2023-05-09, 07:10
Avslutad
Kan någon vänlig själ skriva en kort sammanfattning om vilka par som legat och vilka som inte har det?

Tack på förhand. :-)
Citera
2023-05-09, 07:11
Medlem
Katciu88s avatar
Stina provocerade mig i dagens avsnitt med sina tankar om att skaffa barn på egen hand. Jag är själv uppväxt med ensamstående mamma. Det har påverkat mig väldigt negativt genom hela mitt liv att jag inte haft en pappa.

Det är otroligt själviskt att skaffa ett barn på egen hand. Att aktivt&medvetet försätta ett barn i den situationen, då är man sjuk i huvudet enligt mig.

Sedan är det också sjukt jobbigt att ha barn. Det går inte att förstå innan barn, vilken grad av utmattning man kommer uppnå. Sååå många gånger har jag, helt slutkörd, lämnat över en skrikande/kräkande/trotsig/etc unge till min sambo, och vice versa. Det gör ont i magen på mig att tänka vad som händer när det bara finns en förälder.
Citera
2023-05-09, 07:22
Medlem
Spider-Girls avatar
I ett inlägg i år berättade Carro att hon fått diagnosen GAD. Det står för Generalized Angsiety Disorder och betyder kort sagt att ångesten är konstant och oavbrutet hoppar från ämne till ämne. Alltså att hjärnan hela tiden letar upp nya saker att ha ångest för.

Edit: Såg nu att Zurfarn skrivit
Citat:
Överempatisk behöver man inte vara men det är trevligare att umgås med någon som är normalt inkännande än nån som är direkt okänslig. Carro vill bara synas i TV och få umgås med experterna. Carro har ju f ö nyligen fått en ny hittepå-diagnos att stoltsera med, GAD-diagnos .

Det är absolut ingen ny diagnos, det skrevs bland annat böcker om den för ca 15-20 år sen och jag tror att den är ganska vanligt förekommande bland folk som mår sämre. Tänk dig det där tillståndet när du ligger och är så bakfull att du inte kan tänka på nästan något du gjorde dagen innan för det ger sån ångest. Ungefär så är det för dem hela tiden, det är som hjärnan hoppar från tanke till tanke och varje ny tanke kommer utlösa ångest.
Senast redigerad av Spider-Girl 2023-05-09 kl. 07:37.
Citera
2023-05-09, 07:54
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88

Sedan är det också sjukt jobbigt att ha barn. Det går inte att förstå innan barn, vilken grad av utmattning man kommer uppnå. Sååå många gånger har jag, helt slutkörd, lämnat över en skrikande/kräkande/trotsig/etc unge till min sambo, och vice versa. Det gör ont i magen på mig att tänka vad som händer när det bara finns en förälder.

När det bara finns en förälder tillåter man sig inte att klappa ihop vid varje motgång då man vet att det ändå inte finns någon annan som kan ta över. Man vet att alternativet "lämna över" inte finns och anpassar sig efter det.
Jag har varit gift med en sjöman som var borta i månader och vi hade ungar, hus, sommarstuga etc att ta hand om. Vad skulle hänt om jag tillät mig att inte orka? Generellt tycker jag att både kvinnor och män har en tendens att ge upp lättare idag när det gäller barnen, vilket man ser tydligt i förskolans värld då föräldrarna använder sin lediga dag till att lämna barnen på förskolan och gå hem och vila.
Förr var det otänkbart att en ledig dag inte innebar att hitta på något med sina barn.

Jag gissar att det är likadant för dem som skaffar barn på egen hand, som du nämnde om Stina. De vet redan från början att det inte kommer finnas någon att luta sig emot och anpassar sig efter det.
Citera
2023-05-09, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
De båda killarna Alexander och Agust gjorde ett bra jobb som terapeuter och hanterade tjejerna som proffs. Dessvärre var de ju inte där för just det jobbet, och de blev dessutom grovt ratade av tjejerna. Snacka om total förnedringstv. Alexander är fortfarande lydig programmet och uppmanar andra att söka till nästa säsong. Spektaklet måste fortsätta och för det krävs nya offer till det sadistiska experimentet. Och tittarna som ska uppfostras av programmet tvingas betala för det.

Jag tror att programmet kommer att innehålla alltfler som Märta och Carro i fortsättningen dessvärre. Personer som borde börjat med att gå i terapi först.
Ingen skugga över Alex eller Agust, de gjorde så gott de kunde med det material de tilldelades. De topprids av sina fruar och ratas dessutom. Bägge killarna känner dock att något är fel och blir upproriska. Agust genom att vilja provocera ännu mer och Alex genom att dra en skitsak till ett avgörande bråk. Killarna uppvisar sundhetstecken som stretar emot.

De här "experternas" ihopmatchningar kan liknas vid moderna dagars arkitekter, som skapar byggnader som ingen normal människa tycker om. Tanken är inte att skapa något harmoniskt som ska få folk att må bra utan att skapa något unikt. Resultatet är oftast motbjudande.
Citera
2023-05-09, 08:12
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ingen skugga över Alex eller Agust, de gjorde så gott de kunde med det material de tilldelades. De topprids av sina fruar och ratas dessutom. Bägge killarna känner dock att något är fel och blir upproriska. Agust genom att vilja provocera ännu mer och Alex genom att dra en skitsak till ett avgörande bråk. Killarna uppvisar sundhetstecken som stretar emot.

De här "experternas" ihopmatchningar kan liknas vid moderna dagars arkitekter, som skapar byggnader som ingen normal människa tycker om. Tanken är inte att skapa något harmoniskt som ska få folk att må bra utan att skapa något unikt. Resultatet är oftast motbjudande.

Jag håller med om att det är ett sundhetstecken att de drar en gräns genom att streta emot, istället för att genast dras in och bli medberoende.
Citera
2023-05-09, 08:16
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorSoul
Jag minst detta par, kommer dock inte ihåg vad de hette. Kommer ihåg att det var bland det mest smärtsamma jag sett inom reality. Kommer ihåg att de blev förälskade direkt och hon öppnade upp sig helt, hon tänkte väl att det var lugnt eftersom de faktiskt var gifta. Så bara tvärvände den där lilla kanske-mannen och hade helt plötsligt ångrat sig. Nej, det var fruktansvärt att se en människa som befann sig i en så sårbar situation att bli så grundligt sviken. Det gjorde faktiskt att jag helt tappade tron på detta experiment. Att experterna inte alls försöker matcha ihop par som ska passa tillsammans utan allt handlar om att skapa drama. Det känns så syniskt när många av de som söker faktiskt har som syfte att finna äkta kärlek. Det är ju inte Paradise Hotel som de har sökt till liksom. De har en förhoppning om att finna en livspartner.

Tack till Luxors som kommenterade att de hette Edvin och Matilda.

Jag hittade en gammal artikel från Ab där de pratat med paren det året, och Matilda säger: "Matilda hoppas att den andra säsongen blir den sista av Gift vid första ögonkastet. Hon tror att det är svårt att få kärleken att frodas i den konstruerade vardagen som tv-teamet etablerar."
Även detta framkommer:
"Hon berättar om en situation där hon hade varit och spridit sin fars aska.
– När jag var på väg hem sa jag "jag vill inte filmas, jag vill bara träffa Edvin för att jag har gråtit i tre dagar". De sa att de måste filma återföreningen. Jag sa klart och tydligt att jag inte ville det, och då pratade jag med den huvudansvarige. Då sa de att "du måste förstå att vi måste få ett klipp när ni återförenas". Mycket riktigt, när jag återvände hem stod filmteamet där. Det var otroligt respektlöst och ett bevis på att de brydde sig mer om snygga scener än om hur vi mådde."

Det var många år sedan så jag hoppas produktionsteamet bättrat sig sedan dess. Men kommer aldrig förlåta SVT för den katastrofala matchningen! Önskar det gick att snoka lite på Matilda och se hur hon har det idag, för jag hoppas verkligen hon har det fint. Hon verkade vara en så trevlig person.
Citera
2023-05-09, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Håller med, hon är på andra sidan skalan av känslighet, okänslig som du skriver. Hon mobbar honom och hittar anledningar att få frispel och sen mjölka hans påhittade fel nåt dygn. Narcissist säger jag.
Bägge tjejerna är personer som är glada i diagnoser, särskilt Carro. En diagnos gör att de kan anamma offerrollen och ställa höga krav på sin omgivning utan att omgivningen kan kritisera dem för deras beteende. Untouchables. Det ger dem också en identitet, de blir sin diagnos. Allt kan förklaras utifrån Diagnosen. Sjukdomsvinsterna är utan slut.
Citera
2023-05-09, 08:23
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tycker Agust är mer känslig än vad Carro är. Ser C som okänslig och A som mer högkänslig isåfall. Är högkänslig själv.

Innebär inte högkänslighet att även vara känslig för andras behov?
I såna fall har jag svårt att se hur Agust är högkänslig men inte Carro.
Tror ingen av dem är okänslig egentligen, förutom Agust när han inte hade mer förståelse för Carros reaktion som byggde på rädsla - inte elakhet, som vissa här så tvärsäkert påstår.
Men Agust är säkert heller ingen okänslig person utan blir så klart sårad över så mycket kritik, som i grunden inte beror på att "Carro inte är attraherad av Agust" (som vissa här också tvärsäkert hävdar) utan att matchningen kanske inte är den bästa. Tror Carro passat bättre ihop med Arvid, och Agust med Ida.
Citera
2023-05-09, 08:26
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bägge tjejerna är personer som är glada i diagnoser, särskilt Carro. En diagnos gör att de kan anamma offerrollen och ställa höga krav på sin omgivning utan att omgivningen kan kritisera dem för deras beteende. Untouchables. Det ger dem också en identitet, de blir sin diagnos. Allt kan förklaras utifrån Diagnosen. Sjukdomsvinsterna är utan slut.

Men hallå, Carro är ju inte direkt något offer. Hon har kandidatexamen i både journalistik och djursjukvård! Wow. Sedan har hon en del i bagaget som hon kanske behövt ta itu med innan hon störtat in i detta experiment, ja. Men kritiken här på Flashback är ofta fruktansvärt orättvis.
Citera
2023-05-09, 08:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Innebär inte högkänslighet att även vara känslig för andras behov?
I såna fall har jag svårt att se hur Agust är högkänslig men inte Carro.
Tror ingen av dem är okänslig egentligen, förutom Agust när han inte hade mer förståelse för Carros reaktion som byggde på rädsla - inte elakhet, som vissa här så tvärsäkert påstår.
Men Agust är säkert heller ingen okänslig person utan blir så klart sårad över så mycket kritik, som i grunden inte beror på att "Carro inte är attraherad av Agust" (som vissa här också tvärsäkert hävdar) utan att matchningen kanske inte är den bästa. Tror Carro passat bättre ihop med Arvid, och Agust med Ida.
Carro och Arvid? Han hade för det första aldrig attraherats av henne och för det andra sparkat ut henne när hon började bete sig illa.
Citera
2023-05-09, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Men hallå, Carro är ju inte direkt något offer. Hon har kandidatexamen i både journalistik och djursjukvård! Wow. Sedan har hon en del i bagaget som hon kanske behövt ta itu med innan hon störtat in i detta experiment, ja. Men kritiken här på Flashback är ofta fruktansvärt orättvis.
Vad exakt är det hon har i bagaget? Hennes förra ex ser otroligt beskedlig ut på hennes insta. Inte för att man ska döma efter utseendet, men man ska heller inte vara för snabb att ta en persons utsaga för sanningen. Jag ser ingen osäkerhet och dålig självkänsla i hennes beteende. Hon har ju markerat direkt från bröllopet att hon säger ifrån, det började med bröllopsvalsen. Att hon säger sig ha dålig självkänsla och ha blivit dåligt behandlad tidigare är hennes uppgifter, inget mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in