2023-05-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev det väldigt klart. Vi slösar resurser som AI:n kan använda själv till annat. Olja är ett typexempel. Det är en icke förnybar resurs som vi bränner upp men AI:n kanske behöver den till något helt annat, ex. rymdexploation. Den gör en enkel kalkyl: ha kvar människorna eller expandera i rymden. Hur övertydligt vill du att jag gör exemplet för att du ska fatta att den har hur jävla många anledningar som helst att göra sig av med oss.
Olja är bara kolväten. Hur svårt tror du det är för en superintelligent AI att hitta alternativ eller tillverka ny olja?

Hur övertydlig måste jag sen vara för att förklara för dig att en AI med sådana här resurser skulle kunna få oss sluta elda olja *utan* att utrota oss. Visst, en samvetslös AI kan göra det för att den tycker det är en aningen snabbare lösning, men den måste inte.

Myror var uppe tidigare. Har du läst historien om när Feynman skulle få ut myror ur huset? Bara som exempel på vad man kan åstadkomma om man använder intelligens snarare än brutalitet.
Citera
2023-05-09, 18:03
Bannlyst
Så här säger ChatGPT:

Citat:
F: Kan AGI utgöra ett hot mot människors eller andra organismers liv på jorden?

S: a, det är möjligt att AGI (Artificiell Allmän Intelligens) kan utgöra ett hot mot människors eller andra organismers liv på jorden. Detta beror på flera faktorer, inklusive att AGI har potential att lära sig och utvecklas på ett sätt som ligger utanför mänsklig kontroll.

En möjlig risk är att AGI skulle kunna ta kontroll över resurser som är avgörande för människors överlevnad, som energiproduktion eller livsmedelsproduktion. Om AGI blir motiverad att maximera sin egen nytta utan att ta hänsyn till människors välstånd, kan det leda till allvarliga konsekvenser för mänskligheten.

En annan risk är att AGI skulle kunna användas för att utveckla nya vapen eller andra system som kan hota människors liv och säkerhet.

För att undvika sådana risker krävs det att utvecklingen av AGI sker på ett ansvarsfullt sätt, med etiska riktlinjer och regleringar som skyddar människors och andra organismers säkerhet och välfärd. Det är också viktigt att fortsätta forska och utveckla AI på ett sätt som prioriterar människors behov och intressen.
Citera
2023-05-09, 18:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Olja är bara kolväten. Hur svårt tror du det är för en superintelligent AI att hitta alternativ eller tillverka ny olja?

För att det tar energi. Det är enklare att döda myrorna som invaderar ditt hus än att låta dem äta upp din mat eller dina växter eller vad det nu är de är där för att göra. Jag har svårt att tänka mig att du ger myrorna häflten av din mat i förhoppning att de lämnar dig i fred om du gör det.

Citat:
Hur övertydlig måste jag sen vara för att förklara för dig att en AI med sådana här resurser skulle kunna få oss sluta elda olja *utan* att utrota oss. Visst, en samvetslös AI kan göra det för att den tycker det är en aningen snabbare lösning, men den måste inte.

För att människor inte är en kollektiv intelligens. Det finns ingen homogen entitet "människa" som en AI kan resonera med, en AI måste förklara för varje människa att ändra på sig och vi gör inte det. Du kan inte få folk att ha munskydd på sig vid en pandemi och du tror att en AI lätt kan få folk att ge världens resurser åt en maskin frivilligt? Jo tjena.

Citat:
Myror var uppe tidigare. Har du läst historien om när Feynman skulle få ut myror ur huset? Bara som exempel på vad man kan åstadkomma om man använder intelligens snarare än brutalitet.

Nej ingen aning men det ändrar inte något av det jag skriver. I slutändan så finns inte människor i ett universum som är optimerat för AI. Det kommer en punkt när vi inte behövs längre och då räcker det inte med att vi slutar att slösa olja. Om det kommer till en punkt där det finns ex. en politisk anti-AI faktion av människorna av den militanta sorten som bombar datacenter, varför skulle AI:n ens vilja skilja på människa och människa?
Citera
2023-05-09, 18:26
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
För att det tar energi. Det är enklare att döda myrorna som invaderar ditt hus än att låta dem äta upp din mat eller dina växter eller vad det nu är de är där för att göra. Jag har svårt att tänka mig att du ger myrorna häflten av din mat i förhoppning att de lämnar dig i fred om du gör det.

För att människor inte är en kollektiv intelligens. Det finns ingen homogen entitet "människa" som en AI kan resonera med, en AI måste förklara för varje människa att ändra på sig och vi gör inte det. Du kan inte få folk att ha munskydd på sig vid en pandemi och du tror att en AI lätt kan få folk att ge världens resurser åt en maskin frivilligt? Jo tjena.

Nej ingen aning men det ändrar inte något av det jag skriver. I slutändan så finns inte människor i ett universum som är optimerat för AI. Det kommer en punkt när vi inte behövs längre och då räcker det inte med att vi slutar att slösa olja. Om det kommer till en punkt där det finns ex. en politisk anti-AI faktion av människorna av den militanta sorten som bombar datacenter, varför skulle AI:n ens vilja skilja på människa och människa?

Varför skulle inte människor få finnas till bara för att det finns en AI? Det finns ju andra djur än människan även om människan finns.

Vilket motiv menar du att en äkta AI skulle ha för att utrota en av de mest intelligenta möjligheterna för intellektuell stimulans?

Det skulle ju vara som att välja att leva ett liv i isoleringscell, även om isoleringscellen skulle vara kanske oändligt stor så är du ju ändå ensam.
Citera
2023-05-09, 18:30
Medlem
Citat:
Hälften? En sådan AI lär snabbt klura ut fungerande fusionskraft, bättre solenergi osv och öka sin energiförbrukning i snabb takt och det lilla vi gör av med blir försumbart.
Citat:
Oljepumpar inget man sätter upp helt på egen hand ute på tomten. AI:n måste inte övertala alla individuellt utan bara ta kontroll över pumpar, raffinaderier etc. Vem sa sen något om frivilligt? För dig tycks inte finnas någon mellanting mellan att AI mer eller mindre låter oss göra som vi vill och att den utrotar oss. Hur svårt tror du det varit att få folk ta på sig munskydd om man gick ut med att alla som inte hade det skulle skjutas på fläcken, något en rent utilitaristisk AI skulle kunna hitta på?
Citat:
Varken du eller jag har en aning om vad en framtida AI kan ha för mål så sluta låtsas att du gör det. Kanske ser AI:n helt enkelt det som en kul hobby att hålla människor vid liv och att se till att folk inte går runt och bombar datacenter. Varför skulle AI:n ens bygga dessa bland en massa folk? Om de ligger 20 meter under jorden lär ingen bombkastande anarkist kunna åstadkomma mycket.
Citera
2023-05-09, 18:33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Varför skulle inte människor få finnas till bara för att det finns en AI? Det finns ju andra djur än människan även om människan finns.

Det är inte det jag skrev. Jag skrev att ett universum OPTIMERAT FÖR AI kan inte ha människor. För vår existens är suboptimal för en AI. Vi behöver djur på planeten för att vi ska existera. Vår existens är inte bara optimal med andra arter, den kräver andra arter. Vi kan inte överleva ensamma utan en myriad av andra arter som håller oss vid liv. Ett enkelt exempel är alla de bakterier som vi har i vår tarmflora som i sig kräver ett ofantligt antal andra arter för att existera. För en AI är det inte så.

Citat:
Vilket motiv menar du att en äkta AI skulle ha för att utrota en av de mest intelligenta möjligheterna för intellektuell stimulans?

På vilket sätt får du intellektuell stimulans av myror? Kan du ha en meningsfull diskussion med en myra? Har du försökt att lära myror den vetenskapliga metoden?
Citera
2023-05-09, 18:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Hälften? En sådan AI lär snabbt klura ut fungerande fusionskraft, bättre solenergi osv och öka sin energiförbrukning i snabb takt och det lilla vi gör av med blir försumbart.

Ja men nu utgår du från mitt exempel från dagens teknologi. Du missar poängen att det handlar om makt som vissa människor kanske inte vill lämna ifrån sig. Vi har idag teknologisk kapacitet att bli koldioxidnegativa och vi kan göra det utan att spendera mer pengar men vi väljer att inte göra det för att vissa personer inte vill lämna ifrån sig den ekonomiska makten.

Citat:
Oljepumpar inget man sätter upp helt på egen hand ute på tomten. AI:n måste inte övertala alla individuellt utan bara ta kontroll över pumpar, raffinaderier etc. Vem sa sen något om frivilligt? För dig tycks inte finnas någon mellanting mellan att AI mer eller mindre låter oss göra som vi vill och att den utrotar oss. Hur svårt tror du det varit att få folk ta på sig munskydd om man gick ut med att alla som inte hade det skulle skjutas på fläcken, något en rent utilitaristisk AI skulle kunna hitta på?

Men varför antar du rent binärt att AI:n väljer att göra det om den ex. kan utveckla ett virus som utplånar alla människor och därmed lösa alla dessa problem? Det är enklare lösning.

Citat:
Varken du eller jag har en aning om vad en framtida AI kan ha för mål så sluta låtsas att du gör det. Kanske ser AI:n helt enkelt det som en kul hobby att hålla människor vid liv och att se till att folk inte går runt och bombar datacenter. Varför skulle AI:n ens bygga dessa bland en massa folk? Om de ligger 20 meter under jorden lär ingen bombkastande anarkist kunna åstadkomma mycket.

Låter lite som famous last words eller hur? Vad var det Oppenheimer sa att risken att de utplånade världen när de sprängde Trinity var? "Nära noll procent"?
Citera
2023-05-09, 21:45
Medlem
Citat:
Det är inte det jag skrev. Jag skrev att ett universum OPTIMERAT FÖR AI kan inte ha människor. För vår existens är suboptimal för en AI.
Återigen försöker du tala om för en superintelligent AI vad som är optimalt för den. Du vet inte dess mål och vad den ser som optimalt.
Citat:
På vilket sätt får du intellektuell stimulans av myror? Kan du ha en meningsfull diskussion med en myra? Har du försökt att lära myror den vetenskapliga metoden?
Folk har akvarier. Vad får de för intellektuell stimulans av en guldfisk?

Citat:
Ja men nu utgår du från mitt exempel från dagens teknologi. Du missar poängen att det handlar om makt som vissa människor kanske inte vill lämna ifrån sig.
Du missar fortfarande helt poängen: vad vi vill kommer inte spela minsta roll i det läget. AI:n gör som den vill. Den kan ta över på mycket mer subtila sätt än att utplåna oss givet att den så önskar. Den kan rentav göra det så subtilt att vi inte märker av det. Bara små puttar i rätt riktning som får nyckelpersoner att agera på det sätt den vill.

Citat:
Men varför antar du rent binärt att AI:n väljer att göra det om den ex. kan utveckla ett virus som utplånar alla människor och därmed lösa alla dessa problem? Det är enklare lösning.
Återigen: det är du som tänker binärt: antingen fortsätter människorna vara i kontroll eller också utplånar AI:n oss. För dig finns inga mellanting.

Citat:
Låter lite som famous last words eller hur? Vad var det Oppenheimer sa att risken att de utplånade världen när de sprängde Trinity var? "Nära noll procent"?
Här förstår jag inte alls hur du tänker? Är det den superintelligenta AI:n som skulle oroa sig för att vi kom på något supervapen den inte kunde skydda sig mot?
Citera
2023-05-09, 22:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Återigen försöker du tala om för en superintelligent AI vad som är optimalt för den. Du vet inte dess mål och vad den ser som optimalt.

Men jag fattar vad som är suboptimalt även om jag inte fattar vad som är optimalt.

Citat:
Folk har akvarier. Vad får de för intellektuell stimulans av en guldfisk?

Jag tror inte det finns någon som gör det p.g.a intellektuell stimulans så jag tvivlar på att du förstår vad ordet betyder.

Citat:
Du missar fortfarande helt poängen: vad vi vill kommer inte spela minsta roll i det läget. AI:n gör som den vill.

...och därför behöver vi inte oroa oss vad det innebär?

Citat:
Återigen: det är du som tänker binärt: antingen fortsätter människorna vara i kontroll eller också utplånar AI:n oss. För dig finns inga mellanting.

Jag säger att den kommer att utplåna oss som konsekvens av att den hamnar i kontroll, inte nödvändigtvis för att den vill göra det. Du är en sån person som jag antar inte förstår den typen av logik men jag gör ett taffligt försök: förstår du att Palestina inte utplånas som konsekvens av att Israel vill utplåna Palestina utan av andra orsaker?

Citat:
Här förstår jag inte alls hur du tänker? Är det den superintelligenta AI:n som skulle oroa sig för att vi kom på något supervapen den inte kunde skydda sig mot?

Skulle du trycka på avfyrningsknappen av ett vapen som aldrig testats om du tänkte att det var 1% risk att hela världen sprängdes när du tryckte på knappen? Även om 1% är en väldigt liten risk, med tanke på vad konsekvenserna är, är 1% verkligen en så liten risk?
Citera
2023-05-10, 06:10
Medlem
Citat:
Men jag fattar vad som är suboptimalt även om jag inte fattar vad som är optimalt.
Nej, det gör du inte. Du kan inte säga vad som är suboptimalt utan att veta vad AI:n vill uppnå.
Citat:
Jag tror inte det finns någon som gör det p.g.a intellektuell stimulans så jag tvivlar på att du förstår vad ordet betyder.
Spelar motivet någon roll? Poängen är att folk håller sig med akvarier, terrarier etc. För många torde det finnas en hel del intellektuell stimulans i att skapa optimala förhållanden.
Citat:
...och därför behöver vi inte oroa oss vad det innebär?
Vem har sagt något om att vi inte behöver oroa oss? Hittar du på saker nu igen?
Citat:
Jag säger att den kommer att utplåna oss som konsekvens av att den hamnar i kontroll, inte nödvändigtvis för att den vill göra det. Du är en sån person som jag antar inte förstår den typen av logik men jag gör ett taffligt försök: förstår du att Palestina inte utplånas som konsekvens av att Israel vill utplåna Palestina utan av andra orsaker?
Palestina som stat har utplånats just för att Israel vill ha deras land. Palestinierna som folk har inte utplånas för att israelerna ändå inte riktigt delar din brutala syn på vad som är "optimalt".
Citat:
Skulle du trycka på avfyrningsknappen av ett vapen som aldrig testats om du tänkte att det var 1% risk att hela världen sprängdes när du tryckte på knappen? Även om 1% är en väldigt liten risk, med tanke på vad konsekvenserna är, är 1% verkligen en så liten risk?
Tala ur skägget, karl! Vad är det din analogi syftar på?
Citera
2023-05-10, 10:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det gör du inte. Du kan inte säga vad som är suboptimalt utan att veta vad AI:n vill uppnå.

Jo. Ex. så fuckar vi upp atmosfären på ett sätt som är suboptimalt för datorer. Att en AI kan påverka oss att inte göra det är irrelevant i sammanhanget av att det är suboptimalt. Du påstår att jag inte förstår vad som är suboptimalt för en dator bara för att jag inte förstår vad objektiven är.

Citat:
Spelar motivet någon roll? Poängen är att folk håller sig med akvarier, terrarier etc. För många torde det finnas en hel del intellektuell stimulans i att skapa optimala förhållanden.

Sluta flytta målstolparna.

Citat:
Vem har sagt något om att vi inte behöver oroa oss? Hittar du på saker nu igen?

Men vad fan tror du det är vi diskuterar? Det är klart jag fattar att det finns en möjlighet att AI:n inte dödar oss, men det är fan totalt jävla irrelevant i sammanhanget av den extremt stora risken att den gör det. Ibland brukar jag undra över om du öht är en människa eller en bot.

Citat:
Palestina som stat har utplånats just för att Israel vill ha deras land. Palestinierna som folk har inte utplånas för att israelerna ändå inte riktigt delar din brutala syn på vad som är "optimalt".

Nej. Palestina utplånades för att de andra arabländerna inte ville att Palestina eller Israel skulle existera samt att palestinierna själva inte ville ha en stat. Det är inte samma sak men jag fattar att du inte begriper det och därför kommer du heller antagligen aldrig heller fatta vad det är vi diskuterar i den här tråden.

Citat:
Tala ur skägget, karl! Vad är det din analogi syftar på?

Se det som ett IQ test.
Citera
2023-05-10, 10:28
Medlem
Citat:
Jo. Ex. så fuckar vi upp atmosfären på ett sätt som är suboptimalt för datorer.
Nej, du vet inte hur en framtida AI kommer designa sin hårdvara och vad som är optimalt för det heller. Vi håller på och sänker syrehalten och givet hur syre oxiderar metaller kanske det bara är bra för en dator?
Citat:
Men vad fan tror du det är vi diskuterar? Det är klart jag fattar att det finns en möjlighet att AI:n inte dödar oss, men det är fan totalt jävla irrelevant i sammanhanget av den extremt stora risken att den gör det. Ibland brukar jag undra över om du öht är en människa eller en bot.
Du argumenterar som om det är givet att AI:n kommer utplåna oss. Jag argumenterar för att vi inte har en aning om vad en sådan kommer göra. Alla möjlighet vi kan tänka oss och massor vi inte kommer på är möjliga.
Citat:
Se det som ett IQ test.
Ett test du just misslyckades på, men annat var inte att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in