2023-05-12, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag är litet skeptisk till att du är så pass synsk att du kan göra säkra framtidsförutsägelser . . . .

Självklart kan jag inte se in i framtiden, men man får ändå ha en åsikt!
Citera
2023-05-12, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
"Asså vi har inte högst nivåer av HIV-fall! Liberia och Kamerun är värre!"

Vad är det med er vänsterblivna och tendens att alltid jämföra sig med det sämsta?

Hahaha, skrattade gott åt den. Bullseye.
Citera
2023-05-12, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Javisst. Men du påstod ju att du visste hur det skulle bli.
Citera
2023-05-12, 10:09
Medlem
Citat:

Vi får hoppas att de som skapade den skenande inflationen också vet hur man sänker den
Citera
2023-05-12, 10:09
Medlem
Raytheons avatar
Ta bort det förbannade ränteavdraget.
Citera
2023-05-12, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vi har haft räntehöjningar I ungefär 1 år. Merparten har inte hunnit slå igenom än men man kan redan se lägre konsumtion, jag jobbar inom byggbranschen och för många företag är det inte längre lönsamt att bygga pga räntor. Byggs det inte blir underskottet på bostäder högre och priserna på bostäder går upp. Kontraproduktivt

Låt räntorna ligga som dom är nu och avvakta 1 år och se vad som händer. Antingen ger det effekt och inflationen går ner eller så gör den det inte. Det finns kanske andra åtgärder att laborera med utöver räntan. Räntan påverkar i stort endast företag och de som äger sin bostad.

Håller med, till 100%. Kötthuvudet på riksbanken, inväntar inte ens någon effekt på höjningarna. Han ger det 2 sekunder, och tycker sedan: "Nä vafan, detta biter ju inte, gasa mer!!!" - Dumröven måste ju ANDAS mellan höjningarna, och låta marknaden/ekonomin och folket få anpassa sig till höjningarna.

Det han gör nu, är att stå med handbromsen i, och gasar och växlar och fattar inte varför bilen står still.
Citera
2023-05-12, 10:10
Bannlyst
Citat:
Vad är det med er tokhögeridioter? Kan ni bara debattera genom att ljuga?

Du påstod att Sveriges arbetslöshet var OECDs största. Det var en lögn.
Jag ber så mycket om ursäkt, det var okänsligt att inte bejaka alla med högfungerande autism i tråden.

Rättelse: räcket det inte med att vi har tredje högst arbetslöshet i OECD?
Citera
2023-05-12, 10:11
Bannlyst
Citat:
Javisst. Men du påstod ju att du visste hur det skulle bli.

Om vi säger såhär då, om vi ska diskutera så omoget. Kan du motbevisa att det inte kommer bli som jag säger? Får isåfall, måste ju du också kunna se in i framtiden?
Citera
2023-05-12, 10:13
Bannlyst
Citat:
Om vi säger såhär då, om vi ska diskutera så omoget. Kan du motbevisa att det inte kommer bli som jag säger? Får isåfall, måste ju du också kunna se in i framtiden?
Jag gör inga utfästelser om hur det kommer att bli.

Jag bara beskriver vad som krävs för att vi ska få till en vettig ekonomisk situation.
Citera
2023-05-12, 10:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Problemet är att det inte bara är att höja räntan
Det tar tid innan det får effekt.
Jag har 3år bundet på 1.17% som går ut om va1 år. Många har liknande.
Kommer bli en kraftig smäll vilket inte är bra och det vill inget se(förutom domedagsprofeterna på fb)

Arbetslösheten måste upp med. Vi ser hur den ligger lågt i USA och Europa fortfarande. Tyvärr. Folk konsumerar som vanligt. Det som kommer få varsel och konkurser är restaurang, sällanköp, nybyggen, bilhandlare och allmän konsumenthandel.
När ser sker kommer räntan börja sänkas.
Citera
2023-05-12, 10:21
Bannlyst
Citat:
Jag gör inga utfästelser om hur det kommer att bli.

Jag bara beskriver vad som krävs för att vi ska få till en vettig ekonomisk situation.

Du bölar om större höjningar, men vi har inte ens sätt effekten på de höjningar som redan gjorts. Jag gissar bara nu, men du bor förmodligen i hyresrätt, och tycker att räntehöjningarna är kanon? Dom kommer påverka dig i hyresrätten också. Om det nu är så att du tillhör den kretsen (rödvinskommunisterna).
Citera
2023-05-12, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Jag ber så mycket om ursäkt, det var okänsligt att inte bejaka alla med högfungerande autism i tråden.

Rättelse: räcket det inte med att vi har tredje högst arbetslöshet i OECD?
OK . . . jag är autist för att jag korrekt påpekar att du ljuger?

Du lider av nån störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in