2023-05-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror att GW stöder hypotesen att Helena dumpats på sjön av "påseglingen av något".

Nu har inte jag gjort någon undersökning men är säker på att av 1000 erfarna (tyngre) segelbåtsägare skulle nog jag tro att gissningsvis 99% svarat att dom inte skulle märka om dom körde på en kropp i vattnet då typ en kropp väger lika mycket som vatten. Förmodligen skulle en människokropp bara skyvas åt sidan omärkbart hade varit mitt svar åtminstone.

Nja? Vad kan man dra för slutsats Om GW och hurdan han är av detta? Åtminstone blir han rik av att sälja sina böcker..

Mycket snack o liten verkstad som det heter.
Tänk dig en stilla..solig..tidig förmiddag (sön 14/6-92)…det är stiltje!
Du glider långsamt fram med din segelbåt och kör in i ett paket som väger 50-60 kg…detta kan man nog som erfaren o vaken kapten märka av!
Antagligen lämnade han sitt tips efter det han fått reda på att Helena försvunnit under föregående dygn🤔
Tyvärr hamnade hans tips i ”runda arkivet” slarviga poliser/Kling o Klang!
Detta paket ligger nog kvar där i området…hyr in sjöuggla och scanna sjöbottnen på ca 20 meters djup!
Om det är ordentligt paketerat kan det finnas kvarlevor, skelett, tänder samt hår kanske😳
Plast tar för övrigt lång tid att bryta ned.
Citera
2023-05-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Tänk dig en stilla..solig..tidig förmiddag (sön 14/6-92)…det är stiltje!
Du glider långsamt fram med din segelbåt och kör in i ett paket som väger 50-60 kg…detta kan man nog som erfaren o vaken kapten märka av!
Antagligen lämnade han sitt tips efter det han fått reda på att Helena försvunnit under föregående dygn🤔
Tyvärr hamnade hans tips i ”runda arkivet” slarviga poliser/Kling o Klang!
Detta paket ligger nog kvar där i området…hyr in sjöuggla och scanna sjöbottnen på ca 20 meters djup!
Om det är ordentligt paketerat kan det finnas kvarlevor, skelett, tänder samt hår kanske😳
Plast tar för övrigt lång tid att bryta ned.
Tillägg:
Om det finns plast kvar finns det antagligen tejp kvar…fingeravtryck, kanske kontaktdna från paketeraren/Gm🧐
En sjöuggla kan man hyra för några tusen, då ingår en operatör som är van att söka av de aktuella platserna runt Kroppholmen (jävla namn på platsen&#128563
Med tanke på vad utredningen kostat hitintills vore det en droppe i havet.
Long shoot…visst!
Citera
2023-05-10, 23:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Precis ja, att man bara skulle skjuva kroppen framför sig är också min tanke. Men skall det vara en människokropp i denna "säck" då, så bör detta "paket" innehålla stora luftbubblor plus att det bör innehålla vissa tyngder då det likt en "boj" behöver göra ett "motstånd" mot båten och punkteras i det ögonblicket och sjunker till botten med tyngder som inte ramlar ur.

Kan då detta "paket" kunnat hållits drivande i vattnet utan att sjunka i ett antal timmar under natten, innan påseglingen tidig Söndag förmiddag strax söder om Kroppholmen ? Det bör ju då bygga på att man har vevat runt detta paket med kroppen i , väldigt hårt med rep eller tejp(en anabola-stark och tokstressad PU ?) så att dessa luftfickor har varit "täta" i för inträngande vatten i de timmar som de handlar om , då detta "paket" driver mot den punkt där Sten Ekholm kör på. Säg cirkus från 3:30 och framåt. 5-7 timmar ?

Är det möjligt ? Ja, jag håller det inte som en omöjlig tanke, som lekman. Kanske ett bisarrt experiment med en modell bör göras för att få mer klarhet i detta. Det e klart att då är man ju intresserad av ämnet om man kan tänka sig det...Extremt, givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu såg inte Ekholm vad det var han körde på så sannolikt låg inte "paketet" vid ytan. Ekholm hade inte lämnat uppgifter till polisen om han inte trodde det kunde varit en kropp han körde på.

Sten Ekholm var ju inte heller vem som helst heller, en mycket seriös skeppare. Han hade en större Contura segelbåt med ett djupgående på 1,87m. Han körde alltså i farleden som går strax söder om Kroppholmen med denna större segelbåt.

Jag tror ju helt klart det var ett paket innehållande Helenas kropp som Sten körde på. Det har jag alltid trott, och sannolikheten för att det skulle "råka" vara någonting annat tungt och mjukt i denna "säck", som han seglade på just denna dag, är inte trolig för mig. Det kan jag säga.

Förpackandet av kroppen. För kroppen måste ha förpackats om det skulle kunna ha varit Helenas kropp som Sten körde på. Det är ju så här att en död kropp håller sig flytande i vatten så länge inte lungorna vattenfylls. När det inträffar sjunker kroppen som en sten. Flytkraften på en kropp rent allmänt påverkas också av hur mycket muskler kroppen har, underhudsfett och benstomme. Lite muskler och tunn benstomme förbättrar flytkraften samt mycket underhudsfett.

Helena var ju liten och späd. Man måste alltså ha förpackat kroppen så väl med kanske svarta sopsäckar en hel del och tejpat åt med tyngder, stenar möjligtvis i ryggsäck fastsurrat på kroppen. Hade man presenning kanske man använde rep och drog åt. Detta paket måste i alla fall blivit riktigt tätt, för tätt då, kan man säga då man måste missat grovt i det galna stressen att trycka ut luften i detta paket succesivt, var efter man tejpade/surrade. Det är nog lite meckigt för att få detta bra i denna tidsbrist. Man var ju även nybörjare på detta, givetvis.

Problemet blev då att paketet blev väldigt tätt, så det kom alltså inte in något vatten i paketet som tyngde det, inte heller då till kroppens lungor. Nu fanns också luftfickor i detta paket med. Allt detta bättrar alltså på flytkraften. men man hade tyngder i, troligtvis stenar. Tänk att trycka ner en fotboll under vatten, håller man den nere under vatten känner man att den vill upp. Så länge inte denne boll läcker och tar in vatten. Samma princip med detta paket, tyngderna höll ner paketet under vatten som drev under natten med vad jag förmodar en svag ström åt Vänersborgshållet till(västerut) där utloppet är. Tänker jag rätt ? Det var annars en helt vindstilla natt så vinden hjälpte inte till.

När grabbarna väl hade slängt i detta paket i sjön, så fanns ingen återvändo. Man såg nog att det kanske sjönk under vattenytan, men nu var det ändå bara att dra hemåt. När Sten kommer sen och kör på denna "säck" så slår han ut luften ur paketet eller river upp det med kölen och det går mot botten och blir kvar där när allt vattenfylls och stenarna ligger kvar i paketet på botten. Kroppen hålls därmed på plats på botten, även efter gasbildningen i kroppen sätter igång.

Kollar vi på Eniros sjökort kan vi då beräkna vart man borde utgått med båt ifrån för att nå denna plats söder om Kroppholmen i farleden, där djupet för övrigt är 9 meter. Det som blir helt naturligt är ju från Sandvikens västra spets, "böjen" (hundmarkeringen) kan vi säga och österut till den privata småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen. Vi kan även ta med, från Båtvarvet norr om Bäcken. Man kan även kanske vara något mer generös i avgränsningen för sakens skull även i andra änden västerut och gå även en bit söder om Sandviken, med då säg då strax nedanför Sjöängen, men avstånden till Kroppholmen växer alltså en del på så sätt. Tiden på sjön, hur långt ut man ville åka med båten är en faktor, så klart. Tar vi då med den svaga strömmen åt väster som faktor (OM den fanns) så bör inte heller utgångspunkten för båten inte vara så mycket mer västerut heller. Tanke.
Senast redigerad av IB03 2023-05-10 kl. 23:58.
Citera
2023-05-11, 00:13
Medlem
Citat:
Sten Ekholm var ju inte heller vem som helst heller, en mycket seriös skeppare. Han hade en större Contura segelbåt med ett djupgående på 1,87m. Han körde alltså i farleden som går strax söder om Kroppholmen med denna större segelbåt.

Jag tror ju helt klart det var ett paket innehållande Helenas kropp som Sten körde på. Det har jag alltid trott, och sannolikheten för att det skulle "råka" vara någonting annat tungt och mjukt i denna "säck", som han seglade på just denna dag, är inte trolig för mig. Det kan jag säga.

Förpackandet av kroppen. För kroppen måste ha förpackats om det skulle kunna ha varit Helenas kropp som Sten körde på. Det är ju så här att en död kropp håller sig flytande i vatten så länge inte lungorna vattenfylls. När det inträffar sjunker kroppen som en sten. Flytkraften på en kropp rent allmänt påverkas också av hur mycket muskler kroppen har, underhudsfett och benstomme. Lite muskler och tunn benstomme förbättrar flytkraften samt mycket underhudsfett.

Helena var ju liten och späd. Man måste alltså ha förpackat kroppen så väl med kanske svarta sopsäckar en hel del och tejpat åt med tyngder, stenar möjligtvis i ryggsäck fastsurrat på kroppen. Hade man presenning kanske man använde rep och drog åt. Detta paket måste i alla fall blivit riktigt tätt, för tätt då, kan man säga då man måste missat grovt i det galna stressen att trycka ut luften i detta paket succesivt, var efter man tejpade/surrade. Det är nog lite meckigt för att få detta bra i denna tidsbrist. Man var ju även nybörjare på detta, givetvis.

Problemet blev då att paketet blev väldigt tätt, så det kom alltså inte in något vatten i paketet som tyngde det, inte heller då till kroppens lungor. Nu fanns också luftfickor i detta paket med. Allt detta bättrar alltså på flytkraften. men man hade tyngder i, troligtvis stenar. Tänk att trycka ner en fotboll under vatten, håller man den nere under vatten känner man att den vill upp. Så länge inte denne boll läcker och tar in vatten. Samma princip med detta paket, tyngderna höll ner paketet under vatten som drev under natten med vad jag förmodar en svag ström åt Vänersborgshållet till(västerut) där utloppet är. Tänker jag rätt ? Det var annars en helt vindstilla natt så vinden hjälpte inte till.

När grabbarna väl hade slängt i detta paket i sjön, så fanns ingen återvändo. Man såg nog att det kanske sjönk under vattenytan, men nu var det ändå bara att dra hemåt. När Sten kommer sen och kör på denna "säck" så slår han ut luften ur paketet eller river upp det med kölen och det går mot botten och blir kvar där när allt vattenfylls och stenarna ligger kvar i paketet på botten. Kroppen hålls därmed på plats på botten, även efter gasbildningen i kroppen sätter igång.

Kollar vi på Eniros sjökort kan vi då beräkna vart man borde utgått med båt ifrån för att nå denna plats söder om Kroppholmen i farleden, där djupet för övrigt är 9 meter. Det som blir helt naturligt är ju från Sandvikens västra spets, "böjen" (hundmarkeringen) kan vi säga och österut till den privata småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen. Vi kan även ta med, från Båtvarvet norr om Bäcken. Man kan även kanske vara något mer generös i avgränsningen för sakens skull även i andra änden västerut och gå även en bit söder om Sandviken, med då säg då strax nedanför Sjöängen, men avstånden till Kroppholmen växer alltså en del på så sätt. Tiden på sjön, hur långt ut man ville åka med båten är en faktor, så klart. Tar vi då med den svaga strömmen åt väster som faktor (OM den fanns) så bör inte heller utgångspunkten för båten inte vara så mycket mer västerut heller. Tanke.
Jag tror att den erfarne skepparen (Ek*holm) märkte ut platsen, noterade detta, efter denna märkliga incident😳
Bisarrt är att den Helena dansade sista dansen med är oxå namne med skepparen!
Det finns nog för övrigt god dokumentation vad beträffar väder o vind under de aktuella timmarna och framåt🤔
Citera
2023-05-11, 00:17
Medlem
Om man inte kan få tag i G.M så får man ju leta efter kvarlevorna…just på denna plats!
Börja från ”fel” ända lixom🥸
TA HEM HELENA!!!
Citera
2023-05-11, 00:20
Medlem
Samtidigt kan de ta in alibin samt P.U, B.W och M.K på korsförhör samt topsning!
Hypnos på alla tre..!
Citera
2023-05-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men vad talar för att uppgifterna inte stämmer? Sedan finns det ingenting som säger att polisen skulle ha påstått att PK inte skulle ha varit pålitlig. Det var jag som tog upp det som en möjlig förklaring till varför polisen kanske (?) inte konfronterade PU med uppgifterna.

Jag har som bekant tagit del av en privat konversation mellan PK och en person, och i den konversationen tar PK upp att han är medveten om att hans tidigare liv inte är till hans fördel, men han skriver också att tiderna förändras och så "även han". Och varför skulle PK skriva så detaljerat om att han fick prata med GW Persson och att Rikskrim kom ner och höll förhör om det inte vore sant? Notera att PU faktiskt har tillstått allt som PK berättar om händelsen i lägenheten - utom att PU desperat skulle ha bett om alibi för natten.

Och varför skulle PK helt öppet i tråden blanda in sin dåvarande sambo som vittne? Tycker du inte att det blir "för mycket" om det han berättar inte skulle vara sant?

Jag tror att du - precis som många andra - helt enkelt låser fast dig vid att PK typ skulle vara "en gång en skurk, alltid en skurk". Kanske dags att försöka släppa det där?
Ja till skillnad från dig har jag låst mig vid detta. Fundera lite över varför jag kan se så på honom. Jag kände honom då det begav sig, tror du att den saken också ska ha förändrats?!
Btw att dra in Susa#nne kan ju mycket väl vara en av anledningarna till varför hon absolut inte vill ha med honom, bland anledningarna. Menar du att han skulle skydda henne?

Jag tycker att det som talar för att det inte skulle skett är att det skulle liksom flera andra som hamnat som polisens misstänkta i detta läcker ut på ett eller annat sett, visar ju historien.

Vad skulle han annars skriva om ifall syftet var att göra livet surt för PU? Vädret? Tror inte att någon skulle hållt det emot PU.

Vi har skilda uppfattningar här och det är ju bra för att nyansera tänkbara teorier.
Dessutom så roar det mig en aning att just det PK gör i denna tråd går i linje med hur han fungerade förut med och du använder DET som något annorlunda i hans beteende.

Något säger mig att du utgår ifrån hans ord, inte hur han lever och vad han uppvisar. Hans umgänge än idag, är lika och som sitter kvar i exakt samma skit som då. Han är inte förändrad gällande hur han är.
Inte bara Susann*e tar avstånd utan även dotter, för gamla synder? Missförstånd?
Citera
2023-05-11, 14:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Tillägg:
Om det finns plast kvar finns det antagligen tejp kvar…fingeravtryck, kanske kontaktdna från paketeraren/Gm🧐
En sjöuggla kan man hyra för några tusen, då ingår en operatör som är van att söka av de aktuella platserna runt Kroppholmen (jävla namn på platsen&#128563
Med tanke på vad utredningen kostat hitintills vore det en droppe i havet.
Long shoot…visst!

Vi kanske skulle få detta gjort i år. Någon som ser detta och är haj på att sätta upp en Facebook sida, för att samla in lite pengar till denna hyra av sjöuggla. Man har ju sett insamlingar från privatpersoner som har dragit in pengar från allt möjligt som rör den egna personens intressen, husdjur mm.

Vi bör väl kallt räkna med möjligheten att man inte finner något på botten, men då har vi alla fall försökt.
Farleden söder om Kroppholmen är ju 47 meter i breddmått, längden som bör avsökas 400-600 meter kanske. Man kan ju börja i området närmast under Kroppholmen givetvis. Man kanske skulle koppla Mariestad Dykklubb till denna operation också, så kan de gå ner med dykare om man hittar något intressant på specifika koordinater.

Vad säger MickeR om detta ? Du kanske är rätt man för kontakter med denna Dykklubb och även som en person som är mycket lämplig som organisatör av sådana här saker, också givetvis ? Bara om du tycker detta är vettigt och har tid. Jag skulle nog tro att det vore bra i vart fall om detta kanske då gjordes ihop med eldsjälar som är boende i Mariestad och som även har kontakter med Dykklubb och kommun.

Kanske det går att dra igenom en sådan här grej ?
Citera
2023-05-11, 14:55
Medlem
Citat:

Om man vill hävda att hon var kvar på torget med sina vänner en stund, helt emotsatt vad Polisen säger så måste man tro att hennes vänner inte vill hjälpa till att lösa försvinnandet eller att de är involverande i någon slags tystnadskultur likt den i dagens "utsatta områden". Nej, jag köper definitivt inte att man som vän är beredd att mörka för Polisen i Mariestad 1992, för att inte bli indragen. Nej.

/B]

I risk för att upprepa mig men det är exakt det jag tror... att det officiella spåret efter hennes slutar vid portarna på Stadshotellet, indirekt därefter så försvann hon..

Att vännerna inte vill lösa den här gåtan då fasaden hade rämnat. Jag tror flera av dem vet och flera av dem misstänker vem GM är men man vill inte vara den som ställer sig upp och höjer rösten, pekar fingret.. jag tror inte det är en konspiration utan denna tystnadskultur uppstår när något sånt här händer.. och du behöver som sagt inte ens mörka speciellt mycket men bara säga att du inte vet.. du kommer inte ihåg, det var längesen etc.. och vissa sa något inte något alls då de inte ens blev tillfrågade... jag tror många valde att titta åt ett annat håll..

Jag tycker även Ullrika och Pernilla gör samma sak när de försöker ta reda på vem GM är och i Veckans brott när Ullrika möter GW tycker jag hennes svar är väldigt talande när GW antyder att det kan vara någon Helena känner och flera vet antagligen om det.. Att för henne är mördarens en ond människa som för henne är ansiktslös..

Kontrollförhören gjordes långt senare eller inte alls. Och fall de gjordes så är det inte säkert man dubbelkollade så deras uppgifter och vittnesmål verkligen stämde.. det enda man egentligen behöver göra är att säga att man inte kommer ihåg oavsett om man är GM eller någon som kanske ha mer info än den vill delge.. vissa vill nog inte bli inblandade, andra lägga locket på, vända blad och stoppa huvudet i sanden etc etc... vill man verkligen peka fingret på någon man känner och säga; Jag tror denna personen, en person jag vuxit upp med, ligger bakom försvinnandet och antagligen dödade vår vän.. tänker om man tillhör samma vänskapsgrupp.

Men du hävdar ju att det inte är något konstigt alls med tystnaden och agerande ifrån hennes bekantskapskrets... så det är svårt att diskutera..

Gällande ingångsvärden i detta fall så tänker jag som så; Och jag misstänker att Leif GW tänker likadant när ingångsvärdena i detta fall är; Vem är det som har försvunnit, Helena Andersson 22år. Vem var Helena.. Var Försvann hon? Hur försvann hon? Vad hade hon gjort innan hon försvann? Hur såg hennes dag ut innan hon försvann? Vem var hon med innan hon försvann? Hur såg hennes liv ut? Hur såg hennes kväll ut när hon försvann, vem pratade hon med innan hon försvann etc etc..

Man fokuserar på vem offret var.. och hur dennes liv såg ut. Sen går man vidare därifrån.. tex att om det inte funnits några vittnen alls som ringt in eller kontakt polis och media, dörrknackning osv.... utan man bara få går på det som är helt bekräftat av tex taxichauffören som körde till Stadshotellet, eller ordningsvakter på Stadshotellet som släppte in Helena och hennes vänner så man vet att hon var på Stadshotellet den kvällen etc etc..

Då blir ju scenariot;

Helena åker båt med sina kompisar på dagen, Helena och en kompis åker till stallet för att ta hand om en annan kompis häst, Helena och en kompis samt hennes syster gör sig iordning för att åka till deras kompis Pernillas inflyttningsfest, Helena och hennes kompisar tar taxi till Stadshotellet i Mariestad, Helena är där för att fira en kompis födelsedag... Helena har glömt sin plånbok så hennes kompisar betalar för henne... Helena går ut utanför Stadshotellet där hon har minst ett dussin kompisar på torget..

Men den sista riktiga observationen av henne slutar utanför Stadshotellet...

Sen dyker det upp spår på av henne i en lekplats typ 75-100m ifrån hennes bostad. Det finns däckspår i samband med dessa fynd ifrån Helena, ett par skor, ringar, lypsyl, halstablett etc. I detta läget vet man ju inte att det finns blod på hennes skor eller att vittnen sett en bil köra på cykelvägen men med tanke på att däckspåren är i samband med cykelvägen så kan man anta att någon kört på den osv. Det måste därav varit en bil med.. (ett annat värde i fallet är att det är större chans att det är en koppling och relation mellan offer och GM så denne bemödats sig att göra av med kroppen istället för att lämna offret på plats alternativt dumpa kroppen på en relativt öppen yta, typ vägkant eller ett fält/åker osv man har ändå gjort ett aktivt val att gömma/dumpa kroppen i hopp om att den inte ska återhämtas, jag personligen tror att man valde att dumpa kroppen i Vänern då det är den lättaste och största ytan man har tillgång till samt där man har båt i samband med just Vänern, jag tror som sagt det inte var så stor tanke på att hon aldrig ska hittats eller att man aktivt försökte se till att hon aldrig hittas igen utan det var mer panikartat att bli av med henne men att det fanns ett hopp om att hon ska försvinna och inte hittas pga av rädslan för att åka fast, bryr du dig inte om offret så bryr du dig inte om kroppen heller, om den hittats eller dess skick osv..Du bara går vidare liksom).

Sen i efterhand så dyker det upp lite vittnesmål och observationer men inte så mycket ifrån hennes vänskapskrets... någon säger att hon frågat i baren om någon ska åt hennes håll.. en annan säger att hon var på gott humör och hon ville ha frisk luft, fick t.om med en kram...

Men de flesta vittnen är typ; Någon kan ha sett henne gå över torget, någon kan ha sett henne på någon bro men det är ytterst osäkert osv.. någon kan ha hört någon upprörd röst, något skrik och gråt. Någon Bildörr som slår igen etc etc...

Det enda intressanta är ju isf observationerna att flera sett en bil komma körandes på den cykelväg som däckspåren och Helenas tillhörigheter hittades men med facit på hand så har ju inte det gett något heller då ingen kan kopplas till denna bil..

(Sen måste man ju ställa frågan, brukade Helena gå själv hem? Allt annat indikerar ju på att hon var väldigt mycket med kompisar. Kompisar som i sin tur disponerar bilar och taxi är ju även en möjlighet då de åkte taxi till Stadshotellet så borde det ju finnas taxi även efter Stadshotellet, flera av dem bodde i samma områden eller anslutande områden, man har känt varandra en längre tid och man känner till varandras närmiljö, lokalkännedom etc varför gick man inte flera stycken om flera bor i samma områden? Eller varför åkte hon inte med sina vänner om flera hade tillgång till bil? Varför tog hon inte taxi? Varför valde hon att få själv? Inget annat verkar hon ju göra själv...).

Jag tror som så att utredningen brister i sitt första och andra skede.. man spärrade inte av och verkligen gick igenom den där Lekplatsen, kanske fanns massa spår och blodrester, tillhörigheter, spår ifrån skor och kläder etc..

Den andra stora bristen och framförallt det största misstaget, är att man som sagt att inte utgick ifrån att man måste kontrollförhöra alla i Helenas bekantskapskrets som var med den här kvällen bara för att på papper iaf bilda sig en uppfattning om vart de tog vägen efter att krogen stängts osv. Sen givetvis dubbelkolla detta så det verkligen stämmer osv. Vilka körde bil denna kvällen? Vad för sorts bilar med mera. Ett ingångsvärde är ju faktiskt att det handlar om en bil som skall till för att försvinnandet ska kunna genomföras..

Detta blir ju väldigt problematiskt att göra i efterhand då alla kan säga att de inte kommer ihåg.. Nu har man ju enligt Jenvén lokaliserat alla som var ute den där kvällen och natten så man vet iaf vilka spelare det finns på brädet..

Och som jag skrivit tidigare, jag tror som så här;

Person A och B behöver Person C för att bekräfta deras utsago om hur de tog sig hem alternativt vilken tid de kom hem.. problemet som uppstår är att Person D har uppgivit att denne var med Person C..dvs att Person C är på två ställen samtidigt..

Som sagt det är den teorin jag själv tror ligger närmast sanningen..

Jag utgår att GM är någon som Helena känner och att anledningen till att det är en ung människa som gjort det är för att offret är ungt och därmed större sannolikhet röra sig i miljöer där andra unga människor rör sig.

Om man inte utgår ifrån tesen att det skett ett slumpmässigt möte och då spelar åldern inte så stor roll mellan GM och offer, oftast pga av att det inte finns någon relation mellan offer och GM.

Blev det rörigt eller förstår du hur jag tänker?
Citera
2023-05-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
I risk för att upprepa mig men det är exakt det jag tror... att det officiella spåret efter hennes slutar vid portarna på Stadshotellet, indirekt därefter så försvann hon..

Att vännerna inte vill lösa den här gåtan då fasaden hade rämnat. Jag tror flera av dem vet och flera av dem misstänker vem GM är men man vill inte vara den som ställer sig upp och höjer rösten, pekar fingret.. jag tror inte det är en konspiration utan denna tystnadskultur uppstår när något sånt här händer.. och du behöver som sagt inte ens mörka speciellt mycket men bara säga att du inte vet.. du kommer inte ihåg, det var längesen etc.. och vissa sa något inte något alls då de inte ens blev tillfrågade... jag tror många valde att titta åt ett annat håll..

Jag tycker även Ullrika och Pernilla gör samma sak när de försöker ta reda på vem GM är
och i Veckans brott när Ullrika möter GW tycker jag hennes svar är väldigt talande när GW antyder att det kan vara någon Helena känner och flera vet antagligen om det.. Att för henne är mördarens en ond människa som för henne är ansiktslös..

Jag vill bara förtydliga att jag tror att mycket sker på ett omedvetet plan. Dvs att jag tror mycket bara uppstår när en sån här sak händer.. ingen vill ritkigt ta i sanningen så det bli lättare att bara stoppa-huvudet-i-sanden och bara vägra tänka tankarna.. Jag tror som sagt Pernilla och Ullrika gärna vill hitta rätt GM! Dvs en ond människa.. som rövade bort hennes syster i natten.. monstret i skogen.. men
Att det kanske skulle vara någon som är en vän.. som de vuxit upp med. Vars familj dom känner etc etc.. det är mycket att ta in.. vågar man ens tänka såna tankar om sina vänner som man tror så gott om..

Så jag tror inte att GM behöver säga så mycket alls.. men att många vet och misstänker men inte riktigt säkra på vad de ska tro men sen samtidigt vill man inte dras in i något.. vill man verkligen peka fingret och vara den som ensam höjer rösten etc..
Citera
2023-05-11, 19:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ja till skillnad från dig har jag låst mig vid detta. Fundera lite över varför jag kan se så på honom. Jag kände honom då det begav sig, tror du att den saken också ska ha förändrats?!
Btw att dra in Susa#nne kan ju mycket väl vara en av anledningarna till varför hon absolut inte vill ha med honom, bland anledningarna. Menar du att han skulle skydda henne?

Jag tycker att det som talar för att det inte skulle skett är att det skulle liksom flera andra som hamnat som polisens misstänkta i detta läcker ut på ett eller annat sett, visar ju historien.

Vad skulle han annars skriva om ifall syftet var att göra livet surt för PU? Vädret? Tror inte att någon skulle hållt det emot PU.

Vi har skilda uppfattningar här och det är ju bra för att nyansera tänkbara teorier.
Dessutom så roar det mig en aning att just det PK gör i denna tråd går i linje med hur han fungerade förut med och du använder DET som något annorlunda i hans beteende.

Något säger mig att du utgår ifrån hans ord, inte hur han lever och vad han uppvisar. Hans umgänge än idag, är lika och som sitter kvar i exakt samma skit som då. Han är inte förändrad gällande hur han är.
Inte bara Susann*e tar avstånd utan även dotter, för gamla synder? Missförstånd?

Min första fetning: Men PU har ju aldrig varit polisens misstänkte såsom PR och ett par till har varit!

Min andra fetning: PK menade att han hade ändrats med tiden när det gällde att säga det han menar är sanningen i vart fall i det här fallet. Som jag skrev: Bara för att en del personer anser att PK skulle vara en skurk för alltid, måste inte betyda att PK inte kan ha bättrat sig på en del punkter och numera kan göra vissa saker rätt.
Citera
2023-05-11, 19:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Sten Ekholm har sagt att han körde på något mjukt - eller något som han i vart fall uppfattade som mjukt. Men "känslan" beror främst på fem parametrar: Föremålets form, densitet (täthet/tyngd), djupgående, båtens hastighet samt hur båten träffade föremålet (vinkeln mot föremålet). En "rak" påkörning ger en form av "stöt", en påkörning "off set" (utmed sidan precis efter fören) en annan. Som jag har uppfattat Sten Ekholms vittnesmål, lät det som en "rak" påsegling, alltså med fören rakt på. Och när han sa att han hade seglat på något mjukt, är min uppfattning att vi kan räkna bort stora, flytande grenar, plank och liknande.

Det som gör Stens vittnesmål intressant är att påkörningen ägde rum just på morgonen/förmiddagen den 14 juni 1992. Om Helena skulle ha dumpats i Vänern i det aktuella området, måste en parameter ha förelegat för att hon skulle ha kunnat bli påkörd: Att hennes kropp hade typ plastats in med luftfickor som följd. Det behövs inte mycket luft för att en kropp ska flyta i det läget, och till detta kan vi lägga att solen dessutom värmer upp luften och ger den extra lyftkraft. (Det är därför som däcktrycket i sommardäcken när bilen står i ett mörkt garage kanske ligger på 2,5 bar, medan lufttrycket i däcken stiger till kanske 2,7 bar ute en varm, solig sommardag.) Motsatsen gäller: En kropp som dumpas utan inplastning eller dylikt - alltså "naturellt" - sjunker omgående (!) och flyter inte upp till ytan igen förrän efter tidigast ett dygn när förruttnelseprocessen börjar skapa tillräckligt med gaser i företrädesvis torson.

Så, om Sten skulle ha seglat på Helena, måste hennes kropp ha plastats in med luftfickor som följd som höll henne flytande. Om kroppen inte var inplastad med luftfickor som följd, hade den sjunkit direkt - och Sten hade aldrig kunnat köra på Helena. Alltså:

1) En kropp som dumpas i vatten i "naturellt tillstånd" sjunker omedelbart!
2) En kropp som har dumpats i vatten och omedelbart har sjunkit, flyter upp till ytan igen efter ett par, tre dygn på grund av gaser, företrädesvis i bålen. Gasutvecklingen avgörs av vattentypen och vattentemperaturen.
3) En kropp som har dumpats i vatten och omedelbart har sjunkit samt har flutit upp till ytan igen efter ett par, tre dygn på grund av gaser, sjunker kort senare igen - men nu för gott.

Så här långt kan Sten INTE har seglat på Helenas kropp. Ponera att kroppen dumpades och sjönk redan vid 05:00. Den hade då legat på botten sedan flera timmar och kunde inte ha seglats på av Sten. Men: Om kroppen virades in i en större mängd plast och tejpades - eller om den lades i flera sopsäckar och tejpades - finns en möjlighet (ingen säker naturlag!) att en tillräckligt stor luftficka skulle ha kunnat bildats som höll kroppen flytande, precis strax under vattenytan. Dock krävs det då att plasten är absolut hel (tät) i den delen som ligger uppåt. Det är svårt att bedöma möjligheten i det här alternativet, men skulle kroppen ha lindats in i plast (jag har lite svårt att se hur man skulle ha hunnit detta) och hållit sig flytande tack vare en luftficka, borde den ha flutit väldigt länge - så länge att den sannolikt hade flutit iland någonstans. Det som däremot skulle kunna omkullkasta detta är att Stens båt körde sönder plasten, luften pyste ut och kroppen sjönk - den kunde alltså inte flyta vidare.

När det gäller gaser i en död kropp finns det ett par mycket intressanta händelser att ta upp.
Den första händelsen är den med den danske "u-båtskaptenen" Peter Madsens mord på Kim Wall. Trots att Madsen hade styckat kroppen samt stuckit flera hål i just torson, bildades det ändå så mycket gaser i torson att den både flöt och spolades iland!
Den andra händelsen är ett mord i USA, i vilket en kvinna hade mördats och placerats i en stor, rektangulär, rostfri verktygslåda som i tomt skick vägde lika mycket som offret. Dessutom hade gärningsmannen placerat stenar i verktygslådan som skulle agera sänke. Men tack vare att verktygslådan var hermetiskt tät, hittades den flytande i en flod. Fiskaren som hittade verktygslådan flytande, såg bara ett lock som nätt och jämt blänkte vid vattenytan. Varför flöt då verktygslådan? Jo, gaserna som hade bildats, var så stora att hela verktygslådan höll sig flytande! Och när polisen öppnade verktygslådan, for locket upp med en våldsam kraft.

Sammanfattningsvis: Om Helena hade dumpats i Vänern i "naturellt tillstånd", hade hon sjunkit omedelbart. Om Helena hade dumpats i Vänern inlindad och tejpad i plast, hade hon med hygglig sannolikhet kunnat hålla sig flytande en tid.

Personligen har jag svårt att se att gärningsmännen skulle ha hunnit/kunnat/tänkt på att göra sig allt det här besväret med plasten. Min spontana tanke är att kroppen i all hast och stress dumpades i "originalskick", mest sannolikt på land. Men absolut att en dumpning i Vänern inte kan uteslutas. Jag ser i så fall följande tillvägagångssätt som möjligt: Efter händelsen i Kohagen körde man i hög fart ner till Sandviken (därav att en hund markerade), sannolikt efter att först ha kört ner på Lockerud. Väl i Sandviken började man fundera. Kanske åkte då en person tillbaka till Kohagen (den bil som Carina såg) för att "låna" en båt i den lilla småbåtshamnen. Personen kör båten till Sandviken, de båda personerna lastar i kroppen och kör ut med den på öppen sjö. Därefter körs nåten tillbaka till den lilla småbåtshamnen, och personen/personerna tar bilen och sticker. Då får vi med Kohagen, Lockerud/Bråten, Sandviken, Carina - och kanske bilen på sjukhusparkeringen.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-05-11 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in