2023-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Här kan man läsa lite om studentskrivningarna: https://olofpetersson.se/_bocker/2010_Studentexamen.pdf

Om man vill kan Flynn-effekten (teorin att vi blir allt intelligentare för var generation) enkelt vederläggas genom att begrunda ämnena studenterna in spe hade att välja på. Jag lånar några exempel ur den länkade skriften:
  • Vad åsyftar kristendomsundervisningen på det högre stadiet?
  • Kants lära om tid och rum
  • Ett grekiskt drama
  • Några olika uppfattningar om poesins uppgift
  • En förgrundsgestalt inom den svenska arbetarrörelsens historia
  • Utmärkande drag i Wienklassicismen
Eleverna skulle alltså välja ett ämne och i sex timmar skriva en uppsats om detta. Det man skrev om måste man kunna utantill. Det gick alltså inte att googla ”Kant” eller ”Wienklassicismen”. Uppsatsen bedömdes både språklig och innehållsmässigt.

Liknar de salsskrivningar vi hade på tidigt 80-tal. Jag blev faktiskt rejält förvånad över att dessa inte längre finns i gymnasiet. Absolut enklaste sättet att se både kunskapsnivå och språkhantering-inte en chans att få hjälp av internet med information eller AI-hjälpmedel vad häller språkbehandlingen! Denna vansinniga 100%-iga digitalisering har bäddat för ett fusksamhälle. Det som gör mig mest förbannad är att de som haft makt att styra detta varit/ fortfarande är så förblindade och inte kan förmå sig att erkänna att en del saker faktiskt var bättre förr! Penna, papper, suddgummi- inga väskor, inga mobiler och koll att inga har hörsnäckor . Bums får man här ett klart resultat.
Citera
2023-05-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
De visades för ett tag sedan hur den som tog studenten typ 1960 hade bättre kunskaper i Tyska & Franska än de som går ut lärarutbildning till språklärare idag. Så det gamla systemet hade den fördel att man faktiskt lärde sig något.

Förvånar mig inte det minsta. Mina föräldrar, som tog studenten på 1940-talet, talade och läste tyska, engelska, franska och en del italienska. De gick inte i något märkvärdigt läroverk i en univeristetsstad utan kom från mindre städer. Trots att jag, på 1970-och 80-tal, gick i en skola som var bättre än den nuvarande har jag aldrig kommit upp i deras språkkunskapsnivå, förutom i engelska. Mina ungar är totalt hopplösa i de andra språk de studerat, utom just engelska….
Citera
2023-05-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.
Då har du glädjebetyg och hör således inte hemma på Handels.
Citera
2023-05-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.

Säg att du har glädjebetyg utan att säga att du har glädjebetyg.
Citera
2023-05-11, 15:14
Medlem
Inte konstigt vi hamnat här efter decennier av vänsterextrema som demonterat Universitetsvärlden.

Vetenskap är inte längre prio ett för forskning, vänsterextrem ideologi styr många lärosäten.

All skit rinner neråt i systemet och nu är även gymnasierna fullständigt ur balans.

Detta har tagit lång tid och allting hänt under Feministernas styre.

Hur man åtgärdar detta är lätt, men för många klarar fortfarande inte av att förstå hur allvarligt problemet är.
Citera
2023-05-11, 15:17
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWschteklund
Artikel från DN angående glädjebetygen:

”Alltför många skolor sätter för höga betyg. Vi kan inte längre lita på att det är rätt elever som kommer in på de mest efter*traktade utbildningarna. Handelshögskolan i Stockholm överväger nu att överge det nationella antagningssystemet och i stället införa ett eget system med rödflaggning av vissa skolor, skriver rektorn Lars Strannegård.”

Tankar?

Med tanke på att det är ett helt sjukt betygsystem så är det ett bra beslut. Friskolorna lockar elever genom att skryta om sina höga snittbetyg, samtidigt som lärarna får leva i skräck för att förlora elever/pengar, när föräldrarna hotar med att ta sina elever till en annan skola om de inte får ”rätt betyg”. Bra om en högskola reagerar.
Citera
2023-05-11, 15:18
Medlem
Man kanske borde ha provcenter dit alla går och utför sina prov, både muntliga och skriftliga. Alla som gör samma kurs får samma prov och samma bedömningskriterier. Externa rättare. Behöver vara sakkunniga, men kanske inte lärare. Då slipper lärarna rätta hela tiden och kan fokusera på att utbilda eleverna.
Citera
2023-05-11, 15:23
Medlem
gubbroras avatar
Jag blir lite fundersam. I min värld är det så att det viktiga är inte att komma in på en utbildning det är att komma ur den med en examen. På ett antal utbildningar finns det ett begränsat antal utbildningsplatser dom ska självfallet gå till de mest lämpade. Uppenbarligen sker inte det idag oga betygsinflationen.

För tt undvika betygsinflation så bör det vara obligatoriskt att göra en form av skriftligt prov i form av salsskrivning. Jag tycker inte att HP är relevant i detta sammanhang då HP är ett generellt prov. Om man t.ex ska gå på en teknisk högskola bör kraven på matematik kunskaper vida överstiga dom som testaas på HP. Jag har sett uppgifter om att man måste inleda undervisnijngen på KTH men stödundervisning i matte. Det är patetiskt

När jag för väldigt många år sedan pluggade i Uppsala så examinerades alla kurser dels via en normal salstenta dels via en mindre uppsatts ( PM) där vi skulle nvända teorin på ett case hämta från verkligheten.

Poängen med det var att vi var tvungna att förstå teorin och anpassa den till verkligheten. Samt att de som opponerade på vårt pm inte sparade på kritiken
Citera
2023-05-11, 15:24
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Egentligen borde det vara möjligt att rödflagga både lärare och rektorer som släppt igenom betygen. Annars byter de bara namn på skolan och fortsätter som förut.

Det är där vi hamnar snart.

Mygel med betyg i religiösa friskolor (rätt att lura otrogna) och samma skit i Engelska skolan och andra företag som vinstmaximerar.

Bara att ge yrkesförbud till fuskande skolpersonal och koncernägare.
Citera
2023-05-11, 15:30
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hur ska man väga det gentemot betyg? Ska de gå en egen urvalsgrupp då, eller ska poängen konverteras till betyg? Ska de från icke-rödlistade gymnasier få en chans att göra provet också? Varför inte bara använda sig av högskoleprovet?

Några spontana frågor som dök upp i mitt huvud.

HP är väldigt irrelevant för många utbildningar och jag skulle säga är ett rätt dåligt mått på många sätt och vis. Exempelvis ett dåligt mått för tekniska utbildningar, då "HP-matematik" är något konstigt påhitt jämfört med vanlig matematik.
Citera
2023-05-11, 15:32
Medlem
awoke11s avatar
F.ö tycker jag det är bra att de gör relevanta intagningsprov precis som typ alla konstnärliga högskolor gör. Detta gör att man behöver plugga på relaterade grejer. Fler tekniska program bör också göra det, då ex. utbildningar inriktade på matematik kan i många fall ha rätt låga intagningspoäng.

Gymnasiematten upp till och med Matematik 5 är också alldeles för enkel, framförallt för att bli godkänd, vilket gör att man saknar väldigt mycket kunskap som krävs för universitetsmatten
Senast redigerad av awoke11 2023-05-11 kl. 15:34.
Citera
2023-05-11, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bara haft ärende till biblioteket som fysisk närvaro. Men faktum kvarstår, HHS kan inte leva på statliga anslag utan är beroende av sponsorer. De kan inte ersätta stora industriföretag genom att ta in okvalificerade mot betalning av föräldrarna.

Investor, Skanska och Scania, för att ta några huvudsponsorer, vill knappast betala för att ge Campus Manila-elever en utbildning som sen inte är anställningsbara.

Det stämmer att HHS inte "lever" på skattepengar men de får substantiella bidrag från staten, något som de själva gärna vill tona ner, av uppenbara skäl.
Dels förstör det bilden av HHS som en "elitskola" () och dels vore det ju pinsamt om de måste erkänna att staten har ett visst inflytande över dem ( vilket de har).

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är väl en hel del "etniska svenskar" som går där. Inte från MENA kanske men från en grupp med "frikort" som man ibland uttrycker det.

......

Med etniska svenskar syftar jag självfallet på riktiga svenskar.
Du förstår nog mycket väl vad jag menar med det
Senast redigerad av BWisser 2023-05-11 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in