Citat:
For orden skyld, så vil jeg minne deg om at tingretten aldri har ment at TH er skyldig.Skjellig grunn til mistanke, betyr noe helt annet enn det du tror, og det var det tingretten mente.
Sist vi ble informert om hvordan retten stiller seg, var når lagmannsretten uttalte, som er en høyere rettsinstans enn tingretten, at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH, hverken for drap, eller medvirkning til drap.
Ergo, 0, niks!
Siktelsen mot TH står fortsatt. Men det tror jeg handler mer om en nødvendighet, pga mediaoppmerksomheten saken har fått. Siktelsen gir nemlig en rekke rettigheter.
Som sagt, hekseprosesser er no go i Norge!
Uskyldighetsprinsippet inkluderer, at jeg ikke er tvunget til å ta stilling til skyldspørsmålet, i saker hvor jeg ikke har innsyn i saksopplysningene, dvs er en del av dommerpanelet.
Uskyldighetsprinsippet inkluderer at det ikke er avgjørende hva jeg som statsborger tror, når jeg ikke har innsyn i saksopplysningene, dvs er en del av dommerpanelet.
Vi har ytringsfrihet her i landet. Det er likevel ikke stuerent å forfølge folk på grunnlag av deres meninger, og jeg kommer tross alt fra et møblert hjem, så du kan drite i å drite i stua mi! Og jeg kødder ikke (rappa et ord fra Støre), saklig!
Min stilling til saken er avhengi av hvordan rettsvesenet vurderer bevisene, og som jeg allerede skrev, grunnlaget for mistanke rettet mot TH er altså ikke tilstrekkelig, slik rettsvesenet vurderer saksopplysningene.
Ergo oppfatter jeg det slik, at den viktigste oppfordringen rettsvesenet sender meg, er at samtlige siktede i saken, har rett til å bli behandlet uskyldig til det motsatte er bevist.
Russisk rullett er no go too!
Dette er en svært alvorlig sak, og det er slett ikke bare AEH som er offeret i denne saken. Det er en stor familie som har gjennomgått grusomheter, ifm saken, uansett hvem som er skyldig, så har mange uskyldige blitt skadelidende. Det samme gjelder venner av familien, og andre i deres krets.
TH er ikke engang tiltalt.
Likevel har forhåndsdømmingen vært massiv.
Til syvende og sist, er det en rettsak som skal avgjøre skyldspørsmålet, dersom TH (eller noen andre for den sak skyld) blir tiltalt. Dommen kan videre ankes, før dommen eventuelt trer i kraft.
Men vi er ikke i nærheten av et slikt landskap.
Rettsvesenet vurderer saken slik, at det ikke er skjellig grunn til mistanke rettet mot TH.
Så mest sannsynlig blir det ingen rettsak.
Dette forholder jeg meg til. Nemlig de norske lover, dvs retten til å bli behandlet som uskyldig til det motsatte er bevist.