2023-05-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Herregud vilket svammel. Du har naturligtvis helt rätt i att locket inte ska läggas på pga hans skicklighet.
Locket ska läggas på eftersom det är en marginell verksamhet som saknar påverkan på samhället. Företaget i sig är helt okänt för den stora allmänheten grundaren och ägaren är helt okänd.

Om karln super eller använder droger rör i första hand hans familj och om det påverkar hans arbete även de anställda och hans uppdragsgivare. Det finns tusentals företagare som krökar för mycket varför är just hans ett samhällsintresse. .

Om du är i branschen borde du veta att PR-folk just har till uppgift att sprida en bild av sin uppdragsgivare som passar den berättelse som man vill sprida dvs PR människorna gjorde sitt jobb.
Om han har kontakt med kriminella har jag ingen som helst aning om men kan konstatera att din omtanke om GW är lite söt då GW själv berättat om sina privata kontakter med kriminella bl.a HA.
Programmet är stoppat eftersom UG varit omdömeslös att ha GH som en centalfigur i samanhanget när all etik säger att han överhuvudtaget inte skulle varit en del av granskningen.

Jag kan förstå att om du är en del av branschen så är det lite kul med skvaller om en person som många naturligtvis är avundsjuka på och att man därför gärna vill förringa honom som person. Detta framför allt, om man saknar hans kompetens så kan man i vart fal betrakta sig själv som en mycket finare människa ( vad det nu kan vara värt)

Jodå PR-folket gjorde vad de kunde. Det var programmet Medierna som frångick etiken. De ska inte låna sig till såna här strategier.
Beträffande det påstådda jävet - har du sett mailväxlingen? Om teamet runt NS inte kommit upp med något bättre tyder det på panik.
Du kör det där med avund fortfarande. Och skvaller. För vad det kan vara värt, jag skulle inte vilja ha den makten, de pengarna och det krishanteringsteamet. Jag skulle inte vilja utöva påtryckningar på journalister för att stoppa en granskning. Eller skrämma folk till tystnad. Som de flesta kan jag tycka att det är lite kul med skvaller, men det här handlar om missbruk av position.
Citera
2023-05-10, 11:35
Medlem
Tjacksvamps avatar
Det känns tråkigt
Citera
2023-05-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag förstår inte hur du fått för dig att mindre verksamheter inte skall få utsättas för journalistisk granskning. Naturligtvis är det relevant att granska även mindre företag därför att det tillhör samhällslivet och påverkar människor. I det här fallet är också verksamheten viktig och betydelsefull för kulturlivet bortom omsättningen som sådan.

Det är dessutom en uppenbar halmgubbe att det handlar om vad chefen för verksamheten har för drog- och alkoholvanor.
Halmgubbe?
Enligt advokatens brev som länkats tidigare i tråden framgår att bl a följande tydligen nämnts:

” - att ha en omfattande alkohol- och drogkonsumtion”

För mig innebär det att frågan om just dessa vanor diskuterats. Eller menar du på allvar att Sveriges högst ansedda advokat bara hittat på detta?
Citera
2023-05-10, 12:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Halmgubbe?
Enligt advokatens brev som länkats tidigare i tråden framgår att bl a följande tydligen nämnts:

” - att ha en omfattande alkohol- och drogkonsumtion”

För mig innebär det att frågan om just dessa vanor diskuterats. Eller menar du på allvar att Sveriges högst ansedda advokat bara hittat på detta?

Jag menar att detta är en mindre del i granskningen som står i relation till andra frågor. Att separera ut en mindre del av ett problem där delen i sig inte är ett problem av nog dignitet att motivera en granskning är inte att rätt beskriva motivet till granskningen. Dvs en halmgubbe.
Citera
2023-05-10, 12:46
Medlem
Citat:
Jag menar att detta är en mindre del i granskningen som står i relation till andra frågor. Att separera ut en mindre del av ett problem där delen i sig inte är ett problem av nog dignitet att motivera en granskning är inte att rätt beskriva motivet till granskningen. Dvs en halmgubbe.
Det är inte halmgubbe.

” Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.”

Det du menar är att det är ett obetydligt argument, inte en halmgubbe.
Det fanns en hel del andra påståenden i advokatens brev utöver detta. Men alla påståenden kan diskutera var för sig.
Citera
2023-05-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Jodå PR-folket gjorde vad de kunde. Det var programmet Medierna som frångick etiken. De ska inte låna sig till såna här strategier.
Beträffande det påstådda jävet - har du sett mailväxlingen? Om teamet runt NS inte kommit upp med något bättre tyder det på panik.
Du kör det där med avund fortfarande. Och skvaller. För vad det kan vara värt, jag skulle inte vilja ha den makten, de pengarna och det krishanteringsteamet. Jag skulle inte vilja utöva påtryckningar på journalister för att stoppa en granskning. Eller skrämma folk till tystnad. Som de flesta kan jag tycka att det är lite kul med skvaller, men det här handlar om missbruk av position.

Du har rätt i allt du skriver i ämnet. Nu slapp jag lägga möda på att formulera något liknande, så tack.
Citera
2023-05-10, 14:31
Medlem
Citat:

Korrekt, det är ett sätt att avleda från det som granskningen verkligen handlar om – missbruk av makt och den tystnadskultur som uppstår kring människor som Arnault och Salomonsson.

Det är väldigt intressant hur kulturvärlden – som man tänker sig ska vara en fristad för de fria och upplysta – tycks ha extra svårt att kasta ner såna här småpåvar från tronen. Handlar väl om att det är en bransch som bygger mycket på informella möten och relationer, mer än formella meriter. Man har ingenting att sätta emot om man säger ifrån, man bara utesluts ur gemenskapen och tåget tuffar vidare.
Citera
2023-05-10, 16:02
Medlem
Redas avatar
Vet vi säkert vem "litteraturprofilen" är? Måste vara en kommunist eftersom StasiTV stoppar granskningen. Kan också vara att profilen "hastigt avlidit" när hen fick reda på granskningen.
Citera
2023-05-10, 17:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vet vi säkert vem "litteraturprofilen" är? Måste vara en kommunist eftersom StasiTV stoppar granskningen. Kan också vara att profilen "hastigt avlidit" när hen fick reda på granskningen.
Men snälla idiot. Läs tråden. Åtminstone första sidan kan du väl sträcka dig till?
Citera
2023-05-10, 19:00
Medlem
Oavsett om den där granskningen visas eller ej så är det skönt att den lille tönten Salomonsson äntligen trillar dit. Han var misslyckad redan som liten värsting under uppväxten, inga författare har någonsin haft något gott att säga om honom som person (mer än att hans företag gett dem lukrativa avtal), men det värsta var nog hur han behandlade personalen på den krog han så gärna ville äga (The Hills på Götagatan). Nu är det över. Har han nåt förnuft kvar sätter han sig i nån lyxvilla i Dubai med sina miljoner och lägger ner de sjukt töntiga revanschförsöken i den här granskningshärvan. Nyrikt slödder som beter sig illa åker alltid dit förr eller senare. Det enda ledsamma är att sådana människor ofta har svårt att inse faktum och dra sig tillbaka med all den cash de drog in. Än mindre äga förmågan till ursäkter och önskan om förlåtelse.
Citera
2023-05-10, 20:31
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherrySherry
Oavsett om den där granskningen visas eller ej så är det skönt att den lille tönten Salomonsson äntligen trillar dit. Han var misslyckad redan som liten värsting under uppväxten, inga författare har någonsin haft något gott att säga om honom som person (mer än att hans företag gett dem lukrativa avtal), men det värsta var nog hur han behandlade personalen på den krog han så gärna ville äga (The Hills på Götagatan). Nu är det över. Har han nåt förnuft kvar sätter han sig i nån lyxvilla i Dubai med sina miljoner och lägger ner de sjukt töntiga revanschförsöken i den här granskningshärvan. Nyrikt slödder som beter sig illa åker alltid dit förr eller senare. Det enda ledsamma är att sådana människor ofta har svårt att inse faktum och dra sig tillbaka med all den cash de drog in. Än mindre äga förmågan till ursäkter och önskan om förlåtelse.

The Hills på Götgatan? Hans kvarterskrog alltså? Berätta, vad hände där? Har aldrig hört talas om varken krogen eller hans bravader där.
Citera
2023-05-10, 20:49
Medlem
Ja, The Hills på Götgatan. Som alla andra nyrika ville han så klart även ha en egen krog. Men det är bättre för tråden om stackaren (med krögarerfarenhet) som Salomonsson "köpte" (men som sen hoppade av) berättar själv eller om någon som var anställd under de där åren berättar om sina upplevelser. Eller om någon av alla de rakryggade författare som dumpade Salomonsson talar ut. Eller om varför de författare som stannat kvar på agenturen känner sig bekväma med det. Eller varför stora förlag trots sin vetskap om allting fortsätter sina samarbeten. Jag hör inte till någon av kategorierna och ska inte babbla om grejer baserat på hörsägen. Samtidigt fattar jag om folk är för skraja för att skriva. Men i det långa loppet brukar det sällan löna sig att bränna pengar på de girigaste och mest aggressiva advokatfirmorna och det bekräftar ju snarare än dementerar att desperation präglar alltihop. Just nu är det ju också synd om P1s program Medierna och Martin Wicklin, som tidigare haft gott rykte men nu sunkat ner sig rejält. Å andra sidan har de ju statlig och pk-kramad status, så de kan nog överleva när det hela blåst över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in