2023-05-11, 22:44
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vi har ju haft ett sådant system - studentexamen med gemensamma skriftliga prov över hela landet och muntliga förhör med oberoende censorer. Dags att återinföra, kanske.

Jag är 100% för att återinföra det gamla systemet med en student värd namnet. Se till att alla högre studier är verkliga studier så allt flum-vänsternonsens försvinner. Högre studier är inte för alla. Vänstern gjorde det fult att vara arbetare.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
De visades för ett tag sedan hur den som tog studenten typ 1960 hade bättre kunskaper i Tyska & Franska än de som går ut lärarutbildning till språklärare idag. Så det gamla systemet hade den fördel att man faktiskt lärde sig något.

Jag träffar rätt mycket människor i alla åldrar, socialgrupper, utbildningsnivåer, bildningsnivåer osv å yrkets vägnar. Min erfarenhet är att en murare eller smed i åttioårsåldern befinner sig på en språklig högre nivå än en civilingenjör eller läkare i 30-35 års åldern. Jag gick gymnasiet och kände redan på min tid att vår så kallade student var ett skämt. Ingen prestation, inget att vara stolt över. Alla tog studenten. Idag är det ännu värre. Det som pågår idag är en enorm skändning av svensk utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Här kan man läsa lite om studentskrivningarna: https://olofpetersson.se/_bocker/2010_Studentexamen.pdf

Om man vill kan Flynn-effekten (teorin att vi blir allt intelligentare för var generation) enkelt vederläggas genom att begrunda ämnena studenterna in spe hade att välja på. Jag lånar några exempel ur den länkade skriften:
  • Vad åsyftar kristendomsundervisningen på det högre stadiet?
  • Kants lära om tid och rum
  • Ett grekiskt drama
  • Några olika uppfattningar om poesins uppgift
  • En förgrundsgestalt inom den svenska arbetarrörelsens historia
  • Utmärkande drag i Wienklassicismen
Eleverna skulle alltså välja ett ämne och i sex timmar skriva en uppsats om detta. Det man skrev om måste man kunna utantill. Det gick alltså inte att googla ”Kant” eller ”Wienklassicismen”. Uppsatsen bedömdes både språklig och innehållsmässigt.

De där ämnena hade jag gått bet på, den saken är säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Liknar de salsskrivningar vi hade på tidigt 80-tal. Jag blev faktiskt rejält förvånad över att dessa inte längre finns i gymnasiet. Absolut enklaste sättet att se både kunskapsnivå och språkhantering-inte en chans att få hjälp av internet med information eller AI-hjälpmedel vad häller språkbehandlingen! Denna vansinniga 100%-iga digitalisering har bäddat för ett fusksamhälle. Det som gör mig mest förbannad är att de som haft makt att styra detta varit/ fortfarande är så förblindade och inte kan förmå sig att erkänna att en del saker faktiskt var bättre förr! Penna, papper, suddgummi- inga väskor, inga mobiler och koll att inga har hörsnäckor . Bums får man här ett klart resultat.

Förblindade eller slutfört sin agenda, det är nog frågan det? Personligen tror jag inte det här skett av en slump eller otur utan det här är lömskt planerat.

Instämmer 100% i penna, papper, suddgummi och noll elektronik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Förvånar mig inte det minsta. Mina föräldrar, som tog studenten på 1940-talet, talade och läste tyska, engelska, franska och en del italienska. De gick inte i något märkvärdigt läroverk i en univeristetsstad utan kom från mindre städer. Trots att jag, på 1970-och 80-tal, gick i en skola som var bättre än den nuvarande har jag aldrig kommit upp i deras språkkunskapsnivå, förutom i engelska. Mina ungar är totalt hopplösa i de andra språk de studerat, utom just engelska….

Ser exakt samma sak med mina föräldrar. Sveket mot våra barn och barnbarn är ofattbart.
Citera
2023-05-11, 22:44
Medlem
Jannebigplays avatar
Som lärare så kan jag erkänna att så länge vi inte har relativa betyg så måste vi införa centralrättade nationella prov. Betyg är idag en handelsvara och även skolor som inte sätter enorma glädjebetyg är marknadsutsatta. Jag arbetar på en så kallad "frånvalsskola" och även här är pressen från rektorn och förvaltningen hög att sätta så få F som möjligt. Som lärare är det lätt att ge efter för pressen och det är bara din yrkesheder som gör att du står emot. Sätter du höga betyg så kan du räkna med följande:
  • Eleven blir glad
  • Föräldrarna blir glada
  • Rektorn blir glad eftersom skolan får högre måluppfyllelse
  • Förvaltningen blir glad
  • Du kommer få högre lönepåslag än om du är krånglig och sätter många F. Sätter du många F så anses du vara en oskicklig lärare
  • Du slipper att fylla i massa blanketter och annan dokumentation

Livet blir så mycket enklare om du sätter E istället för F. Andra faktorer som också spelar in är att om skolan sätter låga betyg så kommer skolan få sämre rykte vilket gör att färre elever kommer söka till skolan. Färre elever blir till mindre pengar vilket gör att personal behöver sägas upp. Färre personal på skolan leder till mer stök vilket leder till en ökad arbetsbelastning för dig själv.
Citera
2023-05-11, 22:45
Medlem
Skvistens avatar
När blev handelshögskolan nått fint?

Är väl faan ingen merit eller speciellt fint att gått där? Smarta personer väljer inte den skolan, är ju typ som Campus Manilla?
Citera
2023-05-11, 22:47
Medlem
Roligt att handels klagar. Det är ju den skitskolan som driver fram fusket då bara man kommer in kan fuska sig vidare i livet. Den skolans intag har ju inget med kunskap att göra.
Citera
2023-05-11, 22:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det är bra, det ska vara hög kvalitet på Handels.
Citera
2023-05-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JWschteklund
Artikel från DN angående glädjebetygen:

”Alltför många skolor sätter för höga betyg. Vi kan inte längre lita på att det är rätt elever som kommer in på de mest efter*traktade utbildningarna. Handelshögskolan i Stockholm överväger nu att överge det nationella antagningssystemet och i stället införa ett eget system med rödflaggning av vissa skolor, skriver rektorn Lars Strannegård.”

Tankar?

Bra, för det stämmer ju säkert. Kan man inte bara gå på högskoleprov och ev intervju eller antagningstest på plats istället? Jag vet många från min gymnasietid som var bra korkade men lyckades få höga betyg ändå. De klarade sig garanterat inte lika bra på högskoleprovet. Där tror jag däremot allmänbildade hyfsat smarta personer klarar sig utmärkt. Känns dessutom mer rättvist. Man känner inte den som rättar så som man känner den som sätter betyg.
Citera
2023-05-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Som lärare så kan jag erkänna att så länge vi inte har relativa betyg så måste vi införa centralrättade nationella prov. Betyg är idag en handelsvara och även skolor som inte sätter enorma glädjebetyg är marknadsutsatta. Jag arbetar på en så kallad "frånvalsskola" och även här är pressen från rektorn och förvaltningen hög att sätta så få F som möjligt. Som lärare är det lätt att ge efter för pressen och det är bara din yrkesheder som gör att du står emot. Sätter du höga betyg så kan du räkna med följande:
  • Eleven blir glad
  • Föräldrarna blir glada
  • Du kommer få högre lönepåslag än om du är krånglig och sätter många F. Sätter du många F så anses du vara en oskicklig lärare

Livet blir så mycket enklare om du sätter E istället för F. Andra faktorer som också spelar in är att om skolan sätter låga betyg så kommer skolan få sämre rykte vilket gör att färre elever kommer söka till skolan. Färre elever blir till mindre pengar vilket gör att personal behöver sägas upp. Färre personal på skolan leder till mer stök vilket leder till en ökad arbetsbelastning för dig själv.

Tack för tydlig beskrivning!
En konflikt mellan Lätt eller Rätt mao.
Citera
2023-05-11, 23:20
Medlem
Flashsmashs avatar
Den här kan ni ju få suga lite på.

https://skolvarlden.se/artiklar/30-a...de-tillsammans

Om jag får GISSA, så har det att göra med Handelshögskolans problem.
Citera
2023-05-11, 23:27
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Tror inte vit övre medelklass skulle gynnas. Tvärtom, de går på friskolorna med outbildade, billiga lärare som ger vinster åt ägarna och höga betyg utan täckning åt eleverna.

Fast detdär stämmer inte, just friskolor med svenska elever har i regel behöriga lärare.
Det är i de "utsatta områdena" som det är svårt att rekrytera behöriga lärare och i dessa utsatta områden, i de kommunala skolorna, läggs det väsentligt mer skattepengar per elev än i de friskolor du ogillar, ändå uteblir resultaten.
Citera
2023-05-11, 23:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
  • Eleven blir glad
  • Föräldrarna blir glada

Just det där orsakar inga större problem på universiteten. Att såna som borde underkänts istället får E gör att det blir fler behöriga, men de har iaf ingen chans att ta sig in på de attraktivare utbildningarna där det är hård konkurrens om platserna. Problemet är snarare de som får A när de inte förtjänar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
När blev handelshögskolan nått fint?

Är väl faan ingen merit eller speciellt fint att gått där? Smarta personer väljer inte den skolan, är ju typ som Campus Manilla?
HHS har hög status. Dessutom så får de som gått där i snitt märkbart högre lön än de som gått andra skolor. Ekonomi är ett av de få ämnen i Sverige (det enda?) där det kan spela stor roll vilket lärosäte man gått.

Så har det varit ett bra tag. HHS är näringslivets älskling.
Citera
2023-05-11, 23:29
Medlem
ulrikasborgs avatar
Skulle tro att många problem kunde lösas om Sverige toge tillbaka den gamla studentexamen. Alltså en riktig studentexamen där man sitter med blyertspennan i hand och räknar, skriver och översätter.

En viss liten andel får det fina betyget laudatur. Andra får nöja sig med improbatur (och får testa sina kunskaper nästa gång efter att ha läst lite till).
Citera
2023-05-11, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikasborg
Skulle tro att många problem kunde lösas om Sverige toge tillbaka den gamla studentexamen. Alltså en riktig studentexamen där man sitter med blyertspennan i hand och räknar, skriver och översätter.

En viss liten andel får det fina betyget laudatur. Andra får nöja sig med improbatur (och får testa sina kunskaper nästa gång efter att ha läst lite till).

Håller med, det finns ingen anledning till att vi inte skulle kunna återinföra gamla tiders höga standard på både sökande och utbildningsnivå.
Återinför gamla tiders griniga censorer med darriga studenter som avlägger examen. Det systemet finns kvar i Tyskland och Nederländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in