Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Tack för att du påpekar detta men jag har läst FUP och domarna och kan inte finna något annat än att hovrätten dragit rätt slutsatser. M har mycket riktigt misshandlat henne men vad gäller själva dödsfallet så hade hon intagit en stor mängd medicin och då både förskrivna och ej förskrivna läkemedel i kombination med alkoholintag som då dessutom kan ha förstärkt effekten. Dosen medicin& alkohol kan alltså ha vållat hennes bortgång, det har inte gått att utesluta.
Borde inte vi också fråga oss varför människor använder mediciner som inte ska kombineras med alkohol? Jag är själv ytterst restriktiv med att äta ens en liten värktablett om jag druckit ett glas vin. Det finns alltid en risk att de interagerar med varandra.
Samtidigt tackade hon väl nej till hjälp att flytta från M? Det finns en del oklarheter i varför hon stannade kvar, en anledning var väl att hon saknade bostad och levde med skuldsanering?
Men om vi ska avrunda så verkar hovrätten ha gjort en fullt rimlig slutsats utifrån bevismaterialet och friat M för mord men dömt honom för synnerligen grov misshandel. Han är alltså inte friad för den grova upprepade misshandeln så ingen behöver skrika sig hes över detta. Karln sitter bra där han sitter och kommer att vara stämplad när han kommer ut. Få vill nog ha nåt med honom att göra.
Snacka inte skit om en död person. Det enda läkemedel hon tagit tidigare (inte i närheten av dödsfallet) var smärtstillande som hon ej fått förskrivet. Men med tanke på hur svårt misshandlad hon blivit kort tid innan dödsfallet kan någon som kände henne låtit henne få smärtstillande.
Det andra var förskrivet och i låga doser förutom hennes antidepp som 1) i de höga doserna finns det människor som inte dött 2) det är oklart hur nivåerna påverkas efter döden - alltså, visar provet rätt? Oklart
Din fundering kring alkohol och läkemedel. Många dricker nog alkohol samtidigt som de äter antidepp eftersom det ofta inte är någon fara (lite beroende på vilket läkemedel och vissa personer kan snea, men oftast inget problem). De äter antidepp varje dag och antagligen vill de inte ge upp alkohol till 100%
Patienter som har allvarliga interaktioner mellan sina läkemedel och alkohol brukar inte lika ofta kombinera det. Det är min erfarenhet.
Nej jag anser inte att hovrätten bedömt frågan rätt. Du kan glömma alla de andra medicinerna hon hade.
Frågan är bara om det är mer troligt att hon dog av sitt antidepp eller hans brutala misshandel? Med tanke på skadorna hon hade anser jag att det är troligare att hon avled av skadorna. Utan skadorna hade hon inte dött av antideppen, och även om hon blivit sjuk av antideppen hade hon kunnat räddats.
Det är också intressant att fundera över varför hon tagit så många tabletter antidepp när de inte kommer ge ett rus och de har en lång tid innan de ger effekt på måendet (men högre doser än rekommenderat ger inte bättre effekt på måendet).
Brukade hon ta såhär mycket mer än förskrivet från läkaren skulle hennes recept inte räcka.
Jag tror det är någonting med Fluoxetin som inte stämmer. Antigen är halterna uppmätta i blodet felaktiga, eller så har han tvingat i henne tabletterna eller så hade hon flera timmar tidigare försökt begå självmord med Fluoxetin (innan Micke kommer hem och misshandlar henne), men detta läkemedel är mycket svårt att överdosera och dö av. Det vet de flesta nu för tiden.