Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Presentera gärna dina kalkyler är du snäll.
Skatten för diesel är en icke-faktor förutsatt att man väljer rätt bil. En V90 2020 med en D4 motor har runt 2000kr i skatt per år. D4 varianten drar 0,55 liter per mil. Motsvarande bensinare, T4, drar 0,75 liter per mil. Med dagens bensinpris på cirka 18,50 per liter och dieselpriset 20,50 per liter så är dieselbilen 3kr billigare per mil. Nu slaktar regeringen reduktionsplikten och det kommer bli ännu billigare att köra diesel.
En V90 2020 är
inte en V70 2013. Skillnaden i skatt per år för en V70 bensin och diesel av 2013 års modell med liknande effekt, T4/D4 är ca 3000:-/år Dieslar är ca 2000:-/år dyrare i försäkring, jävligt oklart varför men så är det. Lägg till dyrare service på det så hamnar vi på 6000:-/år.
Jag utgår från bensinpris, 19:-/liter bensin och 21:-/liter diesel och att en D4 drar ca 0.6 och en T4 ca 0.8 men när jag tittar på spritmonitor ser jag att det nog faktiskt skiljer mindre i förbrukning, till bensinarens fördel.
Skulle dieseln gå ner 5:-/ liter och bensinen ligga still i pris så skulle brytgränsen bli ungefär 1000 mil jämt, men det kommer ju tyvärr inte att ske, så räkna med minst 1500 mil per år för att nå break even, i en V70 2013, som det är TS frågar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Per mil så är diesel det absolut billigaste sättet för en privatperson att färdas i egen bil. Men kör man korta sträckor så är det Inge vidare med dieselbil, då kan man lika gärna köra bensinare.
Har du glömt att det finns elbilar och hybrider? Ingen bränslebil kan konkurrera per mil med el. En vanlig elbil kostar ca 3:-/ mil (rätt högt räknat) i "bränsle", din billiga elbil kostar minst 10:-/mil (med dagens bränslepriser och inga fantasipriser som troligtvis aldrig kommer komma tillbaka) och då är det lågt räknat.
Min hybrid har de senaste 3500 milen kostat ca 5:- milen i bränsle, bensin och el ihopräknat (eller det har den inte för jag har laddat gratis på jobbet, så det ligger på kanske 4:-/mil på riktigt).
Jag har bra koll på mina kostnader och jag har kört lite drygt 50000 mil i diesel, men trots att den billigaste jag hade var skattebefriad i fem år och drog 0.49 (uppmätt) när dieseln kostade 13:-/l så kör jag billigare i min hybrid, per mil.
Givetvis inte totalt, men de två går inte att jämföra i nåt annat än driftkostnaderna.