2023-05-12, 02:59
Medlem
LemPicas avatar
Du har redan problem med två substanser såpass att du inte klarar av att sluta själv.
Inte ens för att få genomgå ADHD-utredning.
Istället för att inse allvaret skaffar du dej ett tredje substansproblem och intalar dej själv att du har läget under kontroll.
Du är en typisk blandmissbrukare och tänker och beter dej på exakt samma vis som majoriteten av alla missbrukare.
Du skriver själv att du redan ökar dosen "av förklarliga skäl".
Tror du seriöst att du inte kommer förlora kontrollen helt även över affet på samma sätt som du förlorat kontrollen över dom andra substanserna?

Citat:
Ursprungligen postat av misterissues
Hejsan! Jag har sedan en tid gått ÅP (återfallsprevention) då jag blev trött på mitt festbruk av kokain. Efter årsskiftet ville dom se om det fanns anledning att placera mig i kön för ADHD-utredning, alltså fick jag genomföra en rad intervjuer och diverse testar. Jag träffade signifikant högt, som så många andra, och placerades i kön för ADHD-utredning. Men mot bakgrund av min dåliga karaktär så bommade jag naturligtvis samtliga UP, då jag inte kunde (läs ville) sluta med min kvälls-jolle. =)

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal
- Extremt högpresterande, bra självförtroende men kroniskt dålig självkänsla (blivit mycket bättre med tiden).
- För 3 år sen grundande jag ett bolag. I vår senaste emission hade vi ett bolagsvärde om 105 MSEK (nej, jag är inte en nyrik snorunge och jag hävdar mig aldrig - på gott och ont). Jag skriver detta för att ge lite perspektiv på nedan.

Mitt arbete (utvecklare) och bolaget är det viktigaste för mig just nu. Det är det jag tycker är kul och det ger mig bekräftelsen som jag så länge sökt. Avskyr att gå hem - då tar actionrullen slut, känns det som.

Så, med samvetet intakt, började jag självmedicinerna med amfetamin (gatutjack) - jag menar, har man ADHD så väl ingen klandra mig....? Allt blev och är enklare, jag har inte längre hyperaktiv hjärna, oron för misslyckande försvann och jag kunde nå min potential utan stora psykiska ansträngningar. Det kändes nästan rättvist.

Jag skriver här för min oro om hur livet är när (eller om) man slutar. Jag är skiträdd för en vardag utan min lilla tjackbomb (som såklart växer av uppenbara skäl). Har någon erfarenhet av att sluta med amfetamin som brukat drogen i syfte att arbeta/prestera? Hur gick det? Vad blev effekten? Var det något särskilt som hjälpte?

Jag är tyvärr långt ifrån redo till att kliva av - så även om jag förstår välmeningen med att skriva skräckhistorier om mögliga husvagnar och tänder som förmultnar så ber jag er att bespara mig dessa. I've read em' all.

Stort, stort tack och varma hälsningar! <3
Citera
2023-05-12, 03:18
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Ja..det låter helt bisart, men så upplever X sin erfarenhet..

Ett sista tips.. Allt från och med nu, är bara en fortsättning på det du aldrig avslutade.
Lycka till från både mig o X!
Jag trodde för ett ögonblick att du talade om mig, ett så bra inlägg skrev du att många kommer att känna sig träffade.
Citera
2023-05-12, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Du har redan problem med två substanser såpass att du inte klarar av att sluta själv.
Inte ens för att få genomgå ADHD-utredning.
Istället för att inse allvaret skaffar du dej ett tredje substansproblem och intalar dej själv att du har läget under kontroll.
Du är en typisk blandmissbrukare och tänker och beter dej på exakt samma vis som majoriteten av alla missbrukare.
Du skriver själv att du redan ökar dosen "av förklarliga skäl".
Tror du seriöst att du inte kommer förlora kontrollen helt även över affet på samma sätt som du förlorat kontrollen över dom andra substanserna?

Du skriver som om jag påstått mig vara oövervinnlig gentemot droger? Jag skriver till och med ödmjukt ”när (eller om) man slutar..” - det bör väl ändå tolkas som att jag har respekt för drogen? Cannabisen har jag slutat med, sedan månader. Det är en av o på drog, den oroar mig inte så länge jag har rutiner och ett jobb att gå till.

Vad gäller ladd så, som jag skriver, festbrukade jag och sökte hjälp innan jag ens kört på ett fartgupp.

Mot bakgrund till att jag skriver en tråd om missbruket och kastar mig med ord som ”oro” och ”skiträdd” förstår jag inte hur du kan tolka mig på det viset som du skriver.
Senast redigerad av misterissues 2023-05-12 kl. 03:41.
Citera
2023-05-12, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Nu skriver jag såklart på en väns bekostnad som gärna ville dela med sin erfarenhet. I fortsättningen benämns personen 'X'.
Denne har brukat precis samma substans i tillräckligt många år för att börja hålla på o räkna exakt hur många som passerat, man har ju en tendens att få dagarna att 'flyta ihop'. Tappar lätt tidsuppfattning..

Liksom du, kombinerade X detta med arbete till en början men insåg snart att det var inte hållbart att bruka substansen ihop med heltidsarbete, vardagen krävde rutiner, sociala samspel och en god natts sömn...så därför rök jobbet. Efter denna 'inledande' tid har X arbetat diverse jobb under korta perioder, vilket delvis har varit i enighet med framtidsvisioner och liknande. Man tenderar ju att svikta intressen och mål genom livet.

Brukandet har gått ifrån att noggrant väga 0.2g pappers -inlindade 'bomber' till ett helt okontrollerat nasalt bruk där mängd, kurplanering är som bortblåst. X förklarar att verken linor eller bomber längre daltas med, det finns helt enkelt en pulveriserad hög och ett rör, gärna nära intill.

Nu förstår jag såklart att man föreställer sig X vara ett kritvit benrangel, skallig och stirriga ögon. Men jag måste medge att X ser onekligen inte ut som en knarkare riktigt och hygienen i övrigt håller sig god i relation till andra personer i samma ålder som jag känner, om inte bättre. Tendens att fixera och fastna på väldigt detaljrika områden kan medföra både gott och ont.

Men det är nämligen den allt mer dysfunktionella tarmstruktur och torrhet som leder till att X nu börjat syna sina konsekvenser. Lite mer ont i tänderna...lite svårare att tömma tarm..lite stelare...och lite tunnare i håret..
X ställs inför exakt den frågan du bemöter... hur ska man hankas med att helt omotiverad göra någonting alls?
Och ja, X har funnit sig i perioder utan substansen med höjd på två veckor som mest. Dom första dagarna börjar alltid likadant, sömn. X har ett par timmar sömn att ta igen om man säger så. Men det är den där långdragna tristessen, och insikten som äter upp en sakta kommande dagar. Nu är ju två veckor inte så värst lång tid i relation till X bruk i övrigt...men X tror ändå att tiderna blir ljusare och den där "glöden" kommer tillbaks, i viss mån.
Glöden kan låta som ett "hopp om att leva", men X har aldrig känt känslan av att vilja sluta leva..men inte heller att fortsätta. Och det är den där limbon som man förmodligen får tråna och träla igenom...om man inte vill bli förstoppad, kritvit och tandlös innan man gjort halva livet liksom.
Att uppehålla hjärnan med ett maraton tv-serier har varit en vinnande strategi de första dagarna efter "den långa sömnen". Främst för att lära sig bearbeta känslor som tränger sig fram efter år av förtryck av syntetiska ämnen.
Ja..det låter helt bisart, men så upplever X sin erfarenhet..

Ett sista tips.. Allt från och med nu, är bara en fortsättning på det du aldrig avslutade.
Lycka till från både mig o X!

Tack. Till dig och till X. Det ska nog gå bra det här!

Edit: X slutade självmant för att knarka? Eller missuppfatta jag? Jag är inte kär i det sk ruset, får inget direkt CS rus, jag är kär i lugnet och prestationen som kommer med det.
Senast redigerad av misterissues 2023-05-12 kl. 03:38.
Citera
2023-05-12, 03:49
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hejsan! Jag har sedan en tid gått ÅP (återfallsprevention) då jag blev trött på mitt festbruk av kokain. Efter årsskiftet ville dom se om det fanns anledning att placera mig i kön för ADHD-utredning, alltså fick jag genomföra en rad intervjuer och diverse testar. Jag träffade signifikant högt, som så många andra, och placerades i kön för ADHD-utredning. Men mot bakgrund av min dåliga karaktär så bommade jag naturligtvis samtliga UP, då jag inte kunde (läs ville) sluta med min kvälls-jolle. =)

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal
- Extremt högpresterande, bra självförtroende men kroniskt dålig självkänsla (blivit mycket bättre med tiden).
- För 3 år sen grundande jag ett bolag. I vår senaste emission hade vi ett bolagsvärde om 105 MSEK (nej, jag är inte en nyrik snorunge och jag hävdar mig aldrig - på gott och ont). Jag skriver detta för att ge lite perspektiv på nedan.

Mitt arbete (utvecklare) och bolaget är det viktigaste för mig just nu. Det är det jag tycker är kul och det ger mig bekräftelsen som jag så länge sökt. Avskyr att gå hem - då tar actionrullen slut, känns det som.

Så, med samvetet intakt, började jag självmedicinerna med amfetamin (gatutjack) - jag menar, har man ADHD så väl ingen klandra mig....? Allt blev och är enklare, jag har inte längre hyperaktiv hjärna, oron för misslyckande försvann och jag kunde nå min potential utan stora psykiska ansträngningar. Det kändes nästan rättvist.

Jag skriver här för min oro om hur livet är när (eller om) man slutar. Jag är skiträdd för en vardag utan min lilla tjackbomb (som såklart växer av uppenbara skäl). Har någon erfarenhet av att sluta med amfetamin som brukat drogen i syfte att arbeta/prestera? Hur gick det? Vad blev effekten? Var det något särskilt som hjälpte?

Jag är tyvärr långt ifrån redo till att kliva av - så även om jag förstår välmeningen med att skriva skräckhistorier om mögliga husvagnar och tänder som förmultnar så ber jag er att bespara mig dessa. I've read em' all.

Det låter för mig som att du skulle försöka få till en förskrivning av exempelvis Elvanse.

Låga, kontinuerliga doser, sedan går det nog inte att säga mer från mitt håll, då jag saknar insikt i hur du fungerar (vet bara du), samt hur din läkare skulle se på saken.
men får du till det kan du fortsätta forever.
Citera
2023-05-12, 03:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Tack för snabbt svar och nya glasögon. Ja, det är något jag inte tummar med, oavsett aptit eller muntorrhet äter jag regelbundet, sömnen påverkas inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Brentstol
Då så, jag hade kört på om det fungerar.

Problem uppstår först när man brukar substanser som ett sorts flyktbeteende. Är väl främst då saker går snett.

Hade även skaffat blodtrycksmätare och tagit trycket lite då och då, för att se att inte blodtrycket och pulsen sticker iväg allt för mycket då det kan slita lite på pumpen.

Jag tycker "Brentstol" ger ett bra svar.
Håller med.
Citera
2023-05-12, 04:08
Medlem
LemPicas avatar
Ofta man söker hjälp för något man inte har problem med.
Sedan skriver du att du inte kunde sluta upp med rökat ens tillräckligt länge för att få utredningen du stod i kö till.
Vidare berättar du att du börjat (miss)bruka även amfetamin och frågar flashback om det är hållbart i längden.
Jag vidhåller att du är en blandmissbrukare och behöver kliva av allt istället för att tro att du skall kunna kontrollera det.
Kontroll ligger inte i missbrukares personlighet därav missbruk och inte bara bruk.
Oavsett drog.
Jag skriver inte så för att vara nedlåtande utan för att du behöver se hur det verkligen ligger till och sluta tro att du kan fortsätta på denna bana utan att det kommer få negativa konsekvenser för dej.

Citat:
Du skriver som om jag påstått mig vara oövervinnlig gentemot droger? Jag skriver till och med ödmjukt ”när (eller om) man slutar..” - det bör väl ändå tolkas som att jag har respekt för drogen? Cannabisen har jag slutat med, sedan månader. Det är en av o på drog, den oroar mig inte så länge jag har rutiner och ett jobb att gå till.

Vad gäller ladd så, som jag skriver, festbrukade jag och sökte hjälp innan jag ens kört på ett fartgupp.

Mot bakgrund till att jag skriver en tråd om missbruket och kastar mig med ord som ”oro” och ”skiträdd” förstår jag inte hur du kan tolka mig på det viset som du skriver.
Citera
2023-05-12, 04:42
Medlem
Folketstempels avatar
Du kom aldrig till en färdig ADHD-utredning, eller fick du en diagnos men aldrig en medicin?
Att gå in för att få en medicinbehandling kan motiverade dig till att styra ifrån det dåliga och styra in på något nytt och bättre.

På fängelser så får alla ta dem som fått diagnosen, drogtesterna är mer eller mindre illegala i realiteten, men är det lönt att överklaga? Ingen aning faktiskt, reglerna tillkom senare än min första insättning och har aldrig behövt utmana dem personligen, men vill gärna se vad som händer såklart om någon vågar göra det..
Citera
2023-05-12, 07:17
Medlem
Här är två tips:

Gå över till någon annat som är stimulerande men legalt och svagare stimulerande, riktiga smart-drugs.

Om du kan byt gatuamfetamin mot föreskrivna fabrikstillervkade piller för du vet inte vad gatuamfetaminet innehåller.
Citera
2023-05-12, 07:26
Medlem
MatrixNeos avatar
Citat:

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal

Vässa till dig och skaffa recept och bruka som man skall under översyn av läkare. Allt annat slutar bara i katastrof förr eller senare.
Citera
2023-05-12, 09:23
Medlem
Xanyos avatar
Japp har varit i exakt din situation där jag använt mig utav Amfetamin enbart för att kunna prestera bättre på ett par jobb faktiskt, och ja absolut man jobbar ju som en gud och ingenting känns jobbigt och man har ett guda mäktigt självförtroende och får saker gjort 10x snabbare.

Men....har man åkt upp kommer man också ner tillslut och när man går av affet och det är då man kommer känna sig som en hjärndöd zombie i minst ett par månader efter långt bruk. Du kan räkna med extremt grova ångest attacker dåligt självförtroende absolut noll energi deprimerad ingen motivation till någonting ont i hela kroppen och självmordstankar.
Citera
2023-05-12, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brentstol
Tror dock att du inte har en åkomma som gör att du måste ha nikotin för att fungera, lite annorlunda om man har ADHD/ADD och behöver stimulantia.

Jag har själv diagnostiserad/dokumenterad ADD (medelsvår) och har snusat i 15 år. Tar du bort snuset, påverkar det mig MYCKET mer än om du tar bort min stimulantia (Elvanse), ett nikotinberoende är inget att leka med när det gäller att "fungera".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in