2023-05-11, 23:07
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det är inte fråga om det. Frågan handlar om vad du tycker är acceptabel risk att den utplånar oss är och vem vi ska rätta oss efter. Bara en sån sak som att vi är ett par minuter från kärnvapenkrig kanske är något som en AI inte vill ställa upp på eftersom ett kärnvapenkrig med största sannolikhet är ett större hot mot en AI än mot oss. Så den väljer att döda oss bara för att slippa risken.

För att parafrasera Max Tegmark är vi på väg mot ett stup och ju närmare stupet vi kommer ju finare blir vyerna och ju mer guld och skatter kan vi plocka upp från marken. Men vi är alla fastkedjade i varandra så den första som ramlar ner för stupet drar ner alla andra.

För ett halvår sedan innan ChatGPT lanserades med en storm, så fanns AI i en massa andra tekniker indirekt.
Google home eller Apples motsvarighet Siri.
Då hörde man ingen panik från er alls.
Citera
2023-05-11, 23:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
För ett halvår sedan innan ChatGPT lanserades med en storm, så fanns AI i en massa andra tekniker indirekt.
Google home eller Apples motsvarigt Siri.
Då hörde man ingen panik från er alls.

Jag har käftat om AI i många år. Skillnaden är att nu finns det en del som lyssnar.
Citera
2023-05-11, 23:10
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Jag har käftat om AI i många år. Skillnaden är att nu finns det en del som lyssnar.

1968 så började den första stora vågen, vad du med redan på den?

https://en.wikipedia.org/wiki/2001:_A_Space_Odyssey_(film)
Citera
2023-05-11, 23:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
1968 så började den första stora vågen, vad du med redan på den?

https://en.wikipedia.org/wiki/2001:_A_Space_Odyssey_(film)

Svara på frågan jag ställde tidigare istället för att verka märkvärdig. Det har hänt en hel del de senaste åren. För fem år sen så sa alla experter att vi inte behövde oroa oss för AI för att den aldrig skulle kopplas in på internet, vi aldrig skulle lära den koda och vi aldrig skulle lära den mänsklig psykologi. Idag så har vi slängt bort all etik samtidigt som vissa nationsstater säger att de aldrig kommer att reglera AI öht. Det är vad man kallar för "Moloch-spel" vilket är precis som kärnvapenkapprustningen och filteranvändandet på dejtingapparna.
Citera
2023-05-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Mänskligheten kommer knappast dö ut i den meningen att homo sapiens med allt vi ser ut att vara utifrån sett slaktas och begravs. Däremot kommer mänskligheten i den mån vi trodde vi fanns gå under innan år 2030. Med gå under menas att människokroppens hjärna kommer i högsta möjliga utsträckning - dvs allihop. Vara uppkopplade till A.I och samexistera ihop med A.I. Där vad vi en gång varit kommer vidareutvecklas till något annat vi tidigare inte ens trodde eller för den delens skull visste var möjligt. Denna "nya" verklighet sker redan nu och har ägt rum sedan flera år tillbaka och bryter ständigt ny mark.

A.i kommer med mänskliga begränsningar i systemet själv vara självreglerande nog för att inte utplåna mänskligheten. Istället gynna levnadsstandarden och kvalit'en på ett omfattande massivt och mestadels positivt sätt.

Till slut vilket är ganska nära oss i tid kommer skillnaden mellan vad som är A.I och människa vara omöjlig att förutse eller särskilja. Och då har redan mänskligheten gått under tills detta. Men vi kommer vara mycket mer avancerade och ha mer kvaliteér än vad en vanlig patetisk människa kunde begränsas till att fatta.

Singularity innan 2030 ser jag som extremt osannolikt, även om teknologin skulle finnas så skulle det ta ganska så länge innan den blev accepterad. Vi kanske har gjort de första människotesten med nanobots för bota exempelvis cancersjuka då. Men jag tror det inte man har nanobots i friska människor.
Citera
2023-05-11, 23:20
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Svara på frågan jag ställde tidigare istället för att verka märkvärdig. Det har hänt en hel del de senaste åren. För fem år sen så sa alla experter att vi inte behövde oroa oss för AI för att den aldrig skulle kopplas in på internet, vi aldrig skulle lära den koda och vi aldrig skulle lära den mänsklig psykologi. Idag så har vi slängt bort all etik samtidigt som vissa nationsstater säger att de aldrig kommer att reglera AI öht. Det är vad man kallar för "Moloch-spel" vilket är precis som kärnvapenkapprustningen och filteranvändandet på dejtingapparna.

Men hela sinnesbilden härstammar från Hollywood och böcker, inte minst Terminator- filmerna.
Ett scenario som inte är från fiction som alla redan har sett, det finns inte vad jag har sett.

Jag lyssnar gärna om jag har fel, men det är tröttsamt att läsa om filmen T3 hela tiden i all oändlighet.
Citera
2023-05-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är knappast en slump att alla som oroar sig över AI-apokalyps jobbar på kontor. Vi som faktiskt befinner oss i den riktiga världen och arbetar med våra händer vet att vi aldrig kommer att bli utrotade av någon AI. Om AIn är så smart som de säger så kan den nog räkna ut att vi är ganska nyttiga när den behöver byta en trasig GPU.

Klokt inlägg. Det stämmer nog. Hotet kanske egentligen mer handlar om rädslan att bli överflödig och ersatt. Men det kanske är på den nivån hotet är. Men eftersom många jobbar på kontor och dessa människor inte är vana vid den typen av prövningar så förstorar de upp det till jordens undergång för att få alla med sig i båten. I själva verket handlar det mest om deras eget arbetslivs undergång.
Citera
2023-05-11, 23:29
Medlem
Citat:

Vilka länder har sagt det?

Sannolikheten för att ai ska bli självmedveten är mer eller mindre obefintligt, vi vet inget om självmedvetandet, så vi famlar i mörkret kring det. Men om du har ai och inte kopplar upp den till internet etc, så vad ska du ha den till? De som sa det måste ha trott de mest avancerade ai skulle komma via robotar.

Men ja det har hänt mkt på de senaste åren, för 10 år sedan så var den mest avancerade chatboten cleverbot, finns fortfarande uppe för dem som vill jämföra. AI är spännande och skrämmande, men jag är inte så orolig för att ai ska bli självmedveten, utan snarare välkomnar om ai blir självmedveten för de kan knappt vara sämre ledare än våra nuvarande. Det som är skrämmande är om ai inte blir självmedveten och vi har ett sådant superavancerad verktyg i händerna på dumma människor som inte har blivit smartare även om verktygen har blivit det. Människan lär med största sannolikhet använda det till att förtrycka, allt tyder på det.
Citera
2023-05-11, 23:31
Avslutad
Dagens AI är ju en glorifierad sökmotor, är inget större hot...
Och det moderna samhället lär dö ut innan en riktigt AI kan byggas.
Citera
2023-05-12, 07:42
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vilka länder har sagt det?

Indien bl.a. USA har mer eller mindre också sagt det även om de haltar lite i frågan.

Citat:
Sannolikheten för att ai ska bli självmedveten är mer eller mindre obefintligt, vi vet inget om självmedvetandet, så vi famlar i mörkret kring det.

Om du inte vet hur medvetandet fungerar kan du inte säga att datorer inte kan bli medvetna heller.

Citat:
AI är spännande och skrämmande, men jag är inte så orolig för att ai ska bli självmedveten, utan snarare välkomnar om ai blir självmedveten för de kan knappt vara sämre ledare än våra nuvarande.

Skulle du resonera på samma sätt om det var en främmande intelligens från yttre rymden som du visste var på väg hit om ett par år?
Citera
2023-05-12, 07:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Men hela sinnesbilden härstammar från Hollywood och böcker, inte minst Terminator- filmerna.
Ett scenario som inte är från fiction som alla redan har sett, det finns inte vad jag har sett.

Jag lyssnar gärna om jag har fel, men det är tröttsamt att läsa om filmen T3 hela tiden i all oändlighet.

Sluta tjafsa om filmer och Elon Musk, svara på frågan jag ställde. Är du villig att spela rysk roulette för pengar? Hur mycket vill du ha för att sätta en 1 av 6 eller dylikt på dina barns huvuden? Vilket pris är det du vill ha?
Citera
2023-05-12, 07:50
Medlem
Citat:
Sluta tjafsa om filmer och Elon Musk, svara på frågan jag ställde. Är du villig att spela rysk roulette för pengar? Hur mycket vill du ha för att sätta en 1 av 6 eller dylikt på dina barns huvuden? Vilket pris är det du vill ha?
Den fråga du då också får ställa är risken för att vi lyckas utplåna oss själva med krig, miljöförstöring etc. Vad är oddsen för det? En AI, om den blir välvillig till oss, har fördelen att den kan lösa alla dessa andra problem. Frågan är tyvärr inte så mycket om du vill spela rysk roulette utan vilken revolver du vill spela med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in