Citat:
Ursprungligen postat av
bengtochjag
Ni som sett partiledardebatten igår uppmärksammade kanske Jimmie's kommentar om att en "skamlös vinhora" inte borde få skattemedel för att ha sagostund med barn.
Vinhoran själv får nu gråta ut i SVT där han försvarar sina obehagliga möten med barnen.
Inte en enda motfråga ställs från SVT, exempelvis varför svenska skattebetalare skall åläggas att försörja denna man och hans sexuella böjelser, som han känner är så viktiga att dela med sig av till barn.
– Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, säger Miss Shameless till Kulturnyheterna.
– Jag tycker att det är helt vansinnigt att ”Skamlös vinhora” får skattepengar för att läsa sagor för barn. Där går åtminstone min gräns, sade Jimmie Åkesson under debatten.
Miss Shameless svarar på kritiken:
– Jag har två namn. Miss Shameless läser sagor för barn när jag åtar mig det uppdraget. Sedan har jag ett annat namn, Miss Shameless Winehore, när jag gör vuxenevenemang. Sagostunderna är framtagna för barn och anpassade för barn. Jag undrar om han har varit på någon av våra sagostunder. Jag tror inte han har varit det med tanke på allt som han påstår. Budskapet i sagostunderna handlar om acceptans, vänskap, kärlek och att våga uttrycka sig på det sätt man vill.
https://www.svt.se/kultur/miss-shameless-om-partiledardebatten-vet-inte-om-jag-ska-skratta-eller-grata
Diskussion:
Är det verkligen sånt här som vi skattebetalare i Sverige anser att det är lämpligt att våra skattepengar går till?
Varför kan inte en helt vanlig förskolepedagog läsa sagor för barnen som tar upp acceptans, kärlek, vänskap och allt det där? Varför måste det vara en söndersminkad gubbe med en kink att gå runt i kvinnokläder?
Kommer "Drag Story Hour" vara transparenta i vilka män och vilken "litteratur" som används under dessa minst sagt underliga stunder?
Skulle "Drag Story Hour" vara en "thing" om det inte finansierades med skattemedel?
Vänligen diskutera och ge er syn på saken.
Mvh, Bengtochjag
Jag tycker hela den här debatten är underlig. Inte minst för att det blir en typ av exotisering av dragqueens. Varför är det okej? Det är något annorlunda så då vill man göra en grej av det genom att det ska ingå som ett nummer i bibliotekets program liksom. För mig är det såklart helt okej att en dragshowartist läser sagor för mina barn. Det konstiga ligger ju i att det skulle vara just för att hen är en dragartist! Jag förstår inte varför man ska belysa det i det här sammanhanget liksom. Varför ska just det faktumet lyftas? Blir det inte att exotisera det? Typ som man kunde göra med vissa folkgrupper på Skansen förr. De fick komma dit och lajva same eller liknande för att de i städerna skulle få uppleva något annorlunda. Det är lite den känslan här med tycker jag. Å andra sidan är väl drag en ”gren” för sig liksom, den går ju liksom ut på att visa upp sig och synas.
Men varför pratas det inget om den här aspekten av saken? Skulle det börja jobba en person som vill köra dragqueen hela dagarna på förskolan där mina barn går och läsa sagor osv så hade jag inte brytt mig alls. Men jag hade ju inte aktivt frågat efter om de inte kunde anställa någon som var drag, lika lite som jag hade frågat om de inte kunde anställa någon som var handikappad, hade ursprung från Chile eller vad sjutton man nu kan komma på som skulle vara en minoritetsgrupp i samhället. Jag tycker helt enkelt inte att man nyttjar någon grupp eller kultur på det sättet bara för att de tillhör den gruppen och man tycker att det är något spännande med det. Det är inte rätt anledning liksom. Det är respektlöst mot gruppen.
Däremot så finns det mycket kring drag som barn nog älskar. Som vi kanske är många som älskar till och med! Och det är ju glitter, glamour och överdrifter. Att verkligen få leva ut. Så det hade passat utmärkt med en workshop på temat på biblioteket. För det är ju ett tema som verkligen barn lär gilla. Och där kan man väl ha någon insatt som leder.
Men att en dragqueenartist ska läsa sagor just för att hen är dragqueen blir konstigt mot alla dragqueens tycker jag. Här är det ju ”läsa saga” som är fokus och då får väl bäst lämpad göra det, drag eller icke drag spelar väl ingen roll?
Så i mina ögon ligger problemet mer i varför man väljer ut en grupp i samhället att göra en vanlig biblioteksaktivitet? Varför ska just det vara dragplåstret för aktiviteten liksom? Det blir ju en exotisering av gruppen som känns konstig.