2023-05-12, 00:01
Medlem
De som skiter i allt och lever livet har det ganska svårt att bli miljonärer.

Finns absolut de som festar och härjar runt som har pengar. Men de flesta är nog ganska "tråkiga" i vanliga mått mätt. Och det är nog det "tråkiga" som har gjort att dom tjänat pengar.
Citera
2023-05-12, 00:42
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Kvaliteten på din trådstart sjönk kraftigt, när jag läste "köpa horor om dagarna", som del av beskrivningen "skita i allt".
Skita i allt, som i "skita på andra mänskor", vilket "köpa horor" är.

Alla rika är inte kräk, och en del grejer som kostar jävligt mycket pengar är ändå rätt coolt och intressant.

Rätt många rika har mycket dom behöver hålla koll på och följa, ofta med företag och liknande, så kanske inte så konstigt att dom inte bara plötsligt kan "skita i allt"(/delegera över det till andra).
Citera
2023-05-12, 00:57
Medlem
systems avatar
De som syns i teve är där för att de har intressanta liv (enligt teve). Andra miljonärer, troligen flertalet, väljer att chilla.

Personligen väljer jag att jobba då mina tjänster är efterfrågade och jag tycker det fortfarande är kul.
Citera
2023-05-12, 02:10
Medlem
oceandrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Lille Leif har ett fint hus i florida och en Bentley Continental GT convertible, Så visst njuter han.

Det fina huset hyr han, precis som det förra han "ägde"
Citera
2023-05-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Det fina huset hyr han, precis som det förra han "ägde"

Så om han nu hyr huset i florida, vad är det du vill säga? Att han inte kan njuta med ett hus han hyr?

Att han inte är rik?
Citera
2023-05-12, 02:31
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Kommer aldrig förstå dessa miljonärer som Leif-Ivan Karlsson och övriga miljonärer. Varför i helvete sysslar dem med att samla bilar och bo i dyra hus?

Hade jag varit miljonär hade jag fokuserat på ett resmål och varit där i flera år. Tex syssla med yoga och köpa horor om dagarna.

Hellre bo i ett tempel i Thailand i flera år och skita i allt och då och då köpa horor och kanske investera 1-3 arkadmaskiner som Frogger, Space invaders och Dig Dug.

Har aldrig hört talas om honom, men är en miljonär inte det som förr var dagens miljardär?
Den snubben verkar inte ha mer pengar än de flesta andra utanför "orten".
Citera
2023-05-12, 02:35
Medlem
oceandrives avatar
Citat:
Så om han nu hyr huset i florida, vad är det du vill säga? Att han inte kan njuta med ett hus han hyr?

Att han inte är rik?

Förstår du inte skillnaden på att hyra och att äga? Riktigt rika människor ljuger inte om att man hyr ett hus. Folk som vill ha en rik fasad ljuger om att man äger hus som man egentligen hyr.
Citera
2023-05-12, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Förstår du inte skillnaden på att hyra och att äga? Riktigt rika människor ljuger inte om att man hyr ett hus. Folk som vill ha en rik fasad ljuger om att man äger hus som man egentligen hyr.

Hans anledning att hyra i florida kanske har att göra med hur praktiskt det är. Inte fan vet jag. Men vad jag vet är att han är rik. Gubben är god för mer än 200 miljoner kr.
Citera
2023-05-12, 02:48
Medlem
oceandrives avatar
Citat:
Hans anledning att hyra i florida kanske har att göra med hur praktiskt det är. Inte fan vet jag. Men vad jag vet är att han är rik. Gubben är god för mer än 200 miljoner kr.

Självklart är det så, problemet är varför han ljuger om att han äger det. Blir svårt att ta honom på allvar då.
Citera
2023-05-12, 04:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Är det inte det som kallas för the-red-queen-effect? För att stanna på samma ställe så måste du springa med i samma fart som omgivningen. Har du väl hoppat av kan du aldrig komma tillbaka. Och skulle något oförutsett hända så att du och förmögenheten skiljs åt, så sitter du riktigt i skiten, utan Plan B.

Rädsla för att förlora är nog en stark drivkraft att jaga vidare.

Jag kan referera till min mor här.
Hon är inte riktigt kopplad till nutiden, om man säger så.

Hon är pensionär, och egentligen ekonomiskt oberoende, men har liksom ingen annan programmering än just sparsamhet.
hon investerar ingenting, inte i fastigheter, inte i guld..dessa är för osäkra för henne
hon har bara pengarna på kontot, fastän jag förklarar inflationen och allt relaterat för henne..

pengarna kommer räcka hennes liv ut, men hon har ingen plan B.
Ingen A heller.

Och hon kan heller inte sluta "arbeta" hon ligger således och plockar mellan 60-70 liter blåbär ute i skogen om somrarna..det är vad hon gör..
Citera
2023-05-12, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ta Lars Wingefors som är VD för Embracer. Han är miljardär. Varför plockar han bara inte ut sina miljarder och lägger ner allt och köp sin raggarbil världen runt?

Mycket vill ha mer sedan har alla människor olika drivkrafter.

Skulle du ställa frågan till en randomiserad svenne om de skulle adoptera bort sina barn för 100 miljoner hade nog många svarat nej. För många med dessa bolag är det som deras barn
Citera
2023-05-12, 05:59
Medlem
Kofflets avatar
Finns nog en del som gör det och de är nog inte lika kända. Har funderat på det ibland och nog kommit fram till att maktfaktorn och chansen att påverka/förändra världen i egenskap av vd för säg Spotify, Facebook eller Apple är en stark drivkraft. Det är nog få som hatar sitt jobb som fortsätter att jobba när de är snuskigt rika.

Om jag vore snuskigt rik hade jag inte bara legat på soffan utan realiserat mina drömprojekt, kanske producerat en film som saknar kommersiell bäring.

Jag hade hellre gjort det än att syssla med välgörenhet och sånt där trist som Bill Gates gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in