2023-03-25, 09:55
Medlem
fotsvetts avatar
Scientologikyrkan har alltså bestämt att Tom Cruise inte får träffa sin dotter Suri. Jag undrar exakt vem inom Scientologikyrkan som har bestämt detta. Är det David Miscavige som har bestämt detta eller är det någon annan som bestämmer sånt? Om det är David Miscavige, hur kan Tom vilja vara polare med honom?
Citera
2023-05-11, 20:54
Medlem
isasos avatar
https://www.skolinspektionen.se/om-oss/press/pressmeddelanden/skolinspektionen-aterkallar-tillstandet-for-studemaskolan
Citera
2023-05-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
https://www.skolinspektionen.se/om-oss/press/pressmeddelanden/skolinspektionen-aterkallar-tillstandet-for-studemaskolan

"Scientologikyrkans" grundskola Studema måste stänga på grund av bristande kompetens, etc!
Det är för mycket, för skulle domstolen ändra beslutet, då blir Skolinspektionens Beslut att stänga obegriplig!
Även om en Myndighet har fattat ett felaktigt beslut som senare ändras av domstolen, så är felet inom rimliga gränser, således "Scientologikyrkan" kommer inte att vinna i Domstolen!
Citera
2023-06-27, 15:17
Medlem
isasos avatar
Jag fick en Scientologi-bok delad med mig idag (eftersom jag bokstavligen redan hade just den filen som delades med mig, kan man kanske snarare säga att jag blev påmind om boken idag) som heter "Small Common Words" från Scientologi-kursen "Key To Life"...

Eftersom ämnet "Scientologins studieteknologi" nu berörts någorlunda nyligen i denna tråd, i och med omnämnandet av den svenska statliga myndigheten Skolinspektionens beslut mot den Scientologi-kopplade friskolan "Studemaskolan", så kom jag att tänka på att jag som inlägg i diskussionen om just Scientologins studieteknologi skulle kunna dela boken Small Common Words här...

Utan avsikt att påverka uppfattningen hos den/de som eventuellt tittar på något av eller läser hela innehållet i boken mer än genom följande inledande kommentarer nämner jag först att jag förstår att det är mycket möjligt att några/några som tar del av något av eller hela innehållet kommer tycka att bokens innehåll är väldigt enkelt och grundläggande och att den eventuellt "inte har något större praktiskt värde" eftersom det "redan finns annat icke-Scientologi-relaterat material som beskriver motsvarande innehåll minst lika bra, om inte bättre"...

Här skulle jag vilja säga att jag själv uppfattar innehållet i Small Common Words som väldigt genomtänkt och att innehållet i den är väldigt värdefullt för många syften, och det att viss kunskap är i sig är "enkel" och "grundläggande" behöver inte vara någonting dåligt i sig självt, utan snarare kan det i många sammanhang ofta vara svårare att hitta "bra grundläggande material" än "bra avancerat material" (eller bra material på någon ytterligare annan nivå än just grundläggande)...

Det andra jag tänkte säga är att denna bok är i PDF-format samtidigt som mycket (såväl studieteknologi-material som annat Scientologi-material) ofta förmedlas i tryckt form inom Scientologi-organisationer utav det mer klassiska formatet (inom det s.k. Scientologi-"Free Zone" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Zone) använder man sig däremot ofta i större utsträckning av internet...)

Båda formaten har sina för- och nackdelar.

I det digitala formatet kan man till exempel söka i texten (när den är i textformat istället för att vara enbart inscannade grafikfiler) på ett effektivt sätt, och vet man exakt vilket sidnummer som en sida som man vill gå till har, så är det mycket lätt att snabbt gå till just den sidan.

När det gäller trycka böcker kan en del tycka att det formatet känns lättare att hantera och en tryckt bok kan (för att relatera ytterligare till Scientologins studieteknologi) också ofta sägas "ge mer massa" till studierna, även om detta delvis beror på det aktuella sammanhanget...med en dator kan man till exempel lätt söka upp bilder, samt videos och även annat som kan ge massa åt ens studier, medan läsandet av en bok inte alltid naturligt gör det lika självklart att se till att man också har en enhet med anslutning till internet nära till hands...

Med allt detta sagt, här är länken till boken:

https://drive.google.com/file/d/1MzjrXWby5QTsoQ-sbqqBR7yJ2_tA5bos/view?usp=drive_link

(Eventuellt tar jag bort den länkade PDF-boken från Google Drive-platsen som den i skrivande stund ligger på...bara så att personer som eventuellt läser detta inlägg i framtiden är medvetna om detta...)
Citera
2023-06-27, 21:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag fick en Scientologi-bok delad med mig idag (eftersom jag bokstavligen redan hade just den filen som delades med mig, kan man kanske snarare säga att jag blev påmind om boken idag) som heter "Small Common Words" från Scientologi-kursen "Key To Life"...

Eftersom ämnet "Scientologins studieteknologi" nu berörts någorlunda nyligen i denna tråd, i och med omnämnandet av den svenska statliga myndigheten Skolinspektionens beslut mot den Scientologi-kopplade friskolan "Studemaskolan", så kom jag att tänka på att jag som inlägg i diskussionen om just Scientologins studieteknologi skulle kunna dela boken Small Common Words här...

Utan avsikt att påverka uppfattningen hos den/de som eventuellt tittar på något av eller läser hela innehållet i boken mer än genom följande inledande kommentarer nämner jag först att jag förstår att det är mycket möjligt att några/några som tar del av något av eller hela innehållet kommer tycka att bokens innehåll är väldigt enkelt och grundläggande och att den eventuellt "inte har något större praktiskt värde" eftersom det "redan finns annat icke-Scientologi-relaterat material som beskriver motsvarande innehåll minst lika bra, om inte bättre"...

Här skulle jag vilja säga att jag själv uppfattar innehållet i Small Common Words som väldigt genomtänkt och att innehållet i den är väldigt värdefullt för många syften, och det att viss kunskap är i sig är "enkel" och "grundläggande" behöver inte vara någonting dåligt i sig självt, utan snarare kan det i många sammanhang ofta vara svårare att hitta "bra grundläggande material" än "bra avancerat material" (eller bra material på någon ytterligare annan nivå än just grundläggande)...

Det andra jag tänkte säga är att denna bok är i PDF-format samtidigt som mycket (såväl studieteknologi-material som annat Scientologi-material) ofta förmedlas i tryckt form inom Scientologi-organisationer utav det mer klassiska formatet (inom det s.k. Scientologi-"Free Zone" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Zone) använder man sig däremot ofta i större utsträckning av internet...)

Båda formaten har sina för- och nackdelar.

I det digitala formatet kan man till exempel söka i texten (när den är i textformat istället för att vara enbart inscannade grafikfiler) på ett effektivt sätt, och vet man exakt vilket sidnummer som en sida som man vill gå till har, så är det mycket lätt att snabbt gå till just den sidan.

När det gäller trycka böcker kan en del tycka att det formatet känns lättare att hantera och en tryckt bok kan (för att relatera ytterligare till Scientologins studieteknologi) också ofta sägas "ge mer massa" till studierna, även om detta delvis beror på det aktuella sammanhanget...med en dator kan man till exempel lätt söka upp bilder, samt videos och även annat som kan ge massa åt ens studier, medan läsandet av en bok inte alltid naturligt gör det lika självklart att se till att man också har en enhet med anslutning till internet nära till hands...

Med allt detta sagt, här är länken till boken:

https://drive.google.com/file/d/1MzjrXWby5QTsoQ-sbqqBR7yJ2_tA5bos/view?usp=drive_link

(Eventuellt tar jag bort den länkade PDF-boken från Google Drive-platsen som den i skrivande stund ligger på...bara så att personer som eventuellt läser detta inlägg i framtiden är medvetna om detta...)

Själv hade jag mer nytta av bok 9A.
Citera
2023-06-27, 21:35
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv hade jag mer nytta av bok 9A.

Jag har mer digitalt material från KTL, minns dock inte omedelbart här och nu ifall 9A är med ibland detta (det är åtminstone inte allt material från kursen som jag har tillgängligt, och sedan har jag inte gjort den faktiska kursen, utan har "bara" tagit del av det jag har tillgängligt i form av självstudier...)
Senast redigerad av isaso 2023-06-27 kl. 21:36. Anledning: (Rättade till en felskrivning...)
Citera
2023-06-27, 21:46
Medlem
isasos avatar
Ifråga om den här nya vidareutvecklingen (eller vad man nu skall kalla det) av Scientologin som förekommer i Free Zone och som omväxlande kallas för Nya Erans Scientologi (New Era Scientology) och omväxlande kallas för "Esperianism" är detta sedan bland det senaste materialet som skulle kunna sägas tillhöra området studieteknologi:

Citera
2023-06-27, 23:17
Medlem
Vill ni verkligen veta mer om scientologi! Så åker ni till en kyrka och kollar in dem och talar med dem som arbetar där.

På nätet kommer ni hitta så mycket falsk information och kritik mot scientologi.

Ni kan också gå in på deras hemsida

Www Scientologi.se

Kolla in video om det relativa sinnet och det analytiska sinnet.
Citera
2023-06-28, 00:20
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGEdlund
Vill ni verkligen veta mer om scientologi! Så åker ni till en kyrka och kollar in dem och talar med dem som arbetar där.

På nätet kommer ni hitta så mycket falsk information och kritik mot scientologi.

Ni kan också gå in på deras hemsida

Www Scientologi.se

Kolla in video om det relativa sinnet och det analytiska sinnet.

Nu kanske det inte nödvändigtvis huvudsakligen är mig som du riktar ditt inlägg till, men jag är rent personligen betydligt mycket mer positivt inställd till Scientologi jämfört med vad jag uppfattar att genomsnittspersonen som läser denna tråd kommer att vara...däremot anses jag mycket möjligt vara "heretisk" utifrån Scientologikyrkans perspektiv, även om jag inte utgår ifrån att så självklart är fallet...

Nu bor inte jag jättenära någon Scientologikyrka, men om jag till exempel skulle ha vägarna förbi Stockholm skulle jag inte ha något som helst emot att besöka Scientologikyrkan där och prata med deras personal, kanske kolla på någon inspelning från deras senaste större event eller någon annan nyare videoproduktion och eventuellt göra deras s.k. OCA-test och så vidare...däremot tror jag av den tidigare väldigt allmänt omnämnda anledningen att de eventuellt inte skulle uppskatta att jag besökte sammanhanget, även om jag som jag också nämnde heller inte vet att så självklart skulle vara fallet...

När det gäller andra som skriver i den här tråden vill jag helst mest kommentera utifrån vad andra har skrivit i någorlunda närliggande tid, men det framstår ju helt klart som att personen med nicket Smeso har faktiska erfarenheter av faktiskt Scientologi-innehåll, och PeterSoderqvist kan ju helt klart förhålla sig till ämnet på ett sätt som tyder på någon grad av insatthet i det...
Citera
2023-06-29, 09:07
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ifråga om den här nya vidareutvecklingen (eller vad man nu skall kalla det) av Scientologin som förekommer i Free Zone och som omväxlande kallas för Nya Erans Scientologi (New Era Scientology) och omväxlande kallas för "Esperianism" är detta sedan bland det senaste materialet som skulle kunna sägas tillhöra området studieteknologi:

Vem är det som skriver de här dokumenten och var kan man få tag på dem?

Varför har Hubbard copyright när det inte kan vara vara han som skrivit detta?
Citera
2023-06-29, 09:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen

Det brukar vara så att dessa "nya" texter i själva verket är sammanställningar av vad Hubbard har skrivit eller sagt i andra texter eller föreläsningar, så då är det korrekt att Hubbard ska ha ”copyright" för texten.

Däremot ska det inte stå "by L. Ron Hubbard" om datumet är efter 1985 utan "by L. Ron Hubbard Library" om det ska vara en korrekt skriven copyright-text.

Att det står "Copyright © 2023 by L. Ron Hubbard" visar att det inte alls är en text som godkänts för publicering av någon som faktiskt har rätt att registrera copyright för texten.
Citera
2023-06-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen

Det är motstridigt det du ser, för att förstå måste du ha context!
Denne L. Ron Hubbard sitter i fängelse, han säger att han är Reikarnerad, och byt namn till L. Ron Hubbard, scientology är död, hans Esperianism är Fågel Fenix rising from the ashes säger han, en bra kritisk artikel finns här;
https://tonyortega.substack.com/p/l-ron-hubbard-20-starting-new-scientology
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in