Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Du gör det alldeles för enkelt för dig - MH har att förklara inte bara att hon sov när mordet inträffade, utan också att hon inte vaknade av det, inte vaknade av att grannen ringde på, inte vaknade av att JJ rullade in kroppen i ett lakan, men att hon ändå var vaken för att gå på toaletten och äta en hamburgare. Hon behöver alltså inte ens förklara var kroppen är efter mordet, hon behöver bara göra det troligt att hon kan ha sovit på detta sättet. Och det har hon inte.
Men åklagaren har ju inte fått igenom tiden för brottet, ca 02:30 ens. Så vad gäller 02:43, då är ju Maja vaken, det har hon väl inte förnekt?
Och vi vet inte hur åklgaren kunde krympa tidsfönstret för mordet, men om det är ca 02:30 och strax därefter, hur ska Maja kunna förklara att hon inte var vaken, om man inte testat ljud som ingen ens vet riktigt hur de lät eller transporteras i huset?
Åklagaren frågar om Maja hörde dunsar eller andra ljud som sparkar, men det säger hon att hon inte har gjort.
Är det bevisat menar du att hon måste ha hört dom? Dessutom hör jag inte åklagaren fråga om ringningen??
Kanske man kan tycka det, men finns det något som säger att en duns på golvet i badrummet hörs till sovalkoven på samma sätt som ner direkt till grannen som delar tak med Johannas golv? Det fanns väl andra grannar som inte hellerhar hört något.
Varför har inte försvaret nämnt det, haft dom som vittnen?
Jag upprepar att åklagaren inte har bevisat att det är sådant som Maja borde ha sett, hört, vetat. Maja kan ha sovit för att hon hade sömnunderskott och hade druckit.
Du får tro att Maja varit vaken hela kvällen, men jag kan inte se att åklagaren har bevisat att det inte fanns tid, och att Maja hållit i Toves armar.
Även om Maja kan misstänkas ha varit vaken, är det inte ett bevis på att man mördat i samförstånd.
Inte heller ser jag att det är bevisat att Tove varit fullt vaken, fullt kapabel till att försvara sig trots slag i huvudet och inte ser jag att åklagren bvisat att de ljud som hördes i väggen var för en fulle vaken Tove som inte kunde göra något annat än att sparka.
Grannen benämner inte ens ljuden som sparkar i rätten (om jag minns rätt)