Igår, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Detta var ett otroligt glädjande inlägg att läsa. Riktigt starkt jobbat - att kunna vara ärlig mot sig själv och fatta svåra beslut för att ställa livet på rätt kurs är ofta en väsentlig skillnad mellan dem som lyckas och misslyckas här i livet.

Jag önskar dig all lycka till, detta kommer att bli toppen om du fortsätter i samma spår!

Både originalkommentar och svar ger mig hopp om mitt eget liv och blandmissbruk. Tack till er alla som stöttar OP och ger era erfarenheter etc.

Kärlek o respekt!
Citera
Igår, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Låter som du inser att din väg är fel redan iom att du erkänner missbruk.

Så är det. Och det är något av det värsta. Att det finns någon form av insikt men att inte ha den mentala styrkan att ta i tu med det.

Men denna tråd gav mig mycket goda insikter. Ska försöka ta vara på dem för en gångs skull.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10000days
Så är det. Och det är något av det värsta. Att det finns någon form av insikt men att inte ha den mentala styrkan att ta i tu med det.

Men denna tråd gav mig mycket goda insikter. Ska försöka ta vara på dem för en gångs skull.

Ja amfetamin är en drog som fungerar väl. Det är lätt att bli bländad av den, men kolla på hur missbrukare ser ut efter några år. Trasiga ihåliga människor.
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Ja amfetamin är en drog som fungerar väl. Det är lätt att bli bländad av den, men kolla på hur missbrukare ser ut efter några år. Trasiga ihåliga människor.

Känner inte många tjackpundare, men stereotypen känner jag till. Nåväl.
Citera
Igår, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10000days
Känner inte många tjackpundare, men stereotypen känner jag till. Nåväl.

Från flashbacks amfetamin-FAQ:

Citat:
11. Vilka långsiktiga biverkningar finns?
Undernäring, sömnstörning, depression, ångest, psykos, högt blodtryck, stroke och neurotoxisk skada. Ju längre man låter ruset pågå, desto större risk. Den neurotoxiska skadan uppstår när dopaminreceptorna konstant överstimuleras och aldrig får vila. Drogen har få permanenta biverkningar, de flesta försvinner med tiden när man slutat ta den, möjligen med undantag för neurotoxiciteten.

12. Vilka faror finns med amfetaminmissbruk?
Förutom de som nämnts ovan, finns det ett flertal till. Beroenderisken är den största faran. Amfetamin kanske inte verkar vara någon särskilt vanebildande drog, eftersom dopaminsystemet återhämtar sig så effektivt, så det är lätt att ta amfetamin varje dag utan att först märka att toleransen byggs upp. Jämför till exempel med ecstasy, där effekten minskar dramatiskt för varje dag man använder det. En liten energihöjare varje morgon eskalerar lätt till en dyr vana allt eftersom man behöver mer och mer för att få samma effekt. När man väl blivit en daglig brukare av amfetamin är det extremt svårt att sluta.

Få börjar använda amfetamin med avsikt att bli beroende, utan det är något som gradvis växer fram, ofta på grund av brist på respekt för drogen. Andra faror med överdriven konsumtion av amfetamin är som sagt hjärtattacker eller att man skadar sig själv om man drabbats av psykos. Psykosen uppstår oftast när hjärnan varit utan sömn för länge, oftast först efter flera dygn utan sömn.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in