• 1
  • 2
2023-05-10, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Ledsen att göra dig besviken 😉

Egenansvar är en viktig del i sjukvården!

Men du kanske tycker att en vårdpersonal skulle komma hem till ”Kalle” och erbjuda eller tvinga i honom en macka ihop med Elvanse 🤔

Vill du ha ett litet diplom, där det står hur präktig och duktig du är? Eller vad är syftet med ditt patetiska moralpredikande?
Citera
2023-05-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Hej!

Har sedan i Januari ätit Elvanse, bytte från Ritalin, då den gav mig en hemsk jävla ångest. Började på 20mg, och gick efter ca 1-2 månader upp på 40mg. Har inte haft några som helst biverkningar förutom muntorrhet. Kört på 40mg i några månader, men tyckte att effekten mattades av/trappades ner. När jag tar Elvanse, blir jag piggare, och har bättre humör, det är dom effekterna jag känt av på medicinen.

Frågade min läkare om jag kunde kliva upp på 60mg, då jag tyckte att effekten blivit mycket mindre. Fick 60mg utskrivet, och har nu ätit detta i 3 dagar ungefär.

Det jag känner nu är:

Molande ångest/oro - återkommande under hela verkningstiden
Lätt (väldigt lätt) illamående, kanske beror på ångesten/oron?
Trötthet/dåsighet

Tycker detta är jävligt märkligt, kan köpa bieffekterna OM det hade varit så att jag också blivit piggare, men känner mig bara slö/utmattad typ.

Är ca 180cm och väger runt 90kg med, så dosen på 60mg borde väl vara normal för någon i min storlek?

Men, verkar vara väldigt känsligt och individuellt detta med mediciner, och i synnerhet centralstimulantia.

Någon som har haft liknande erfarenheter utav Elvanse och dosökning?

Jag äter Elvanse för ADD, och inte ADHD, om det nu spelar någon roll.
Man har ju dåliga dagar och bra dagar med. Du ska nog vänta några vecka o se.
Citera
2023-05-11, 09:01
Medlem
Hur vet du att ångesten bara är från medicineringen? Kost, sömn, hälsa, alkohol, etc spelar in.

Nu tar jag ritalin men tycker andra faktorer påverkar mitt mående i mycket högre utsträckning.

En perfekt dag för mig: vakna 5:30, utegymma, kallbad hem o duscha, läs/meditera/plugga lite innan jobbet. Skippa frukost om jag kan, ät en redig lunch på jobbet. Försök äts igen före kl 19:00 och försök varva ner senast kl 9 (ingen skärmtid, meditationsmusik, dra för gardiner, läs, pod, städa lite).

Lyckas inte alltid, men de dagar jag följer ovan mår jag som en kung.

Något jag ännu inte helt fått pil på är vilken mat som påverkar mig mest… borde ta tag i det… Föe jag är rätt kass i kistan.
Senast redigerad av har 2023-05-11 kl. 09:03.
Citera
2023-05-11, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av har
Hur vet du att ångesten bara är från medicineringen? Kost, sömn, hälsa, alkohol, etc spelar in.

Nu tar jag ritalin men tycker andra faktorer påverkar mitt mående i mycket högre utsträckning.

En perfekt dag för mig: vakna 5:30, utegymma, kallbad hem o duscha, läs/meditera/plugga lite innan jobbet. Skippa frukost om jag kan, ät en redig lunch på jobbet. Försök äts igen före kl 19:00 och försök varva ner senast kl 9 (ingen skärmtid, meditationsmusik, dra för gardiner, läs, pod, städa lite).

Lyckas inte alltid, men de dagar jag följer ovan mår jag som en kung.

Något jag ännu inte helt fått pil på är vilken mat som påverkar mig mest… borde ta tag i det… Föe jag är rätt kass i kistan.

För att jag enbart får ångesten när jag äter medicinen?
Citera
2023-05-11, 17:28
Medlem
R5As avatar
Jag har kommit överens med min läkare om att ta den vid behov. Ska jag sitta och sola hela dagen så varför skulle jag behöva den?
Jag tar den när jag ska utföra viktiga arbetsuppgifter.

I början tog jag den varje dag.
Ledde till frånvarande aptit i 2 månader till att sedan sluka allt i min väg. Kroppen vänjer sig fort. Det påverkar din potens med så försiktig där, det är amfetamin i slutändan.
Citera
2025-06-30, 14:38
Medlem
Dammar av denna tråd då jag har en fundering..
Jag undrar helt enkelt om det är vanligt att man får högre dos än rekommenderad maxdos som är 70mg.. (är ju som sagt bara rekommenderad dos.)
Det verkar nämligen skilja sig från olika regioner i landet vad gäller maxdos på elvansen..
jag hade nämligen 70mg och det är maxdos säger min psykiatriker.
Hade även 10mg attentin förra gången jag mediterades - då av en annan psykiatriker,. (Då alltså 10+70mg)

Tappade min medicin i och med att jag hamnade i ett aktivt missbruk, nu nykter och medicinering av Elvanse sen ett par månader, jag har återigen fastnat på 70mg - och det är helt enklelt lite för klen dos för mig. Jag är rätt stor, 185cm och 102kg tung, samt rätt grov adhd, 70mg räcker inte till och är ju inte meningen att jag ska behöva köpa extra medicin svart för att känna mig nöjd liksom..
(Brukar köpa en burk 20-30mg extra nån mån då&då.)
Då fungerar jag bättre än någonsin annars, men det kan jag ju inte använda som argument till farbror psykiatriker liksom..

Men som sagt - Jag vet ju sen innan - eftersom jag då och då köpt en extra burk av lägre mg på den svarta marknaden osv och testat massor att jag fungerar som bäst vid ca 100mg, 90mg kan räcka.. över 140mg blir jag typ påtänd och det är ju inte tanken med det hela..

Jag har ett par bekanta som bor i Piteå, alltså styvt 5 mil söderut från Luleå där jag befinner mig..
En av dessa - dessutom en liten kort tjej på 55kg har en dos på 130mg(60+70mg)
Och den andra - också en tjej för övrigt - om det nu har nåt med saken att göra - förmodligen inte - men hon har 90mg(50+40mg)..

Hoppas det finns någon som vill dela med sig av hur eran psykiater resonerar och i vilken del av landet ni befinner er..
Citera
2025-06-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Jag har kommit överens med min läkare om att ta den vid behov. Ska jag sitta och sola hela dagen så varför skulle jag behöva den?
Jag tar den när jag ska utföra viktiga arbetsuppgifter.

I början tog jag den varje dag.
Ledde till frånvarande aptit i 2 månader till att sedan sluka allt i min väg. Kroppen vänjer sig fort. Det påverkar din potens med så försiktig där, det är amfetamin i slutändan.

Men nu blev jag nyfiken- vilken hästdos har du om det påverkar din potens?
Tjack har påverkat min balle ja - men aldrig elvanse trots flera hundra mg..
klart - sånt är väl också individuellt iof,,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in