Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Jag är inte påläst om straffpåföljder, men jag trodde att straff var mer individualiserade som i fallet med George Floyd. Polisen Chauvin dömdes till 22 års fängelse för att ha tryckt sitt knä mot George hals i ca åtta minuter trots att han sa ca 15 gåner att han inte kunde andas.
Polisen som som knäade honom i ryggen och bidrog till all hålla fast fick tre år för medhjälp (varav två i fängelse) om jag minns rätt. De övriga två som var med fick lägre straff för att inte ingripit. Likgiltighetsuppsåt tror jag.
Även om M inte sov utan var vaken är det ju inte säkert att hon deltog i mordet. Därför blev jag något förvånad att TR dömde också henne till livstid. J har ju erkänt strypning (ieller stryptag i 10 sekunder) och har motiv. Det rimliga hade väl varit att M i så fall blev åtalad för medhjälp. Bara för att tre personer går in en lägenhet och två kommer ut är det ju inte självklart att båda deltog i mordet.
Som du säger så finns det en skala.
Till att börja med en skillnad på att vara gärningsman och att vara medhjälpare.
I detta fallet har åklagaren åtalat både Maja och Johanna som gärningsmän. Åklagaren menar då att de mördade Tove gemensamt och i samförstånd. Det innebär i praktiken att åklagaren menar att båda två avsåg hade för avsikt att döda Tove och att vem som helst av dem hade kunnat göra det. Om Tove lyckats sparka undan Johanna så hade Maja dödat Tove istället. Det är vad åklagaren vill göra gällande. Och om åklagaren kan föra detta i bevis så skall bägge dömas för mord och rimligen få samma straff.
Nu ansåg tingsrätten att det fanns en skillnad i Majas och Johannas agerande. Tingsrätten menar att Johanna hade avsikten att döda Tove, att hon hade planerat att göra det. Däremot anser tingsrätten att Maja inte hade avsikten att döda Tove. Men när Johanna skred till verket, så menar tingsrätten att Maja måste ha insett att Johanna skulle komma att döda Tove, och att Maja då var med på det. Här har jag en annan uppfattning än domstolen om vad insiktsuppsåt är, och jag menar att om Maja kommer till denna insikten, och då deltar i mördandet, då har Maja därmed också avsikt att döda Tove, och Maja har därmed avsiktsuppsåt. Se länk nedan om vad insiktsuppsåt är och varför jag menar att det inte var insiktsuppsåt som Maja hade.
Men, om vi nu följer tingsrättens argumentation, och antar att Maja "bara" hade insiktsuppsåt i tingsrättens mening, och inte avsiktsuppsåt. Ja, då kan man undra varför Maja inte fick ett lindrigare straff än Johanna. För Maja hade i så fall inte avsikten att döda Tove.
Och då inträffar det intressanta, att om Maja inte hade avsikten att döda Tove, då kan Maja inte ha begått mordet i samförstånd med Johanna. Och då kan Maja inte dömas som gärningsman.
Tingsrätten har snurrat in sig själva duktigt i den här domen och uppvisar ett pinsamt stort mått av okunskap och känslomässigt agerande i sitt dömande. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det är en rättsskandal utan like.
https://lagen.nu/begrepp/Insiktsupps%C3%A5t
Sedan har vi möjligheten att Maja döms som medhjälpare. Då måste åklagaren bevisa att Maja på ett eller annat vis har bistått Johanna i sina mordplaner, men inte deltagit aktivt i själva dödandet. För ett sådant agerande bör lägre straff utdelas. Men någon sådan medhjälp har inte visats och åklagaren har heller inte åtalat för detta.
Möjligen fungerar lagen annorlunda i USA. I Sverige borde den polis som som höll fast offret ha dömts som medgärningsman, och inte som medhjälpare.
På samma vis menar jag att det är rätt att Maja döms som medgärningsman om det kan visas att hon höll fast Tove. Men hon skall då så klart dömas med avsiktsuppsåt. Om Maja och Johanna genomförde mordet gemensamt och i samförstånd, så hade de bägge två avsikten att Tove skulle dö.
Man kan inte mörda sitt tilltänkta offer med insiktsuppsåt. Man kan bara mörda sitt tilltänkta offer med avsiktsuppsåt. Däremot kan man mörda andra med såväl insiktsuppsåt som likgiltighetsuppsåt.
Man kan också mörda ett tilltänkt offer med likgiltighetsuppsåt, men i det fallet är inte avsikten att offret skall dö, men man är likgiltig inför att det kan ske.
I detta fallet var avsikten att Tove skulle dö, och det kan därför inte bli något annat än avsiktsuppsåt för en medgärningsman.
Tingsrätten i Eksjö är inkompetent.