2023-05-09, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tack för svar.
Om det inte finns dokumenterat steg innan kl 02.19 då har hon antagligen haft sin mobiltelefon avstängd. Det finns inte något annat jag kan tänka mig utifrån hur jag tror det verkligen har gått till.

En hittepå story med andra ord.

Polisens program kan även se när mobilen är avstängd eller har flygläge med tidstämplar för det. Den registrerar att hon låser upp skärmen och med vilken metod om det är FaceID eller TouchID eller lösenkod osv. Sånt saknas i fup vid tiden i lgh. Sen senare på morgonen så finns såna detaljer hur hon håller mobilen horisontellt (landscape mode) och såna detaljer.
Citera
2023-05-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det kan väl lika gärna vara Johanna som tagit Majas mobil?

I teorin ja då de inte redovisar någon annan användardata. Då kan man tolka det som att mobilen bara flyttas men inte låses upp/”används”. Sen av vem får väl hovrätten avgöra.
Citera
2023-05-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Polisens program kan även se när mobilen är avstängd eller har flygläge med tidstämplar för det. Den registrerar att hon låser upp skärmen och med vilken metod om det är FaceID eller TouchID eller lösenkod osv. Sånt saknas i fup vid tiden i lgh. Sen senare på morgonen så finns såna detaljer hur hon håller mobilen horisontellt (landscape mode) och såna detaljer.

Det som saknas i FUP vid tiden i lgh kl 01.51 är av stor betydelse just för att man verkligen ska få en inblick om mordet verkligen har hänt i lgh eller inte.
Citera
2023-05-09, 07:55
Medlem
Citat:
En hittepå story som skulle dölja den riktiga händelsen.
Verkligen, lätt att säga att man sov
Citera
2023-05-09, 08:01
Medlem
Citat:
Det som saknas i FUP vid tiden i lgh kl 01.51 är av stor betydelse just för att man verkligen ska få en inblick om mordet verkligen har hänt i lgh eller inte.

Ja det hade kunnat ge lite mer vägledning åt rätten. Mesta tyder på att det hänt i lgh om det inte var så att de var ut en medvetslös Tove och att hon dör/dödas i skogen.
Så detaljer är viktiga att få fram besömer jag. Åklagaren kan alltså förstärka bilden av att MH inte sover genom att lyfta fram mer användardata i tidslinjen.

Åklagaren vet ju varför det inte är med men har hittills valt att inte kommentera varför om jag fattar rätt.
Citera
2023-05-09, 08:04
Medlem
Citat:
Finns det dokumenterat någonstans hur MH kom till Nöjet?

MH bor ju på en plats som man måste ha tillgång till bil. Lånade hon en bil av sina föräldrar eller blev hon hämtad av JJ? Bussar finns, men de går inte på lördagar och söndagar.

MH var hemma hos JJ innan de gick till Nöjet.

Hur långt är det från JJ.s lgh till där MH bor enl dig?
Jag har inte uppfattat det som att en busstur är nödvändig (om ens möjlig).
Citera
2023-05-09, 08:06
Medlem
andygoops avatar
Citat:
Finns det dokumenterat någonstans hur MH kom till Nöjet?

MH bor ju på en plats som man måste ha tillgång till bil. Lånade hon en bil av sina föräldrar eller blev hon hämtad av JJ? Bussar finns, men de går inte på lördagar och söndagar.
MH,JJ och LS promenerade till Nöjet ifrån JJ lägenhet.

Ur förhör med MHs mamma
"Denna kvällen har hon inte kört bil eftersom bilen stod hemma. Vi har
tre bilar. Den bilen hon kör mest stod hemma när vi kom hem. Hon är väldigt ärlig och sa att
hon skulle dricka under lördagen och att därför skulle Johanna hämta henne."

Ur förhör med MHs bror.
"Lördagen den 16.e okt hade han bestämt med några kompisar att de skulle ha en drinkväll
hemma hos honom. Mamma och pappa hade han förmått att hålla sig hemifrån och systern
Maja skulle inte heller vara hemma. Hon skulle sova över hos en vän Johanna. Han tror att
Maja hämtades i bil av Johanna. Att han tror det beror på att en av festdeltagarna Melany sagt
till honom att hon sett Maja och Johanna i Johannas bil i samband med att Maja hämtades
hemma.
Vart de tog vägen vet han inte men han visste att de skulle gå till Nattklubben Nöjet i
Vetlanda senare på kvällen."
Citera
2023-05-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
MH var hemma hos JJ innan de gick till Nöjet.

Hur långt är det från JJ.s lgh till där MH bor enl dig?
Jag har inte uppfattat det som att en busstur är nödvändig (om ens möjlig).

Det är 2,1 km.

https://www.google.se/search?q=storgatan+71+vetlanda+till+orkesterv%C3%A 4gen+21&ei=T-NZZM_iLrGRxc8PnuWgmA8&oq=storgatan+71+vetlanda+til l+orkesterv%C3%A4gen+21&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXd pei1zZXJwEAMyBQghEKABMgUIIRCgAToECAAQRzoFCAAQgAQ6B ggAEBYQHjoECCEQFToHCCEQo AEQCkoECEEYAFDJDFi-bWC6dmgAcAJ4AIABjgKIAf0YkgEGMC4xOS4zmAEAoAEByAEIwA EB&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Citera
2023-05-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andygoop
MH,JJ och LS promenerade till Nöjet ifrån JJ lägenhet.

Ur förhör med MHs mamma
"Denna kvällen har hon inte kört bil eftersom bilen stod hemma. Vi har
tre bilar. Den bilen hon kör mest stod hemma när vi kom hem. Hon är väldigt ärlig och sa att
hon skulle dricka under lördagen och att därför skulle Johanna hämta henne."

Ur förhör med MHs bror.
"Lördagen den 16.e okt hade han bestämt med några kompisar att de skulle ha en drinkväll
hemma hos honom. Mamma och pappa hade han förmått att hålla sig hemifrån och systern
Maja skulle inte heller vara hemma. Hon skulle sova över hos en vän Johanna. Han tror att
Maja hämtades i bil av Johanna. Att han tror det beror på att en av festdeltagarna Melany sagt
till honom att hon sett Maja och Johanna i Johannas bil i samband med att Maja hämtades
hemma.
Vart de tog vägen vet han inte men han visste att de skulle gå till Nattklubben Nöjet i
Vetlanda senare på kvällen."

Tack för svar. Kunde tänka mig att det var så.
Citera
2023-05-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det hade kunnat ge lite mer vägledning åt rätten. Mesta tyder på att det hänt i lgh om det inte var så att de var ut en medvetslös Tove och att hon dör/dödas i skogen.
Så detaljer är viktiga att få fram besömer jag. Åklagaren kan alltså förstärka bilden av att MH inte sover genom att lyfta fram mer användardata i tidslinjen.

Åklagaren vet ju varför det inte är med men har hittills valt att inte kommentera varför om jag fattar rätt.

För att åklagaren inte vill kommentera kan bero på att han ville höra JJs och MHs story om hur mordet kan ha gått till.

Så man får nog tänka själv hur det kan ha gått till.
Citera
2023-05-09, 08:25
Medlem
Citat:
Det är 2,1 km.

https://www.google.se/search?q=storgatan+71+vetlanda+till+orkesterv%C3%A 4gen+21&ei=T-NZZM_iLrGRxc8PnuWgmA8&oq=storgatan+71+vetlanda+til l+orkesterv%C3%A4gen+21&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXd pei1zZXJwEAMyBQghEKABMgUIIRCgAToECAAQRzoFCAAQgAQ6B ggAEBYQHjoECCEQFToHCCEQo AEQCkoECEEYAFDJDFi-bWC6dmgAcAJ4AIABjgKIAf0YkgEGMC4xOS4zmAEAoAEByAEIwA EB&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Alltså en lätt sak att promenera/cykla för att komma till sin kompis lgh inför en förfest/utegång.

Ser nu att hon hade fått skjuts av JJ (trots ovanstående).
Citera
2023-05-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det är en svg indiciekedja fär att Maja har hållit i Toves händer.

Tala om för mig vad du anser vara starka indicier, förutom att Maja varit i lgh när mordet skedde, att Majas mobil visar på aktivitet runt två tider, 02:19 (då vissa utredare verkar ha en uppfattning om att mordet skedde) och 02:43, då mordet förmodligen (enligt min tro) skett runt 02:30- tiden och Johanna bevisligen är på väg från lgh med Toves mobil och träffar på grannen.
Maja sätter sig själv också på mordplatsen isf strax efter mordet ha skett, då hennes mobil visar på aktivitet. Det skulle kunna vara ett indicium, i vilket fall som helst finns det frågetecken här var Toves kropp kanha varit. Även det faktum att Toves kropp skulle kunna ha funnits i lgh medan Johanna är på Donken, och meddelanden mellan tjejerna kan tolkas som att JJ vet att Maja är vaken, och det kan även tolkas som att hon visar på lugnande ord. Sedan uppger Maja att hon sitter kvar på toa tillls JJ kommer tillbbaka.

Domen påpekar även på omöjligheten att mordet ska ha skett av enbart en person.

Jag kan hålla med om att det finns graverande indicier, men flera av dom kan man även vända åt andra hållet.

Jag håller också med om att förrådsteorin har sina brister, men det finns alltid sådana omöjliga mord. Cezry åkte ut i skogen med sin fru, trots att barent var med i bilen. Hon kom aldrig tillbaka till bilen, och hittades sedan död (fast på annat ställe).
Stefan D mördade Lena bakom ett bullerplank 150 m från hennes hem,mitt i bostadsområdet, flera villor låg helt nära, och även han själv bodde i området. Han tog sig sedan hem, förmodligen på cykeln, blodig. De är risktagare, de här personerna som ljuger på för oss andra, helt omöjliga lögners vis. De gör saker som inte många skulle varken våga eller vilja.

Men det finns inget som utesluter förrådsteorin, inte heller som jag ser det att bristen på avvärjningsskador är ett bevis på att Maja varit med. Rättsläkaren nämner flera andra faktorer, vilka alla skulle kunna spela in här, när det sker strypning av ensam gm. Inte heller ser jag det som rätten anser bevisat att det var just sparkar mot väggen, särskilt som att grannen faktiskt nämner slag eller steg. Det kan ha varit sprakar kanske, men indicierna är svaga för fasthållningen.

Johannas ord kan man inte se som ett indicium, eftersom hennes hela liv och tankar är helt färgade av upplevd kränkthet och hämndbegär.

Maja säger väl i förhör att mobilen hämtade hon vid sängen när hon kom åter hem från dumpningen? Nu är det rättens ord som gäller, men rätten menar ju att mobilen inte visar på rörelse efter toabesöket. Alltså tidsstämplarna behöver vi här för att förstå bättre. Men mobilen, belv den kvar i badrummet? Och hur vet vi att Maja kommer ihåg detaljerna rätt här?

Jag ser stora hål i indiciekedjan, oavsett om hon dletagit elelr inte. Det finns många möjligheter här, alltifrån att Maja faktiskt har sovit och kroppen varit gömd, till att Maja vaknat upp, och hört, sett något. Till att hon faktiskt varit med i någon mån, alltifrån ett kort hållande i tron om att hon behövde försvara Johanna till att hon faktiskt deltog i större utsträcking.

Att Maja skule bhöva vakta Tove, det fattar jag inte vitsen med? Tvärtom, är det väl en stor risk att Maja freakar ut, kanske lämnar, går till grannen, ringer 112 eller på annat sätt gör "bort sig".

Visst, Johann litar välidgt mycket på Maja, men Maja har ändå några saker som talar för hennes fördel förutom allt det jag tagit upp tidigare. Det är också idiotiskt att sätta sig på mordplatsen om man vet att man varit med. Maja har inte sagt att Johanna har dödshotat henne, vilket är lika vagt som det andra påstår visar att JOhanna är ärlig när hon påstår att Maja bara höll i vid någon sekvens.

Det ena talar för att Johanna r ärlig, men varför är Majas milda version av Johannas tysta hot, som mer ligger i vad Maja känner och att Johanna hotar med att ta sitt liv om hon hamnar i fängelse?

Det ser jag som att man blir partisk och har svårt att ta till sig det hela på ett objektivt sätt. Vi är alla lite så, bra att tänka på det.

Om J dragit ut T till det där förrådet skulle hunden sannolikt markerat trapp och utanför förrådsdörren men det gjorde den inte utan i hall och badrum!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in