2023-05-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Rullman kommer kanske öppna för att mordet kan ha skett "någon gång mellan" två lämpligt valda tidpunkter som innefattar den tidpunkt tingsrätten valt. Han stöter ju i det fallet dock på samma problem som tingsrätten gjorde i sina "försök att få ihop" en dom mot Maja som de så skandalöst rättsvidrigt diktade ihop själva, nämligen att vid en tidigare mordtidpunkt så kan inte Maja ens med en flummig rörelseregistrering i sin telefon knytas till vakenhet och vid en senare tidpunkt så hinner inte mordet genomföras innan Johanna skall vara i trapphuset.

Men jag tror inte Rullman kommer att gå in i detalj, han kommer att presentera den bevisning som finns och mena att den talar för sig själv. Vad gäller Maja är det inte så mycket han kan driva argumentationsvägen. Det är rätten som skall bedöma bevisningen, det ska inte åklagaren göra åt dem.

Hovrätten kommer sannolikt att konstatera att det är ställt utom rimligt tvivel att Johanna dödat Tove, att hon hade uppsåt, att hon hade läst på om tillvägagångssätt, att hon hade uttalat att hon skulle göra det, och att det inte finns några alternativa gärningsmän mot bakgrund av att Johanna har erkänt de delar hon har erkänt. De kommer sannolikt att konstatera att det inte är bevisat utom rimligt tvivel att Maja deltagit i mordet, att det inte är bevisat att hon var på toaletten när mordet skedde samt att den version Maja själv ger kan vara sann, och att hon därför inte kan dömas som medgärningsman.

Och det är nog inte så mycket Rullman kan göra åt den saken med sina tidsstämplar, så han kommer nog inte slösa så mycket energi där. Han kommer nog snarare att lägga krutet på att slå hål på professorns eventuella invändningar mot det rättsmedicinska utlåtandet.

I den här länken finns sex skärmbilder från ett program som ”jobbar” likadant som det polisen använt i den här utredningen.

Programmet använts av polis och liknande över hela världen då det inte är lika dyra licenser som för Cellebrite som är ”hovleverantör” till nästan alla länders polisorganisationer/militär osv.

Den tömningsfil som jag kört i programmet (10GB tog runt 15 min att analysera klart) kommer från en iPhone 12 med iOS version 16, samma som MH hade alltså.

Som ni ser så visas både steg och hur skärmen tänds och släcks. Men på en väldigt mycket mer detaljerad nivå.

Polisens program Ufed PA har fått tre uppdateringar sedan MH:s mobil analyserades första gången. Senaste uppdateringen 7.61 var nu i början av April.

Det här är en extremt begränsad testfil på endast 10GB och har inte läst av det Biome-filsystem som polisens program har stöd för. Det är dit Apple styr användardata (kallat streams i Biome) numera mer och mer från den databas knowledgeC.db som vi ser i skärmbilderna.

Som framgår av bilderna så kan man på ett mycket mer raffinerat sätt validera uppgifterna då källfilen och unikt id i databastabeller framgår. Ja döm själva.

Och även start- och sluttid för stegserierna finns ner på byte-nivå…

Länken till skärmbilderna:

https://gofile.io/d/kfqPiZ
Citera
2023-05-09, 23:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Rullman kommer kanske öppna för att mordet kan ha skett "någon gång mellan" två lämpligt valda tidpunkter som innefattar den tidpunkt tingsrätten valt. Han stöter ju i det fallet dock på samma problem som tingsrätten gjorde i sina "försök att få ihop" en dom mot Maja som de så skandalöst rättsvidrigt diktade ihop själva, nämligen att vid en tidigare mordtidpunkt så kan inte Maja ens med en flummig rörelseregistrering i sin telefon knytas till vakenhet och vid en senare tidpunkt så hinner inte mordet genomföras innan Johanna skall vara i trapphuset.

Men jag tror inte Rullman kommer att gå in i detalj, han kommer att presentera den bevisning som finns och mena att den talar för sig själv. Vad gäller Maja är det inte så mycket han kan driva argumentationsvägen. Det är rätten som skall bedöma bevisningen, det ska inte åklagaren göra åt dem.

Hovrätten kommer sannolikt att konstatera att det är ställt utom rimligt tvivel att Johanna dödat Tove, att hon hade uppsåt, att hon hade läst på om tillvägagångssätt, att hon hade uttalat att hon skulle göra det, och att det inte finns några alternativa gärningsmän mot bakgrund av att Johanna har erkänt de delar hon har erkänt. De kommer sannolikt att konstatera att det inte är bevisat utom rimligt tvivel att Maja deltagit i mordet, att det inte är bevisat att hon var på toaletten när mordet skedde samt att den version Maja själv ger kan vara sann, och att hon därför inte kan dömas som medgärningsman.

Och det är nog inte så mycket Rullman kan göra åt den saken med sina tidsstämplar, så han kommer nog inte slösa så mycket energi där. Han kommer nog snarare att lägga krutet på att slå hål på professorns eventuella invändningar mot det rättsmedicinska utlåtandet.
Jo, jag tolkade Rullman redan före TR som att han kunde se mer än en möjlig tolkning. Han hade sin klar och överlämnade åt TR att göra sin. Möjligheten till överklagande fanns ju.
Citera
2023-05-09, 23:21
Medlem
Citat:
Så kan det vara, däremot ser nog Rullman en möjlig och logisk "bortförklaring" som kan fria Maja
Vi vet ju att du inte gillar Rullman så jag är inte förvånad över din åsikt
Citera
2023-05-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Någon kanske höll för Toves mun.

Ja det är inte helt omöjligt
Jag tror att de på något sätt gjort något så att T inte kunna skrika
Citera
2023-05-09, 23:29
Medlem
Jag föreställer mig att JJs advokat suckar inombords när hennes klient i rätten motiverar likbränningen med "jag har ju själv alltid velat bli kremerad". Det är ju inte en vettig kommentar ur något perspektiv.
Citera
2023-05-09, 23:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vet du om det var samma hund som den som användes vid söket efter Wilma i deras gemensamma lägenhet i Uddevalla? Fast det va nog en tvårummare, så det blir ju inte en helt rättvis jämförelse.
Okänt vilka dofter polisens hund är specialtränad för; om renodlad kadaverhund så borde den rimligen ha markerat utanför dörren i trappuppgången och hela vägen ner. Förutom i både hall och badrum.

Den kan ha varit specialtränad för andra spår såsom saliv, blod eller hårstrån vilket låter troligare i det här fallet.
Citera
2023-05-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Du har en poäng där med terapin. Att det kan ge motsatt resultat.
DN skrev för ett tag sedan om ett nytt behandlingsprogram för narcisster, det första i sitt slag. Tidigare har det inte funnits några bra behandlingsmetoder om jag förstod det rätt. Får hoppas det faller väl ut. Någonstans vill man ju ändå tro att människor kan ändras. Men just psykopater har väl en rejäl uppfärdsbacke...
Ja det skulle rädda många människor att framförallt bli psykiskt misshandlade i förhållanden
Där är narcissisten en djävul
Som de inte visar utåt
snarare tvärtom där är de
Treviga sociala charmiga och många gånger intiligenta

Psykopater är snäppet värre som J

Jag har mycket svårt att tro på att den nya metoden kan bota

Såg ett program om hjärnan och de sägs att det syns där på något sätt vilka som är oempstiska narc/psykopster

Det var också en expert på narc/psykopater med i programmet

Hans enda svar på frågan om det går att bota och göra dessa människor till det bättre var
Spring så långt bort fr dem som möjligt
Citera
2023-05-09, 23:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det är inte helt omöjligt
Jag tror att de på något sätt gjort något så att T inte kunna skrika

Typ, Johanna ströp henne
Citera
2023-05-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vet du om det var samma hund som den som användes vid söket efter Wilma i deras gemensamma lägenhet i Uddevalla? Fast det va nog en tvårummare, så det blir ju inte en helt rättvis jämförelse.

Tyvärr så vet jag inte vilken hund som var med i Willmafallet
Citera
2023-05-09, 23:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är möjligt att jag missat nåt. Förutom det som någon berättade för poddaren innan FUP, att hon var en empatisk och snäll person. Vad konkret har hon gjort eller sagt som visar på att hon inte är känslokall? En gång vet jag att hon grät i rätten vid det något udda tillfället, när hon berättade att Johanna skulle ta livet av sig om dom åkte dit.
Där var hållhaken J hade på henne för att hon skulle hålla sig till deras story, så för polisen kunde hon inte berätta annat.
Samsittaren däremot var inte polis, så därför kunde hon lätta sitt hjärta för henne och berätta vad som hänt.

Den berättelsen kan i struktur jämföras med den hon serverade då hon och Alex* gick till A för att få ut T, händelsen och sekvenserna är sanning, medan hennes roll frisseras.
Citera
2023-05-10, 00:01
Medlem
Citat:
Typ, Johanna ströp henne
Det håller inte
T borde ha kunnat göra sig hörd innan stryptaget kläms åt
Kanske någon höll för hennes mun?
Och det låter för enkelt att bråket inte började tidigare än fällningen
Senast redigerad av Anedin 2023-05-10 kl. 00:03.
Citera
2023-05-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det skulle rädda många människor att framförallt bli psykiskt misshandlade i förhållanden
Där är narcissisten en djävul
Som de inte visar utåt
snarare tvärtom där är de
Treviga sociala charmiga och många gånger intiligenta

Psykopater är snäppet värre som J

Jag har mycket svårt att tro på att den nya metoden kan bota

Såg ett program om hjärnan och de sägs att det syns där på något sätt vilka som är oempstiska narc/psykopster

Det var också en expert på narc/psykopater med i programmet

Hans enda svar på frågan om det går att bota och göra dessa människor till det bättre var
Spring så långt bort fr dem som möjligt

Det var denna artikel jag läste i DN om en ny behandlingsmetod i Huddinge.
https://www.dn.se/insidan/psykiatern-narcissisternas-problem-riskerar-att-anvandas-emot-dem/

Det stämmer säkert det du referer till. Bäst att springa så långt från de som det går!

Här är ytterligare en artikel från DN. De har haft ett antal i ämnet.
https://www.dn.se/insidan/triangulering-narcissistens-mest-alskade-manipulationsteknik/

Jag minns förresten att jag lyssnade på en föreläsning av en amerikansk etikforskare när jag pluggade. Hon berättade bl a n att när människor lobotomerades i USA på 50 och 60-talet så kunde vissa efteråt tappa förmågan till empati. Otäckt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-10 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in