Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Om man vill hävda att hon var kvar på torget med sina vänner en stund, helt emotsatt vad Polisen säger så måste man tro att hennes vänner inte vill hjälpa till att lösa försvinnandet eller att de är involverande i någon slags tystnadskultur likt den i dagens "utsatta områden". Nej, jag köper definitivt inte att man som vän är beredd att mörka för Polisen i Mariestad 1992, för att inte bli indragen. Nej.
/B]
I risk för att upprepa mig men det är exakt det jag tror... att det officiella spåret efter hennes slutar vid portarna på Stadshotellet, indirekt därefter så försvann hon..
Att vännerna inte vill lösa den här gåtan då fasaden hade rämnat. Jag tror flera av dem vet och flera av dem misstänker vem GM är men man vill inte vara den som ställer sig upp och höjer rösten, pekar fingret.. jag tror inte det är en konspiration utan denna tystnadskultur uppstår när något sånt här händer.. och du behöver som sagt inte ens mörka speciellt mycket men bara säga att du inte vet.. du kommer inte ihåg, det var längesen etc.. och vissa sa något inte något alls då de inte ens blev tillfrågade... jag tror många valde att titta åt ett annat håll..
Jag tycker även Ullrika och Pernilla gör samma sak när de försöker ta reda på vem GM är och i Veckans brott när Ullrika möter GW tycker jag hennes svar är väldigt talande när GW antyder att det kan vara någon Helena känner och flera vet antagligen om det.. Att för henne är mördarens en ond människa som för henne är ansiktslös..
Kontrollförhören gjordes långt senare eller inte alls. Och fall de gjordes så är det inte säkert man dubbelkollade så deras uppgifter och vittnesmål verkligen stämde.. det enda man egentligen behöver göra är att säga att man inte kommer ihåg oavsett om man är GM eller någon som kanske ha mer info än den vill delge.. vissa vill nog inte bli inblandade, andra lägga locket på, vända blad och stoppa huvudet i sanden etc etc... vill man verkligen peka fingret på någon man känner och säga; Jag tror denna personen, en person jag vuxit upp med, ligger bakom försvinnandet och antagligen dödade vår vän.. tänker om man tillhör samma vänskapsgrupp.
Men du hävdar ju att det inte är något konstigt alls med tystnaden och agerande ifrån hennes bekantskapskrets... så det är svårt att diskutera..
Gällande ingångsvärden i detta fall så tänker jag som så; Och jag misstänker att Leif GW tänker likadant när ingångsvärdena i detta fall är; Vem är det som har försvunnit, Helena Andersson 22år. Vem var Helena.. Var Försvann hon? Hur försvann hon? Vad hade hon gjort innan hon försvann? Hur såg hennes dag ut innan hon försvann? Vem var hon med innan hon försvann? Hur såg hennes liv ut? Hur såg hennes kväll ut när hon försvann, vem pratade hon med innan hon försvann etc etc..
Man fokuserar på vem offret var.. och hur dennes liv såg ut. Sen går man vidare därifrån.. tex att om det inte funnits några vittnen alls som ringt in eller kontakt polis och media, dörrknackning osv.... utan man bara få går på det som är helt bekräftat av tex taxichauffören som körde till Stadshotellet, eller ordningsvakter på Stadshotellet som släppte in Helena och hennes vänner så man vet att hon var på Stadshotellet den kvällen etc etc..
Då blir ju scenariot;
Helena åker båt med sina kompisar på dagen, Helena och en kompis åker till stallet för att ta hand om en annan kompis häst, Helena och en kompis samt hennes syster gör sig iordning för att åka till deras kompis Pernillas inflyttningsfest, Helena och hennes kompisar tar taxi till Stadshotellet i Mariestad, Helena är där för att fira en kompis födelsedag... Helena har glömt sin plånbok så hennes kompisar betalar för henne... Helena går ut utanför Stadshotellet där hon har minst ett dussin kompisar på torget..
Men den sista riktiga observationen av henne slutar utanför Stadshotellet...
Sen dyker det upp spår på av henne i en lekplats typ 75-100m ifrån hennes bostad. Det finns däckspår i samband med dessa fynd ifrån Helena, ett par skor, ringar, lypsyl, halstablett etc. I detta läget vet man ju inte att det finns blod på hennes skor eller att vittnen sett en bil köra på cykelvägen men med tanke på att däckspåren är i samband med cykelvägen så kan man anta att någon kört på den osv. Det måste därav varit en bil med.. (ett annat värde i fallet är att det är större chans att det är en koppling och relation mellan offer och GM så denne bemödats sig att göra av med kroppen istället för att lämna offret på plats alternativt dumpa kroppen på en relativt öppen yta, typ vägkant eller ett fält/åker osv man har ändå gjort ett aktivt val att gömma/dumpa kroppen i hopp om att den inte ska återhämtas, jag personligen tror att man valde att dumpa kroppen i Vänern då det är den lättaste och största ytan man har tillgång till samt där man har båt i samband med just Vänern, jag tror som sagt det inte var så stor tanke på att hon aldrig ska hittats eller att man aktivt försökte se till att hon aldrig hittas igen utan det var mer panikartat att bli av med henne men att det fanns ett
hopp om att hon ska försvinna och inte hittas pga av rädslan för att åka fast, bryr du dig inte om offret så bryr du dig inte om kroppen heller, om den hittats eller dess skick osv..Du bara går vidare liksom).
Sen i efterhand så dyker det upp lite vittnesmål och observationer men inte så mycket ifrån hennes vänskapskrets... någon säger att hon frågat i baren om någon ska åt hennes håll.. en annan säger att hon var på gott humör och hon ville ha frisk luft, fick t.om med en kram...
Men de flesta vittnen är typ; Någon kan ha sett henne gå över torget, någon kan ha sett henne på någon bro men det är ytterst osäkert osv.. någon kan ha hört någon upprörd röst, något skrik och gråt. Någon Bildörr som slår igen etc etc...
Det enda intressanta är ju isf observationerna att flera sett en bil komma körandes på den cykelväg som däckspåren och Helenas tillhörigheter hittades men med facit på hand så har ju inte det gett något heller då ingen kan kopplas till denna bil..
(Sen måste man ju ställa frågan, brukade Helena gå själv hem? Allt annat indikerar ju på att hon var väldigt mycket med kompisar. Kompisar som i sin tur disponerar bilar och taxi är ju även en möjlighet då de åkte taxi till Stadshotellet så borde det ju finnas taxi även efter Stadshotellet, flera av dem bodde i samma områden eller anslutande områden, man har känt varandra en längre tid och man känner till varandras närmiljö, lokalkännedom etc varför gick man inte flera stycken om flera bor i samma områden? Eller varför åkte hon inte med sina vänner om flera hade tillgång till bil? Varför tog hon inte taxi? Varför valde hon att få själv? Inget annat verkar hon ju göra själv...).
Jag tror som så att utredningen brister i sitt första och andra skede.. man spärrade inte av och verkligen gick igenom den där Lekplatsen, kanske fanns massa spår och blodrester, tillhörigheter, spår ifrån skor och kläder etc..
Den andra stora bristen och framförallt det största misstaget, är att man som sagt att inte utgick ifrån att man
måste kontrollförhöra alla i Helenas bekantskapskrets som var med den här kvällen bara för att på papper iaf bilda sig en uppfattning om vart de tog vägen efter att krogen stängts osv. Sen givetvis dubbelkolla detta så det verkligen stämmer osv. Vilka körde bil denna kvällen? Vad för sorts bilar med mera. Ett ingångsvärde är ju faktiskt att det handlar om en bil som skall till för att försvinnandet ska kunna genomföras..
Detta blir ju väldigt problematiskt att göra i efterhand då alla kan säga att de inte kommer ihåg.. Nu har man ju enligt Jenvén lokaliserat alla som var ute den där kvällen och natten så man vet iaf vilka spelare det finns på brädet..
Och som jag skrivit tidigare, jag tror som så här;
Person A och B behöver Person C för att bekräfta deras utsago om hur de tog sig hem alternativt vilken tid de kom hem.. problemet som uppstår är att Person D har uppgivit att denne var med Person C..dvs att Person C är på två ställen samtidigt..
Som sagt det är den teorin jag själv tror ligger närmast sanningen..
Jag utgår att GM är någon som Helena känner och att anledningen till att det är en ung människa som gjort det är för att offret är ungt och därmed större sannolikhet röra sig i miljöer där andra unga människor rör sig.
Om man inte utgår ifrån tesen att det skett ett slumpmässigt möte och då spelar åldern inte så stor roll mellan GM och offer, oftast pga av att det inte finns någon relation mellan offer och GM.
Blev det rörigt eller förstår du hur jag tänker?