2023-05-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Storyn fick hon sig serverad av J i Illharjen tillsammans med brasklappen att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast. Och jag är helt övertygad om att de kände sig förvissade om att klara sig undan om M höll sig till deras historia och J för övrigt skötte snacket.

Den totala paniken inför risken att J skulle ta livet av sig bidrog förmodligen starkt till att M höll sig till storyn som skulle rädda dem. En synnerligen effektiv hållhake!

Jag tror inte M såg att hon hade något val. Skräcken för att mista J tror jag överskuggade allt annat. Och med utmattning och självskadebeteende i botten, tror jag inte hon orkade eller brydde sig särskilt mycket om vad som skulle hända henne själv.

För mig är hennes agerande inte särskilt märkligt.

Edit:
Det är dock icke förlåtligt!

Håller med. Det här är heller inte helt ovanligt för någon som är i ett järngrepp av en narcissist(vilket jag tror starkt på att Johanna är). Men, som du också säger, så betyder det inte att det är oförlåtligt. Det är tragiskt minst sagt.
Citera
2023-05-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är inte ovanligt att fall av denna typen tas upp av HR inom 3-4 månader. Jag nämnde det i ett inlägg här i tråden redan i samband med att överklaganden diskuterades efter domen i TR och någon påstod att det skulle dröja till i höst.
Tar hovrätten inte hänsyn till att M bytte advoka och att han kanske behöver mer tid för att läsa in sig? Det är ju ett mordåtal det handlar om.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-09 kl. 17:41.
Citera
2023-05-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Storyn fick hon sig serverad av J i Illharjen tillsammans med brasklappen att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast. Och jag är helt övertygad om att de kände sig förvissade om att klara sig undan om M höll sig till deras historia och J för övrigt skötte snacket.

Den totala paniken inför risken att J skulle ta livet av sig bidrog förmodligen starkt till att M höll sig till storyn som skulle rädda dem. En synnerligen effektiv hållhake!

Jag tror inte M såg att hon hade något val. Skräcken för att mista J tror jag överskuggade allt annat. Och med utmattning och självskadebeteende i botten, tror jag inte hon orkade eller brydde sig särskilt mycket om vad som skulle hända henne själv.

För mig är hennes agerande inte särskilt märkligt.

Edit:
Det är dock icke förlåtligt!

Visst, men hon ljuger på rätt bra på egen hand också. I situationer där J inte varit närvarande.

Ett exempel är när hon berättar om gånger hon och Aleks…ndra gick hem till Albin och försökte tränga sig in i lägenheten för att prata med T. Då T var livrädd och skar sig i benet och Albin vittnade om att han fick mota bort dom. Finns i aktbild 153 sid 1136.

Fhl, men hon kunde inte prata eller? M svarar, Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja så jag fick prata med Albin istället.
Citera
2023-05-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Man behöver inte ens bli omtöcknad och/eller va lite berusad för att inte göra ifrån sig ljud. Detta av egen erfarenhet, med just strypning, där personen satt på mig. Jag låg redan ned i sängen, dvs inget hårt slag för att fälla ned mig- jag blev chockad och därmed fick jag inte ut ett enda ljud, eller ens försök till motstånd.
Man kan aldrig jämföra situationer, alla kan va så olika. Med det sagt är allt möjligt. Därmed heller inte omöjligt med att T reagerade lika, i och med att inga röster hördes. Men ja, det är något vi aldrig kommer få veta fullt ut förmodligen.

Tänker på när jag själv som ung kvinna föll baklänges i en stentrappa i en lägenhetstrapp. Började blöda omgående vid ögonbryn och konstaterades ha en lätt hjärnskakning väl på akuten. Var kalasfull då med vilket vi kan anta att stackars Tove också var till någon grad. Tog mig flera sekunder innan jag ens registrerat vad som hänt, gjorde inte minsta knyst från mig och hade utan tvekan inte hunnit avvärja eller skrika om någon tog kraftigt grepp om min hals inom 10 sekunder av fallet. Kräkningarna kom först timmar efter.
Citera
2023-05-09, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tar hovrätten inte hänsyn till att M bytte advoka och att han kanske behöver mer tid för att läsa in sig? Det är ju ett mordåtal det handlar om.
Det är väl klart att rättegångar inte planeras efter advokaters almanackor. Har inte advokaten tid får han säga nej till uppdraget.
Citera
2023-05-09, 18:17
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu är förmodligen huset på Storgatan 71 sålt.
Där Tove mördades.

Borttaget den 3 maj 2023
Storgatan 71 har troligtvis sålts.

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258

Johannas hästgård är också såld.
Lite tråkigt för hennes pappa som dessutom blev av med jobbet såg jag.
Det söktes ju efter en ny ansvarig på vattnet där runtomkring. (hittar inte länken längre)

Blir hon fri i hovrätten så får hon nog flytta till Månen eller Mars.

Men Johanna är ju glad och skrattar om livstidsdomen, tränar och donar...

Hon ska aldrig komma ut på lååång tid...

Jevla mörderska
Citera
2023-05-09, 18:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

De tycker nog att tiden räcker, och han har möjlighet att begära mer tid, det är bara ett preliminärt datum, vilket i praktiken betyder att domstolen har föreslagit detta datum för parterna som får bekräfta om tiden passar. Jag skulle tro att bägge parter vill ha det undanstökat utan vidare dröjsmål. Det kan vara påfrestande för de misstänkta om det drar ut på tiden. Inte för att Johanna verkar lida av sin vistelse i häktet. Men Maja verkar inte trivas lika bra, och för Majas del är överklagandet av betydligt större vikt än för Johanna också. Johanna har nog redan förlikat sig med tanken att hon kommer vara inlåst ett bra tag framöver. Det har nog inte Maja.
Citera
2023-05-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Där Tove mördades.

Borttaget den 3 maj 2023

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258

Det söktes ju efter en ny ansvarig på vattnet där runtomkring. (hittar inte länken längre)

Jevla mörderska

I tråden har det pratats om att J:s far flyttat till Eksjö, dock visste jag inte att han hade blivit av med sitt arbete?
Är det bekräftat?
Är han då utköpt eller har han sagt upp sig själv?
Citera
2023-05-09, 18:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Där Tove mördades.

Borttaget den 3 maj 2023

Jevla mörderska

Vad jobbade hennes pappa med? Vet man varför han blev av med jobbet?

Ja, ska vi gissa på att hovrätten fastställer livstid. Att hon får omvandlat till tidsbestämt om 10 år och att hon är ute om 12. Lagom till sin 32-årsdag. Då får hon studiero och kan komma ut som färdig jurist eller kanske arkitekt som hon hade siktet inställt på. Rehabiliterad och klar
Citera
2023-05-09, 18:32
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
I tråden har det pratats om att J:s far flyttat till Eksjö, dock visste jag inte att han hade blivit av med sitt arbete?
Är det bekräftat?
Är han då utköpt eller har han sagt upp sig själv?

Jag kommer inte ihåg. Men jag har sett en sida när det gällde vattnet i omgivningarna. Kommer inte ens ihåg vad det vattnet heter där pappan jobbade. Ska se om jag hittar det.

Men jag vet att de sökte en ny tjänst där som pappan hade.

När det gäller Maja så har jag även sett att det funnits en viss turbulens med hennes "föräldrar".

Nu har jag inte följt denna tråden på ett tag...

Jag /Du/Vi måste nog söka lite, allt finns i tråden...
Citera
2023-05-09, 18:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Visst, men hon ljuger på rätt bra på egen hand också. I situationer där J inte varit närvarande.

Ett exempel är när hon berättar om gånger hon och Aleks…ndra gick hem till Albin och försökte tränga sig in i lägenheten för att prata med T. Då T var livrädd och skar sig i benet och Albin vittnade om att han fick mota bort dom. Finns i aktbild 153 sid 1136.

Fhl, men hon kunde inte prata eller? M svarar, Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja så jag fick prata med Albin istället.
Saknas ett INTE?

Det är ungefär vad jag beskrivit tidigare som oförmåga att se sin egen roll i en konflikt och ovilja att erkänna ett begånget fel. Lite typiskt ADHD.

Svaret är ingen påhittad berättelse, fritt tagen ur luften. Hon medger händelsen och sekvenserna som sådana, men frisserar till det så att hon blir skuldfri.

Jag tycker att det är skillnad på "det-var-inte-jag"-lögner och manipulativa lögner med dolt budskap. Ingetdera är givetvis acceptabelt men det säger en hel del om personligheten.

Av det-var-inte-jag-lögnaren kan man få veta händelsen i stort och få grepp om vad som skett, men rollerna får man ta med en skopa salt. Den manipulativa lögnare kan däremot leverera vad som helst och man kan inte ens gissa sig till sanningshalten.
Senast redigerad av sybel 2023-05-09 kl. 18:39. Anledning: korrigering
Citera
2023-05-09, 18:35
Medlem
flashmaners avatar
På Emåförbundets hemsida står han i alla fall kvar som personal.

https://www.eman.se/sv/om-oss/personal/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in