Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-16, 16:45
  #3637
Avstängd
wwrs avatar
Jag är inte ekonom men det verkar som om de som sköter systemet skapar enorma självsvängningar. De drog igång Europa på tomma gaslager efter Corona och skapade energikris. De körde noll-räntor efter finanskrisen, vilket verkar ha varit OK ett tag kanske, men inte utför stupet.

Finanskrisen 2008 påstås (delvis?) ha utlösts av utlåning till privatpersoner som inte kunde betala tillbaka. Detta fick även den krassliga euron på fallrepet. (Av en händelse kraschade Tyskland Greklands ekonomi på samma vis innan tyskarna köpte upp Grekland.)

Jag vet inte hur läget är. Men jag undrar om inte mycket "vanligt folk" helt enkelt vant sig vid noll-räntor. En del har köpt hus på lån och har barn, kanske frun hemma. Det är förmodligen ett besvärligt läge om nu spelreglerna ändras. Det är liknande faktorer som anses ha utlöst finanskrisen. Och det är definitivt inte husköparen/låntagarens fel. Vanligt folk kan inte förutsäga att spelreglerna ändras tvärt.

Lehman-kraschen. Och energiförsörjningen hade man sänkt med Enronskandalen. Det påminner om Europa nu. Liknande metoder som används?

Skum politik som förs. Ingen förmåga till planering. Ledarna behöver en kurs i reglerteknik. Man börjar inte bromsa en bil när kofångaren redan tar i bilen framför.
Citat:
Ten years on, Fed's long, strange, trip to zero redefined central banking

WHAT IS ZIRP?
It stands for “zero interest rate policy,
Policymakers also called it the “zero lower bound” and “effective lower bound.”

Whatever the acronym, when the U.S. Federal Reserve dropped its policy rate to near zero on Dec. 16, 2008, to counter a full-scale economic crisis, it ushered in what the central bank’s chairman at the time, Ben Bernanke, called “the end of the old regime.”

The decision to move to zero ushered in wholesale changes to how the Fed works, from its building a massive balance sheet to adopting an explicit 2 percent inflation target and holding regular post-meeting press conferences.

WHY ADOPT ZIRP?
There was nowhere else to go. From July 2007 to the fall of 2008, the Fed had trimmed its target policy rate from 5.25 percent to 1 percent.

a dramatic Fed action drove the policy rate to a range of between zero and 0.25 percent. It was, in effect, a zero rate, but more importantly demonstrated the Fed’s willingness to go to extremes

Japan dives deep
FIRST TO ZERO AND STILL THERE

The Bank of Japan has had a long and not necessarily productive trip to zero in an effort to boost inflation. It began in the 1990s, and has not worked yet.

The unemployment rate is at its lowest in nearly 50 years. Inflation is hovering around the Fed’s target. A near decade of economic growth will become the longest expansion on record next year.

Corporations, meanwhile, have gorged on cheap debt, possibly laying the groundwork for the next crisis.
https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN1OF0HI (2018)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-16 kl. 17:22.
Citera
2022-06-16, 19:14
  #3638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte ekonom men det verkar som om de som sköter systemet skapar enorma självsvängningar. De drog igång Europa på tomma gaslager efter Corona och skapade energikris. De körde noll-räntor efter finanskrisen, vilket verkar ha varit OK ett tag kanske, men inte utför stupet.

Finanskrisen 2008 påstås (delvis?) ha utlösts av utlåning till privatpersoner som inte kunde betala tillbaka. Detta fick även den krassliga euron på fallrepet. (Av en händelse kraschade Tyskland Greklands ekonomi på samma vis innan tyskarna köpte upp Grekland.)

Jag vet inte hur läget är. Men jag undrar om inte mycket "vanligt folk" helt enkelt vant sig vid noll-räntor. En del har köpt hus på lån och har barn, kanske frun hemma. Det är förmodligen ett besvärligt läge om nu spelreglerna ändras. Det är liknande faktorer som anses ha utlöst finanskrisen. Och det är definitivt inte husköparen/låntagarens fel. Vanligt folk kan inte förutsäga att spelreglerna ändras tvärt.

Lehman-kraschen. Och energiförsörjningen hade man sänkt med Enronskandalen. Det påminner om Europa nu. Liknande metoder som används?

Skum politik som förs. Ingen förmåga till planering. Ledarna behöver en kurs i reglerteknik. Man börjar inte bromsa en bil när kofångaren redan tar i bilen framför.

https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN1OF0HI (2018)

Det skrämmande är att det finns ingen pilot på denna flighten. Det är ingen som sköter systemet.

Uppgången drevs av TINA och FOMO. Många blir giriga på slutet, man vill vara med på sista dansen... bara en öl till, måste hinna innan baren stänger.

När momentum svänger (inflation plus ränteökningar) så brakar det nedåt. Folk blir nervösa och vill casha hem vinsten. Sedan blir folk giriga igen och tänker det blir billigare senare i år. Så ingen vill köpa, alla bara väntar på att fyndköpa. Jaha, då sjunker det och sjunker och sjunker.

Det är massornas psykologi. Eller spelpsykologi - rädsla och girighet.

Lär dig om det istället, istället för att tro systemet är riggat och försöka överlista "de som styr systemet".
Citera
2022-06-16, 19:46
  #3639
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Idag var OMX30 för första gången nere på en nivå under förra toppen runt 10e februari 2020, innan "coronacrashen".
Citera
2022-06-16, 19:54
  #3640
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Idag var OMX30 för första gången nere på en nivå under förra toppen runt 10e februari 2020, innan "coronacrashen".
Jag tror hela tappet i Nasdaq nu ligger strax över 30% jämfört med högsta nivån nov förra året. Coronadippen i sig var 27%.
Citera
2022-06-16, 23:05
  #3641
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror hela tappet i Nasdaq nu ligger strax över 30% jämfört med högsta nivån nov förra året. Coronadippen i sig var 27%.

Finns det risk att det nu går ner dubbelt så mycket? Då är vi ju inne i en riktig recession som det var 2008, 2009.

Alla kommer drabbas men mest låntagare.
Citera
2022-06-18, 17:35
  #3642
Avstängd
Jag tror inte på krasch, utan tvärtom.
Vilken dag som helst nu kommer Ukraina att krypa till korset(på uppdrag av USA).
Där Zelensky meddelar att Ukraina kommer sätta sig ned med Ryssland vid förhandlingsbordet och därefter avlåts vissa områden till ryssarna.
Ryssarna har dock aldrig varit intresserade av att annektera dessa områden utan de vill öppna sin gas ledning.

Strax därefter släpps Ukraina in som medlems stat i EU(September 2022)
Just nu är detta syftet från Usas sida. Då kan rörligheten ifrån Ryssland och Ukraina in EU förenklas och detta vill USA uppnå.

Många Ukrainare kommer lämna sitt hemland för att söka lyckan i dels Sverige, Tyskland m.m och vilket kommer öka arbetslösheten och då kommer 2024 krisen, räntorna kommer vara 10%.
Britterna var smarta som lämnade EU.

Förövrigt om jag hade pengar så skulle jag köpa Bitcoin för nu är lägsta 200.000:-/styck någonsin vi kommer se.
__________________
Senast redigerad av Sskrruvdrucken 2022-06-18 kl. 17:37.
Citera
2022-06-18, 18:05
  #3643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Jag tror inte på krasch, utan tvärtom.
Vilken dag som helst nu kommer Ukraina att krypa till korset(på uppdrag av USA).
Där Zelensky meddelar att Ukraina kommer sätta sig ned med Ryssland vid förhandlingsbordet och därefter avlåts vissa områden till ryssarna.
Ryssarna har dock aldrig varit intresserade av att annektera dessa områden utan de vill öppna sin gas ledning.

Strax därefter släpps Ukraina in som medlems stat i EU(September 2022)
Just nu är detta syftet från Usas sida. Då kan rörligheten ifrån Ryssland och Ukraina in EU förenklas och detta vill USA uppnå.

Många Ukrainare kommer lämna sitt hemland för att söka lyckan i dels Sverige, Tyskland m.m och vilket kommer öka arbetslösheten och då kommer 2024 krisen, räntorna kommer vara 10%.
Britterna var smarta som lämnade EU.

Förövrigt om jag hade pengar så skulle jag köpa Bitcoin för nu är lägsta 200.000:-/styck någonsin vi kommer se.
Hum, högre räntor borde alltså gynna banksektorn? Men varför ser du en botten i krypto?
Citera
2022-06-18, 18:07
  #3644
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hum, högre räntor borde alltså gynna banksektorn? Men varför ser du en botten i krypto?

Det är en känsla jag har(jag brukar ha rätt).
Många som sålde sina bitcoin vid 300.000:-(styck köper in sig vid 200.000:- och blir ännu rikare.
Citera
2022-06-18, 21:15
  #3645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Det är en känsla jag har(jag brukar ha rätt).
Många som sålde sina bitcoin vid 300.000:-(styck köper in sig vid 200.000:- och blir ännu rikare.

Jag brukar också alltid ha rätt och jag tror att bitcoin ska ner mer
Citera
2022-06-18, 21:18
  #3646
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Jag brukar också alltid ha rätt och jag tror att bitcoin ska ner mer

Vi får väl se vem som har rätt.
Det intressanta är;
Äger några stater bit coins? Ex: Franska staten, Grekland m.m, och isåfall säljer desa stater av dessa Coinbits eller är det bara privatpersoner/ekonomiska institutioner som säljer av?
Citera
2022-06-18, 21:20
  #3647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Vi får väl se vem som har rätt.
Det intressanta är;
Äger några stater bit coins? Ex: Franska staten, Grekland m.m, och isåfall säljer desa stater av dessa Coinbits eller är det bara privatpersoner/ekonomiska institutioner som säljer av?

El Salvador äger en hel del BTC, vill minnas att presidenten köpte mer senast förra veckan.
Citera
2022-06-18, 21:22
  #3648
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
El Salvador äger en hel del BTC, vill minnas att presidenten köpte mer senast förra veckan.

Såhär är det, när en stat köper och säljer aktier så struntar staten fullkomligt i om den förlorar pengar eller inte.
Varför sälja Bitcoin nu när den sjunkit så mycket?
Bitcoin är legendarisk och kommer finnas kvar i minst 100år. Ojojoj om 10år är 1 bitcoin troligen värd 800.000 styck.
Nej, bitcoin har nått botten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback