Citat:
Jag är 100% för att återinföra det gamla systemet med en student värd namnet. Se till att alla högre studier är verkliga studier så allt flum-vänsternonsens försvinner. Högre studier är inte för alla. Vänstern gjorde det fult att vara arbetare.
Citat:
Jag träffar rätt mycket människor i alla åldrar, socialgrupper, utbildningsnivåer, bildningsnivåer osv å yrkets vägnar. Min erfarenhet är att en murare eller smed i åttioårsåldern befinner sig på en språklig högre nivå än en civilingenjör eller läkare i 30-35 års åldern. Jag gick gymnasiet och kände redan på min tid att vår så kallade student var ett skämt. Ingen prestation, inget att vara stolt över. Alla tog studenten. Idag är det ännu värre. Det som pågår idag är en enorm skändning av svensk utbildning.
Citat:
Här kan man läsa lite om studentskrivningarna: https://olofpetersson.se/_bocker/2010_Studentexamen.pdf
Om man vill kan Flynn-effekten (teorin att vi blir allt intelligentare för var generation) enkelt vederläggas genom att begrunda ämnena studenterna in spe hade att välja på. Jag lånar några exempel ur den länkade skriften:
Om man vill kan Flynn-effekten (teorin att vi blir allt intelligentare för var generation) enkelt vederläggas genom att begrunda ämnena studenterna in spe hade att välja på. Jag lånar några exempel ur den länkade skriften:
- Vad åsyftar kristendomsundervisningen på det högre stadiet?
- Kants lära om tid och rum
- Ett grekiskt drama
- Några olika uppfattningar om poesins uppgift
- En förgrundsgestalt inom den svenska arbetarrörelsens historia
- Utmärkande drag i Wienklassicismen
De där ämnena hade jag gått bet på, den saken är säker.
Citat:
Liknar de salsskrivningar vi hade på tidigt 80-tal. Jag blev faktiskt rejält förvånad över att dessa inte längre finns i gymnasiet. Absolut enklaste sättet att se både kunskapsnivå och språkhantering-inte en chans att få hjälp av internet med information eller AI-hjälpmedel vad häller språkbehandlingen! Denna vansinniga 100%-iga digitalisering har bäddat för ett fusksamhälle. Det som gör mig mest förbannad är att de som haft makt att styra detta varit/ fortfarande är så förblindade och inte kan förmå sig att erkänna att en del saker faktiskt var bättre förr! Penna, papper, suddgummi- inga väskor, inga mobiler och koll att inga har hörsnäckor . Bums får man här ett klart resultat.
Förblindade eller slutfört sin agenda, det är nog frågan det? Personligen tror jag inte det här skett av en slump eller otur utan det här är lömskt planerat.
Instämmer 100% i penna, papper, suddgummi och noll elektronik.
Citat:
Förvånar mig inte det minsta. Mina föräldrar, som tog studenten på 1940-talet, talade och läste tyska, engelska, franska och en del italienska. De gick inte i något märkvärdigt läroverk i en univeristetsstad utan kom från mindre städer. Trots att jag, på 1970-och 80-tal, gick i en skola som var bättre än den nuvarande har jag aldrig kommit upp i deras språkkunskapsnivå, förutom i engelska. Mina ungar är totalt hopplösa i de andra språk de studerat, utom just engelska….
Ser exakt samma sak med mina föräldrar. Sveket mot våra barn och barnbarn är ofattbart.