2023-05-11, 19:04
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Jag tror Maja förvänta sig att hon skulle frias det gjorde nog även hennes advokat med tanke på att han yrka på att Maja skulle släppas i sin slutplädering, minns inte att Clea gjorde det.
Majas advokat va slapp under förhandlingen, jag hade också bytt.
Det tror inte jag.

Leif GW kommenterade i Tv4 igår morse typ: Den advokaten kunde lika gärna hållit sig därifrån...

5.15 in i klippet. https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/maja-överklagar-tove-domen-gw-går-inte-ihop/20560056?clipSectionId=just+nu&playlist=5VlTI85y4Z aDx1ZwIcIj04&offset=10
Citera
2023-05-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just det, jag plus flera här plus en professor i kriminologi plus försvaret plus en polare
plus massmedia, plus hela den samlade offentliga juristkåren, plus domaren själv.

En professor som alltså bestämde sig innan det ens fanns några förhör att tillgå hur det här mordet gått till. Dessutom en professor som hade fel om i princip allt han sa om mordet fram till domens förkunnande.

Massmedia? Massmedia "tror" inget, massmedia säljer en produkt. Journalisterna som skriver om det "tror" heller inget, dom gör sitt jobb och hittar historier av allmänintresse att gräva om.

Domaren...? Det får du nog förklara närmre, är han en personlig bekant och han har berättat för dig i enrum...?
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-05-11 kl. 19:15.
Citera
2023-05-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Har du sett någonstans vad slutpriset blev på Ila*s gård?
Den verkar inte ha sålts via Hemnet.
En enskild mäklare eller via blocket verkar troligare.

Ang. MHs föräldrar och pingstkyrkan så upptäckte jag en websida jag inte hört om tidigare, ganska underhållande läsning.

Bla. skrivs det:
"20-åriga Johanna Leshem Jansson har hela tiden varit den drivande bakom mordet, och hon är född av en israelisk far och en svensk mor. Hela tiden har hon kallsinnigt nekat till alla anklagelser och spelat oskyldig, men nu har sanningen kommit fram i alla fall. Maja Hellman, 18, har hela tiden agerat som Johannas lydiga redskap och hjälpreda, och kommer sannolikt dömas för medhjälp till mord. Maja Hellman föddes i Sydafrika, men adopterades till Sverige av en Pingstkyrkopredikant, och har lidit av psykiska problem under uppväxten, enligt vad som påstås i media. Det går ofta så, när personer från främmande kulturer blir adopterade, och på ett mycket grymt sätt skiljs från sina biologiska föräldrar.

Det hela kompliceras av att Maja är bisexuell, och gjort vissa medgivanden om sitt förhållande till Johanna, skriver nät-tidningen Samnytt. Majas läggning accepteras dessutom inte av Pingstvännerna, och Leshem Jansson har därför hela tiden haft en ”hållhake” på sin kamrat, för om inte hon ”lydit order” och gjort som Leshem Jansson sa, skulle den senare kunnat skvallra om Maja inför närmaste präst och sekt-ledare.

Det var den 15 Oktober i fjol som mordoffret, Tove Tönnies – en av två etniskt svenska systrar – plötsligt överfölls av en rasande Johanna på nattklubben ”Nöjet” i Vetlanda, där det anordnats en ”Oktoberfest”. Flera vittnen såg hur Tove misshandlades, men Leshem Jansson nekade till allt och påstod lögnaktigt att det var Tove som anföll henne."

"För egen del anser vi här på Hedniska Tankar att Leshem Jansson bör dömas till livstids fängelse, alltså tolv år – och därefter utvisning ur Sverige – på livstid

Vi är för all del inte jurister, utan detta är bara vår åsikt – och åsikter är man som bekant fri att ha i de flesta demokratiska länder.

Visst är detta en tragisk historia, på alla sätt – men rättvisan måste ha sin gång – och låt oss hoppas på, att vi kan skipa rättvisa i det här landet. Idag är en Odens Dag. Bakom detta fruktansvärda mord står kristendomen, i Pingstvännernas gestalt – och det får vi aldrig någonsin glömma.

Rida skall vi intill Ragnarök – Måtte rättvisa och lag följa i våra spår !"

https://hedniskatankar.com/2023/03/22/invandrade-morderskor-fran-pingstrorelsen-strop-och-tande-eld-pa-etnisk-svenska/

Pappan fick huset sålt för 4 milj
En snäll skribent satte ut länk idag på försäljningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det bör ha varit en hund tränad på mänsklig förruttnelsedoft, alltså en likhund. Och att den hunden då inte markerat inne på toaletten är en indikation på att Tove inte låg kvar där under hela den tid som Rullman vill göra gällande. Vi vet att Tove låg död någonstans i det där huset i minst en timme. Mer än tillräcklig för att en likhund skall kunna markera. Detta styrker faktiskt misstanken om att Johanna gömde Tove i vindsförrådet. Hade man sökt där med en likhund kanske man fått en markering. Men det gjorde man inte. I fallet Marina Johansson lyfte man inte på ett lakan som dolde blodspår och ett kulhål i väggen avfärdade man som ospecificerad skada. Man kan undra varför polisens utredare skall ha så förbenat svårt att göra sitt jobb ordentligt. Det blir till men för såväl brottsoffer som oskyldigt anklagade.

Hunden visade ett förhöjt intresse för golvbrunnen i badrummet enligt FUP men i övrigt inget intresse.
Men var det en kadaverhund? Och inte en hund som luktade efter DNA etc. Var hittades Ts dna?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-11 kl. 19:19.
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Var grannen verkligen så glasklar i sin tidsangivelse 02:40 som Domaren påstår. Så vitt jag kunnat höra så anger grannen ungefär 02:30 som den tid han kikat i telefonen. 01:33 -->

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Vintertid och sommartid. En timmes skillnad. Missar dessutom med några minuter också.
Det har jag själv råkat ut för.
Citera
2023-05-11, 19:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Vintertid och sommartid. En timmes skillnad. Missar dessutom med några minuter också.
Det har jag själv råkat ut för.

Fast det handlar ju om tio minuter?

01:33 → Hänvisar till nedanstående ljudklipp
Senast redigerad av LeeVan 2023-05-11 kl. 19:15.
Citera
2023-05-11, 19:15
Medlem
Citat:
Var grannen verkligen så glasklar i sin tidsangivelse 02:40 som Domaren påstår. Så vitt jag kunnat höra så anger grannen ungefär 02:30 som den tid han kikat i telefonen. 01:33 -->

I rätten sa han att han hörde första dunsen ungefär 02:40.

Sen är det onödigt av rätten att fastslå den exakta tiden för mordet, när grannen inte ens är säker.
Citera
2023-05-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hunden visade ett förhöjt intresse för golvbrunnen i badrummet (vid två tillfällen) enligt FUP men i övrigt inget intresse.

Då ska det enligt vissa i tråden bevisa att det aldrig funnits nån kropp då? 🙈
Citera
2023-05-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det är skevt! man räknar inte med inkomstbortfall och allt annat som händer BO anhöriga vid ett mord... men inte fan skulle jag lida samma skada utav att någon gör inbrott hos mig och snor min mat i kylen... Detta är något de bör lag ändra om.

Ja skillnaden på lidandet är enorm
jämfört med att utsättas för mord på anhörig.
Att få en anhörig mördad eller att bli utsstt för våtdtäkt eller misshandel och liknande är livslångt lidande
Nu är inte jag insatt i förslagen om nya lagar men har för mig att de sa inför valet att det är brottsoffer som måste komma mer i fokus med nya lagar
Senast redigerad av Anedin 2023-05-11 kl. 19:22.
Citera
2023-05-11, 19:17
Medlem
Jofs avatar
Tror att hon hade insikt! Om vad som föregick. Så delaktig var hon. Nån typ av ansvarighet har hon.
Citera
2023-05-11, 19:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
DN:

"Det var en närstående till en av de misstänkta kvinnorna som hade uppmärksammat beteendet, vilket även en ordningsvakt hade reagerat på. Detta enligt ett protokoll från tingsrätten.
Där står också att den närstående ska ha hört Leif GW Persson fälla en kommentar som rör en av de misstänkta kvinnornas psykiska hälsa.
"

https://www.dn.se/sverige/domare-gav-leif-gw-persson-tillsagelse-en-grans-hade-passerats/

LGW har uppvisat exeptionellt dåligt omdöme på senare tid, inte minst i just det här fallet.

LGW har i media kritiserat åklagaren och fällt nedvärderande kommentarer om Rullmans sätt att sköta sitt jobb. LGW hade missuppfattat/glömt vad som gäller kring åtalsformulering och gärningsbeskrivning i Sverige, möjligen hade LGW förväxlat det med utländsk rätt.

LGW bjöd hem ansvarig utredare i fallet på en jakt varefter det hela behövde utredas som misstänkt mutbrott och sekretessbrott.

LGW har, trots att han inte haft mer insyn än alla andra, offentligt uttalat sig i skuldfrågan och vilka straff som borde utdömas långt innan FUP offentliggjordes och rättegången startat.

Dessutom misskötte sig LGW som åhörare under rättegången. Han försökte med illa dold agenda påverka rättens uppfattning och gjorde anhöriga till en av de åtalade illa berörd och upprörd med sitt sätt. Det hela slutade med att LGW fick en reprimand av domaren.

Det är tråkigt att konstatera, men det är helt uppenbart att LGWs intellektuella förmåga och omdöme åldrats väldigt mycket. LGW har numera ofta fel, uttalar sig felaktigt om fakta och beter sig plumpt och omdömeslöst.

LGW, som han var, är redan saknad av många.
LGWs omgivning och närstående borde försöka förmå honom att backa och inte lägga sig i och tycka till om aktuella pågående fall - inte minst för LGWs egen skull.
Är LGWs mediesug allt för stort kanske han kan få uttala sig om gamla fall ibland.
Men media och andra borde av hänsyn till LGWs tidigare fantastiska personlighet, intellekt och karriär faktiskt hänsynsfullt plocka bort honom ur rampljuset innan det blir alldeles jättepinsamt med alla klavertramp. Den gamle LGW är redan borta.
Citera
2023-05-11, 19:20
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Fast det handlar ju om tio minuter?

01:33 → Hänvisar till nedanstående ljudklipp

Frågan är ju om han verkligen kollade i mobilen? Eller köksklockan? eller...?

Men, egentligen är Tove död. Dunsar och sparkar i väggen.
Sedan kan man ju se i J och M mobiler vad de gjorde.

Resan till donken, resan i skogen när J skulle "kremera" T.

Jag tror nog att de där mördarna kommer att tugga galler lääänge....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in