2023-05-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För Ukraina handlar det inte så mycket om marken.

Ett område där man kan eliminera 10 fiender per förlorad försvarare är värt att behålla. Ett område där man har 1-1 förhållande överger man.

Man förbereder givetvis varenda meter så man får ett övertag och de är lätta att försvara. Varenda meter ska bli så dyr som möjligt att ta.

För Ryssland så är marken det viktiga. De verkar vara beredda att betala ett liv för varje kvadratmeter.

Jag förstår Ukraina. Det är deras mark och tänker inte låta någon stjäla den utan motstånd. Men är det värt priset för Ryssland? Varför är de villiga att ta livet av så stor del av sin befolkning för att kunna stjäla en sönderbombad grushög?

Jösses.

Det du beskriver händer inte i dessa sista kvarter Ukraina har. Kanske tvärtom, en masslakt just nu.

Ryssar har dött mer i andra tid och rum och fortfarande även söder och norr om Bakhmut samt från artilleri, sniper, sisi och luften centralt.

Men de dör inte i mängder där. Det gör ukrainarna och de sticker inom ett par dygn. Det är några grushögar
Citera
2023-05-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Putin ignorerar Lukashenko på ett väldigt tydligt sätt. Kan detta betyda något?

Du försöker leka kremlolog. :-) Jag kom ihåg den gamla goda tiden. När man analyserade varje parad, var alla stod och vilka som inte var med. Var Surovikin med någonstans? Han är kanske en av de som kan k rädda den ryska shitshowen i Ukraina. Han har goda kontakter med Wagner. Och han gjorde ett relativt bra jobb i Kherson.

PS Om Lukashenko överlever detta krig så borde han få medalj som bästa diktatoröverlevare. Chansen är väl att slutar som med Khadaffi.
Citera
2023-05-09, 10:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Några skillnader mot förra året:

Inga medlemmar ur Säkerhetsrådet (Patrusjev, Medvedev, etc) eller regeringen (typ Lavrov) på plats.

Medlemmarna i CSTO (Kirgistan, Turkmenistan, Armenien, etc) lyftes fram ordentligt. Kanske vill man på detta patetiska vis lyfta fram bilden av att "Ryssland inte står ensamt"?
Citera
2023-05-09, 10:08
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
I att behålla grusplanen till imorn för priset av 1000+ döda sista 10 dygnen... ok

Om det innebär 6-7 000 döda ryssar. Vad tror du?
Citera
2023-05-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
menar du kadetterna i paraden?

i okt förra året hade en knapp miljon av dem flytt ryssland. hur många som gömmer sig i ryssland är inte helt lätt att veta, men några kan du följa på youtube, mina favoriter är de som lever långt ute i skogen...

tror inte du kan hitta 10, och av de 10 så är väll alla debunkade....

Nätet svämmar över av videos. Majoriteten i Odessa, Kharkiv och flertal andra av största städerna är ryssar eller ryssvänner. De vill inte kriga för Ukraina.

Det är amerikanska bedömningar i läckan som säger att seriöst Ryssland har 25 mille soldater på g om de så vill
Citera
2023-05-09, 10:10
Medlem
Efter den här otroligt pinsamma paraden kan inget rysstroll längre påstå att Ryssland avvaktar med sina bästa trupper och vapen.

Den här paraden bevisar att Ryssland har förlorat precis allt de har i militära medel i Ukraina.
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Ser ut som lyckad psykologisk krigföring från Ukraina. Ryssland verkar ha skickat precis allt till fronten inför den fruktade motoffensiven och nu står man naken på segerparaden. Borde bli svårt att få till en massmobilisering nu när man demonstrerat att man har sådan brist på material.

Lyckas ukrainarna med sin motoffensiv kan det bli spiken i kistan.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du försöker leka kremlolog. :-) Jag kom ihåg den gamla goda tiden. När man analyserade varje parad, var alla stod och vilka som inte var med. Var Surovikin med någonstans? Han är kanske en av de som kan k rädda den ryska shitshowen i Ukraina. Han har goda kontakter med Wagner. Och han gjorde ett relativt bra jobb i Kherson.

PS Om Lukashenko överlever detta krig så borde han få medalj som bästa diktatoröverlevare. Chansen är väl att slutar som med Khadaffi.

Jag är född 1971, så jag har kremlologin i blodet - den går nog aldrig ur.

Folk från generalstaben (typ Gerasimov) eller militärdistrikten brukar inte vara med, eftersom paraden rent tekniskt hålls av Moskvagarnisonens kommendant.
Citera
2023-05-09, 10:11
Bannlyst
Inte ens infödingarna i de djupa skogarna är så illa skickade att paradera "seger", fy fan som Putin skämmer ut sig själv och hela ryska folket. Tro fan att Ukrainarna myntat uttrycket "we are lucky they are so fucken stupid"
Citera
2023-05-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Om det innebär 6-7 000 döda ryssar. Vad tror du?

Det är wagner isf och främst fångar eller isf ingen räknas som rysk förlust. Men nej i den här sista lilla plätten där ukrianska soldater trängs så dör inte fler ryssar. Stämmer på andra platser, tider eller format av strider. Men inte där.
Citera
2023-05-09, 10:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är som Putin har gjort sedan kriget startade : double down

Frågan är bara vad han skall ta till sig nu, när hårdvaran (som räknas, inte grejerna ifrån -50 talet) börjar ta slut ?
Han kan väl inte göra så mycket mer än köra på så länge det går, tänker jag.

Det sägs ju att han tänker långsiktigt och inte har bråttom, men jag har svårt att tro att det finns en plan som håller i långa loppet. Till att börja med får han sätta sitt hopp till att den ukrainska motoffensiven går åt pipan.
Citera
2023-05-09, 10:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Nätet svämmar över av videos. Majoriteten i Odessa, Kharkiv och flertal andra av största städerna är ryssar eller ryssvänner. De vill inte kriga för Ukraina.

så var är "bara" 10 exempel (kollade dem oxo så de inte redan är debunkade, du är väll inte en uralmongol som bajsar i skogen och byter kopeks mot lögnaktigt propgandaspridande?)

Citat:
Det är amerikanska bedömningar i läckan som säger att seriöst Ryssland har 25 mille soldater på g om de så vill

jag tror du blandar ihop ditt läckande rövhål med amerikanska bedömningar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in