Citat:
Ursprungligen postat av
ManAvOrdning
Det finns också gott om unga flickor som skär sig pga självskadebeteende. Det är lite samma sak som att låta en äcklig dumpen-gädda våldta dem. Det gör inte gäddornas beteende det minsta ok.
Finns det någon forskning orsak verkan för självskadebetendet att skära sig. Man får intrycket här att det är hårdkopplat till sexövergrepp.
Intressant att man aldrig förr hörde om det, och man såg aldrig några med skärskador. Nu för tiden visar en del upp sina skärskador som om de vore tuffa tatueringar. Sexuella övergrepp har alltid funnits genom tiderna, mer eller mindre. Varför skär de sig just i detta tidevarv, konstigt. Har fått för mig att det har med kraftig ångest.
En annan intressant sak när man upptäckte anorexi för ca. 45 år sedan, innan visste ingen vad det var. Då var det gängse att flickorna var utsatta för sexuella övergrepp av sin far. (Hur nu psyket kan göra skillnad på far från bror farbror o.s.v.) Det fanns fäder som blev åtalade utifrån denna tro att det var övergrepp just från sina fäder. Den tron skrotades först då kronprinsessan Viktoria fick anorexi, för inte kunde väl kungen ge sig på sin kronprinsessa.
Detta ovan /\ skriver jag för att påminna om hur fel även de kunniga kan ha, att de kan ha fel som med orsaken till anorexi. Det kan vara livsfarligt att bli utsatt för övergrepp, men det kan också vara så att det inte ger stora spår i många av de som blir utsatta.
Avgörandet av graden av skada ligger snarare på graden av övergrepp, och det behöver banne mig inte vara av sexuell natur.
Det man kan tänka på är att barn som får reda på Dumpens verksamhet, kommer undra varför vuxna vill ha sex med dem, detta kommer få dem att fundera och blir på så sett ett övergrepp i sig, som tynger dem, och de riskerar att tappa förtroendet för vuxna när de inser att det inte bara är de som smyger bakom buskarna, utan dem som de vanligen träffar kan vara ett hot. Kan ge rädsla och otrygghet.
Jag känner att det f**n måste finnas bra mycket bättre sätt att hantera detta än Dumpens sätt. Eller hur?