor eller så försvinner varorna från marknaden helt.

Då sjunker inflationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Synd att man inte vågade sänka ränteavdraget när räntan var noll. Man borde kunnat komma överens om en utfasning över 20-30 år. Nu är det nog svårt !

Just så. Utöver att det hade varit rimligt på alla sätt hade man fått lite bättre utväxling på räntehöjningarna nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Lågräntepolitiken (kring noll eller under noll) är betydligt äldre än så.
Ja men den förlängdes av pandemin. Annars har du rätt.
Citera
2023-05-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Det spelar ju ingen roll; Om folk inte har råd att efterfråga varor (för att de blir dyrare på grund av höga råvarupriser) sjunker priserna på dessa varor eller så försvinner varorna från marknaden helt.

Då sjunker inflationen.

Exakt. Det har rätt lite med Riksbankens styrränta att göra.
Citera
2023-05-12, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bostadspriserna har ingenting med inflationen o göra. De räknas inte in i indexet. Varför blandar ni in dessa när vi pratar inflation? Rätt uppenbart att ni tror er göra klipp på fallande priser. Men kom ihåg, priser faller för att folk inte har råd att låna. Och då kommer ni heller inte ha råd, för har ni inte råd idag så kommer ni fan inte ha råd när allt kraschar.
Det bli ingen krasch. Innan dess har inflationen sjunkit.

Dessutom blir alla fattigare även av hög inflation.
Citera
2023-05-12, 11:08
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.

Hahaha. Ja, vi borde faktiskt vara stolta! Vi är ju inte sist! Europas bottenskap är ju sämre!
Citera
2023-05-12, 11:08
Bannlyst
Citat:
Exakt. Det har rätt lite med Riksbankens styrränta att göra.
Jo, de högre räntorna gör att penningmängden minskar i samhället och folk kan inte efterfråga i lika hög utsträckning.

Då faller inflationen snabbare.
Citera
2023-05-12, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Hahaha. Ja, vi borde faktiskt vara stolta! Vi är ju inte sist! Europas bottenskap är ju sämre!
Var skrev jag att vi ska vara stolta?

Jag bara påpekade att en debattör ljög.
Citera
2023-05-12, 11:13
Medlem
Citat:
Jo, de högre räntorna gör att penningmängden minskar i samhället och folk kan inte efterfråga i lika hög utsträckning.

Då faller inflationen snabbare.

Visst, på marginalen är det så. Det var därför jag skrev "rätt lite", helt verkningslöst är det ju inte.

I grunden är jag inte emot att man höjt räntan, däremot tror jag inte att det är en bra idé att tokhöja för att försöka döda inflationen. Nollräntan var också en dålig idé, och när man ändå sänkte till noll var det ytterligare en dålig idé (förvisso inte Riksbankens...) att låta ränteavdraget vara kvar.
Citera
2023-05-12, 11:14
Bannlyst
Citat:
Visst, på marginalen är det så. Det var därför jag skrev "rätt lite", helt verkningslöst är det ju inte.

I grunden är jag inte emot att man höjt räntan, däremot tror jag inte att det är en bra idé att tokhöja för att försöka döda inflationen. Nollräntan var också en dålig idé, och när man ändå sänkte till noll var det ytterligare en dålig idé (förvisso inte Riksbankens...) att låta ränteavdraget vara kvar.
Ja? Det är ju notan för nollräntan vi får betala nu.
Citera
2023-05-12, 11:17
Avslutad
Citat:
Men kom ihåg, priser faller för att folk inte har råd att låna. Och då kommer ni heller inte ha råd, för har ni inte råd idag så kommer ni fan inte ha råd när allt kraschar.
Väl talat.

Det finns inget mer irriterande i dessa diskussioner än Flashbackmiljonärer som ”minsann ska göra klipp när världsekonomin kraschar”, som om de själva inte var små obetydliga brickor i samma pyramidspel som kraschar.
Citera
2023-05-12, 11:19
Bannlyst
Citat:
Bostadspriserna har ingenting med inflationen o göra. De räknas inte in i indexet. Varför blandar ni in dessa när vi pratar inflation? Rätt uppenbart att ni tror er göra klipp på fallande priser. Men kom ihåg, priser faller för att folk inte har råd att låna. Och då kommer ni heller inte ha råd, för har ni inte råd idag så kommer ni fan inte ha råd när allt kraschar.

Precis. Kommunistfjollorna hoppas på en bostads REA, och att dom på något magiskt sätt, ska kliva in med 20.000, och få en villa i Göteborg, som sedan kommer skena upp i pris, och in kommer miljonerna....

Priserna sjunker inte så mycket, och precis som du har sagt, har dom inte råd att ta sig in på bostadsmarknaden idag, kommer dom inte ha råd vid en krasch heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in