2023-05-12, 10:06
Medlem
GustavAnders avatar
Det är bara att vänja sig vid fortsatt krig , oavsett framgångarna för Ukrainas ev offensiv.

Det är ju uppenbart att den lilla gollum i Kreml med tillhörande fradgatuggande anhang inte är redo för förhandlingar, ryzzar är uppenbarligen utöver alla deras enorma kända tillkortakommanden även trögskallar...
Citera
2023-05-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Ryssland kommer inte sätta in kärnvapen militärt. Det finns inget sätt NATO/väst inte kan reagera på det och bortsett från en liknande svar kommer inga medel hållas tillbaka. Varenda diplomatisk påtryckning att sluta handla med Ryssland, detta gäller även neutrala länder. Kina är det land globalt som har mest att förlora på att kärnvapen blir accepterat som ett vapen man använder då de har för få för att kunna utmana i ett nukleärt utbyte. Både Kina och Indien hade slutat köpa ryska fossila produkter. Möjligtvis hade Iran och NK fortsatt sälja vapen och ammunition till Ryssland men om Ryssland är en paria idag kan du föreställa dig hur man hade varit efter det.

Tycker det inte gagnar någon att låtsas om att Ryssland faktiskt kommer använda kärnvapen.

Jag tror inte heller Ryssland kommer sätta in kärnvapen delvis av de argument du nämner Men risken är inte noll. Och vi kan inte lita på att

1 Putin är rationell - Han har visat att han inte är det.

2 Ryska militärer stoppar Putin (Ryska ledningen)

3 Att ryska kärnvapen inte fungerar.

Och risken är som störst när den ryska ledningen förlorar kontrollen över deras militära styrkor i Ukraina - Massflykt och deserteringar (Se WWI) och de måste ta ett snabbt beslut under tidspress. Jag tror risken är mindre vid ett hot om att de kommer förlora Krim. Så länge ledningen har kontroll över sina styrkor.

Både Indien och Kina håller tillbaks Ryssland. De är livrädda för det du säger. Om Ryssland bryter emot tabut att använda kärnvapen, så har vi en helt ny värld. Som inte är bra för Ryssland. Så borde den ryska ledningen tänka men är de rationella?
Citera
2023-05-12, 10:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
3 Att ryska kärnvapen inte fungerar.

Givetvis kan man inte räkna med det men det är närmast omöjligt att de har en så stor mängd fungerande kärnvapen som de själva påstår. Vidare så skulle de inte vara så hotade av väst och lilla Ukraina om de hade det. Om Ryssland kämpar ett "existensiellt krig" i Ukraina som Putin och Medvedev hela tiden påstår så betyder det att de inte har en kärnvapenförmåga som motsvarar en "normal" kärnvapenmakt i stil med ex. Indien.
Citera
2023-05-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?
Ryssland är ju en diktatur och kommer nog därför alltid vara ett hot mot oss. Ryssarna får därför lida av Kremls krigsgalenskaper men så är det ju. Både japaner och tyskar var ju under och efter ww2 föraktade och hatade men i och med att länderna blev demokratier under dom västallierade och USA:s överinseende så försvann den stämpel relativt snabbt.
Den resan kan kanske ryssen också göra. Om inte så får nog ryssar i utlandet vänja sig vid att bli behandlade som spetälska, trots allt så är det ju Kreml som brölar ut hot mot oss i parti och minut och göder hatet mot ryssar.
Nu är säkert inte ryssen så dumdristig att han korsar gränsen till väst men helt säker kan man inte vara med det retoriska kaos som dagligen spys upp i rysk propaganda.
Citera
2023-05-12, 10:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Är du full eller? Visa mig något inlägg där jag säger att ryssarna är oövervinnlig eller att det är hopplöst. Att jag tror på de officiella amerikanska siffrorna är defaitism i stället för några utrop om hemliga CIA siffror är ju bisarrt.

Jag har hela tiden sagt att jag tror kriget kommer att sluta med någon slags förhandling.

1 Det gör nästan alla krig

2 Det kommer nog sluta med att Ukraina får tillbaks det mesta men att Ryssland kanske får hyra Krim.

Sen finns det risker med att Ryssland faller ihop politiskt och då vet inte riktigt vad som kommer att hända, men det är en ytterlighet
Mig lurar du inte med dina låtsas sympatier. -bla bla bla, jag tror på Ukraina men om ryssarna inte får som dom vill så kommer dom att använda kärnvapen, bla bla bla.

Samma skiva har spelat i femton månader, du varvar det med några inlägg om hur "illa" du tycker om ryssarna för att i nästa inlägg älta samma kärnvapenhot igen.
Citera
2023-05-12, 10:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det är bara att vänja sig vid fortsatt krig , oavsett framgångarna för Ukrainas ev offensiv.

Det är ju uppenbart att den lilla gollum i Kreml med tillhörande fradgatuggande anhang inte är redo för förhandlingar, ryzzar är uppenbarligen utöver alla deras enorma kända tillkortakommanden även trögskallar...
Om UAF tar tillbaka 30% av ockuperat område så får man klassa operationen som framgångsrik. Så 3 år till för hela landet....
Citera
2023-05-12, 10:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Dessutom tror jag att amerikanerna vill försöka få ryssen att byta sida emot Kina och då är Krim en bra kaka att bjuda på.

Skulle Amerikanarna bjuda bort Ukrainska Krim för att ryssen skulle byta sida om Kina?
Senast redigerad av Taggad 2023-05-12 kl. 10:34.
Citera
2023-05-12, 10:30
Medlem
Det är häpnadsväckande stora bögförluster. HBTQ-stormakten står inför en militär katastrof.

Senaste dygnet har inrapporterats att ytterligare 750 bögfascister eliminerats och vi är då totalt uppe i 197.670 som har befriats.

Genombrytningen av 200.000-gränsen har flyttats till den 17 maj, det vill säga om 5 dagar, men det finns chans att genombrottet sker redan den 16 maj. De närmsta dagarna får utvisa.

Även övriga materiella förluster är tämligen stora. 5 stridsvagnar har eliminerats samt 8 bepansrade stridsfordon.
Mycket goda siffror också för utslaget bögigt artilleri, hela 15 pjäser samt 2 st raketartillerisystem har avslägsnats.

Min teori är att Ryssland inte förmår mobilisera i kapp de höga förlusterna. Det man tillför blir av sämre kvalitet än det man redan har förlorat.

Detta håller inte ett helt år till, jag tror det finns krafter inom HBTQi-stormakten som inser detta. Något internt kommer att hända.
Citera
2023-05-12, 10:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är du full eller? Visa mig något inlägg där jag säger att ryssarna är oövervinnlig eller att det är hopplöst. Att jag tror på de officiella amerikanska siffrorna är defaitism i stället för några utrop om hemliga CIA siffror är ju bisarrt.

Jag har hela tiden sagt att jag tror kriget kommer att sluta med någon slags förhandling.

1 Det gör nästan alla krig

2 Det kommer nog sluta med att Ukraina får tillbaks det mesta men att Ryssland kanske får hyra Krim.

Sen finns det risker med att Ryssland faller ihop politiskt och då vet inte riktigt vad som kommer att hända, men det är en ytterlighet
Ryssland fick hyra flottbasen i Sevastopol och tilläts ha soldater där. Detta utnyttjades för att initiera invasionen.

Om Ryssland går med på att återgå till systemet som fanns innan 2014 utan ytterligare strid så kanske Ukraina kan gå med på det. Annars behöver Ryssland lämna Krim helt och Sevastopol blir en Nato flottbas.
Citera
2023-05-12, 10:39
Medlem
Taggads avatar
Appropå Kina:
Citat:
Kinesiskt sändebud ska resa till Ukraina på måndag
Kinesiske sändebudet Li Hui, ambassadör för eurasiska frågor, ska resa till Ukraina på måndag, uppger Kinas försvarsdepartement enligt AFP. Syftet uppges vara att diskutera en ”politisk lösning” på kriget. Li Hui ska även besöka Polen, Frankrike, Tyskland och Ryssland.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citera
2023-05-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis kan man inte räkna med det men det är närmast omöjligt att de har en så stor mängd fungerande kärnvapen som de själva påstår. Vidare så skulle de inte vara så hotade av väst och lilla Ukraina om de hade det. Om Ryssland kämpar ett "existensiellt krig" i Ukraina som Putin och Medvedev hela tiden påstår så betyder det att de inte har en kärnvapenförmåga som motsvarar en "normal" kärnvapenmakt i stil med ex. Indien.

Här kan du se vad US Får göra*.

https://www.state.gov/new-start/

The treaty provides for 18 on-site inspections per year for U.S. and Russian inspection teams

During inspections of deployed strategic weapon bases/facilities, each side must disclose how many warheads are on each delivery vehicle based at the inspected base, and the inspecting country has the right to inspect the loading on one delivery vehicle

Each country provides the other with a declaration of its deployed strategic delivery vehicles, launchers and warheads, including: a breakdown of warhead numbers deployed across the three types of delivery vehicles;

To enhance transparency, the Parties annually exchange telemetric information on a parity basis, for up to five ICBM and SLBM launches per year. These measurements of various technical parameters are made to monitor missile performance during ICBM and SLBM flight tests.

Det finns mer se länk

*Från i år är det uppsagt
Citera
2023-05-12, 10:44
Medlem
Taggads avatar
Dmytro Kuleba på väg till Arlanda
Citat:
Uppgift: Ukrainsk minister på väg till Sverige
Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba är på väg till Sverige för att delta i EU:s informella utrikesministermöte, enligt uppgifter till Ekot.

Kuleba väntas delta under lördagens samtal om Ukraina och Ryssland. Mötet hålls vid Arlanda flygplats i Stockholm.
https://omni.se/uppgift-ukrainsk-minister-pa-vag-till-sverige/a/rlbydw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in