2023-05-09, 13:00
  #10489
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det är för att du är lika dum och hjärntvättad av Bonnier och såna kryptojudar i Sverige bosatta på Östermalm med feta konton. Nej, Ryssland ville från början bara komma åt några punkter. De vill oxå pressa tillbaka hela NATO nu. De har lyckats.

Jo, de har ju lyckats fantastiskt väl. Nu har de Finland som NATO-granne, med snart amerikansk militär stationerad på. Intressant speciellt som Finland är deras största gräns mot väst.

Smart drag av Putin och Ryssarna att starta krig mot Ukraina. Om de nu ville undvika att gränsa mot NATO-länder.
Citera
2023-05-09, 13:43
  #10490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Nej jag fattar vad jag skriver. Men ni svennar har 0 koll på läget.

Vad dillar du om? Ryssland bedrev aldrig ett fullskaligt invasionskrig. Du tror Ryssland vill komma åt hela Ukraina. Nej, det behövs bara några strategiska punkter det räcker!! De har lyckats och du fattar inte heller vilka kostnader det här innebär för Ukraina.
Så du menar att de har gött om trupper och materiell men bara kastade in en bråkdel av vad de har in i Ukrainakriget?

Fortsätt, du är så underhållande.
Citera
2023-05-09, 13:51
  #10491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det här är ju så bara efteblivet skrivet så att man baxnar.

That's just how he rolls....
Trollet Bahram har skrivit så mycket dumskap i den här tråden, att ingenting han skriver längre förvånar!

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det är för att du är lika dum och hjärntvättad av Bonnier och såna kryptojudar i Sverige bosatta på Östermalm med feta konton. Nej, Ryssland ville från början bara komma åt några punkter. De vill oxå pressa tillbaka hela NATO nu. De har lyckats.

Du skramlar på, om dessa kryptojudar, östermalmare och allt annat trams du häver ur dig.
Det är alldeles uppenbart att du lever i en parallell verklighet.
Samtidigt är det ju litet gulligt, för man vet ju att bakom de där braskande orden, finns en rädd liten grabb som nog inser att han satsat på fel häst.

Fakta kvarstår; Nazi-Ryssland har inte lyckats med NÅGONTING de företagit sig i sitt anfallskrig mot Ukraina. Annat än att döda och våldta. Men det har de å andra sidan gjort med bravur.

...och de har då DEFINITIVT inte lyckats pressa tillbaka NATO. Snarare tvärtom. NATO är mer sammansvetsat än på flera decennier och har dessutom utvidgats, som en direkt effekt av invasionen.
Way to gooooo..!!!

Edit:

Apropå kostnader för Ukraina: https://www.youtube.com/watch?v=Jk9GqL9Wsx4
__________________
Senast redigerad av beechrider 2023-05-09 kl. 13:55. Anledning: Kastar in en länk.
Citera
2023-05-09, 14:09
  #10492
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det här är ju så bara efteblivet skrivet så att man baxnar.
Men sant. Ni vill inte höra sanningen. Finns det nåt tecken på att Ryssarna förlorar?
Citera
2023-05-09, 14:13
  #10493
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men sant. Ni vill inte höra sanningen. Finns det nåt tecken på att Ryssarna förlorar?

Att de börjat retirera. De har flyttat hela Svartahavsflottan från Sevastopol. Det har varit trafikstockningar på Kerchbron i flera dagar. Det har förekommit strider mellan Wagner och den reguljära ryska armén. FSB och Wagner har läckt information till SBU om ryska trupppositioner för att ukrainarna ska slå ut deras interna fiender. Kadyrov går runt uppenbart stenad på heroin och gör videos där han insinuerar att de inte kan vinna utan mer utrustning.
Citera
2023-05-09, 14:18
  #10494
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Ryssland har redan vunnit. Det är ett lågintensivt krig. Så får vi se vad som hamnar i potten när det blir fredsförhandlingar. USA och NATO känner till villkoren. Kriget bedrivs i Ukraina. Ett direkt anfall på Ryssland skulle få stora konsekvenser. Ryssland har trumf på hand.

Ryssland förlorar med de förlustsiffror som de har haft de senaste månaderna*, på årsbasis motsvarande ~35% av männen i en årskull** som stupade och lika många som krigsinvalider.

Motsvarande siffra för USA under Vietnamkriget var för övrigt att antalet stupade varje år motsvarande 0,4% av 1950 års manliga årskull.

D.v.s. Rysslands förluster per tidsenhet är ungefär 100ggr högre relativt födelsetalen, än USA.s förluster i Vietnam.

Som en historisk jämförelse så kan vi även se på den sovjetiska årskull som drabbades hårdast av andra världskriget. D.v.s. 1923 års årkull som blev 18 vid krigsutbrottet. Av de män som föddes 1923 så stupade 21% i kriget och om vi bara räknar de i 1923 års årskull som överlevde barndomen, så stupade 39%. Detta då 47% av de gossar som föddes 1923 dog innan kriget p.g.a. kommunismen.

D.v.s. kriget är synnerligen högintensivt och förödande för Ryssland. På sikt (om det blir ett mångårigt krig, med samma intensitet som nu) så kan detta innebära att Ryssland hamnar i en situation, där en total demografisk kollaps är oundviklig. För om säg 30% av alla ryska män mellan 20 och 30 är krigsinvalider, resten har flytt, eller är för fattiga för att skaffa barn (utom minoriteterna som ändå kommer att skaffa barn) ja då kommer Ryssland att kollapsa, även om de skulle "segra" på slagfältet, eftersom det helt enkelt inte kommer att finnas tillräckligt med unga och kompetenta ryssar kvar att hålla igång ekonomin och försörja de gamla, och eftersom det knappt kommer att födas några barn. Ja bortsett från diverse muslimska och asiatiska minoriteter så klart, som då på sikt kommer att ta över det som en gång var "Ryssland".


(*) 600-700 stupade per dag, d.v.s. 220'000 till 260'000 på årsbasis.
(*) C.a. 1,3 miljoner födda per år, varav hälften män.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vad dillar du om? Ryssland bedrev aldrig ett fullskaligt invasionskrig. Du tror Ryssland vill komma åt hela Ukraina. Nej, det behövs bara några strategiska punkter det räcker!! De har lyckats och du fattar inte heller vilka kostnader det här innebär för Ukraina.

Du menar bortsett från att Ryssland har skickat in i princip 100% av sina manöverförband i Ukraina, i ett naivt försök att erövra landet...

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det är för att du är lika dum och hjärntvättad av Bonnier och såna kryptojudar i Sverige bosatta på Östermalm med feta konton. Nej, Ryssland ville från början bara komma åt några punkter. De vill oxå pressa tillbaka hela NATO nu. De har lyckats.

Några få punkter som att enbart i inledningsskedet försöka ta Kyiv, Kharkiv, Zaporizia, Dnipro, Poltava, Cherson, Mykolajiv, Odessa, Sumy, Tjerniv, Zjytomyr o.s.v. d.v.s. minst 75-80% av landet.

Och om Ryssland vill pressa tillbaka NATO så har invasionen varit ett praktfiasko, eftersom NATO står mera enade än på årtionden och håller på att expandera och rusta upp.
Citera
2023-05-09, 14:25
  #10495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men sant. Ni vill inte höra sanningen. Finns det nåt tecken på att Ryssarna förlorar?

Är du seriös nu? Eller är det vad ni säger på cafeerna i Iran?
Tycker du verkligen allt visar att det går enligt plan för ryssland?
Citera
2023-05-09, 14:53
  #10496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Motsvarande siffra för USA under Vietnamkriget var för övrigt att antalet stupade varje år motsvarande 0,4% av 1950 års manliga årskull.

D.v.s. Rysslands förluster per tidsenhet är ungefär 100ggr högre relativt födelsetalen, än USA.s förluster i Vietnam.

Under Vietnam hade USAF & USN ett eget flygförband var enbart för show business som under högsäsong flög runt som dårar och visade upp sig över hela landet.

Ryssland visade så vitt jag vet inte upp en endaste flygmaskin idag på segerparaden. Hm…
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-05-09 kl. 14:59.
Citera
2023-05-09, 15:00
  #10497
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Under Vietnam hade USAF & USN ett eget flygförband var enbart för show business som under högsäsong flög runt som dårar och visade upp sig över hela landet.

Ryssland visade så vitt jag vet inte upp en endaste flygmaskin idag på segerparaden. Hm…

Det var alltså en sämre parad än valfri match inom NFL...
Citera
2023-05-09, 15:12
  #10498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det var alltså en sämre parad än valfri match inom NFL...

Ja utifrån va jag kunde se. Kan inte svära mig ifrån att det möjligen flög någon helikopter i luften. Tror inte det.

Inga stridsvagnar. Noll artilleripjäser.

Några stycken BTR i någon variant. Kan också mycket väl ha varit EN och samma som filmades vid olika tillfällen ur olika vinklar men tror faktiskt det var några stycken. Det var liksom själva pansartäten förutom EN uråldrig paradmålad T-34 som maskot så att säga.

https://m.youtube.com/watch?v=U2BQ58DV6_Y

Förutom det så var det pansarbilar och ett gäng nya Bomerangpansarfordon. Vet inte vad beteckningen är. Möjligt att pansarbilarna och de sistnämnda ingår i nån typ av permanent kuppförsvar runt Moskva och kunde plockas fram?

Men det var väl en medvetet något nedskakad parad (av olika anledningar) men ändå..
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-05-09 kl. 15:26.
Citera
2023-05-09, 15:49
  #10499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Nej jag fattar vad jag skriver. Men ni svennar har 0 koll på läget.

Vad dillar du om? Ryssland bedrev aldrig ett fullskaligt invasionskrig. Du tror Ryssland vill komma åt hela Ukraina. Nej, det behövs bara några strategiska punkter det räcker!! De har lyckats och du fattar inte heller vilka kostnader det här innebär för Ukraina.
Varför hade de bara en stridsvagn med i paraden? Tecken på att allt som fortfarande rullar har skickats till fronten eller kontrar du nu med att det är Rysslands goda vilja som vill visa sina fredliga intentioner genom att endast använda sig av en enda stridsvagn från andra världskriget?
Citera
2023-05-09, 16:55
  #10500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja utifrån va jag kunde se. Kan inte svära mig ifrån att det möjligen flög någon helikopter i luften. Tror inte det.

Inga stridsvagnar. Noll artilleripjäser.

Några stycken BTR i någon variant. Kan också mycket väl ha varit EN och samma som filmades vid olika tillfällen ur olika vinklar men tror faktiskt det var några stycken. Det var liksom själva pansartäten förutom EN uråldrig paradmålad T-34 som maskot så att säga.

https://m.youtube.com/watch?v=U2BQ58DV6_Y

Förutom det så var det pansarbilar och ett gäng nya Bomerangpansarfordon. Vet inte vad beteckningen är. Möjligt att pansarbilarna och de sistnämnda ingår i nån typ av permanent kuppförsvar runt Moskva och kunde plockas fram?

Men det var väl en medvetet något nedskakad parad (av olika anledningar) men ändå..
Bilarna var tydligen lånade av Ramzan Kadyrov.

Ryssarna är tydligen så desperata i Ukraina att man skickar dit precis allt man har. Man bryr sig inte ens om att spara lite för att hålla skenet uppe.

När Putin inte längre bryr sig om att han blir förödmjukad så förstår man hur illa situationen måste se ut för honom. Nu handlar det bara om överlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in