2023-05-09, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
En bensinare är i princip slut i motorn efter 25-30 000 mil medan en diesel kan gå oändligt så länge du sköter servicen. En diesel är stark och seg som inte bensinare är.

Ehh nu har jag iofs mest hållit mig till volvo som är rätt outslitliga men det där är definitivt inte sant att en bensinmotor skulle vara slut efter 25-30k mil.

I min värld är en motor med såpass få mil sågott som ny.
Citera
2023-05-09, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahaja9988

Vi pratar inte om långfärd, eller liknande.
Jobb nära, handla mat. Ingen husvagnssemester eller liknande heller

Varför då ens köpa en V70?
Stor bil till typ ingen nytta för vad den ska användas till.

Köp då en liten Toyota (tex Yaris) alternativt en VW Polo.
Allt är ju billigare då. Service, reservdelar, däck, förbrukning, skatt mm
Citera
2023-05-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahaja9988
Ja men snälla du med.
Blir det inte dyrare om man kör mindre än 1000mil med äldre diesel?
Dyr skatt, dyrare per liter.

Släkting hade en 2006 toyota corolla, årskatten var 800kr typ. Nu köpte den Merca diesel kombi
och skatten var på jävla många tusenlappar, över 5tusen alltså i skatt.
Och det är 2-3spänn dyrare med diesel mot bensin.

Vi pratar inte om långfärd, eller liknande.
Jobb nära, handla mat. Ingen husvagnssemester eller liknande heller

Exempel på extremt bränslesnål stor kombibil med en årsskatt på enbart 1500 kr.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v70_1_6_drive__summum/108819208

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Den höga fordonsskatten för dieselbilar försvann när partikelfiltren infördes så det är inte längre någon faktor. Men skall man ha diesel måste man köra övervägande långsträckor, de mår inre bra av kallstarter, både egr-ventil och partikelfilter sotar igen

Sant!
Citera
2023-05-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Ehh nu har jag iofs mest hållit mig till volvo som är rätt outslitliga men det där är definitivt inte sant att en bensinmotor skulle vara slut efter 25-30k mil.

I min värld är en motor med såpass få mil sågott som ny.

Problemen på en bensinare börjar då.

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Varför då ens köpa en V70?
Stor bil till typ ingen nytta för vad den ska användas till.

Köp då en liten Toyota (tex Yaris) alternativt en VW Polo.
Allt är ju billigare då. Service, reservdelar, däck, förbrukning, skatt mm

Och lycka till att krocka med en liten skit-Yaris.
Så dumsnålt att köpa en sån! Skatten är enbart ca 400 kr lägre än v70 1,6 drive men drar samma. Kolla själv bränsleförbrukning blandad körning, båda diesel:

https://www.blocket.se/annons/orebro/toyota_yaris_1_4_diesel/108784150

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v70_1_6_drive__summum/108819208

Vilken bil vill du sitta i om det smäller? Reservdelar och fälgar till v70 finns att få tag på överallt så inte dyrare än Yaris.
Citera
2023-05-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Eeeh… Okej.
Samt med tanke på att du ej svarade TS överhuvudtaget på hans frågeställning säger rätt mycket om din mentala förmåga.

Till TS: detta är rätt enkelt att räkna ut, ställ upp det i en tabell på excel bara. Det är ju ganska grundläggande matematik bara.

Din mentala förmåga att tänka längre är kraftigt begränsad ser jag! Vad tror du händer när han ska sälja bilen sen? Eller vad tror du kostaderna blir för en bensinare som pajar rätt som det är jämfört med en diesel som håller mil efter mil.
Citera
2023-05-09, 07:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Den höga fordonsskatten för dieselbilar försvann när partikelfiltren infördes så det är inte längre någon faktor. Men skall man ha diesel måste man köra övervägande långsträckor, de mår inre bra av kallstarter, både egr-ventil och partikelfilter sotar igen
Nej, de är fortfarande dyrare. Men helt riktigt är 2005PM en billigare skatteklass än tidigare, och Euro5 som väl en V70 2013 går i är även den dyrare som diesel än bensin, men inte så farligt kanske men nog skiljer det en 2-3000:-/ år beroende på modell.
En diesel kostar oftast mer i service, dyrare filter och oljor, hur det är hos Volvo vet jag inte. En diesel är ett par tusen dyrare i försäkring.
Som nämnts, ett excelark med siffror från transportstyrelsen, försäkringsbolag och exv. spritmonitor (för bränsleförbrukning) är inte svårt att ställa upp.

Utan att göra det, med generella siffror så skulle jag säga att grundkostnaderna för en diesel är ca 6000:- dyrare än för en bensinare per år.
Tar då bensinaren ca 0.2 liter per mil mer så kostar den 2.60:- mer per mil med dagens bränslepriser, dvs. att man kan köra ca 2300 mil om året innan det blir dyrare att köra bensin än diesel.

Det är en grov uträkning, men helt klart är att kör man mindre än ca 1500-2000 mil per år så finns det ingen anledning att köra diesel.
Citera
2023-05-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, de är fortfarande dyrare. Men helt riktigt är 2005PM en billigare skatteklass än tidigare, och Euro5 som väl en V70 2013 går i är även den dyrare som diesel än bensin, men inte så farligt kanske men nog skiljer det en 2-3000:-/ år beroende på modell.
En diesel kostar oftast mer i service, dyrare filter och oljor, hur det är hos Volvo vet jag inte. En diesel är ett par tusen dyrare i försäkring.
Som nämnts, ett excelark med siffror från transportstyrelsen, försäkringsbolag och exv. spritmonitor (för bränsleförbrukning) är inte svårt att ställa upp.

Utan att göra det, med generella siffror så skulle jag säga att grundkostnaderna för en diesel är ca 6000:- dyrare än för en bensinare per år.
Tar då bensinaren ca 0.2 liter per mil mer så kostar den 2.60:- mer per mil med dagens bränslepriser, dvs. att man kan köra ca 2300 mil om året innan det blir dyrare att köra bensin än diesel.

Det är en grov uträkning, men helt klart är att kör man mindre än ca 1500-2000 mil per år så finns det ingen anledning att köra diesel.

Presentera gärna dina kalkyler är du snäll.

Skatten för diesel är en icke-faktor förutsatt att man väljer rätt bil. En V90 2020 med en D4 motor har runt 2000kr i skatt per år. D4 varianten drar 0,55 liter per mil. Motsvarande bensinare, T4, drar 0,75 liter per mil. Med dagens bensinpris på cirka 18,50 per liter och dieselpriset 20,50 per liter så är dieselbilen 3kr billigare per mil. Nu slaktar regeringen reduktionsplikten och det kommer bli ännu billigare att köra diesel.

Per mil så är diesel det absolut billigaste sättet för en privatperson att färdas i egen bil. Men kör man korta sträckor så är det Inge vidare med dieselbil, då kan man lika gärna köra bensinare.
Citera
2023-05-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Skatten för diesel är en icke-faktor förutsatt att man väljer rätt bil. En V90 2020 med en D4 motor har runt 2000kr i skatt per år. D4 varianten drar 0,55 liter per mil. Motsvarande bensinare, T4, drar 0,75 liter per mil. Med dagens bensinpris på cirka 18,50 per liter och dieselpriset 20,50 per liter så är dieselbilen 3kr billigare per mil. Nu slaktar regeringen reduktionsplikten och det kommer bli ännu billigare att köra diesel.

Per mil så är diesel det absolut billigaste sättet för en privatperson att färdas i egen bil. Men kör man korta sträckor så är det Inge vidare med dieselbil, då kan man lika gärna köra bensinare.

Själv har jag Toyota Diesel.

Den kostar runt 1100 i skatt per år. Motsvarande bensin kan inte var mycket billigare.

En annan sak som jag uppmärksammat som är ganska stora pengar om man kör mer än 2000 mil om året är serviceintervall. På Toyota har man ju garanti upp till 18.000-20.000 mil så länge man servar hos Toyota och på bensinbilarna är det service var 1500:e mil men på min bil är det service var 2000:e mil.

Man "slipper" alltså var 3:e service.

Nu vet jag inte hur det är för andra märken men såg att för t ex Volvo var det 3000 mil för diesel och 1500 mil för bensinarna (1000 mil om man hade FT-motor).
Citera
2023-05-09, 08:53
Moderator
Citat:

En V90 2020 är inte en V70 2013. Skillnaden i skatt per år för en V70 bensin och diesel av 2013 års modell med liknande effekt, T4/D4 är ca 3000:-/år Dieslar är ca 2000:-/år dyrare i försäkring, jävligt oklart varför men så är det. Lägg till dyrare service på det så hamnar vi på 6000:-/år.

Jag utgår från bensinpris, 19:-/liter bensin och 21:-/liter diesel och att en D4 drar ca 0.6 och en T4 ca 0.8 men när jag tittar på spritmonitor ser jag att det nog faktiskt skiljer mindre i förbrukning, till bensinarens fördel.
Skulle dieseln gå ner 5:-/ liter och bensinen ligga still i pris så skulle brytgränsen bli ungefär 1000 mil jämt, men det kommer ju tyvärr inte att ske, så räkna med minst 1500 mil per år för att nå break even, i en V70 2013, som det är TS frågar om.

Citat:

Har du glömt att det finns elbilar och hybrider? Ingen bränslebil kan konkurrera per mil med el. En vanlig elbil kostar ca 3:-/ mil (rätt högt räknat) i "bränsle", din billiga elbil kostar minst 10:-/mil (med dagens bränslepriser och inga fantasipriser som troligtvis aldrig kommer komma tillbaka) och då är det lågt räknat.
Min hybrid har de senaste 3500 milen kostat ca 5:- milen i bränsle, bensin och el ihopräknat (eller det har den inte för jag har laddat gratis på jobbet, så det ligger på kanske 4:-/mil på riktigt).
Jag har bra koll på mina kostnader och jag har kört lite drygt 50000 mil i diesel, men trots att den billigaste jag hade var skattebefriad i fem år och drog 0.49 (uppmätt) när dieseln kostade 13:-/l så kör jag billigare i min hybrid, per mil.
Givetvis inte totalt, men de två går inte att jämföra i nåt annat än driftkostnaderna.
Citera
2023-05-09, 08:58
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Snälla du! En diesel drar mindre än vad en bensinare gör så diesel blir därmed billigare då du inte behöver tanka lika ofta.

En dieselmotor håller även 1000 ggr längre än vad övriga motorer gör. En bensinare är i princip slut i motorn efter 25-30 000 mil medan en diesel kan gå oändligt så länge du sköter servicen. En diesel är stark och seg som inte bensinare är.

Det var grovt generaliserat och överdrivet.
Bensin och dieselmotorer kan hålla lika länge om man sköter servicen.
Däremot så råkar folk som pendlar längre sträckor gärna välja en dieselbil, vilket gör att dom många gånger råkar ha fler mil på sig än en bensinbil.

Ska man för övrigt få fram en kalkyl så måste man ju även ta hänsyn till fordonskatt, försäkring och framförallt servicekostnader.

En tickande kostnadsbomb på många dieselbilar är avgasreningen i form av EGR, partikelfilter och ADblue. Finns ju dieselbilsägare med 6-7 år gamla bilar där man har fått kosta på både 30 och 50 tusen kronor i reparationer av detta.

Men helt klart så drar en modern diesel mindre bränsle än en modern bensin, men skillnaderna har minskat dom senaste tio åren.

Själv avskyr jag knattret från dieselmotorer och dieselmotorer är dessutom extremt tråkiga med sitt korta varvtalsregister så jag väljer bensin oavsett förbrukningen.
Citera
2023-05-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En V90 2020 är inte en V70 2013. Skillnaden i skatt per år för en V70 bensin och diesel av 2013 års modell med liknande effekt, T4/D4 är ca 3000:-/år Dieslar är ca 2000:-/år dyrare i försäkring, jävligt oklart varför men så är det. Lägg till dyrare service på det så hamnar vi på 6000:-/år.

Jag utgår från bensinpris, 19:-/liter bensin och 21:-/liter diesel och att en D4 drar ca 0.6 och en T4 ca 0.8 men när jag tittar på spritmonitor ser jag att det nog faktiskt skiljer mindre i förbrukning, till bensinarens fördel.
Skulle dieseln gå ner 5:-/ liter och bensinen ligga still i pris så skulle brytgränsen bli ungefär 1000 mil jämt, men det kommer ju tyvärr inte att ske, så räkna med minst 1500 mil per år för att nå break even, i en V70 2013, som det är TS frågar om.

Har du glömt att det finns elbilar och hybrider? Ingen bränslebil kan konkurrera per mil med el. En vanlig elbil kostar ca 3:-/ mil (rätt högt räknat) i "bränsle", din billiga elbil kostar minst 10:-/mil (med dagens bränslepriser och inga fantasipriser som troligtvis aldrig kommer komma tillbaka) och då är det lågt räknat.
Min hybrid har de senaste 3500 milen kostat ca 5:- milen i bränsle, bensin och el ihopräknat (eller det har den inte för jag har laddat gratis på jobbet, så det ligger på kanske 4:-/mil på riktigt).
Jag har bra koll på mina kostnader och jag har kört lite drygt 50000 mil i diesel, men trots att den billigaste jag hade var skattebefriad i fem år och drog 0.49 (uppmätt) när dieseln kostade 13:-/l så kör jag billigare i min hybrid, per mil.
Givetvis inte totalt, men de två går inte att jämföra i nåt annat än driftkostnaderna.

Räntor hör givetvis till driftkostnader och elbilar och hybrider kostar runt 200000kr mer än motsvarande dieselbilar, vilket motsvarar runt 14000kr högre räntekostnader per år. Det har du räknat med här antar jag, eller?
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2023-05-09 kl. 09:29.
Citera
2023-05-09, 09:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Din mentala förmåga att tänka längre är kraftigt begränsad ser jag! Vad tror du händer när han ska sälja bilen sen? Eller vad tror du kostaderna blir för en bensinare som pajar rätt som det är jämfört med en diesel som håller mil efter mil.

Du är fortfarande helt utanför ämnet, underbart hur du inte ens förstår det
Ja precis för bränslet är det som bestämmer om motorn håller länge eller inte istället för kvalitet på delar och val av konstruktion.
Du är fan rolig du, men du bör nog hålla dig till Humor delen av forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in