Citat:
Ursprungligen postat av
SpiderRico
Jag tror som sagt att Ullrika kanske lägger till vissa saker i efterhand, vilket inte alls är konstigt, för hade Helena tagit en taxi hade hon kommit hem den kvällen då de inte brukade ta taxi. Jag tror lätt hjärnan och samvetet gärna vill att man sa det. Det är inget jag lägger någon stor vikt på, deras sista samtal. Däremot om man utgår ifrån att det är sant att hon sa så, varför tog då inte Helena en taxi om Ullrika skulle lägga fram pengar för det..
Gällande vittnena så är det mycket som talar för en stor osäkerhet om det var Helena de såg på bron, vittnen som ändrat sig och vittnen som lagt till saker långt senare etc etc. Som jag tagit upp tidigare så tror jag lätt det blir så när man går ut media.. samma gäller vittnena som hört saker ifrån Lekplatsen.. jag tror flera vittnen såg en bil på cykelvägen då det är något som sticker ut men att jag tror även hjärnan kan spela en ett spratt, högljudda röster kan bli skrik och gälla röster kan bli gråt osv. Speciellt när man får reda på i efterhand att något hemskt har hänt just där, den kvällen etc..
Okej så du tycker inte det något märkligt i att en grupp människor som är vänner.. umgås på dagarna, umgås med kvällarna, vuxit upp tillsammans, bor i samma områden etc.. en försvinner och ingen säger något pga av att alla hävdar att de inte sett eller hört något.. du finner inte det märkligt alls??
Brukar hon gå själv trots att hon har ett dussin vänner på plats? Brukar hon inte gå med folk trots att flera bor i samma områden.. Brukar han inte åka med sina vänner? Även om de ändå kör bil den kvällen? Som du själv säger så frågade hon i baren om det var någon som skulle åt sitt håll, behöver nödvöndigt inte handla om skjuts men promenad sällskap, hon träffar en av sina vänner men vill inte ha skjuts, utan frisk luft... Du finner inget märkligt alls? Talar det verkligen för att en okänd GM för offret att begått detta eller kan denna tystnadskultur uppstå pga av att det kanske är ett par av våra vänner som kanske inte riktigt kan uppge alla detaljer för vad som hände den där natten...
Jag förstår om du har en annan teori gällande GM men det känns som att för att få in den teorin och få in tesen om att Helena gick hem så krävs det att man verkligen vill det.. och måste då verkligen bortse ifrån vissa ingångsvärden..
Först angående vittnena: De vittnen som har sett en kvinna liknande Helena, gående ensam över torget, tillsammans med en man på Österlånggatan, brovittnet ,den uppgift som finns i tråden om ett sällskap som sett en ensam Helena gåendes väster om Marieholmsbron och killarna på Hällristningsvägen har ju
inte ändrats.
Det finns ett vittne "Hanna" som först sade att hon varken sett eller hört något vid Polisens första dörrknackning. Sedan säger hon då några dagar senare, att hon hört arga mansröster, skrik och gråt tillhörande Helena vid lekplatsen.
Tredje stycket angående vännerna. Nej, jag tycker inte att det är särskilt konstigt att Helena som var en utav de sista som kom ut från Stadt, "tappade bort" sina eventuella vänner i folkvimlet ute på torget. Helena föredrog nog att ha promenadsällskap hem eller bilskjuts, men det blev ju inte napp på detta. Inte alls konstigt att tänka sig.
Det var ju ingen "gemensam - utflykt" man var ute på, likt en skolresa där alla gör allt tillsammans hela tiden. Enligt Jenven i "Att lösa ett mord", så är det endast ett vittne som har sett Helena när hon precis kommer ut från portarna till Stadt, sedan är det ingen som kan säga vad hon gör enligt samme Jenven. Det är då bara BW som uppger för SLA att han pratat med Helena.
Helena hade varit ute på sjön tidigare under dagen, vi vet att "sjön suger", förfest i Töreboda. Men om hon fick nobben av RoEk en tid innan stängning, så är det nog detta hon blir
riktigt trött av och vill hem. Vi vet inte om BW erbjöd Helena skjuts hem. Om BW kan ha varit lite ur balans och onykter dessutom enligt vissa uppgifter i tråden, så "ökar detta inte på" Helenas lust att bli hemkörd av denne.
Detta utesluter inte att BW" kommer på", att han vill med raska steg gå efter Helena över torget.
Det sista fetade av mig. Det förhåller sig precis tvärtom. Jag vet inte vilken typ av scenario du har i tankarna ,men om skall förkasta iden med att Helena hade börjat att promenera hem så bör man stryka all de iakttagelser som kan indikera på en Helena på väg hemåt både ensam och med sällskap. Om man vill hävda att hon var kvar på torget med sina vänner en stund, helt emotsatt vad Polisen säger så måste man tro att hennes vänner inte vill hjälpa till att lösa försvinnandet eller att de är involverande i någon slags tystnadskultur likt den i dagens "utsatta områden". Nej, jag köper definitivt inte att man som vän är beredd att mörka för Polisen i Mariestad 1992, för att inte bli indragen. Nej.
Det är ju också så att bara för att Helena börjar att promenera hem ensam betyder det ju inte per automatik, att det måste då vara för henne helt okända GM som överfaller henne. I så fall hamnar man ju lite i GWs fälla, d vs att om om en bil fanns med från början då åkte hon med ett par
gamla vänner som hon känner väl från torget vid Stadt. Punkt.
Förklara för mig vilka ingångsvärden man måste frångå för att tro på iden att Helena började att promenera hem ?