Citat:
Ursprungligen postat av
nousernameneeded
Fast de där med att hjälpa någon att röja undan en död person kan man göra utan att vara inblandad i själva mordet (men jag står fortfarande fast vid att MH var med) men tänket på mordet på Nathalie här i Sundsvall vill minnas att äcklet fick med sig sin polare på att gömma Nathalie i skogen utan att han varit med vid själva mordet... Men jag kan minnas fel då jag var så liten när det mordet hände och det var flera år sedan.
Dock så bröt ju han ihop och peka ut platsen där hon låg... vilket inte MH gjorde.
Visst kan en person hjälpa en annan att undkomma konsekvenserna av ett brott. I mordet på Id* F*ssberg så ringde ju mördaren efter ett par kompisar som hjälpte honom att bära ut kroppen och dumpa den. Så det inträffar absolut.
I både det fallet och i ditt fall som du refererar till så fanns ju inte dessa personer på plats när brottet begicks. Det gick att bevisa i fallet med Id*, och antar jag i ditt refererade fall. Därmed är det ju aldrig aktuellt att misstänka dem för mord. Om de hade varit på plats så hade polisen säkerligen utrett deras agerande under mordet - försökte de avstyra handlingen, ringde de polis-ambulans, finns några digitala spår som visar att de inte deltog, har de en trovärdig historia om var de befann sig som inte var i närheten av mordet, hur var relationen till offret innan osv osv osv.
I detta fall var Maja på plats. Hon har uppenbarligen inte gjort något för att avstyra mordet eller kalla på hjälp till Tove, hennes berättelse brister i trovärdighet på flera punkter, hon hade aversion mot Tove innan och var inblandad i tjafs direkt före mordet osv osv.
Så enligt min mening är det inte EN grej, det är den sammanlagda bilden som fäller avgörandet.