2023-05-10, 17:03
Medlem
AngieDs avatar
Trist att dö när det äntligen blir vår och sommar 23.
Citera
2023-05-10, 17:21
Medlem
Frimurare btw.
Citera
2023-05-10, 23:21
Medlem
Ändrat

Har ej källa
Men som jsg ”hört” hopade det sig lite mycket i livet på en gång
Pension, skilsmässa, utflugna barn
Då kan det kanske kännas nära till hands att sälja då det känns ensamt.

Efter en tid när man inser att livet förändrats så kanske man inser att hemmet var den trygghet man hade o ville haft kvar ?
Kan tänka mig att det var ungefär så det tänktes.
Hur som - hur vanligt kan det vara med så
Gamla människor i fängelse ?
Han är ju nästan 90 innan han kommer ut ?
I den åldern bör det ju vara vanligare med äldreboende
Har de ens kompetens till att hantera så gamla i fängelse ?
Finns det särskilda fängelser för denna ålder ?
Senast redigerad av hemmatant 2023-05-10 kl. 23:23. Anledning: Stavningskontroll
Citera
2023-05-11, 14:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
16 år istället för livstid pga ålder?

Övergeneröst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Livsti...else_i_Sverige:
Citat:
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år, vilket innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.

Så han fick 16 år istället för i snitt 25 år.

Rätt rejäl rabatt när man bara 73 år gammal. Rätt nära pensionsåldern på 67 år.

Denna genrorositet är något som borde styras upp med ny praxis.

Olof Lessmark förtjänar livstid definitivt. Inte straffrabatt med en 1/3-del.

Citat:
Tingsrätten skriver i domen att straffvärdet är livstids fängelse då dådet ”föregåtts av noggrann planering, att brottsoffret har befunnit sig i hemmet i en skyddslös ställning, att mordet var en ren hämndaktion och framstår som en avrättning”.
Citat:
Man sänker dock straffet på grund av Olof Lessmarks höga ålder, psykiska tillstånd och då han samarbetat i polisutredningen.
(från TV4)

Hög ålder? Vilket inom parentes väcker nya frågeställningar. Räknas man inte fullt klar i huvudet vid 73? Men ska prestera till i arbetslivet till 67? Biden är 80, Putin 70, Trump 76.

Hans psykiska tillstånd är förmildrande? Snarare försvårande väldigt försvårande, han grämde sig i 5 år innan han slog till. Livsfarlig personlighet med sådan långsinthet som bevisat inte bara leder till bitterhet utan mord.

Samarbetat i polisutredningen. Okej, dra av månad.
Citera
2023-05-11, 16:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Har ej källa
Men som jsg ”hört” hopade det sig lite mycket i livet på en gång
Pension, skilsmässa, utflugna barn
Då kan det kanske kännas nära till hands att sälja då det känns ensamt.

Efter en tid när man inser att livet förändrats så kanske man inser att hemmet var den trygghet man hade o ville haft kvar ?
Kan tänka mig att det var ungefär så det tänktes.
Hur som - hur vanligt kan det vara med så
Gamla människor i fängelse ?
Han är ju nästan 90 innan han kommer ut ?
I den åldern bör det ju vara vanligare med äldreboende
Har de ens kompetens till att hantera så gamla i fängelse ?
Finns det särskilda fängelser för denna ålder ?
”Han är ju nästan 90 innan han kommer ut?”

Nej nej. Han fick 16 års fängelse. Men den allombekanta regeln om 2/3-delar får han sitta inne 16 * 2/3 = 10,667 år.

Dvs han är 83/84 när han kommer ut.

En ungdom jämfört med farliga Helmer Ljus , idag 95 år.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bestamt-straff.

Ljus har dock mördat 2 gånger. Första gången vid 60 år 1988, andra gången vid 69 år (1999).

Denna Lessmark ger mig liknande vibbar. Om nåt/något går honom emot när han kommer ut om tio år så blir han riktigt farlig om han har fyskisk hälsa kvar. Han hjärna har redan ruttnat.

Gubbdjäveln borde sitta inne till döddagar.
Citera
2023-05-11, 17:13
Bannlyst
Fup + Dom, mm
https://gofile.io/d/gzZHZo
Citera
2023-05-12, 18:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Frimurare btw.

Offret eller GM?
Citera
2023-06-15, 21:08
Medlem
Citat:
Olof Lessmarks straff prutades ned till 16 års fängelse eftersom han är 73 år gammal och hade en psykisk störning vid brottet. Den bedömdes dock inte vara allvarlig och därför fick han fängelse.
Nu har Olof Lessmark bestämt sig för att inte överklaga tingsrättens dom. Trots att straffet blev fyra år längre än vad han själv önskat vid rättegången innebar domen att han slapp livstids fängelse.
https://www.expressen.se/nyheter/kri...as-till-kumla/
Citera
2023-07-20, 02:17
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Tragiskt. Gubben har ju varit i kontakt med psykiatrin vid ett sjuttiotal tillfällen utan att få adekvat vård. Trots fyra månader i häkte ältar han fortfarande om husförsäljningen. Hur kunde ha få ha kvar licensen?

Adekvat vård kan han ju ha fått - alla sjukdomar/tillstånd går tyvärr inte att bota. Men det stör mig att polisen börjat maska så förbannat i FUP, alla journalanteckningarna och hela obduktionsrapporten! Är det en konsekvens av att det blivit så vanligt att FUP:ar når allmänheten nu för tiden, exempelvis via Flashback?

En annan sak som slig mig när jag läste FUP var att GM:s syster absolut bör få skydd när han släpps ur fängelset…
Citera
2023-07-20, 06:15
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runefjun
Adekvat vård kan han ju ha fått - alla sjukdomar/tillstånd går tyvärr inte att bota. Men det stör mig att polisen börjat maska så förbannat i FUP, alla journalanteckningarna och hela obduktionsrapporten! Är det en konsekvens av att det blivit så vanligt att FUP:ar når allmänheten nu för tiden, exempelvis via Flashback?

En annan sak som slig mig när jag läste FUP var att GM:s syster absolut bör få skydd när han släpps ur fängelset…

Han är ju plus 80 den dagen han kommer ut 🤔
Citera
2023-07-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Han är ju nästan 90 innan han kommer ut?”

Nej nej. Han fick 16 års fängelse. Men den allombekanta regeln om 2/3-delar får han sitta inne 16 * 2/3 = 10,667 år.

Dvs han är 83/84 när han kommer ut.

En ungdom jämfört med farliga Helmer Ljus , idag 95 år.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bestamt-straff.

Ljus har dock mördat 2 gånger. Första gången vid 60 år 1988, andra gången vid 69 år (1999).

Denna Lessmark ger mig liknande vibbar. Om nåt/något går honom emot när han kommer ut om tio år så blir han riktigt farlig om han har fyskisk hälsa kvar. Han hjärna har redan ruttnat.

Gubbdjäveln borde sitta inne till döddagar.

Knappast, han lär bli utsläppt rätt tidigt. Tänk på straffrabatten. Det är ju knappast så att han har motiv (vad vi vet) att begå fler brott?
Citera
2023-07-23, 17:32
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Tragiskt. Gubben har ju varit i kontakt med psykiatrin vid ett sjuttiotal tillfällen utan att få adekvat vård. Trots fyra månader i häkte ältar han fortfarande om husförsäljningen. Hur kunde ha få ha kvar licensen?
Vad finns det för ”vård” när man är rubbad och elak? Ingen!

Denna överdrivna förväntning att man kan bota psykisk sjukdom. Det går inte.

Man kan bara hoppas att de inte gör det igen.

Kort sagt: ”sjuka” är omöjliga att behandla. Helt vrickat och galet att de ens kan tänkas få kortare straff.

Psykisk sjuka borde dömas till livstids inlåsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in