2023-05-08, 14:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vi får se vad som händer. I morgon börjar den stora ukrainska offensiven (man har valt segerdagen för detta eftersom det har stark symbolisk betydelse för Ryssland)

Hur vet du det? Har inte sett någon info egentligen...
Citera
2023-05-08, 21:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, det gjorde han nog, men underskattade Ukrainas förmåga att försvara Kiev och sittande regering.

Hade han lyckats hugga huvudet av ormen, lyckats avsätta regeringen, då hade vi sett ett annat Ukraina.

Det tror jag inte. Ukrainska armén hade fortsatt kämpa, liksom alla frivilligförband. Tror du Azov kapitulerat för att Ryssland tillsatt en olaglig president som inga västländer hade accepterat? Zelensky är viktig men det är inte han som slåss.
Citera
2023-05-08, 23:35
Medlem
Citat:
Vi får se vad som händer. I morgon börjar den stora ukrainska offensiven (man har valt segerdagen för detta eftersom det har stark symbolisk betydelse för Ryssland)
Varför tror du att den börjar just i morgon? Och vilken del? Jag kan också se propagandavärdet, men det har så liten betydelse för det operativa jämfört med t.ex. vädrets betydelse att jag har svårt att tro att det börjar i natt. Även om det förstås är möjligt.

Det beror ju också på vad du menar exakt. "Shaping operations"¹ har ju redan börjat sedan någon vecka och jag tror att offensiven kommer rampas upp stadigt snarare än att ha en definitiv startpunkt. "Vår"-offensiver i den här geografin tenderar ju att börja sent, försommar, juni eller rentav juli. Jag har sett bärighetsprognoser vad marken beträffar som i vissa områden där offensiv kan tänkas ger vid handen att marken är lämplig först i slutet av juli. Tyvärr har ju Ukraina inte fått flygplan, så det lär ju inte bli någon lång och komplicerad fas med flygkrig innan heller.

Men visst, inom ett dygn vet vi väl om du hade rätt eller vad du menade...

1) Inledande operationer för att forma slagfältet till en gynnsam position. Vet inte vad det heter på militär svenska, eftersom jag inte är en militär eller MÖP av det slaget.
Citera
2023-05-09, 00:30
Medlem
Citat:
Tror inte att den börjar idag.
Media har även tidigare hypat upp speciella dagar, men sen har det inte hänt något.
Även om de börjar offensiven idag så hinner de inte få resultat på 1 dag (om man inte använder atombomber). Så att.. vad är poängen.
Och som sagt marken är fortfarande alldeles för geggig.
Citera
2023-05-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det tror jag inte. Ukrainska armén hade fortsatt kämpa, liksom alla frivilligförband. Tror du Azov kapitulerat för att Ryssland tillsatt en olaglig president som inga västländer hade accepterat? Zelensky är viktig men det är inte han som slåss.

Tror de varit jävligt dåligt organiserade om centralmakten varit i ryska händer.
Citera
2023-05-09, 08:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Tror inte att den börjar idag.
Media har även tidigare hypat upp speciella dagar, men sen har det inte hänt något.
Även om de börjar offensiven idag så hinner de inte få resultat på 1 dag (om man inte använder atombomber). Så att.. vad är poängen.
Och som sagt marken är fortfarande alldeles för geggig.

Jag tror inte de kör på stort som Ryssland brukar göra, utan snarare brett i mindre skala och långsamt. Det är effektivare eftersom man då destabiliserar Rysslands försvar då de mer är uppbyggda på att kontra storskaligt och är ganska dåliga på att försvara stabilt. Om de håller försvarsställningar så slutar det i regel med att 90% av ryssarna super sig fulla och 10% av styrkan får försvara aktivt.
Citera
2023-05-09, 10:08
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det finns inget möjligt utfall på kriget, där Ryssland inte har förlorat, långt mer än vad de har vunnit.

Du skriver såna saker bara för att du försvarar USA och såna länder. Ryssland har vunnit för ingenting ni har satt in har hjälpt. Ryssland har reserver och allierade. De vill bara inte göra ett stort blodbad.
Citera
2023-05-09, 10:11
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Varför tror du att den börjar just i morgon? Och vilken del? Jag kan också se propagandavärdet, men det har så liten betydelse för det operativa jämfört med t.ex. vädrets betydelse att jag har svårt att tro att det börjar i natt. Även om det förstås är möjligt.

Det beror ju också på vad du menar exakt. "Shaping operations"¹ har ju redan börjat sedan någon vecka och jag tror att offensiven kommer rampas upp stadigt snarare än att ha en definitiv startpunkt. "Vår"-offensiver i den här geografin tenderar ju att börja sent, försommar, juni eller rentav juli. Jag har sett bärighetsprognoser vad marken beträffar som i vissa områden där offensiv kan tänkas ger vid handen att marken är lämplig först i slutet av juli. Tyvärr har ju Ukraina inte fått flygplan, så det lär ju inte bli någon lång och komplicerad fas med flygkrig innan heller.

Men visst, inom ett dygn vet vi väl om du hade rätt eller vad du menade...

1) Inledande operationer för att forma slagfältet till en gynnsam position. Vet inte vad det heter på militär svenska, eftersom jag inte är en militär eller MÖP av det slaget.
Ukraina har inte fått flygplan för att ingenting hjälper mot effektiva ryska luftvärn. Det är slut acceptera läget. Ryssland har segrat och snart blir det Sveriges tur. Dra ner brallerna och böj er framåt
Citera
2023-05-09, 10:16
Medlem
Visade sig det ryska flygvapnet upp sig vid dagens parad?
Citera
2023-05-09, 10:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Du skriver såna saker bara för att du försvarar USA och såna länder. Ryssland har vunnit för ingenting ni har satt in har hjälpt.

Vad gäller att ingenting som väst har gjort har hjälpt, så har västs hjälp bidragit till att stoppa Rysslands försök att ta Kyiv, det bidrog i mindre omfattning till Ukrainas motoffensiv i norra Ukraina och stödet var mycket viktigt i att stoppa Rysslands försök till offensiv sommaren 2022, samt självfallet Ukrainas mycket lyckade offensiver i Kharkiv och Cherson i höstas.

Citat:
Ryssland har reserver och allierade.

Ryssland har inte tillräckligt med reserver för att skrapa ihop soldater till "segerparaden" på Röda Torget, utan tvingas förlita sig på civila i uniform, som inte ens klarar av att rätta leden inför kamera.

Angående allierade så har Ryssland exakt 0st som de kan lita på. Vitryssland har inte lyft ett finger för att stödja Ryssland aktivt, Iran och Nordkorea levererar enbart vapen och ammunition och t.o.m. Kina och Indien röstar mot Ryssland i FN.s generalförsamling.

Citat:
De vill bara inte göra ett stort blodbad.

Ryssland gör allt de kan för att mörda så många civila som de kan på fritt ukrainskt område. På ockuperat område tar de till våldtäkter, tortyr, lemlästning, mord och deporteringar i stor skala mot både män, kvinnor, barn och äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Visade sig det ryska flygvapnet upp sig vid dagens parad?

Nej, dels så har den ryska haveristatistiken stuckit iväg, dels så har de brist på erfarna piloter som kan flyga flyguppvisningar och dels så lär Putin vara rädd för en kupp från flygvapnet. Historiskt sett så har ju kupper ofta genomförts, eller initierats av just flygvapen.
Citera
2023-05-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, dels så har den ryska haveristatistiken stuckit iväg, dels så har de brist på erfarna piloter som kan flyga flyguppvisningar och dels så lär Putin vara rädd för en kupp från flygvapnet. Historiskt sett så har ju kupper ofta genomförts, eller initierats av just flygvapen.

Ah ok. Tur att de långa raderna med stridsvagnar och stridsfordon kompenserade upp..
Citera
2023-05-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ukraina har inte fått flygplan för att ingenting hjälper mot effektiva ryska luftvärn. Det är slut acceptera läget. Ryssland har segrat och snart blir det Sveriges tur. Dra ner brallerna och böj er framåt
Jag förstår att du egentligen inte bryr dig om vad du skriver och hur det uppfattas men vad du nu presterade nu är ju så löjeväckande, urbota korkad och helt uppåt väggarna felaktig att jag bara kan skratta gott (hade gärna gjort det rakt i ansikte på dig men tyvärr) och föreställer mig att till och med du skäms för att behöva skriva så medan du skvätter en tår för att det har gått så in i helvete åt skogen för ryssarnas invasionskrig.

Visst, de har lyckats med det de är bäst på. Skapa lidande, hat, död och förstörelse. Bravo, om det var syftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in